Ha csak ideiglenesen is, de elhárult az újra államosítás és várhatóan ezzel járó későbbi magánosítás veszélye a Balatoni Hajózási Zrt.-nél, mert a kormány újabb haladékot adott az önkormányzatoknak a tőkejuttatási kötelezettség teljesítésére.
Tíz évvel ezelőtt a Gyurcsány-kormány döntött arról, hogy a balatoni hajóstársaságban még meglévő 48,99% szavazati arányt megtestesítő állami részvénycsomagot ingyenesen az érintett önkormányzatoknak adja – a már meglévő tulajdonrészük mellé. A döntés indoka szerint ezzel segíteni akarták az önkormányzatokat a menetrendi személyhajózással, a komp- és révközlekedéssel, a közösségi használatú vízi létesítmények (strandok, közforgalmú kikötők) karbantartását elősegítő kotróflotta működésével kapcsolatos feladataik ellátásában.
Feltételként a fenti tevékenységek fenntartása mellett előírták, hogy az önkormányzatok a döntés után 576 millióval megemelik a társaság alaptőkéjét, és négy éven belül további 1,4 milliárd forintos tőkejuttatást biztosítanak a tulajdonuk arányában.
A kormányhatározat kimondta, hogy amennyiben a pénzt nem fizetik be, akkor egy összegben ki kell fizetniük az ingyenesen juttatott részvénypakett átadáskori piaci forgalmi értékét.
Az önkormányzatok jelentős része a megadott határidőre nem tudta, vagy nem is akarta volna teljesíteni a ráeső fizetési kötelezettséget. Ugyanakkor arra sem volt esély, hogy a részvények árát kifizettethetik velük. 2012 őszén a kormány emiatt öt év haladékot adott a tőkeemelésre, de ezért cserébe korlátozta az érintett részvények elidegenítési lehetőségét. A helyzet persze közben sem változott, ezért tavaly októberben újabb haladékot kaptak a települések, a kormány a fizetési kötelezettséget 2018. március 31-ére halasztotta. Így ez a teher azóta is Damoklész mondabeli kardjaként lógott a fizetni nem tudó, vagy nem akaró önkormányzatok felett.
Közben nyilvánosságot kaptak olyan elképzelések, hogy az állam a fejlesztésekre szánt központi támogatásokkal “visszavásárolná” magát a hajózási társaságba, és ezzel egyben jelentős többségi befolyást is szerezne a döntések meghozásához. A gazdaság más területein az utóbbi években lezajlott hasonló folyamatok mintájára logikusan következne, hogy a visszaállamosítást nagyon hamar egy elmagánosítás követné. A balatoni trendek alapján ez pedig egyet jelenthetne azzal, hogy a balatoni hajózás is bekerülne a Kisgömböc puttonyába.
Ha ideiglenesen is, de most újra elhárult ez a veszély, mert a kormány a március 26-án elfogadott 1139/2018 számú határozatban 2019. január 31-ére módosította az 1,4 milliárdos kötelező tőkejuttatás határidejét.
Addig még sok víz elpárologhat a tóból, és talán hozzá is folyhat, közben akár olyan határozat is születhet, amelyik törli a fizetési kötelezettséget. Helyette más eszközökkel, szabályokkal próbálja a döntéseket meghatározó önkormányzatokat arra ösztönözni, hogy a hajózást elsősorban a balatoni turizmus kiszolgálására, az összes település, a teljes régió javára működtessék.
Kép és szöveg Győrffy Árpád
Iratkozzon fel a Balatontipp.hu heti hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről!