Balatoni hajózás – A végén csak egy maradhat – vagy egy sem!?

Nem tudni, meddig jelezhet még az induláshoz a 107 éves Jókai hajó harangja - Fotó: Győrffy Árpád

A balatoni személyhajózás alapjainak szétverésével párhuzamosan megkezdődött a független hajóstársaságok kivéreztetése is. A kérdés már csak az, hosszútávon marad-e egyáltalán olyan működésképes cég a Balatonnál, amelyik az egyszerű turistáknak megfelelő szolgáltatásokat tud kínálni.

 

Két hete írtunk arról, hogy a kormányt képviselő Magyar Turisztikai Ügynökség megbízásából reorganizáció jelszóval Elindították a balatoni személyhajózás Trianonját. Május 7-én az Origo – és a cikkre hivatkozva az MTI – örömhírként számolt be arról, hogy egy nappal korábban hivatalosan is meghozták a döntést.
A kormány képviselői a Bahart tulajdonának több mint 75 százalékával kezükben a kisebbségbe kerül önkormányzatokkal szemben több más mellett eldöntötték, hogy eladnak négy kikötőt, a 11 jól jövedelmező vitorláskikötőt pedig egy Kft-be kiszervezve kirakják az ablakba – talán, hogy a Kis Gömböc könnyebben magáévá tehesse azokat. A május 6-ai dátumot, akár már most felírhatjuk a balatoni hajózás gyásznapjaként.

Mint kiderült, ezzel nincs vége a tragikus történetnek. Egy külön szálon párhuzamosan zajlik annak a néhány független hajóstársaságnak a kivéreztetése is, amelyek a Bahart tulajdonában lévő nagyobb közforgalmú kikötőkben séta- és rendezvény hajózási szolgáltatást nyújtanak. Több ilyen független hajózási vállalkozás keresett meg bennünket azzal, hogy a Bahart által május 1-étől jelentősen megemelt közforgalmú kikötői díjak – párosulva a járványhelyzet hatásaival -, teljesen ellehetetleníthetik a létezésüket.

Az új díjszabással a Jókai és Balaton hajót üzemeltető Vanyolai Hajózási Kft. esetében a kikötő meghirdetett nyitva tartása alatt a két hajójuk után együttesen fizetendő veszteglési díj 676 ezer forintról 1,2 millió forintra nőtt. Az emelkedés mértéke 78 százalékos. Több mint 10 százalékkal emelkedett, 783 ezerről 865 ezer nőtt a nagyobbik hajójuk után a főszezonban fizetendő havi díj is. A fentieken túl fizetendő napi díjak emelkedésével együtt az éves terhük növekedése megközelíti az egymillió forintot.

 

A Jókait és a Balaton hajót működtető Vanyolai Hajózási Kft. terhei mintegy egymillió forinttal nőnek a Bahart díjemelése miatt – Fotó: Győrffy Árpád

Több mint félmilliós plusz teherrel számolhat a keszthelyi kikötőben a Hableányt üzemeltető Nosztalgia Sétahajó Kft. is a díjak megemelése miatt. A cégek vezetői, Vanyolai Szilárd illetve Bognár Beáta különösen azért tartja megdöbbentőnek a lépést, mert a Bahart mindezt akkor teszi meg, amikor a járvány, illetve a miatta kihirdetett veszélyhelyzet eleve ellehetetleníti a működésüket. Ha el is indíthatják a szolgáltatásukat, az előírt távolságtartás miatt eleve csak a korábbinál jóval kevesebb utassal, bevétellel számolhatnak.

A fentiek alapján arra kértünk választ a Bahart illetékeseitől, hogy mi indokolja egy többségében állami tulajdonú, a balatoni közforgalmú kikötők üzemeltetésében monopolhelyzetben lévő vállalkozás ilyen drasztikus lépéseit, miközben az állam több oldalról is próbálja segíteni a vállalkozásokat a járványhelyzet miatti károk enyhítése érdekében.

 

A Hableány ezentúl mintegy félmillió forinttal többért köthet ki a keszthelyi kikötőben – Fotó: Győrffy Árpád

Kollár József vezérigazgatótól kapott válasz szerint az új díjak mértékét a Gazdasági Versenyhivatal előírásaihoz igazodóan állapították meg. Ebben arra két évvel ezelőtti alkura utal, amit a Bahart ajánlott a GVH-nak, hogy korábbi magatartásának korrigálásával elkerülje a piaci erőfölénnyel való visszaélés megállapítását és más jogkövetkezményeket.

“A több, mint 4 évig tartó eljárás nyomán a BAHART-nak több intézkedést kellett hoznia, ezek egyike, hogy önálló üzletágként leválasztja számviteli rendszerében a közforgalmú kikötők üzemeltetésével kapcsolatos elszámolásokat és díjképzése során biztosítja a közforgalmú kikötők üzemeltetésével kapcsolatos költségek önálló fedezetét, valamint a belső arányosságot (sávok, napi-havi-éves díjak arányai stb.). Az intézkedések eredményeképpen mára egzakt módon előállt a közforgalmú kikötőkben biztosított szolgáltatásokkal és üzemeltetéssel kapcsolatos összes költség a kikötőhasználati és veszteglési díjak előírásokhoz igazodó meghatározásához.
A költségkalkuláció megállapította, hogy az – egyébként fél évtizede változatlan(!) – díjtételek alapján fizetett és elszámolt közforgalmú kikötőhasználati árbevétel nem fedezi a kikötők üzemeltetésével kapcsolatos költségeket, ezért a versenysemlegességet biztosító eljárásnak megfelelően a díjtételeket módosítanunk kell. Tekintettel a járványügyi helyzettel összefüggő gazdasági visszaesésre, Társaságunk azt a döntést hozta, hogy – bár a válság a BAHART-ot is kritikusan érinti! – a kikötőhasználók érdekeire tekintettel a díjemelést két lépcsőben hajtja végre, így a költségeket ténylegesen fedező árbevételt biztosító végső, új díjak csak 2021-re alakulnak ki véglegesen” – írta Kollár József.

Tehát a vezérigazgató szerint minden törvényes és szabályos. Sőt igazán még előzékenyek is voltak, mert a feketeleves sűrűjét meghagyták a következő évre.

 

A Balaton sétahajó alkonyat idején Tihany előtt – Fotó: Győrffy Árpád

Egyes költségnövekedések Bahartnál az érintett időszakban

2015. január – vezetők száma 3
Vezérigazgató alapbér 866.830 Ft/hó, prémium max. 70% vezetői pótlék 0 Ft/hó, cafeteria 882.200 Ft/év
Gazdasági ig. alapbér 431.000 Ft/hó, prémium max. 40% vezetői pótlék 50.000 Ft/hó, cafeteria 577.000 Ft/év
Mb. műszaki ig. alapbér 315.000 Ft/hó, prémium max. 20% vezetői pótlék 65.000 Ft/hó, cafeteria 363.750 Ft/év

2019. január – vezetők száma 5
Vezérigazgató alapbér 1 050 000 Ft/hó, prémium max. 100%
Gazd. és strat. vezérigh. alapbér 850 000 Ft/hó, prémium max. 75%
Értékesítési és forg. ig. alapbér 740 000 Ft/hó, prémium max. 50%
Műszaki igazgató alapbér 710 000 Ft hó, prémium max. 50%
Hajózási üz. ig. alapbér 670 000 Ft/hó, prémium max. 50%

Igazgatósági tagok tiszteletdíja
2015. január 70.000 Ft/hó
2020. február 200.000 Ft/hó

Felügyelő Bizottság tagjainak tiszteletdíja
2015. január 64.000 Ft/hó
2020. február 200.000 Ft/hó

Forrás: Bahart

 

A Hableány távolódban a keszthelyi partok előtt – Fotó: Győrffy Árpád

Amennyiben a Bahart vezetői a költségek általuk kialakított megosztása szerint továbbviszik az önálló üzletágakkal kapcsolatos számok szétválasztását, pillanatok alatt kiderülhet, hogy a jelenlegi modellben a személyhajózás, de különösen a közforgalmú kikötők működtetése életképtelen a Balatonnál, egyedül a kompközlekedés fenntartható. S erre alapozva a kormányt képviselő Magyar Turisztikai Ügynökség jövőre arra utasíthatja a cég vezetőit, hogy kezdjenek újabb reorganizációba, aminek keretében adják el akár a keszthelyi, badacsonyi, siófoki, balatonfüredi kikötőt. Nem is szólva a Bahart központjának ma helyet adó siófoki szigetről.
Persze őrült gondolat, de néhány héttel ezelőtt még csopaki, kenesei, akali, fövenyesi kikötő eladása, és a vitorláskikötők kiszervezése is annak tűnt volna.

Győrffy Árpád

Ha érdekesnek találta, egy lájkkal vagy megosztással ajánlja másnak is!

 

Iratkozzon fel a Balatontipp.hu heti hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! A feliratkozással hozzájárul adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatunkat és tájékoztatónkat itt olvashatja)

1 Comment on "Balatoni hajózás – A végén csak egy maradhat – vagy egy sem!?"

  1. Hetesi László | 2020.05.09. at 19:54 |

    Sajnos, kedves Árpád, a kormány kedvezményezettei ellen NINCS orvosság. Előbb csak a hoteleket, kempingeket, majd most kikötőket, hajókat, később az teljes Balatont megveszik, és ha úri kedvük úgy tartja, adnak majd kegyesen 1000 Ft-ért 1 órára fürdési lehetőséget az addig magántulajdonú MINDEN fizetős strandon. Ha ez az ország nagyobbik részének nem tetszik, 2022-ben vagy polgári ellenállással előbb is visszavehetik állampolgári jogaikat, az alapvető szabadságjogokat.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


*

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár