Biciklis Balaton kerülés három részben II. – Középső harmad – 2024. május

Kilátás a balatonakali Csárdás utca tetejéről a Balatonra Őszöd irányába - Fotó: Győrffy Árpád

A kompozással, hajózással együtt 86 kilométeres kirándulásról készített képregényben több más mellett beszámolok arról, hogy Földváron iszappal töltik a Nyugati strand előtti Balaton-medert, Szemesen teljesen új fazont kap a faluközpont keleti oldala a kempingek helyén készülő lakótelepekkel. Megmutatom az egymásba érő fonyódi háztetőket, és egy igazi balatoni hajónak köszönhetően az egymásba érő tanúhegyeket. Az északi oldalon elsősorban a bicikliút rémszakaszai hagytak mély nyomot bennem.

Május 29-én szerdán reggel, nem sokkal nyolc óra előtt indultam az aszófői vasútállomástól Tihany felé, hogy a kompozás után Fonyódig tekerjek, majd onnan hajóval az északi partra visszatérve, Badacsonyból Aszófőig biciklizzek.

A korábbi tapasztalataim szerint az aszófői vasútállomást eddig a Balaton egyik legvirágosabb állomásaként ismertem. Úgy tűnik, itt is változnak az idők – Fotó: Győrffy Árpád

A hajózással, kompozással együtt 86 kilométeres útvonal több helyen eltért a hivatalosa kijelölt balatoni bicikliúttól – Térkép: Maps.me – Győrffy Árpád

A biciklisek Aszófő és Tihany között a néhány éve készült sztrádán közlekedhetnek, és a félsziget közepén 16 éve megépített bekötőút is megfelelő színvonalú maradt. A félsziget északi részén lévő Külső-tónál megálltam néhány fotóra. Akkor úgy tűnt, hogy a Balaton-felvidéki Nemzeti Park levendulásában még komoly gazolásra lesz szükség, ha szép látvánnyal akarják fogadni június közepén a Levendula hetek programjaira és a Szedd magad! akcióra érkezőket.

Szerencsére szín alapján könnyen kideríthetjük, hogy melyik a gaz, melyik a levendula – Fotó: Győrffy Árpád

Az út másik oldala a Külső-tó részletével, háttérben az Apáti-hegyen álló Őrtorony-kilátóval – Fotó: Győrffy Árpád

Komp a kompról – háttérben a Köröshegyi-völgyhíd – Fotó: Győrffy Árpád

A szántódi révből induló Tihany utca első elágazója előtt ez a tábla rendesen félrevezetett. Az ábra szerint az első adandó alkalommal először jobbra, majd balra fordulva át kell menni egy sziget (félsziget) másik oldalára. Jelen esetben ez azt jelentette, hogy a bicikliseknek be kell fordulni az úttal párhuzamosan elhelyezkedő parkolóba, és azon kell továbbmenni – Fotó: Győrffy Árpád

Nem volt jó ötlet, mert a parkoló túlsó végén le kellett szállnom a bicikliről, hogy a gyalogos járdát és annak magas padkáját derékszögben keresztezve a kerékpárútra jussak.

A táblát valójában a Parti villasor utca elágazója után kellene kitenni, hogy a Móricz utca előtt új sávon kezdődő bicikliútra ráforduljunk – Fotó: google.com/maps

Ezt leszámítva gyakorlatilag problémamentes volt az út a fonyódi hajóállomásig.

Bicikliút és járda a szántódi Móricz Zsigmond utcában – A Fonyódig tartó szakasz többsége nem ilyen önálló kerékpárútból állt, de többnyire jól járható volt mindenhol – Fotó: Győrffy Árpád

Az első megállóm a balatonföldvári Nyugati strandnál volt, ahol zárt kaput találtam. A már készülődő vendéglátósok szerint, az önkormányzat június közepére ígéri a nyitást. Addig még dolgoznak a strand jelentős részét elfoglaló kikötő építői. A büfések információi szerint a belépés az idén is ingyenes lesz.
Ha már bemenni nem tudtam, a nem messze lévő kutyás strandon megállva készítettem néhány felvételt a kikötő építéséről. Nagyon megdöbbentett, amit láttam. A mólókkal határolt medencében kotróhajók dolgoztak, amikről a kibányászott iszapot a kikötőtől és a strand megmaradt részétől 4-500 méterre csöveken a Balatonba nyomták. (Legalábbis az eddigi tapasztalataim, tudásom szerint, a látvány alapján erre következtetek.)

Két hajóból is iszapszállításra szolgáló cső vezet a kőgáton kívüli Balatonba – Fotó: Győrffy Árpád

Az iszapot szállító csövek vége a kőgáttól és a strandtól 4-500 méterre lehet – Fotó: Győrffy Árpád

Ha itt valóban az történik, amit fent leírtam, akkor az északról, északnyugatról érkező hullámok bőségesen találnak majd anyagot ahhoz, hogy a strand parti részét iszappal hordják tele.

Az iszapolódás érinteni fogja a kőgát végénél kialakításra kerülő homokos plázs partját is – Fotó: Győrffy Árpád

Földvár után rövid időre betértem egyik kedvenc helyemre, a szárszói Tóparti parkba, aminek egyedi hangulatot adnak a partot szegélyező fák, padok – Fotó: Győrffy Árpád

Képeslap haza – háttérben a kicsit túlvilágított József Attila emlékművel

Balatonszemesen a keleti móló bejáratánál látott háborús állapotok késztettek megállásra. Mint kiderült, megkezdődött az építkezés az egykori Hattyú kemping helyén, aminek eladásáról három éve a Balatontippen is írtam. A Hattyú kemping helyére tervezett Szemesbay társasház építése mellett a szomszédos telken zajlik a jóval korábban eladott Lido kemping helyére kerülő Szemespart építése is.

Balról a 60 lakással, 25 üdülővel tervezett Szemespart, aminek 2024 második felében kellene elkészülni, jobbról a 152 lakásos Szemesbay. Ennél az építés befejezését 2025 januárjára tervezik – Fotó: Győrffy Árpád

Balatonszemes nyugati része továbbra is őrzi természetes romantikáját. A Berzsenyi utca nyugati szakasza a Balatoni Bringakör egyik legkellemesebb része. Akár az utat hosszan kísérő nyitott parton is megállhatunk fürödni, de a Tuskó-öbölnél még ingyenes illemhelyet, sportpályát és játszóteret is találunk.

A Berzsenyi utca a Csongor utca elágazójának közelében – itt nincs külön szolgáltatás, de fürödni, napozni lehet – Fotó: Győrffy Árpád

Az idén is megnéztem a szemesi Hullám utcai szabadstrand bejáratánál lévő András büfé árait. Néhány fontosabb: egy korsó Arany Ászok 700, egy korsó Dreher 850 Ft, üdítők 120 Ft/dl, presszó kávé 600 Ft, hekk,keszeg 800 Ft/10dkg, süllő 1300 Ft/10dkg, hot dog 700 Ft, hamburger 1200 Ft, lekváros palacsinta 350 Ft.
Itthon vettem észre, hogy tavaly is ezek az árak voltak. Felhívtam a főnököt, aki elmondta, hogy rövidesen emelni fognak, de valóban csak annyit, ami a beszerzési árak, költségek miatt elkerülhetetlen.

Friss biciklis jelek a Fonyódliget határában lévő gyermektábor mellett. (Biztató jelek, mert korábban arról lehetett hallani, hogy nem csak a tábor túlsó oldalán lévő szabad parti sávot, hanem ezt az utat is vinné a szegedi püspöki alapítvány. A part elcseréléséről már letett az önkormányzat) – Fotó: Győrffy Árpád

A kedvenc útszakaszom a fonyódligeti Árpád parton, ahol gyönyörű kilátás turbózza a 800 méter hosszú, gondozott parti sávot – Fotó: Győrffy Árpád

A Pogányvölgyi-víz torkolata Fonyódliget és Fonyód határán – szemben a Gulács és az Örsi-hegy (Innen 200 méterre egy Lidl található, ha nem balatoni áron akarunk vásárolni valamit fontosat) – Fotó: Győrffy Árpád

Délután egykor értem a fonyódi kikötőbe. Mivel bőven volt időm a 2 órai indulásig, megcsináltam néhány régóta tervezett fotót.

A fonyódi kikötő északnyugatról – Fotó: Győrffy Árpád

A kikötőt északnyugatról határoló Szúnyog-sziget – A világ talán legsűrűbben beépített területe, ahol sorba és keresztbe is szinte egymásba érnek a háztetők – Fotó: Győrffy Árpád

A kikötőben a Bahart egyik új hajója, a Tomaj katamarán, és a 44 éves Füred katamarán várakozott a mólónál. Kicsit izgultam, melyikkel megyek majd – Fotó: Győrffy Árpád

A kikötő népszerű szobra, Az emberpár – Kiss István alumíniumból öntött alakjai kicsit rossz irányból várják a hajót. Talán ezért is állnak itt már 64 éve – aminek persze örülhetünk – Fotó: Győrffy Árpád

Csendélet a főmóló végén – Fotó: Győrffy Árpád

A hajópénztárban dolgozó hölgy kicsit meglepődött, hogy nem szomorodtam el, sőt még örültem is, amikor közölte, a Füred katamarán visz majd át Badacsonyba. Ilyen szép időben különösen nem lett volna szerencsés, ha az elején zárt, kilátás nélküli új hajóval kell megközelíteni a badacsonyi partokat.
Azon viszont elszomorodtam, hogy a balatoni régióban élőknek biztosított 25 százalékos kedvezmény nem vonatkozik a nyugdíjasokra – és a diákokra -, mert nem lehet halmozni a kedvezményeket. Ez van.

No, ezt nem lehetne így látni és fényképezni az elölről zárt új katamaránokról, csak a régiek nyitott felső teraszáról. Balról a Szigligeti-várhegy, majd az Antal-hegy, a Badacsony, a Gulács, a Csobánc, a Tóti-hegy és előtte az Örsi-hegy a Füred katamarán felső teraszának korlátjával – Fotó: Győrffy Árpád

Érkezés a badacsonyi kikötőbe. Szemben a tavaly felújított Tátika, amit majd következő túrámon akarok jobban megnézni – Fotó: Győrffy Árpád

A hajóról leszállva a kijelölt bicikliúton indultam vissza Aszófő felé. Az első szakasz a 71-es főúttal párhuzamosan, a Badacsony szoknyájának alsó részén lévő Római úton halad. Ha valahol, akkor itt nagyon figyeljünk, mert a nagy forgalomhoz képest szűk, beláthatatlan kanyarokban bővelkedő út okozhat veszélyes helyzeteket.
Az igazi rémszakasz a tomaji vasútállomásnál kezdődik, és 2 kilométeren át az egykori badacsonyörsi kemping bejáratáig tart.

Ilyen a bevezető az állomás előtt kijelölt útvonalon. (Ugyanígy nézett ki 10 évvel ezelőtt is) – Fotó: Győrffy Árpád

Egy kis keskenyülés az őrsi vasúti megállóhelynél – szerencsére a füvön biztonságosan lehet kerülni – Fotó: Győrffy Árpád

Még mindig csak bemelegítés a buszmegálló mögött – itt is van menekülési lehetőség az utat felzabáló fűre – Fotó: Győrffy Árpád

Az igazi csemege. Nem a kép ferde, hanem a valóság. A belterületi szakaszon, tehát az önkormányzat fenntartásában lévő részen ilyen életveszélyes helyzet alakult ki. S ezen a festés nem igazán segít – Fotó: Győrffy Árpád

Ha valaki azt hinné, hogy az út csak mostanában lett ilyen, és még nem volt idő a javításra, akkor nézze meg a pontosan egy évvel korábban készített fotót ugyanerről a helyről – csak a festés hiányzott – Fotó: Győrffy Árpád

Egy kedves irányjelző Ábrahámhegyen a Virág és a Rezeda utca találkozásánál – Fotó: Győrffy Árpád

Badacsonyörstől a pálkövei elágazóig ismét megfelelő úton lehet haladni. Az elágazó után az út újra elkeskenyedik, az aszfalton hosszanti és keresztirányba haladó feltüremkedések, besüllyedések, és néhol kisebb bemélyedések teszik hangulatosabbá a haladást – Fotó: Győrffy Árpád

Révfülöp előtt kicsit kisimult az aszfalt, de a Császtai strandnál egy újabb rémszakasz következik.

Bemelegítésként a strand kerítése és a vasúti töltés oldalában kiépített láncos korlátsor szorítja össze a bicikliseket. Itt nem csak menekülésre nincs lehetőség, még a kormányunk sem lóghat ki oldalt, mert elakadnánk. Ráadásként a strand felőli oldalon a padka töltése sok helyen hiányzik, így hatalmasat eshetünk, ha az aszfaltról lecsúszó kerekünk kifarol – Fotó: Győrffy Árpád

Itt az igazi csemege a Császtai strand keleti vége után jön. Tábla is jelzi, hogy veszélyes kanyarra, gyalogosokra és persze szemből érkező biciklisekre is számíthatunk – Fotó: Győrffy Árpád

Itt kell úgy bekanyarodnunk, hogy szemből is jöhetnek. És igen, a szakadékszerű partoldal után az maga a Balaton – Fotó: Győrffy Árpád

Ha eddig eljutottunk, innen már nagyon egyszerű a dolgunk – Fotó: Győrffy Árpád

Azért nagyon ne bízzuk el magunkat, még a viszonylag egyszerű helyzeteket is bonyolulttá lehet tenni – Fotó: Győrffy Árpád

Révfülöpön a jelek szerint az idei szezonban a korzó egy részét is elfoglalja az egykori könyvtár, helytörténeti gyűjtemény és galéria helyén készülő “Révfülöpi Kulturális és Turisztikai Látogatóközpont” építkezése. Nem csak a név borzalmasan hosszú, hanem az építkezéshez elfoglalt terület is túl széles. Régen a balatoni üdülőhelyeken az ilyen kulturális és társasági központokat egyszerűen csak kurszalonnak hívták. Ebből a mai szokások szerint valószínűleg RKTL lesz. Talán még időben van, hogy valami normális rövid nevet is kitaláljanak – Fotó: Győrffy Árpád

Legyen valami szép is ezen a részen. Kilátás Balatonboglárra a révfülöpi korzón lévő Rév büféből egy pohár Soproni (3dl 700 Ft) és egy sajtos hot dog (1200 Ft) mellől. Tudok élni 🙂 – Fotó: Győrffy Árpád

Révfülöp és Szepezd között több helyen gödrök, buckák, kitüremkedések nehezítik a haladást, de ha figyelünk, biztonságosan járható ez a szakasz – Egy kis rázató Szepezdfürdőn – Fotó: Győrffy Árpád

Szepezden fel kellene menni a dombra a falu szűk utcáiba, ahol 16 kereszteződés nehezíti és veszélyezteti a haladást. Én inkább a 71-es főút falun átvezető szakaszát választottam. (Mivel a KRESZ szerint “tilos főútvonalon 12. életévét be nem töltött személynek kerékpározni”, nekik a járdát ajánlom, ami szinte a falu teljes hosszában nagyon jól használható erre.)

Lakótelep az egykori Vénusz kemping helyén Balatonszepezden – Fotó: Győrffy Árpád

Az Úttörőváros és Akali között a fű lassan felzabálja a bazaltot. Van néhány meglepő zökkenő is, de még az elviselhető szinthez tartoznak – ha figyelünk – Fotó: Győrffy Árpád

Örvényes és Aszófő között új biciklisztrádával zártam a kört, de ez sem tudta feledtetni a sok kellemetlen részt. A másnap megtett nyugati harmad után úgy gondolom, hogy a középső harmad északi oldala a leggyengébb a láncban.

Búcsúzásként a Balaton egyik gyönyörű része – a Bázsai-öböl Tihany, Aszófő és Örvényes között. A bicikliútról is legalább ugyanilyen szépnek látjuk – Fotó: Győrffy Árpád

Aszófőre érve megfogadtam, hogy legközelebb Badacsonytomajon és Révfülöpön is elkerülöm a rémszakaszokat. Még nem tudom, hogy a 71-est választom-e egérútnak, vagy ennél is nagyobb kitérőt teszek. Az biztos, hogy nagyon megvan a véleményem azokról, akik erről a helyzetről tehetnek.

Győrffy Árpád

Biciklis Balaton kerülés három részben I. – Keleti harmad – 2024. május

Balatoni Bringakör több élménnyel – részletes leírás alternatív javaslatokkal

Ha érdekesnek találtad az írásomat, segíts azzal, hogy megosztod, ajánlod ismerőseidnek is!

 

Iratkozz fel a balatontipp.hu hírlevelére, hogy ne maradj le semmiről! A feliratkozással hozzájárulsz adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatomat és tájékoztatómat itt olvashatod)

Hasznos lehet!

1 Comment on "Biciklis Balaton kerülés három részben II. – Középső harmad – 2024. május"

  1. Dr Markó András | 2024.06.16. at 13:23 |

    A balatoni térség helyzetéről szóló leírás, vélemény, – remélem a politikai és közigazgatási illetékesek számára is tanulságos, és mindent tesznek annak érdekében, hogy javuljon a térség állapota. Ne a Balaton-part beépítését, a természetes látvány tönkretételét engedélyezzék!

Comments are closed.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár