Balatoni Bringakör – Új és felújított szakaszok nagyon jó és veszélyes megoldásokkal

Az idei év legnagyobb újdonsága a Zamárdit és Szántódot összekötő új szakaszAz idei év legnagyobb újdonsága a Zamárdit és Szántódot összekötő új szakasz - Fotó: Győrffy Árpád

Az idei szezonra több új szakasszal bővül a balatoni bicikliút, más szakaszokon jelentős felújítással, új nyomvonal kialakításával orvosolták a két évtizede kísértő gondokat a déli parton. Ugyanakkor több olyan fél- és álmegoldás is született, ami inkább rontja a kerékpározási feltételeket, és néhol fokozottan balesetveszélyes helyzetet alakít ki.

Az új vagy már felújított szakaszok összes hossza mintegy 11 kilométer, a korábbi nyomvonalat 2,3 kilométer hosszan módosították. Az új és felújított szakaszok kisebb része önálló bicikliút, a többség nyitott kerékpársáv és kerékpáros nyommal jelölt vegyes használatú út. Jelenleg is építés illetve felújítás alatt áll közel 6 kilométer. Az információkat többszöri bejárással április végén, május elején gyűjtöttem.

A térkép pontosan megmutatja, mekkora területet érint az idei szezon előtt és után zajló fejlesztés – Illusztráció: Google-Balatontipp

Siófokon – Új nyomvonal régi gondokkal

Keletről nyugat felé haladva Siófok aranyparti részén nyomban egy új szakaszt találunk az Evező utca és a Csónak utca között. Ezzel a nyomvonal is módosult, ami korábban még a Csónak utcán át kötötte össze a Szent László és a vasút mellett húzódó Baross utcát. Mostantól az Evező utca lesz az összekötő szakasz.

A Balatoni Bringakör siófoki hivatalos szakasza a város keleti részén – Illusztráció: Maps.me-Balatontipp

Az Evező utcai új szakasz Siófokon – Fotó: Győrffy Árpád

A Szent László utcai új szakasz – Fotó: Győrffy Árpád

A bicikliút további része maradt a korábbi nyomvonalon, a Kodály utcáig a viszonylag biztonságosan használható Szent László utcán. A Kodály utcától is maradt a Beszédes József sétányon, az aranyparti szálloda- és villasoron. Ez a 3 kilométer hosszú szakasz a Balatoni Bringakör egyik legborzalmasabb része. Mintha direkt az lett volna a cél, hogy megkeserítsék, megnehezítsék a Balatonnál biciklivel túrázók életét. Maga a látvány sem az, amit az ember általában a Balatonnál keres, ráadásul az útra merőlegesen kialakított több száz parkolóhely forgalmasabb időszakban óriási veszélyt jelent a biciklisekre.

A Beszédes József sétány, ami mindenre alkalmas csak kerékpáros túrázásra nem – most parkoló autók nélkül – Fotó: Győrffy Árpád

A Beszédes József sétány után egy utcányit az annak folytatásában lévő Petőfi sétányon megyünk tovább hasonló körülmények között, majd a Táncsics után át térünk vissza a vasút melletti utcába. Ehhez először elsőbbséget kell adni a Mátyás király, majd a Batthyány utcán zajló forgalomnak, és persze kikanyarodáskor a vasút melletti Ady utcán balról érkezőknek.
Az új szakasz nélkül Siófoknak az eddig tárgyalt részén kerékpáros nyomként jelölték ki a bicikliutat, amit a KRESZ így határoz meg: “Az úttesten, burkolati jellel kijelölt kerékpáros nyom jelzi a kerékpárosok részére az úttesten történő haladásra ajánlott útfelületet. Az így megjelölt úttesten fokozottan számolni kell kerékpárosok közlekedésével.” Magyarul szinte semmi jelentősége sincs.

A Beszédes József sétánynál írtam a parkolóknál ki- és beálló autók miatti veszélyről. Ezt a veszélyt próbálják megszüntetni az Indóház utcában egy meglepő fejlesztésével. A sínek alól ideérkező aluljáró közelében helyezték el a vasútállomás fejlesztése miatt kötelezően kialakítandó P+R parkolóhelyek egy részét.  Mivel korábban ezen a szakaszon nyitott kerékpársávot jelöltek ki, a parkoló előtt a bicikliseket felterelik egy a járdából megosztott szakaszra – ahol kétszer kell keresztezni a gyalogosok “sávját” -, majd vissza.

Az Indóház utcán külön sávot alakítottak ki a járdán a parkolók elkerülésére – Fotó: Győrffy Árpád

Akár jó is lehetne az ötlet, ha a bicikliseknek 100 méter után nem kellene visszatérni a közútra. Mivel az újra induló nyitott kerékpársávot az úton közlekedő autósok is használhatják egymás elkerülésére, a biciklis sáv fizikai védelme nélkül nem lehet garantálni a kerékpárosok biztonságát. Ráadásul a megoldással a felelősséget is áttolták biciklisekre, hisz hiába a biciklis sáv, nekik kell elsőbbséget adni az úton közlekedő autóknak. A beruházónak, az építőnek és a városnak valószínűleg így volt kényelmes.

A bicikliseknek kell elsőbbséget adni a nyitott kerékpársávhoz érkező autósoknak – Amikor június elején arra jártam, már eltűnt az elsőbbségadásra figyelmeztető tábla – Fotó: Győrffy Árpád

A következő megújuló siófoki szakasz a Baross-híd, ahol tavaly augusztus végén kezdték meg az átépítést, hogy elkülönített biciklis és gyalogos sávot alakítsanak ki. A beruházó NIF Zrt. akkori közlése szerint a munka befejezését 2021. május 31-ére tervezték. A gépjárműforgalmat elterelték, de a gyalogosok és kerékpárosok az építkezés alatt is használhatták, használhatják a hidat.

A Baross-híd bejárata a Mártírok útja felől – Fotó: Győrffy Árpád

A munka állása és a megjelent hírek szerint a befejezés későbbre várható. Lengyel Róbert polgármester néhány nappal ezelőtti Facebook-bejegyzése is ezt erősíti meg: “Ezeket a munkákat nem Siófok város végezteti. Állami beruházásról lévén szó, annyit tudunk, hogy a híd részleges átengedése a forgalomnak június 15-ig megtörténhet. Ez azt jelenti, hogy egyirányú gépjármű forgalom (várhatóan kifelé Széplak irányába), illetve kerékpáros és gyalogos forgalom mindkét irányba lehetséges lesz. Egyébként ez a dátum eredetileg az a határidő, amelyre mindennel el kellet volna készülni, viszont a kivitelező tájékoztatása szerint „menet közben” újabb és újabb, előre nem látható műszaki problémákkal szembesültek, így valószínűleg csúszni fognak. Tehát reálisan a munkálatok a nyári főszezon kezdetén még folytatódnak, de már részleges megnyitás mellett”.  Mint korábban írtam, a NIF az eredeti befejezési határidőként május 31-ét jelölte meg.

Autóval szűkített közlekedési lehetőség a Baross-hídon – Fotó: Győrffy Árpád

A befejezés csúszásában valószínűleg szerepet játszik, hogy a kivitelező nem igazán hajtja magát. Én többnyire csak néhány embert láttam dolgozni, ha arra jártam, miközben sokkal többnek lett volna hely és feladat. A csúszás miatt különösen fontossá válik az a vállalásuk, hogy a gyalogosok és a kerékpárosok szabadon közlekedhetnek kivitelezés alatt. Tapasztalataim szerint nem tesznek meg mindent az optimális közlekedési körülmények biztosításáért. Bár lenne lehetőségük, nem nyitnak megfelelő szélességű utat, sőt feleslegesen akadályozzák a biztonságos áthaladást. Júniusban ebből különösen gond lehet, ha a NIF nem szorítja rá a kivitelezőt a korrektebb hozzáállásra. Ebben talán a városnak is lenne tennivalója.

Ugyanaz az autó négy nappal később – Fotó: Győrffy Árpád

A munkagép mellett is lett volna lehetőség a kerítés távolabb rakására – Fotó: Győrffy Árpád

A Baross-hídról leérve beérünk a Vitorlás utcai körforgalmú csomópontba, ami valószínűleg egyedülálló lehet a maga nemében azzal, hogy az északi kikanyarodó részéből egy önálló balra kanyarodó részt alakítottak ki az északról befelé érkező forgalom keresztezésével. Minderre azért volt szükség, mert a csomópont egykori megépítésénél nem számoltak azzal, hogy attól néhány méterre van a kerékpárútként kijelölt Damjanich utca torkolata. Az új unortodox megoldás sokkal biztonságosabb, mint a korábbi, amikor a biciklisek a körforgalomból kiérve nem igazán tudták, milyen szabályt sértsenek meg inkább mások trehánysága miatt.

A rendhagyó kijáratú körforgalom a Vitorlás utca és a Damjanich utca találkozásánál – Fotó: Győrffy Árpád

Az illetékesek tovább javíthatnák a megoldást azzal, hogy a kereszteződésbe észak felől érkező járművek számára már a terelősziget kezdeténél elrendelik az elsőbbségadási kötelezettséget. Pillanatnyilag a bicikliseket kötelezik erre egy nehezen átlátható helyzetben. Az egész ügy valószínűleg így sem, úgy sem felel meg az előírásoknak, de akkor legalább észszerű lenne. (Az autósok többsége egyébként így is átengedi a bicikliseket, miközben most nekik lenne elsőbbségük.)

A korábbinál sokkal normálisabb lett a Damjanich utcai közlekedés. Az utca északi oldalán, a járda társaságában futó biciklisávon a jövőben csak nyugat felé lehet haladni, a nyugat felől érkező biciklisek az egy irányú közúton haladhatnak, ahol ennek megfelelően megfordították a járműforgalom irányát. A közút és az önálló bicikliút is védett a betorkoló utcáktól.

A Damjanich utca és a Liget utca találkozása – a bicikliseknek van elsőbbsége – Fotó: Győrffy Árpád

A Damjanich utca nyugati végétől új nyomvonalon halad tovább nyugat felé a bringakör. Amíg korábban a Balatontól 4-5 utca távolságban ment, mostantól a parthoz közel, néhol közvetlenül a víz mellett lehet biciklizni.

A Balatoni Bringakör új nyomvonala Siófok keleti részén -Illusztráció: Maps.me-Balatontipp

Az ingyenesen használható Újhelyi strand bejáratát a Bethlen utcán át érjük el. Közben kereszteznünk kell a forgalmas Erkel utcát, ahol elsőbbséget kell adnunk az azon közlekedőknek. Az Újhelyi strand előtt a Szigliget utcán haladunk tovább a parttal párhuzamosan. Innen már az első utcán lefordulhatnánk a parti Deák sétányra. Ezzel a balatoni élményünk is több lenne, és kihagyhatnánk egy kötelező elsőbbségadásos kereszteződést. Az illetékesek talán a Deák sétány ezen részének rosszabb állapota miatt csak egy utcával később, az Arany János utcán irányítják le a bicikliseket a partra, de nincs akadálya, hogy mi felülbíráljuk a döntésüket.

A hivatalos útvonal által nem érintett Deák sétányi szakasz – Fotó: Győrffy Árpád

A Deák sétány első szakaszán néhány száz méteren igazi balatoni élményben lehet részünk. A parton leállva megfürödhetünk, napozhatunk, homokos pályán játszhatunk, vagy egy szabadtéri fittnessparkban lazíthatjuk izmainkat. Persze fagyizhatunk, kávézhatunk is.

A Deák sétány folytatása, amit már a hivatalos bicikliút is érint – Fotó: Győrffy Árpád

Sajnos a biciklis Kánaán nem tart sokáig, mert az út északi oldalán is újra megjelennek a villák, szállodák. A város és a NIF az idei szezon egyik nagy vívmányának tartja a Liszt Ferenc sétány újraaszfaltozását, bicikliútba kötését. Biciklisként azért annyira ne dőljünk be ennek. Szezonon kívül persze nagyon jó az autópálya szélességű kihalt utca, de a nyáron már nem lesz annyira kellemes itt biciklizni a kerékpáros nyomot eltakarva parkoló, és az útra merőleges parkolókból kitolató autók között. Kicsit olyan, mintha a Beszédes sétányon lennénk. A tervezők, engedélyezők között valószínűleg itt sem volt olyan, aki pici gyerekével vagy unokájával megpróbált volna biciklizni ilyen környezetben.

A frissen aszfaltozott Liszt Ferenc sétány, ahol a kerékpáros jelzéseket várhatóan parkoló autók takarják majd a nyáron – Fotó: Győrffy Árpád

A Liszt Ferenc sétány végén május elejére még nem készültek el a Bimbó utca felé vezető híddal. Itt vagy kerülünk az Egry-Akácfa-Zichy utcán át, hogy a Hungária utcát elérjük, vagy egy gyalogos hídon áttoljuk a biciklit, és 10 méter további gyaloglás után már aszfalton haladhatunk egy kis kanyarral a városból kivezető Hungária utca felé.

A Liszt Ferenc sétány nyugati vége, ahol ma még kerülni kell egy kicsit – Fotó: Győrffy Árpád

Igazi bicikliúton Zamárdi és Szántód között

Az idei év legnagyobb fejlesztése Szántódon és Zamárdiban zajlott, ahol a kompra vezető forgalmas Móricz Zsigmond illetve Szent István utca mellett végre elkészült egy 1,1 kilométer hosszú önálló bicikliút. Az új szakasz a zamárdi Keszeg utca elágazójától Szántódon a kompra menő Tihany utcáig tart.

Új bicikliút szakaszok Zamárdi és Szántód között – Illusztráció: Maps.me-Balatontipp

Zamárdiban korábban a Harcsa utcán mehettünk ki a partközeli Panoráma utcából a Szent István utcára. Mostantól a Harcsa utca és a Keszeg utca között egy új önálló, 300 méteres bicikliút biztosít kapcsolatot a part felőli oldalon. (Mivel máshol ilyen nevet nem találtam, én Süllő köznek neveztem el ezt a részt.)

A Süllő közi új szakasz Zamárdiban – Fotó: Győrffy Árpád

Az új bicikliút Zamárdi és Szántód határán – Fotó: Győrffy Árpád

Szántódon felújították a Móricz Zsigmond utca délnyugati részén, a Rigó utca és a Gyulai utca között lévő 300 méteres szakaszt is, amit egyébként már két éve is felújítottak. A Gyulai utcai biciklis pihenőből eltűnt – vagy csak ideiglenesen máshol tartózkodik az a fedett kerékpártároló, amit tíz éve egy 85 milliós fejlesztés keretében építettek. Akkor ígértek illemhelyet is, ami máig nem valósult meg. Igaz, a pihenő melletti gazdátlan épületben most zajlik a munka, és a nyár közepére állítólag kinyit egy vendéglátóhely.

A Rigó utca és a Gyulai utca közötti újra felújított szakasz Szántódon – Fotó: Győrffy Árpád

További bicikliút építés is zajlik Szántódon. A Tihany utca és a Rigó utca közötti szakaszon a házak előtt mintegy 1000 méteres hosszban önálló bicikliutat alakítanak ki a meglévő 300 méteres szakasz folytatásaként. Ezzel kiterelik a kerékpáros forgalmat a csendes Parti Villasor utcából és egyúttal a Rigó utcai szabadstrand elől a forgalmas főút mellé.

A szántódi Móricz Zsigmond utcában készülő új nyomvonal lila színnel – Illusztráció: Maps.me-Balatontipp

Május elején a Rigó utca elágazójában még csak az alapoknál tartottak – Fotó: Győrffy Árpád

Egy érdekes illesztés a Móricz utca és a Szigony utca kereszteződésénél – Fotó: Győrffy Árpád

Balatonszárszón végre sima az út

Az idei legfontosabb fejlesztések közé sorolhatjuk a balatonszárszói 2,5 kilométer hosszú Jókai utca felújítását, ahol a bicikliseknek “nyitott kerékpársávokat” alakítottak. A hatalmas gödrök miatt korábban szlalompályaként használható utcában mostantól kellemesen lehet biciklizni. Ezt segítik az autók lassításával a több ponton elhelyezett “fekvő rendőrök”. Az út mellett illetve közelében akár két szabadstrandon is megállhatunk, itt van a Csukás Színház, valamint egy gyönyörű tóparti park vershallgatási lehetőséggel turbózva.

Földvár és Szárszó határáról végre eltűnt az a több évtizedes különbség, ami eddig fogadott bennünket – Fotó: Győrffy Árpád

A teljesen átépített Jókai utca egyik része egy forgalom lassító elemmel – Fotó: Győrffy Árpád

Nincs köze az idei fejlesztésekhez, de a biciklisek szempontjából érdekes lehet egy a szárszói Berzsenyi utca nyugati részén hónapok óta tartó útfeltörés. Információim szerint a vízhálózat kialakításához kapcsolódó betonozási munkával csúsztak meg ennyire a magas talajvízszint miatt. Május elején óvatosan már át lehetett menni, korábban teljesen kerülni kellett ezen a szakaszon.

Talán a nyárra megszüntetik a felbontást a Berzsenyi utcában – Fotó: Győrffy Árpád

Új szakasz Balatonőszödön

A legfontosabb fejlesztések közé tartozik egy új balatonőszödi bicikliút szakasz kialakítása is. A zárt kormányüdülőt a 7-es mellett évtizedekkel ezelőtt kialakított keskeny bicikliút borzalmas állapota már régóta alternatív útvonalakra kényszerítette a biciklisek egy részét. Egy híd megépítésével most lehetővé vált, hogy a hivatalos útvonal is az üdülőrész utcáiba kerüljön át.

A Balatoni Bringakörút új nyomvonala Balatonőszöd keleti részén – Illusztráció: Maps.me-Balatontipp

A Szent István utca első szakasza a Büdös-gáti-víz hídja után – Fotó: Győrffy Árpád

A Szent István utcát a Gyöngyvirág utcával összekötő új híd, ami lehetővé tette az új nyomvonal kialakítását – Fotó: Győrffy Árpád

Május elején még hiányzott több jelzés, festés, az út szélét sem alakították ki mindenhol, sőt nyugatról érkezve ellentmondó jelzéseket is találtam, de már normálisan lehetett használni az új utat.

Egy megtévesztő jelzés kombináció a Gyöngyvirág utca egyik elágazójában – Fotó: Győrffy Árpád

A szemesi sövény

Balatonszemesen néhány hasznos, az autókra élesített fekvő rendőr kihelyezésén kívül egy érdekes dolgot láttam. A Berzsenyi utca nyugati részén élősövényt alakítanak ki az út és a parti sáv között. Nagyon hasznos lesz, mert így a korábbinál kevésbé kell számítani arra, hogy egy gyerek, de akár egy felnőtt a biciklisek, autósok elé lép. Ugyanakkor nem lenne szerencsés, ha ez a sövény az égig nőne, mert akkor kitakarná azt a gyönyörű panorámát, ami biciklizés közben elénk tárul.

Az új sövény a balatonszemesi Berzsenyi utcában – ma még badacsonyi kilátással – Fotó: Győrffy Árpád

Balatonlelle – A sunyi betonszegély

Új és felújított bicikliút szakaszok Balatonlelle keleti részén – Illusztráció: Maps.me-Balatontipp

Balatonlellén a Köztársaság utca keleti részén már két évvel ezelőtt is zajlott egy felújítás a bevezető szakaszon. Most megcsinálták a maradék 1,8 kilométeres részt is. Eredetileg itt egy független, két irányban használható bicikliút volt a járda és a közút között. A megoldás nem lett volna rossz, ha a nagyobb fák gyökerei és a közműbekötések miatt egymást sűrűn követő bontások nem teszik tönkre a bicikliút burkolatát. Ha ezt az út felé kicsit szélesítve újraépítik, jó és biztonságos lehetett volna. A Magyar Kerékpárosklub azonban itt is elérte, hogy az önálló bicikliút megfelelő felújítása helyett nyitott kerékpársávot alakítsanak ki. Amivel persze nem lenne baj, ha minden száz méteren egy rendőr magyarázná, hogy a nyitott kerékpársávon tilos járművel megállni, és lenne valahol hely parkolásra.

A bicikliút korábban a lellei Köztársaság utcában – Fotó: Győrffy Árpád

A nyitott kerékpársávként kialakított bicikliút napjainkban a Köztársaság utcában a Legfőbb Ügyészség továbbképző központja előtt – Fotó: Győrffy Árpád

parkoló autó a nyitott kerékpársávban a másik irányból – Fotó: Győrffy Árpád

Hasonlóan észszerű megoldás született a Napfény strand felé menő Hortenzia utcai szakasz kiváltásánál is. Ez a rész korábban vetekedett a szárszói Jókai utca egykori minőségével, csak itt gödrök helyett kitüremkedések rázták szét a biciklist. Az új megoldással kivitték a kerékpárosokat az utca keleti oldalán lévő kertmozi és a házak kerítése elé. Az aszfaltsáv nem tartozik a legkeskenyebb balatoni megoldások közé, de az egyik oldalon masszívan emelkedő falak, kerítések, a kilógás, kitérési lehetőség hiánya veszélyessé teszi a viszonylagos szélessége ellenére is. Ennyi pénzért, ilyen fontos célra jobb megoldást is kitalálhattak volna.

A bicikliút Hortenzia utcai szakasza a kertmozi mellett – Fotó: Győrffy Árpád

Bár a kerítés inkább a keleti oldalon tekerőket feszélyezheti, nem örülhetnek a szemből jövők sem, mert a szakasz majdnem teljes hosszában egy tíz centiméter magas, szögletes, sunyin meghúzódó betonszegély határolja az utat. Ha valaki kicsit nem figyel, könnyen kifarolhat a kereke miközben ki akarja védeni a szemből esetleg párosan érkezőket. Az esésből pedig akár nagyon súlyos sérülése is lehet. A tervet így készítő és azt engedélyező “szakemberek” szerintem bőven kimerítik a foglalkozás körében gondatlanul elkövetett veszélyeztetés tényállását.

A Hortenzia utcai bicikliút a sunyi betonszegéllyel – Fotó: Győrffy Árpád

Ha túljutottunk a Hortenzia utcán, fellélegezhetünk, mert következik egy nagyon szép új szakasz a Napfény strand előtti parkban.

A bicikliút új szakasz a lellei parkban – Fotó: Győrffy Árpád

Példaszerű felújítás Balatonmáriafürdőn

Ha valaminek egyértelműen örülni tudok, az a balatonmáriafürdői Rákóczi utca felújítása. Sokáig kellett várni rá, de úgy tűnik, sikeresen megoldották, hogy a korlátozott autóforgalom mellett biztonságosan lehessen biciklizni, az utca egy részén még sétálni is, és ráadásul jól is néz ki.

A Balatoni Bringakörút balatonmáriafürdői felújított része térképen – Illusztráció: Maps.me-Balatontipp

A felújított Rákóczi utca keleti vége érdekes biciklitámaszokkal – Fotó: Győrffy Árpád

A Rákóczi utca nyugatról – egyes autósoknak még tanulni kell, hogy melyik tábla mit jelent – Fotó: Győrffy Árpád

A balatonmáriafürdőiek nagyon persze nem pihenhetnek a babérokon, mert amire elkészültek a Rákóczi utcával, a Vilma utca került javítani való állapotba.

A Vilma utca, ahol lenne mit javítani – Fotó: Győrffy Árpád

Fenékpuszta – Zala-torok – további türelem kell

A Balaton délnyugati végénél több év óta nehéz a közlekedés az M76-os főút építése miatt. Az új szakaszok elkészültéhez igazodva állandóan terelik a bicikliseket és az autósokat is. Mára már kezd kialakulni a végső megoldás, de a munkagépek elsőbbsége miatt egy szakaszon még terelőutat kell használni a bicikliseknek.

A vastag lila vonal a jelenlegi bicikliút nyomvonal a Zala-toroknál – Illusztráció: Maps.me-Balatontipp

A jelenlegi állapotok szerint a biciklis pihenő a jövőben is megmarad – Fotó: Győrffy Árpád

Ha elkészülnek az M76-os új szakaszával, a bicikliút a jobbra látható alagúton megy majd át. Addig balra kerülni kell, átkelve az autók által használt úton is – Fotó: Győrffy Árpád

Ideiglenesen egy ilyen szűk és alacsony alagúton kell átkelni az épülő út alatt – Fotó: Győrffy Árpád

A vasúti átjárónál saját lámpás szakaszt kapnak a biciklisek is – Fotó: Győrffy Árpád

Az északi oldalon nincs sok új hír

Az elmúlt hónapokban többször írtam a Zánka-szepezdi szakaszról, ahol a legutolsó hivatalosnak tekinthető álláspontok szerint marad az eddigi hivatalos nyomvonal, ami Zánkán és Szepezd keleti részén az első parti utcában, majd Szepezden a domboldalon lévő rövid és szűk utcákon át vezet a falu végéig.
A Magyar Kerékpárosklub nem rég közreadta, hogy nem tartja elfogadhatónak ezt a helyzetet, szerintük jobb lenne, ha a Balaton körül túrázók Balatonakalitól egészen Révfülöpig a 71-es főút északi oldalát kísérő dombokon élveznék a táj szépségét. A bicikliseket elüldözni akaró parti villatulajdonosok biztosan örülni fognak az új szövetségeseknek.

Aszófő-Tihany – felújítás a biciklis főszezonban

A tervek szerint a tihanyi deltától (Lepkesor) Örvényesig 3,3 méter szélesre átépítik a bicikliutat, illetve annak egyes külterületi szakaszait összesen 3,2 kilométer hosszban, és a tihanyi szakaszon lévő két fahíd helyett betonhidat készítenek.
A hivatalos menetrend szerint az I. ütemben – 2021. április közepe – 2021. június közepe között a újraépítik a Tihany-sajkodi bekötő utáni hídtól Aszófő határáig, valamint Aszófő belterület határától Örvényes felé a 71. sz. főút felhagyott szakaszáig a bicikliutat, és megcsinálják a két hidakat.

A Balatoni Bringakör Sajkod és Aszófő közötti része a legjobb szakaszok közé tartozott korábban – Fotó: Győrffy Árpád

Most a szezon elején felbontották, hogy szélesebbre építsék – Fotó: Győrffy Árpád

A II. ütemben – 2021. szeptember eleje – 2021. november közepe – A tihanyi Lepke sortól a sajkodi bekötőútig, illetve a 71. sz. főút felhagyott szakaszától Örvényesen a Malom utcáig készítik el az új utat.  Amíg a munka tart, a bicikliseket a 71-es főútra terelik, ahol az érintett szakaszokon 60 kilométeres korlátozást és előzési tilalmat rendeltek el.

Nagy öröm számomra, hogy ismét több helyen beépítettek a hivatalos bringakörbe olyan szakaszokat, amiket én már régóta alternatív útvonalként ajánlottam a bicikliseknek, hogy igazi balatoni élményekkel gazdagodjanak a tó körbekerülése során. Ugyanakkor most is több olyan megoldás született, ami esetleg valamilyen városi vagy országúti biciklis gondolkodással lehet praktikus, vagy csak a helyi és országos illetékesek békés lepacsizását szolgálja, de nem segít hozzá a kellemes balatoni biciklis túrához. Az összkép ennek ellenére inkább pozitív.

Ha valaki “méterre pontos” információkat szeretne az új hivatalos nyomvonalról, és tudni szeretné, hogy szerintem hol érdemes más útvonalat választani, az továbbra is megvásárolhatja az okostelefonon használható frissített GPS-adatbázist. Ezzel nem csak saját magának teszi biztonságosabbá, élményekben gazdagabbá a kirándulást, segít abban is, hogy én tovább végezzem ezt a munkát.
Bővebben a Balatoni Bringakör több élménnyel és a Navigálj a mobiloddal a táblák helyett! írásban. Ugyancsak ajánlom a Balatoni Bringakör okleveles teljesítéséről szóló kiírást is, amiről a Tekerd, fotózd körbe a Balatont! – címen lehet olvasni.

Amint friss információim, tapasztalataim lesznek, új összefoglalóval jelentkezek. Addig jó kirándulást, biciklizést mindenkinek.

Győrffy Árpád

Ha érdekesnek találta, egy lájkkal vagy megosztással ajánlja másnak is!

 

Iratkozzon fel a Balatontipp.hu hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! A feliratkozással hozzájárul adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatunkat és tájékoztatónkat itt olvashatja)

Légy te az első hozzászóló a(z) "Balatoni Bringakör – Új és felújított szakaszok nagyon jó és veszélyes megoldásokkal" íráshoz!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


*

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár