Balatoni biciklikör őszi hangulatban

Tihanyi pihenő kicsit párás füredi kilátással - Fotók: Győrffy Árpád

A tavalyi tókerülésünk óta tovább romlott a balatoni bicikliút állapota, bár néhány helyen kisebb javulást is tapasztaltunk. Kora őszi túránkon persze nem az utat figyeltük elsősorban, inkább gyönyörködtünk a tájban, ami ilyenkor különösen szép.

Az idén is két részletben bicikliztük körbe a Balatont. Mivel a kényelmes kirándulás volt a cél, nem kapkodtuk el a tempót. Szeptember közepén két nap alatt tekertük le a keleti félkört, egy hónappal később pedig három napot szántunk a nyugati oldalra.
A keleti félkörre Alsóörsről indultunk Balatonalmádi felé, hogy a Siófok-Szabadifürdőn lefoglalt szállásig alkonyatig eljussunk. Ez a szakasz 43 kilométeres volt, amihez még ráadásként jött egy 16 kilométeres esti túra a Siófok központjáig, majd vissza sóstói kerülővel. A szállásunk Siófok központjától hat, a Balaton-parttól 1,3 kilométerre volt egy szép családiházas részen a Diófa utcában. A távolság biciklivel nem jelentett gondot, és cserében örülhettünk az olcsóbb árnak.

Az első kilométerek Alsóörs után – A májusi riasztó külterületi helyzet után most mindenhol rendesen lekaszált szakaszokon haladhattunk

Almádi budatavai részén a 71-es főút mellett menő bicikliút helyett a csendes Eötvös és Rákóczi utcát választottuk. Bár a burkolat néha riasztó volt, így nem kellett a kocsik zaját hallgatni, és a hét vezér hét utcájának elágazójában sem kellett az esetleges keresztező forgalomra figyelni

Ez már az önálló bicikliút Almádi és  Balatonfűzfő között, közvetlenül a tobruki rész határában. Akár még örülhetünk is, hogy az 1980-as években épített út még mindig ilyen állapotban

Természetesen kimentünk a nádasba benyúló fűzfői vízi sétányra is. Délkelet felé még jó a kilátás, de az alacsonyabb növésűek a többi irányba csak ágaskodva tudnak már kilátni a magas nád miatt. Akár egy egy méter magas emelvény is sokat javítana a kilátáson

Lefelé akadálytalan volt a kilátás. A teljesen tiszta víz akváriumnak tűnt a halakkal

Kilátás Kenese és Vörösberény felé Akarattyán a magaspart tetején húzódó Kisfaludy sétányról – a hivatalos útvonal helyett most is ezt választottuk

Akarattya gáspártelepi részén is minden lehetséges helyről kilestünk a Balatonra – a legfelső panoráma-jel  a Kisfaludy sétányt mutatja

Ilyen a kilátás a Hóvirág utca magasparti végétől Kenese felé – talán innen a leglátványosabb a Balaton fölé magasodó löszfal

Vitorláskikötő beszélgetőkkel a Bercsényi strand végében a Hóvirág utcai kilátópontról

Ugyanaz a táj néhány száz méterrel délebbről a Kilátó utca és az Erdősor utca vége között lévő kilátóhelyről

Kinéztünk a Diófa utca végén lévő kilátóhelyről is. Innen egy kép a szinte tengernek látszó Balatonról

Visszanéző – a Club Aliga kikötője és az aligai, akarattyai part a balatonvilágosi panoráma kilátóhelyről

Az akarattyai Lidó strand és felette a Kisfaludy sétány Balatonvilágosról – a kettő között a vasút

Délután öt előtt értünk a sóstói szabadstrandhoz, ahol még többen fürödtek a gyönyörű időben

Naplemente az aranyparti sétányról az esti siófoki utunk során

A második napra maradó Szabadifürdő-Alsóörs közötti szakasz sokkal kényelmesebb volt, mert kicsit komolyabb emelkedő csak Tihanyban a Somosi strand és a hajóállomás között, illetve Füred keleti szélén várt ránk. Ráadásul az ugyancsak 43 kilométeres hosszából még a komppal megtett 1,3 kilométert is levonhatjuk.

Örömmel tapasztaltuk, hogy újabb résszel bővült a biciklizésre is használható burkolt sétány az Aranyparton. Így már 3,2 kilométer hosszan lehet a házak között kijelölt borzalmas szakasz helyett közvetlenül a Balaton-parton biciklizni

Hiába a szép, szinte nyárias idő, vége a szezonnak. Itt épp az aranyparti vízisí állomást bontják

A vízibiciklik még a nyári helyükön

Kihalt volt a Petőfi sétány is

Zárva volt a hajózási zsilip és a jobb oldalon látható vízeresztő zsilip is a Sió felé

Az Ezüstparton nem volt nagy mozgás, csak a már korábban is látott fémkeresős emberrel találkoztunk – talán a strandolók elvesztett ékszerei után kutat

Zamárdiban is a parti sétányt választottuk a biciklizésre kijelölt utca helyett

Itt pezsgőbb élet volt, mint az Ezüstparton, és többen fürödtek, kajakoztak és nyitott büfét is láttunk

Újra az északi parton – a tihanyi apátság a Somosi strandtól

Füredi panoráma a hajóállomási strand épületének tetejéről. Innen már megállás nélkül tekertünk vissza Alsóörsig

Nyugati félkör egy hónappal később

A Balaton nyugati medencéje körüli hosszabb félkört október közepén tekertük le három nap alatt. Az időnk most is gyönyörű volt. Az utat úgy terveztük, hogy egy napra 45 kilométer körüli táv jusson. Mivel Keszthelyen mindenképp meg akartunk szállni, ez eleve kijelölte a szakaszokat.

Zánkáról indultunk, ahonnan az első nap Lellére akartunk eljutni 49 kilométeres táv letekerése után. Szinte méterre ugyanennyi volt a második napra tervezett Lelle-Keszthely között út is. Végül a harmadik napra 52 kilométer maradt. A Keszthely-Zánka közötti rész “egyenesen” rövidebb lett volna, de tettünk egy kitérőt Szigligetre, ami körülbelül öt kilométerrel növelte meg a távot a félsziget előtt elhaladó eredeti útvonallal szemben.

Zánkán az autónkat a Rákóczi utca közepén, az orvosi rendelőnél hagytuk. Utólag értékelve nem igazán volt jó ötlet, mert így az utolsó szakaszt egy emelkedővel kellett zárnunk, ami akkor már nem nagyon hiányzott.

A kaszálás itt is rendben volt, de a bicikliúttal más igazán nem történt, derült ki már az első kilométerek után – a bicikliút valahol a megszilárdult sár alatt lehet (a kép az egykori úttörőváros közelében készült)

Őszi fasor a Fövenyest Balatonudvarival összekötő sétány mellett

A balatonudvari temető

Egyedi szélkakas az örvényesi Huszár vendéglő biciklitárolójának tornyán

Kerekesszékesek és biciklisek közös túrán a tihanyi Gödrösi strandnál

Utunk során csak néhány nyitott vendéglátóhelyet láttunk. Szerencsére a tihanyi Móló büfé még nyitva volt

Tihanyból Szántódra átkompozva most is próbáltam rögzíteni a rév környékén zajló változásokat – a tihanyi Cser-hegy oldalában éppen kemény munka folyik

Egy aranyos kilátó a földvári vitorláskikötő északi mólóján

Őszi hangulat a földvári Kvassay sétányon

A túra során több helyen találkoztunk komoly építkezésekkel. Itt egy 151 lakásos telep épül Lellén

Bogláron benéztünk a Sziget strandra. Csak kacsákkal, sirályokkal és kárókatonákkal találkoztunk

A Jankovich-telepi strand Bogláron – itt strandszezonban tilos a biciklizés

A fonyódi Árpád-parti strand. A strand mellett húzódó aszfaltozott úton télen-nyáron szabad a közlekedés a bicikliseknek

A Pogány-völgyi-víz Fonyód és Fonyódliget határán lévő torkolata – a túlsó parton a párában az Örsi-hegy, mögötte a Tóti

A fonyódi kikötő is csendes volt

A fenyvesi Központi strandon nyitva találtuk a Csúcslángosdát, ahol nemcsak nekünk tetszett a lángos, a verebek is imádták

Egyik még énekelni is próbált egy újabb falatért

A Rigó-árok a fenyvesi vitorláskikötő bejáratánál

Legutóbbi túránk óta elkészült Rigó árok part felőli hídja is. Elegánsnak, szépnek nem mondanám, de praktikus

Balatonmáriafürdőn több helyen is kijavították az utak burkolatát, de a Rákóczi utcával a jelek szerint még várnak

Pihenő biciklisek a berényi parton

A berényi strandon találkoztunk először fürdőzővel – a kutyát viszont hiába biztatták, hidegnek találta a vizet

A fenékpusztai vasútállomáson a túránk előtti hétvégén avatták fel a madaras graffitiket. Benéztünk mi is. Ez a rétisas csak innen látható egyben

Alkonyi hangulat Keszthelyen

Útitársak a levegőből

A bicikliút egyik legkellemesebb szakaszán is akad javítanivaló – “vizesárok” a vonyarcvashegyi Szent Mihály-domb közelében

A györöki “autópálya” még mindig a legjobb minőségű szakasz

Az Ederics alatti keményebb buckákat, kitüremkedéseket lefaragták, több kisebb szakaszon teljes szélességben felújították az aszfaltot, de a természet könnyen elbánik a korábban leterített vékony réteggel

Új típusú biciklis jelzőtábla Szigliget előtt – a nyáron itt volt víz alatt a bicikliút egy hosszú szakaszon

A szigligeti Avasi-templom – vagy más néven a Csonkatorony

A szigligeti vár a Réthelyi útról

A badacsonyi hegyoldal a 71-es útról

Badacsonyörs a badacsonyi kikötőből

Badacsonyörsnél elhúzott felettünk a NATO pápai óriás szállítógépe, egy Boeing C 17-es Globmaster. Lehet, hogy most is Balaton nézőben voltak

Ábrahámhegyen a sárga bicikli a divat

Már nagyon lefelé járt a Nap, amikor Révfülöpön megkóstoltuk a lekváros lángost a Rév büfében – kilátás a büféből a Szigeti strand felé

Persze itt is voltak kéregető verebek

Végül egy jó hír, elkészült a szepezdi járda jelentős része. Ha valaki nem akar a falu felső részében keveregni, akkor a 71-es főút helyett ezt is választhatja. A falu nagy részében 70 kilométeres sebességgel engedett autók miatt teljesül a KRESZ feltétele, az úttest alkalmatlan a kerékpár közlekedésre. Persze tudni kell, hogy a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel lehet a járdán is biciklizni

A szeptemberi túránk idején még elég jelentős forgalom volt a bicikliúton, de az októberi kirándulásunkon naponta maximum 20-25 biciklissel találkoztunk.  Közülük is csak kevés volt a túrázó, a többség vásárolni, vagy éppen pecázni ment. Ehhez hasonlóan kevés volt a nyitva tartó vendéglátóhelyek száma is.  Szerencsére így is találtunk megfelelő helyeket.

Az időjárás kitűnő volt végig. Szépen sütött a nap, a szél is csak néha nehezítette kicsit a haladást. A pára lehetett volna kevesebb, a levegő tisztább a fényképezéshez, de az talán már túlzás lett volna.

Kép és szöveg Győrffy Árpád

Ha érdekesnek találta, egy lájkkal, vagy megosztással ajánlja másnak is!

Iratkozzon fel a Balatontipp.hu heti hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! (Adatvédelmi szabályzatunkat itt olvashatja)

Hasznos lehet!

1 Comment on "Balatoni biciklikör őszi hangulatban"

1. Hubai Ferenc | 2018.11.02. at 06:25 |

Ismét sikerült átélni ezt az útvonalat, a csodás képek alapján. Ráadásul, rá ébresztett arra, hogy hiába számtalanszor tekertünk már ezen az útvonalakon, mindig akadtunk néhány új, korábban még fel nem fedezett látnivalóra, most, néhány képen ismét megpillanthattam néhány ismeretlen helyszínt, eddig még ismeretlen, szépséges látnivalót. Melyet okvetlen meg kell keressünk a legközelebbi túránk alkalmával, mert eddig valamiért elkerülte figyelmünket. Köszönöm a leírást !

Comments are closed.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!