Balatoni sziget – pünkösdkor vehetjük birtokba a még névtelen balatoni szigetet

A balatoni turizmus fontos vonzereje lehet a Tihany és Füred között felépített sziget

Jó esély van arra, hogy mégis megnyitják a nagyközönség előtt a tavaly épített balatoni szigetet, pedig a közelmúltban még az elbontatása is felmerült.

 

Mint korábban már beszámoltunk róla, a tihanyi hajóállomástól mintegy 900 méterre létrehozott sziget megépítésének az ötlete eredetileg még az ezredforduló utáni aszályos években merült fel. Az azóta elhunyt Bujtor István színművész kezdeményezte Demján Sándor vállalkozó támogatásával, hogy japán illetve holland példa alapján ezzel a módszerrel találjanak helyet a strandokon, kikötőkben felgyülemlett iszapnak.

– Náluk hasonló gondok voltak, ezért a tóban kialakítottak egy-egy zárt gyűrűt, amibe beletöltötték az iszapot, majd befedték. Ha a Balatonra három, ilyen 5-600 méter átmérőjű szigetet telepítenénk, azokban elférne az iszap. A szigetek kialakításának csak az egyik apró eredménye lenne az iszap elhelyezés megoldása. Ennél is fontosabb, hogy az idegenforgalom végre olyan különleges attrakcióval bővülne, amely idecsábítaná a vendégeket. A példában említett japánok, hollandok az szigeteken kikötőt, kaszinót, vendéglőket építettek. Az új lehetőség fantasztikus módon feldobta a környék idegenforgalmát. Ma erre nálunk is nagy szükség lennem, hisz sajnos nincs igazán semmi, ami a Balatonhoz vonzaná a vendégeket. A szigetek  valóban segíthetnék a szezon meghosszabbítását, s ezzel a mainál hosszabb időszakra megfelelő munkalehetőséget adnának sok embernek – nyilatkozta akkor a színművész. (A teljes írás itt olvasható: Bujtor István szigeteket építene a Balatonba – 2002. december 8.  )

 

A sziget látképe Tihanyból az átadás előtti őszön – Fotó Győrffy Árpád

Akkor nem talált szakmai ellenérvet dr. Mayer István, a Vízgazdálkodási Tudományos Kutató Rt. vezérigazgató-helyettese sem. Mint mondta, az 1980-as évek végén már foglalkoztak ilyen lehetőséggel, hongkongi üzletemberek lehetséges ideköltözése kapcsán merült fel a kérdés.
– A Balaton vízgazdálkodását, ökológiai rendszerét vizsgálva kimondható, hogy nem okozna károkat a szigetek megépítése. A viharban készült felvételek és más mérések alapján jól lehet látni, hogy a Balaton áramlási szempontból több önálló tóból áll. Ugyanezt támasztják alá a foszfortartalom vizsgálatok eredményei is. A legnagyobb egység a Balatonakarattyától Tihanyig húzódó keleti medence, s a Tihanytól nyugatra fekvő területet is legalább 3, de egyes szempontok alapján 4, egymással alig kommunikáló részre lehet bontani. A fentiek alapján nagy biztonsággal lehetne olyan helyeket találni a tóban, ahol a megfelelő méretű szigetek nem zavarnák érdemlegesen a kialakult áramlási viszonyokat. Nem lenne akadálya annak sem, hogy a szigeteken közműhálózatot – víz, csatorna és villany – építsenek ki, és azt összekössék a parti hálózattal – vélte többek között a szakember.

A sziget megépítésének ötlete bekerült az illetékes bizottságok elé is, de később – azóta sem tisztázott okok miatt – megfeneklett az ügy, a hozzá tervezett betonból inkább a Kőrös-hegyi viaduktot építették meg.

2012 őszén kaptak segítséget szigetpártiak Illés Zoltántól. A környezetvédelmi államtitkár a korábbi ellenzéki pozíciójában még ellenzője volt az ötletnek, most azonban megváltozott az álláspontja Attól tartva, hogy a strandokról kikotrásra kerülő iszap miatt tovább süllyedhet a tó vízszintje, inkább élére állt a sziget megépítésének, mert így az iszap visszatöltésével megakadályozzák a térfogatvesztést.

A tavaly nyár végén kezdődött építés rendkívül gyorsan lezajlott. Megépültek a vendéglők, egy kaszinó, különböző üzletek, egy strand, egy kisebb szálloda és a kikötő.  Ám a létesítmény hiába felelt meg minden környezetvédelmi és más előírásnak, mostanáig mégis kérdéses volt, hogy megnyitják-e a szigetet a nagyközönség előtt.

A nyitást a nagyobb tóparti települési és a három érintett megyei önkormányzat vezetői között kialakult vita késleltette. Nem tudták eldönteni, hogy melyik önkormányzat hogyan részesüljön a sziget hasznából. Felmerült egy olyan nem kívánatos lehetőség is, hogy a jövőben a sziget lehet a Balaton fővárosa, s ez súlyos presztízsveszteséget jelentene egyes városoknak.

A hírek szerint a Balatonfüreden március 30-án tartott, az első hajót fogadó közös ünnepség után fehér asztal mellett sikerült megegyezni az érintetteknek a részesedés mértékéről.

Állítólag ezzel együtt elhárultak az akadályok a Szántód és Tihany között tervezett alagút építése elől is. Sőt a legújabb elképzelések szerint ennek egy leágazása is lenne majd a szigethez, ahonnan aztán tovább menne Füredre a készülő új vitorláscentrumhoz.

Gelencsér Attila, a Somogy megyei önkormányzat elnöke a Balaton Fejlesztési Tanács ülésén már többször előállt az alagútépítés ötletével. Jó lehetőséget látott arra, hogy a még elköltetlen uniós forrásokat ide használják fel.

Az alagút a tervek szerint a zamárdi Kukorica csárda elől indulna és a Tihanyi-félsziget északi szélénél jönne vissza a felszínre a dinnyés pultja mögött.

Ez az ötlet korábban azért nem kapta meg a szükséges támogatást, mert a parti önkormányzatokat anyagilag nagyon hátrányosan érintené, ha a tulajdonukban lévő Balatoni Hajózási Zrt. kompjainak ilyen konkurenciája lenne. Most ígéretet kaptak arra, hogy a kompnál esetlegesen fellépő veszteséget arányosan visszapótolják majd nekik a szigeten működő kaszinó bevételéből.

Forrásaink szerint a vezetők között annyira nagy volt az egyetértés, hogy azonnal kiírták a közbeszerzést az alagút építésére, sőt a desszertnél már nyertest is hirdettek.
Döntöttek arról is, hogy a szigeten kialakításra kerülő üzleteket hogyan osztják el. A tervek szerint a jövő héten törvénymódosítást kezdeményeznek, hogy nemzeti dohánybolt nyitásához is meglegyen az engedélyük.

Azt szeretnék, ha a szigetet az alagút mellett elektromos hajókkal, evezős csónakokkal, vizibiciklikkel és úszva lehetne megközelíteni. Mivel az úszást és vízibiciklizést ilyen távolságra pillanatnyilag kizárja a fürdési rendeletben megszabott 500 méteres határ, a nyárig ezt is módosítják.

A Badacsony előtti szigetet júniusban adják át

A sziget ünnepélyes felavatására várhatóan pünkösdkor kerül sor. Addig döntenek a nevéről is. Javaslatokat mi is várunk.
Kép és szöveg Győrffy Árpád

Kapcsolódó írásunk

Elektromos hajóval a Várkert Bazárból a badacsonyi Kisfaludy-kilátóba!

Balaton sziget – Szigeteket a Balatonba

Megtalálták a mentőövet a Balatonnak

 

Iratkozzon fel a Balatonipp.hu heti hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről!

Hasznos lehet!

1 Comment on "Balatoni sziget – pünkösdkor vehetjük birtokba a még névtelen balatoni szigetet"

  1. Sági Eszter | 2016.06.18. at 17:57 |

    Azok a fejesek akik azt állítják ,hogy “”azért kell mesterséges szigetet építeni a Balatonba hogy a kitermelt iszap helye ne hiányozzon mert a víz mélység ezáltal lejeb esik … azokat az embereket vissza kellene küldeni az iskolába!
    Az iszap helyére ha tényleg takarítaná végre valaki újabb tiszta víz kerülne bele . Semmivel nem lenne alacsonyabb a víz (mivel tudjuk nem az eső tartja fent a víz pótlását!! és maximum a Sió zsilipjét kellene ritkábban addig kinyitni még pótlódik a kiszedett iszap mennyiségét(hiányát szenvedő meder!) Csak később jobban hajózható és ihatóbb lenne a víz minősége!—Az elképzelt villa épületek a szigeten meg megint csak egy réteg érdekét képviselné!!__Könyörgöm mint Balaton szerető ember hagyjuk békén az utókor számára !! –Nézzék meg ,hogy a kezeletlen part szakaszokon már így is megkezdődött a beszűkölés kezdi vissza venni a meder életét a sás a nád egykét helyen már a fűzfák virágzanak a mederben (Kenesei szakasz ahol pár éve még a vasúti síneket mardosta a hullám most halott ingovány. a meder körbebetonozása meg a természetes tisztulás gátja lett !!ezt is a hozzá nem értő szakemberek javasolták.Olyan lett a meder mit egy lavór . De mostani eszement víz alatti szálloda gondolatával amit B.almádi és B.főz-fő között terveznek lehet hogy mint kád dugó leeresztik a vizet mindörökre (ha elvágják a meder alatti kőzet lemezeket. Érthetetlen számomra miért nem ad hangot senki ! ITT Kérek mindenkit írjanak minél többen akik szeretik a MI DRÁGA BALATONUNKAT ÓVJUK MEG.

Comments are closed.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár