Bahart – Eladott ingatlanok, új kompok, katamaránok és távozó vezérigazgató

Siófok katamarán Jókai motorosA Siófok katamarán útban Balatonfüredre. A 2023-as szezontól új társat kaphat ezen az útvonalon, vagy akár le is cserélhetik - Fotó: Győrffy Árpád

Nagyon pörgősen teltek az utóbbi hetek a Balatoni Hajózási Zrt.-nél. Miközben zajlik szálláshelyek és más ingatlanok árverése, és eredménytelenül zárult a vitorláskikötők kiszervezése, távozott a cég vezetője, és tenderfelhívást adtak ki új kompok, katamaránok vásárlására.

Áprilisban írtunk arról, hogy az államot, mint többségi tulajdonost képviselő Magyar Turisztikai Ügynökség a menedzsmenttel és a tulajdon kisebb részét birtokló önkormányzatokkal szemben egy olyan reorganizációs tervet kényszerített a Bahartra, ami szálláshelyek, egyes kikötők és más ingatlanok eladása mellett a vitorláskikötők kiszervezését írta elő a cégnek. A felemás eredménnyel zajló árverések aktuális állásáról november elején olvashattak részletes összeállítást a Balatontippen.
Ebben, de már korábban is írtunk arról, hogy az addigi csopaki közforgalmú kikötő és mini vitorláskikötő különböző korlátozásokkal terhelt tenyérnyi partszakasza a kikiáltási ár 17 szereséért, 890 millió forintért kelt el.

Csopaki hajóállomás és vitorláskikötő

A 2804 négyzetméteres ingatlanon összesen 56 négyzetméter területű építményt lehet elhelyezni. A jelenleg ott álló hajópénztár és egyben a vitorláskikötőt is kiszolgáló épület 44 négyzetméteres – Fotó: Győrffy Árpád

Már november eleji cikkünkben olvashattak arról is, hogy a 84 millió forintos kikiáltási áron elkelt a siófoki mólónál lévő dísztér. A hirbalaton.hu értesülései alapján azóta az is kiderült, a siófoki önkormányzat élni fog elővásárlási jogával – más lehetőség híján -, hogy visszakapja a korábban ingyen a Bahartnak adott reprezentatív területét. Legutóbbi cikkünk óta lezárult a siófoki Vitorlás utca 2. szám alatti szolgálati lakásokat tartalmazó ingatlan árverése is. A Baross-híd közelében lévő ingatlanért jelentkező egyetlen licitáló érdekes módon már elsőre 200 ezer forinttal többet ajánlott a 66 040 000 forintos kikiáltási árnál. Ezzel el is vitte a telket és épületet.

A kép közepén lévő épületért és telkéért csak egy licitáló versenyzett, de így is emelte az árat – Fotó: Győrffy Árpád

Csütörtökön lezárult az eddigi legnagyobb bevételt hozó árverés is, amit 1 milliárd 16 millió forintos kikiáltási áron a balatonboglári Sellő kemping eladására hirdettek. A feltételek megegyeztek a balatonszemesi Hattyú kemping október végén vevő nélkül zárult árverésével. A jelentkezőknek 100 milliós biztosítékot kellett letenni, a licitlépcsőt pedig kétmillió forintban határozták meg.
A három oldalról a Balaton által közrefogott 1,6 hektáros, 15 százalékban beépíthető területre csak a licit zárulása előtt három nappal ajánlotta meg valaki a kikiáltási árat. Majd a leütés előtt 14 perccel egy másik induló erre ráígért kétmilliót. Innen már nem volt több licit, az első jelentkező is hallgatott. Így a Balaton egyik legszebb, a tó felé teljesen független partszakasza 1 milliárd 18 millió forintért új gazdára talált.

Balatonboglár Sellő kemping

Az egymilliárd forint feletti áron elkelt balatonboglári Sellő kemping. Az 1,6 hektáros terület 15 százalékát lehet beépíteni maximum 6 méter magas épületekkel – Fotó: Győrffy Árpád

Az ingatlanértékesítések közül még kettő zajlik. A siófoki Hotel Moló és a szomszédos konferenciaterem árverése december 10-én zárul. A hotelért 1 milliárd 568 millió, a konferenciateremért 112 millió forintos kikiáltási árral lehet kezdeni a licitálást. November 28-án délután még senki nem tett ilyent.

November elején írtunk arról is, hogy sikertelenül zárult a Bahart vitorláskikötőinek tervezett kiszervezése. A cégtől akkor kapott válasz szerint a 11 vitorláskikötő együttes üzemeltetésére a megadott határidőig nem érkezett pályázat. A jelentkező elmaradása különösen meglepő amiatt, mert az állam képviselői által áprilisban a cégre erőltetett reorganizációs tervnek a vitorláskikötők kiszervezésére vonatkozó részét úgy konstruálhatták meg, hogy talán már a jelentkezőről is volt elképzelésük.

Balatonföldvári Vitorláskikötő

A balatonföldvári vitorláskikötő északkeleti része a szigettel és tihanyi panorámával – A kikötő 350 kishajót tud befogadni. A többihez hasonlóan a helyek többsége itt is foglalt volt az idén is – Fotó: Győrffy Árpád

Az eljárás eredménytelenségére az ügyre jobban rálátók szerint három magyarázat lehet. Az egyik, hogy az állami tulajdonosi jogokat képviselő Magyar Turisztikai Ügynökség és az azt felügyelő Rogán Antal, a miniszterelnöki kabinetiroda vezetője illetve főnökei arra jutottak, ezt a lépést talán mégsem kellene megtenni Baharttal. Persze ilyen magyarázat inkább csak elvi lehetőségként merül fel. Ennél talán valósabb lehetőség, hogy a járvány gazdasági hatásaival számolva később, a mostaninál enyhébb feltételekkel képzelnék el a kiszervezést.
Végül harmadik lehetőségként az fogalmazódott meg, hogy az eredetileg kigondolt működtetők mellett más, olyan, megfelelő háttérrel rendelkező személy is szívesen bekapcsolódott volna az ügybe, akit nem lehetett csak úgy visszautasítani. Ezért most újragondolják az egészet, és lehet, hogy megosztják majd több jelentkező között. Akár külön működtetője lehet majd az északi illetve a déli parti kikötőknek.

Siófok Bahart Vitorláskikötő

A 282 kishajóállással rendelkező siófoki vitorláskikötő – a háttérben a Hotel Móló és az Országos Meteorológiai Szolgálat viharjelző obszervatóriuma – Fotó: Győrffy Árpád

A céget érintő harmadik jelentős ügy az új kompok és katamaránok beszerzésére kiírt nyílt tenderfelhívás megjelentetése volt, amit a napi.hu fedezett fel az uniós közbeszerzési közlönyben.
A kiírásban megfogalmazott műszaki paraméterek szerint a megvásárlásra tervezett új kompok teljes hossza 45 méter lehet, ami 3-9 méterrel nagyobb a ma működő járműveknél. A 11,4 méteres legnagyobb szélesség pedig 60-90 centiméterrel haladja meg a jelenlegiekét.

 

Kisfaludy komp 1965

A Kisfaludy komp 1965-ben Bojár Sándor fotóján – 35,5 méteres hosszával jelenleg a legrövidebb. Az egyik oldalról 1985-ben lebontották a felépítményt, de híd megmaradt a középen elhelyezett kormányállással – Fotó: Fortepan – Bojár Sándor

Kompterv MTÜ

A Magyar Turisztikai Ügynökség már májusban tudta, ki fog sikeresen pályázni a most kiírt tenderen. Legalábbis akkor azt írták: “megérkeztek a BAHART új hajóflottájának prototípus tervei, elkészült a műszaki dokumentáció, és láthatjuk, hogyan fog kinézni az új komp, az új katamaránok” – Forrás: MTÜ

Az új kompok elvárt 88,5 tonnás terhelhetősége elmarad a jelenlegiek 90-130 tonnás szállítóképességétől. A kompokon a gépjárművekben utazókon kívül 120 utasnak kell helyet biztosítani, ehhez 40 ülőhelyet is előírtak, amiből húsznak zárt térben kell lennie. Ugyancsak követelmény 30 kerékpár tárolására fenntartott hely és a legalább 15 kilométer/órás utazósebesség.

Kossuth Lajos komp

A Kossuth komp 129,3 tonnás terhelhetőségéhez egy a 80-as években zajlott felújításom annyira megerősítették a járófelületét, hogy akár harckocsikat is tudjon szállítani – Fotó: Győrffy Árpád

A két révkikötő légvonalban 1200 méterre van egymástól. Mivel a kompok nem nyílegyesen közlekednek, normál időben 1300 métert számíthatunk megtett útként. (Ha nagyon “folyik” a Balaton a Tihanyi szorosban, akkor persze többet.) A 8 perces menetidő és az 1,3 kilométeres távolság alapján a kompok sebessége durván 10 kilométer/óra. 15 kilométeres óránkénti sebességgel akár 5 percre is le tudják szorítani a nettó menetidőt, aminek biztos lesz olyan aki örül, de olyan is, aki nem, mert ennyivel kevesebb ideje lesz a Balatonban való gyönyörködésre.

Széchenyi komp Tihany

Az 1968-ban épített Széchenyi komp, aminek egyik oldaláról teljesen elbontották a felépítményt és a kormányállás is oldalra került. Így az utasok a Balaton teljes panorámáját élvezhetik a 8 perces utazáson – Fotó: Győrffy Árpád

A két megvásárolni akart katamarán teljes hosszát 34,85 méterben, teljes szélességét 10,9 méterben határozták meg. A zárt térben ültetett utasbefogadó képességet 200 főben írták elő, és 35 kerékpár tárolására alkalmas helyet is biztosítani kell a hajón. Az elvárt minimális utazósebesség 18km/óra.

Az új katamaránok fő méretei nagyon közel állnak a ma a Balatonon közlekedő katamaránok közül a legkésőbb, 1980-ban gyártott Füred katamarán 35,6 méteres hosszához és 10,2 méteres szélességéhez. Az 1978-ban gyártott Siófok és az 1979-ben készített Badacsony katamarán 5 illetve 6 méterrel rövidebb, szélességük pedig 90 centivel kisebb.  A Siófok katamarán 500, a Badacsony és a Füred 600 fő szállítására képes.

Füred katamarán

A 600 fős befogadóképességű Füred katamarán – Fotó: Győrffy Árpád

Katamarán MTÜ

A Bahart leendő katamaránjairól a Magyar Turisztikai Ügynökség által májusban hivatalosan közreadott prototípus terv – Forrás: MTÜ

Táltos katamarán

A valóságban ma is létezik a kiírásnak megfelelő kategóriában hajó. A képen a Pelsoproject Kft. Hajótervező Mérnökiroda által tervezett Táltos katamarán. Hossza 31 méter, szélessége 10 méter, befogadóképessége 250 fő, szolgálati sebessége 18 km/óra – Forrás: Pelsoproject

A szerződés, a keretmegállapodás vagy a dinamikus beszerzési rendszer időtartama mindkét járműfajtánál 570 munkanap, amit nem lehet meghosszabbítani. A hajókkal szemben elvárás – ide értve a kompokat is -, hogy “új úszó létesítménynek kell lennie, azaz Magyarországon és Magyarország közigazgatási határán kívül korábban üzembe nem helyezett, valamint bemutató, illetve próba járműként nem használt hajóknak kell lennie”.
A kiírás szerint az új járművek a májusban ígértnél legalább egy évvel később, a 2023-as hajózási szezonban állhatnak forgalomba.

Ugyancsak az elmúlt hetek eseményeihez tartozik, hogy közös megegyezéssel távozott posztjáról a céget öt és fél éven át vezető Kollár József vezérigazgató. Legutóbb a tavasszal hosszabbították a megbízatását, amit akkor határozatlan idejűvé alakítottak. Néhány hónappal később a januárban még havi 1 millió ötvenezres fizetését kétmillióra emelték, ami talán nem a közeli elbocsátás jele.

Kollár József Bahart vezérigazgató

Kollár József, a Bahart vezérigazgatójaként a Balaton Fejlesztési Tanács egyik korábbi ülésén – Fotó: Győrffy Árpád

A távozása után kiadott nyilatkozat szerint az állami tulajdonosi többség képviselői elégedettek voltak a munkájával. Hogy akkor mégis miért volt a gyors váltás, csak találgatni lehet. Az ingatlanok értékesítésénél több esetben látható kudarchoz nem igazán lehetett köze, hisz a reorganizációs feltételeket az állam képviselői fogalmazták meg. Kollár József távozásának talán inkább az új hajók beszerzéséhez és a vitorláskikötők további sorsának intézéséhez lehet köze. Az állam képviselői talán egy számukra megbízhatóbb vezetőt szeretnének a cég élére ezekhez az ügyekhez.

Győrffy Árpád

Ha érdekesnek találta, egy lájkkal vagy megosztással ajánlja másnak is!

 

Iratkozzon fel a Balatontipp.hu hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! A feliratkozással hozzájárul adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatunkat és tájékoztatónkat itt olvashatja)

Hasznos lehet!

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár