Tóti-hegy – Túraajánló gyönyörű képekkel a Balaton legszebb kilátóhelyére

Van ennél szebb?! A Szent György-hegyi Lengyel-kápolna a Tóti-hegyről

Egy cseppet sem túlzás a Tóti-hegyi kilátást a legszebbnek nevezni, mert a csodálatos vidékre nyíló körpanoráma optimális napjárással, fényviszonyokkal párosul. Ráadásul a hegy kilátóként használható kopasz csúcsa viszonylag egyszerűen megközelíthető.

A Tóti-hegy a Balaton-felvidéki a tanúhegyek között a közepesek, kisebbek közé tartozik a magassága és kiterjedése szerint. Alakja szabályos kúpot formáz, ahogy az ötven méterrel magasabbja szomszédja, a Gulács, vagy az északra kicsit messzebb lévő 281 méteres Hegyesd. A szabályos kúp persze inkább csak látszat. Ahogy azt az utolsó 250 méteres szakasz megmászásánál közvetlenül is érezhetjük, a hegy oldala a tetejéhez közeledve meredekebbé válik.

Jobbról a Tóti-hegy szabályos kúpja, középen a Csobánc, balról a Gulács a Balatonról

A Tóti-hegy a Szent György-hegyről – jobbról lent egy felhagyott kőbánya megmaradt sebhelye

A Balaton-szint fölött 242 méter magasan lévő kopasz bazalttetőt akár ilyenkor, tavasz elején is érdemes megmászni. S ha egyszer felmentünk, biztosan megismételjük a túrát akkor is, amikor színesebb a természet.  Gyalogosan a Tótit Káptalantótiból a hegy keleti oldalán haladva a kék háromszög jelzésen, Salföldről a kék, illetve zöld sávos, majd a kék háromszöges jelzésen közelíthetjük meg. Ajánlatos távcsövet, nagy telével rendelkező fényképezőgépet vinni, hogy a látvány minden részletét kiélvezhessük. Persze szabad szemmel sem maradunk le a csodáról.

A Tóti-hegy és közvetlen környéke

Mi legutóbb tavaly október elején voltunk fenn. A túra időpontját sikerült a jó időhöz, optimális fényviszonyokhoz igazítani. Arra is figyeltünk, hogy dél körül érjünk a csúcsra, mert a körpanorámánál ilyenkor zavar legkevésbé a szembe sütő nap.  Mivel kimondottan a panoráma miatt mentünk fel, ezért egy a fentieknél egyszerűbb harmadik megoldást választottunk. A Káptalantótit Badacsonytomajjal összekötő közút talán legmagasabb pontjánál, az Istvándy pincét jelző táblánál tértünk le az útról a hegy irányába (46,83304 17,51154). A kocsit ott is hagytuk egy információs tábla mellett, és gyalogosra váltottunk a zöld jelzést követve.

Útvonalunk a Google térképén – Ha valaki teljesen biztosra akar menni, akkor kérje el tőlünk a Tóti-hegyre vezető túraútvonal GPS-állományát. A Balatontipp Hírlevél olvasóinak ingyen megküldjük. Természetesen az ezután feliratkozóknak is. Persze enélkül is biztosan odatalálunk.

52-53 méteres Balaton-szint feletti magasságból indulva 1,8 kilométeres sétával jutottunk fel a 190 méterrel magasabban lévő csúcsra

Az első eligazításnál a “Hegymögi szőlők”, a következő információs táblánál a “Tóti-hegy” irányt követtük. Nem igazán lehet eltévedni, ha mindig észben tartjuk, hogy a csúcs a célunk.

Az 1,8 kilométeres út első háromnegyedét eredetileg járműveknek alakították ki. Ahogy feljebb érünk, egyre jobban látszik, hogy nem nagyon használják, mert a hajdani szőlőskertek, présházak gazdátlanná váltak, dzsungelszerűen elfoglalta őket a természet.
Még az út elején elhaladtunk egy felhagyott kőbánya bejárata mellett, de mi ezt visszafelé hagytuk. A felfelé úton csak nézelődni álltunk meg időről-időre.

A visszaúton egy rövid pihenőre meglátogatott kőbánya

Kilátás útközben Tapolca irányába

A Szent György-hegy a Tóti alsó részéről

Egy elhagyottnak tűnő présház

Egy romos, homlokzati fal nélküli pince az út mellett

Az egyik gondozottabb telek bejáratánál még vadcitromot is láttunk

A hegycsúcs alatt lévő “bazaltorgona” vagy inkább kőzsákok lentről – a bazaltorgona nevet hagyjuk meg a Szent György-hegyi látványhangszernek

Az épített partoldal szerint valamikor itt komoly forgalom lehetett

A zöld sávval jelzett épített út egy kisebb fennsíkon találkozott a közvetlenül a csúcsra vezető kék háromszög jelzésű ösvénnyel – egy elhagyott présház fákkal körbenőve

A fennsík után meredekebbre váltott az út

A csúcs alatt egy kisebb terasz adott lehetőséget gyönyörködésre és pihenésre – Hegymögi szőlők és a Tomaj-Tóti közötti közút alattunk. A kép jobb oldalán felül látható világos foltnál tértünk le a közútról

Íme a hegytető – Nagyobb tériszonnyal csak óvatosan, de nem veszélyes

Kilátás délkelet felé – az előtérben a salföldi bányák és bányatavak, messzebb a Fülöp-hegy és a Balaton

Közelebbről a bányatavak és a salföldi major. A falu elbújik a fák között

Kelet-délkeleti irányban Kővágóörs

A Kishegyestű

A Káli-medence közepe

Az előtérben talán a Kütyüi-domb, majd a kékkúti házak teteje és a kékkúti ásványvíz üzem, távolabb a majortól balra a Kornyi-tó és az Emberi színjáték szobor

A Hegyestű a Káli-medence túlsó oldalán

Köveskál és egy borászatnak épített tájseb

Sabar-hegy, Bács-hegy és más neves szőlőtermő helyek – a háttérben a Fekete-hegy

A távolba szakadt tanúhegytárs, a Kab-hegy adótornyai a Kopasz-hegy és a Fekete-hegy felett

Egy másik rokon, a Hegyesd észak felé

Káptalantóti és a Csobánc

Csobánc-várának romjai

A Szent Donát-kápolna a Csobánc délnyugati szoknyáján

Káptalantóti központja – a jobb sarokban az út, ami szintén a Tóti-hegyre vezet

A tóti Liliomkert piac

A Haláp-hegy Zalahaláppal – jobbra mögötte a Cseket-hegy

Tapolca az előtérben Gyulakeszivel

Tapolca központja közelebbről, messze távolban a sümegi várhegy és a vár

A Szent György-hegy

Kisapáti a Szent György-hegy lábánál

A címképen látható Lengyel-kápolna a Tóti tetejéről

A Tóti nagyobb testvére, a Gulács  – innen már nem is annyira szabályos a kúp – mögötte jobbról a Keszthelyi-hegység, balról a szigligeti hegyek, majd a Badacsony széle

A Badacsony – kicsit már ellenfényben

És ki ne hagyjuk a “bazaltorgona” illetve kőtsákok tetejét

Zárásként egy igazi cukiság, szürkemarhák a Gulács és Tóti közötti réten

Ha valaki teljesen biztosra akar menni, akkor vásárolja meg tőlünk okostelefonjához a fenti útvonal GPS-állományát.   A GPS-fájl használatához a Navigálj a mobiloddal a táblák helyett! című írásunkban kap segítséget. Az ott ajánlott térkép GPS-fájl nélkül is nagyon hasznos lehet túráink során.
A fenti kirándulás és más túrák GPS-állományának vásárlási lehetőségéről, az árakról és egyéb feltételekről a Balatoni Bringakör 24 térképes alternatív útvonal javaslattal – ahogy mi szeretjük című túrajavaslatunk végén lehet olvasni.

A vásárlással támogatja, hogy a jövőben is folytatni tudjuk ezt a munkát.

Kép és szöveg Győrffy Árpád

Nagyon ajánljuk még!

Ha érdekesnek találta az írásomat, segítsen azzal, hogy megosztja, ajánlja ismerőseinek is!

Iratkozzon fel a balatontipp.hu hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! A feliratkozással hozzájárul adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatunkat és tájékoztatónkat itt olvashatja)

Hasznos lehet!

10 Comments on "Tóti-hegy – Túraajánló gyönyörű képekkel a Balaton legszebb kilátóhelyére"

1. Albrecht Sándor | 2021.03.06. at 14:02 |

Íme, a legszebb tavaszi fotócsokor!Varázslatos tájékunk egyik fogvatartó
    részét ölelte szívére, — pontosabban felvevőgépének lencséjére Győrffy Árpád.Túrára hívó mestermunka.

2. Kedves Lékai Ági!
    Örülök, ha tetszett. A Kopasz-hegyet is nagyon ajánlom valamikor a délutáni órákban https://www.balatontipp.hu/balatoni_latnivalok/mindszentkalla-kopasz-hegy-tura-a-kali-medence-top1-es-panoramakilatojahoz/
    Kellemes túrázást!
    Győrffy Árpád

3. Lékai Ági | 2020.07.16. at 06:21 |

Köszönjük a szuper képekkel kisért, részletes leírást. Mi is megcsináltuk, nagy élmény volt. Előzőleg már a Halápot is az Ön tippje alapján néztük meg. Várjuk a további ötleteket.

4. Nem ismerem a kuvaszok képességeit, de valószínűleg kényelmesen fel tud menni, ha én feltudtam. 🙂

Üdv. Győrffy Árpád

5. Németh Andrea | 2020.06.24. at 10:19 |

Nagyszerü leírás, kedvet kaptunk!
    A kuvaszunkkal érdemes e neki vágni a Tóti-hegynek? Mennyire kapaszkodós a meredek rész?

6. Kovács Károlyné | 2019.05.28. at 22:32 |

Olyan írást kerestem, amiből megtudhatom, hogy hogyan tudunk fölmenni a Tóti-hegyre. Ilyen részletes és csodaszép képekkel illusztrált cikkre nem is számítottam. Nagyon köszönjük! Várjuk a napos, tiszta időt, és indulunk is! 🙂

7. Kedves Hubai Ferenc!
    Nagyon köszönöm a biztatást. Ha ilyen szép helyet nehezen is találok, igyekezni fogok a jövőben is. 🙂
    Biciklivel én nem mernék nekiindulni, de ha valaki megszokta az emelkedőket, nyugodtan elindulhat, mert a csúcs alatti fennsíkig – ahol a zöld sáv és a kék háromszög jelzés találkozik – megfelelő az út a terepbiciklizéshez.
    Én mindenképp csak tiszta időben javaslom a túrát, amikor messzire el lehet látni, mert akkor jön elő a környék minden szépsége.
    Jó utat!
    Győrffy Árpád

8. Kedves Lauer Jánosné!
    Örülök, ha tetszett. Örömmel fogadom a javaslatokat is a további felfedezéshez a gyorffy.arpad(kukac)balatontipp.hu címen.

9. Hubai Ferenc | 2018.03.15. at 14:59 |

Kedves Árpád, ismét sikerült lenyűgözni engem a csodálatos fotókkal, és az alapos, részletes útvonal leírással.

Közeli helyeken már túráztunk korábban, most arra kellett rádöbbenni, hogy szinte karnyújtásnyira haladtunk el ettől a csodálatos helytől, látványoktól.

A képek hatására úgy gondolom, hogy be fogjuk illeszteni egy közeli túráink közé ezt konkrét útvonalat.

Testközelből is szeretném szemre vételezni a képeken látható csodás látnivalókat.

Mi főleg bringával túrázunk, úgy gondolom, hogy még akár egy kis meredekebb “tolós” szakasz, akár olyan részek, ahol meg kell emelni a bicajt, nem fog minket tántorítani attól, hogy bejárjuk. A szép látnivalók kárpótolni fognak bennünket, ez már erre egy biztos garancia.

Üdvözlettel és köszönettel: Feri

10. Lauer Jánosné | 2018.03.10. at 21:30 |

Köszönöm a csodás tájat, a gyönyörű felvételeket !Fiatalkorom legkedvesebb környékét láthattam újra. Kékkút-Kővágóörs-Salföld-földtani kutatásokat folytattunk ott és ott született első gyermekünk. 1959-1960-at írtunk akkor. Rég volt!

Comments are closed.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!