Havas kirándulás a téli Hegyestűre

A mindig különleges látványt nyújtó Hegyestű havasan és nagyon szép arcát mutatja

Február utolsó vasárnapján gyönyörű napsütéses idő volt a Balaton-felvidéken, amit még különlegessé tett a késve megérkező hótakaró. Szombat óta szél is gyengült, a hideg is elviselhető volt a -2-3 fokos hőmérséklettel. Minden adott volt egy jó kiránduláshoz.

A kora délutánra ígért felhősödés miatt csak néhány órás kiruccanást tervezhettünk. Ilyen alkalmakra, mindig jó lehetőségként kínálkozik a Hegyestű, mert akár gyalog, de autóval is könnyen megjárható. Mivel még 12 előtt fel akartunk érni, azt gondoltuk, hogy autóval megyünk fel a parkolóként használt egykori bányaudvarig. De hiába az aszfalt, alig tettünk meg 20-30 métert a monoszlói útról való lefordulás után, kiderült, hogy az utat borító jeges havon legfeljebb hólánccal lenne lehetőség a biztos haladásra. Így aztán mi is inkább leparkoltunk az út szélén egy szélesebb szakaszon, ahogy mások is tették.

Az utat jobbára jeges hó borította

Havas fa Laokoon az út mellett

Az út rendesen megkerüli a hegyet, így a monoszlói elágazástól 1,1 kilométert kell gyalogolni a bányaudvarig, hogy a 80 méteres szintkülönbséget legyőzzük.

A bányaudvar bejárata

Nincs nagy tolongás az uzsonnázó helyekért

A bányaudvartól egy lépcsősoron juthatunk fel egy újabb bányaszintre, majd egy következőn a nyugat felé nyíló panorámateraszra. Mindkét lépcsőt vastag hóréteg borította, néhol el is jegesedett. A korlátoknak köszönhetően mégis biztonságosan járható volt mindegyik, bár nagyon kellett figyelni, hová lépünk.

A bányaszinthez vezető lépcsőn is érdemes folyamatosan kapaszkodni. A területet kezelő nemzeti parkosok nem mostanában járhattak erre

Az első bányaszint a félig elbányászott csúccsal

A felső bányaszintre vezető lépcső fokait néhol megtalálni is nehéz volt

Kilátás nyugat felé a Káli-medencére és a távoli tanúhegyekre a felső bányaszint panorámateraszáról – kicsit tisztábbnak reméltem a levegőt, de így is gyönyör látvány volt

A Káli-medence középső vidéke Köveskállal

Köveskál közelebbről

Az előtérben a köveskáli templomtornyok, a medence másik oldalán a Kopasz-hegy Mindszentkállával

Présházak a Fekete-hegy oldalában

A háttérben Balatonhenye, balra egy tájseb

A Pál-hegy és a Bálint-hegy a távolban a Balatonnal

Mécsesek és koszorú a panorámaterasz szélén valakinek, valaminek az emlékére – a távolban a Kishegyestű

Kirándulók az alsó bányaszinten

A hegy a felső bányaszintről

A panorámaterasztól lett volna még egy hosszabb emelkedő szakasz a csúcsra, de ezzel most inkább nem kísértettük a sorsot

A fenti képek talán bizonyítják, hogy érdemes volt megnézni ilyen időben is, milyen a kilátás a Hegyestűről a Káli-medencére.

Kép és szöveg Győrffy Árpád

Iratkozzon fel a heti hírlevelünkre, hogy ne maradjon le semmiről!

Hasznos lehet!

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!