Tudjuk, mit tettél a múlt nyáron (is) – Amatőr módon indul a totális vendégkukkolás

Már be se kell menni a szállodába a vendégek adataiért, a központ által jóváhagyott szoftverrel azonnal mindent feltöltenek a rendőrség által használt tárhelyre - Bauer Sándor fotója a kecskeméti Aranyhomok Hotel recepciójáról 1963-ban - Fortepan.hu

Szeptember elején a kiadó szobáktól a luxus hotelekig mindenhová beköltözött a Nagy Testvér. Mostantól a magánéletünk újabb szeletéről, az üdülési szokásainkról is konkrét személyes információkat gyűjtenek, tárolnak a hatóságok. A cél a bűnmegelőzés, bűnüldözés. A munkához önkéntes rendőrként magukhoz kényszerítették a szállásadókat.

Ha a következő napokban, hetekben szállodában vagy szobakiadónál szállunk meg, ne csodálkozzunk az izzadt homlokokon, zavaros tekinteteken. De azon se lepődjünk meg, ha a társaságunkban üdülő csecsemőt nem engedik be egy szálláshelyre, ha nincs illetve nincs nálunk a személyije vagy az útlevele. A Nagy Testvér több halasztás után is előkészítetlenül költözött be a szálláshelyekre, így az indulása nem megy minden probléma nélkül.

Az új rendszer lényege, hogy a vendégek legfontosabb személyes adatait és a szálláshely használatával kapcsolatos alapinformációkat feltöltik egy állami szerverre, ahol a rendőrség a következő év végéig kutakodhat rólunk. A rendszert az illetékes állami szervek Vendég Információs Zárt Adatbázisnak (VIZA) hívják arra utalva, hogy csak a rendőrség láthatja, hol és mikor üdültem, pihentem, ki volt ugyanabban a szobában, amikor én is ott tartózkodtam. A magánélethez való jogot így lábbal tipró állami beavatkozást én inkább Totális Vendég Figyelő Rendszernek vagy Nagy Testvérnek nevezném.

A vendég személyes adatait a használt szoba számához rendelik hozzá, így nem csak azt lehet tudni, hol és mikor üdült, de még azt is, hogy kivel – Illusztráció az info.vendegem.hu oldalról

Kérdés, szabad-e totális megfigyelés alá vonni az állampolgárokat csak azért, mert belföldön akarnak üdülni. Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló törvény szerint személyes adat kizárólag egyértelműen meghatározott, jogszerű célból, jog gyakorlása és kötelezettség teljesítése érdekében kezelhető. Csak olyan személyes adat kezelhető, amely az adatkezelés céljának megvalósulásához elengedhetetlen, a cél elérésére alkalmas. A személyes adat csak a cél megvalósulásához szükséges mértékben és ideig kezelhető.

Esetünkben a vendég célja, hogy megszálljon valahol, a szállásadóé, hogy kiadja a szobáját, ezért pénzhez jusson és a szobát megfelelő állapotban visszakapja. Ezek a célok a szállás igénybevételével, a szolgáltatási díj kifizetésével és a szoba megfelelő visszaadásával megvalósulnak. Mivel megvalósult a cél, a szállásadó nem kezelheti (tárolhatja) tovább jogszerűen a vendég személyes adatait. (Ha marketing célból a nevet és elérhetőségeket tárolni szeretné, azt a vendég külön engedélyével megteheti.)
A fenti két főszereplő mellé még három másik is társul, a NAV, a helyi önkormányzat és a KSH. Az adó befizetéséhez, bevallásához és a statisztikai adatok gyűjtéséhez nekik legfeljebb a vendég életkora és a tartózkodás célja kell.
Az elmúlt években jött be új szereplőként a Nemzeti Turisztikai Adatbázis, amelyről folyamatosan hangoztatják, hogy nem gyűjt személyes adatokat. Ezt el is fogadhatjuk, de az NTAK mégis közeli viszonyban van a Nagy Testvérrel, mert az NTAK-hoz használt adatkezelő szoftver végzi a személyes adatok gyűjtését, és továbbítja egy központi adatbázisba, ahol legalább a következő év végéig meg kell őrizni azokat.

Hivatalosan továbbra is a szállásadó marad az adatkezelő, bár ehhez neki már joga sem lenne, és igazán köze sincs már az egészhez. Az adatbázist a valóságban azért működtetik, hogy a rendőrség kutakodni tudjon üdülési szokásainkról, társaskapcsolatainkról. Hogy mindez jogszerűnek tűnjön, törvénnyel új célt kellett hozzárendelni a szálláshelyen való megszálláshoz, a bűnmegelőzési és bűnüldözési feladatokat. Ezeknek a megvalósításában működik közre afféle kényszer-önkéntesrendőrként a szállásadó a vendég adatainak betáplálásával.

A most induló rendszerrel a szálláshelyeken megszállni akaró személyeket potenciális bűnelkövetőként, terroristagyanús személyként, sőt gyanúsítottként kezelik, hisz külön indok nélkül vájkálhatnak a magánéletükben. Mivel az adatbázist összekapcsolhatóvá kell tenni más országos adatbázisokkal, határtalanok a lehetőségek a hatalmi perverzió előtt.

Bűnmegelőzési, bűnüldözési feladatként határozták meg a polgárok üdülési szokásainak kukkolását – Vendégek a Margitszigeti Nagyszálló recepcióján 1958-ban – Fotó: Bauer Sándor, Fortepan.hu

A magánéletben való jogtalan vájkálás csak egyik oldala a problémának. Mivel amatőr módon építették fel a rendszert, a szállásadók sem örülnek a feladatuk újabb bonyolításának.

A vendégfigyelés beélesítését eredetileg 2019. január 1-ére tervezték, de az igazi indításra csak most, 2021. szeptember 1-én került sor. Pontosabban akkor sem, mert vannak olyan adatkezelő szoftverek, amikhez megfelelő információk hiányában még nem tudták hozzáilleszteni a mostantól kötelezően használandó okmányolvasót. Gond van a 8-16 ágyat működtető magánszálláshelyeknek ingyenesen adott Vendégem nevű szoftverrel is.

A nagyobb forgalmú szálláshelyeken nem megoldás az okostelefonos okmányszkennelés. Ezeken a helyeken önálló beolvasókra lenne szükség, de az informatikusok ehhez nem kaptak időben eligazítást – A Gellért Szálló portája 1963-ban – Fotó: Bauer Sándor – Fortepan.hu

A Magyar Turisztikai Ügynökség által biztosított Vendégemet már tavaly óta használják az NTAK-ba menő nem személyes adatok rögzítésére, továbbítására. Egyaránt elterjedt a számítógépen és okostelefonon működő változata is.  Mostantól az applikáció már okmányszkennerként is használja az okostelefont. A számítógépes változatát pedig okostelefonnal kell összekapcsolni a szkenneléshez, hogy személyes adatainkat garantáltan rögzítsék.

Mint rendszer központi oldalán írják: “az adatok rögzítése minden igénybe vevő vendégre vonatkozóan egyformán kötelező, így sem életkor, sem más változó – pl. a szolgáltatás után fizetendő díj, kedvezmények, a tartózkodás hossza, rokoni kapcsolat az igénybe vevővel – alapján az adatok rögzítésétől eltekinteni nem lehet. Ehhez a szálláshely-szolgáltatást igénybe vevő vendég a személyi azonosításra alkalmas okmányát a szálláshely-szolgáltatónak az adatok rögzítése céljából bemutatja. Az okmány bemutatásának hiányában a szálláshely-szolgáltató a szálláshely-szolgáltatást megtagadja” – írják a vizainfo.hu oldalon.
Hogy ez így is van, azt többen már az elmúlt napokban is megtapasztalhatták, amikor a lefoglalt szálláshely elzárkózott a személyivel, útlevéllel nem rendelkező kiskorú családtag fogadásától – vagy esetleg “feketén”, a gyerek rögzítése nélkül fogadta a családot.

Ha nincs személyi vagy útlevél illetve jogosítvány, amit be lehetne szkennelni, akkor nincs belépés a szálláshelyekre – legyen szó akár egy néhány hónapos csecsemőről – Illusztráció az info.vendegem.hu oldalról

Visszatérve a megújított Vendégem applikációra, az eddigi vélemények szerint nem ez lesz az év alkalmazása.
“Sikerült a szeptember 1-től bevezetett okmány szkennelést megismernem. Alkalmazni még nem, mert este már nem volt türelme sem a vendégnek, sem nekem kínlódni vele, így is beletelt egy fél órába mire letöltöttem beindítottam” – írta egy szobakiadással is foglalkozó olvasónk szeptember 7-én reggel, majd beszámolt a további tapasztalatairól is.
“Tegnap megpróbálkoztam a beolvasással. Addig nem engedi a vendéget érkeztetni, amíg nem olvasod be az okmányt. A beolvasásnál kissé lassan töltötte be, de harmadszori próbálkozásra (kb 5 perc) sikerült. Maga az olvasás az nem. “Közelítsen!” “Ne mozgassa!” meg hasonló utasítások után az okmányolvasás sikertelen, vagy valami ilyen felirat jelent meg mindkét személy esetében. Ellenben a vendégadatoknál az okmányolvasás státuszánál a “megtörtént” felirat jelenik meg, és érkeztethető a vendég. Szóval nem kell hogy sikeres legyen csak meg kell történnie, mint a nászéjszakának” – folytatta a beszámolót olvasónk egy nappal később.

Olvasónk szerint a rendszer most még megelégszik a próbálkozással is – Illusztráció az info.vendegem.hu oldalról

Hasonló tapasztalatokkal találkozhatunk a Google Play szoftveroldalon is, ahol szeptember 10-éig 167 felhasználó értékelte az applikációt. A lehetséges skála egytől öt csillagig terjed. az MTUITDEV Vendégem applikációja 1,4 csillagot kapott. De még ez is jobb eredmény annál, mint amit valójában szántak neki, de fél csillagot, vagy nullát nem lehetett adni – panaszkodtak többen is. A szöveges értékelésekben sem kímélték a szoftver készítőit és megbízóikat.

“Ez már őrület! Csak vendéget szeretnénk fogadni mint magán szálláshely. Minek ez az igazolás olvasó? Ha működne normálisan, de még csak a regisztrálás sem engedi, csak ügyfélkapuval. Na meg, hogy minek kell beolvasni egy igazolványt??? Adathalászat???? Kinek lesz kiszolgáltatva? Miért nem elég ha nő vagy férfi és hány éves? Egy statisztikai adathoz ennyi elég kéne legyen. 🙁 ” (O. Tibor, szeptember 7. – 67 lájk)

“Eleve agyrém, hogy magánszálláshely-szolgáltatóként is szkennelnünk kell a vendég igazolványát, mi nem rendőrök vagyunk, és nincs recepciónk sem! Mellé ez a frissített alkalmazás használhatatlan lett, belépni sem enged! Egy gimnazista gyerek működőképesebb programot írt volna! Váltson szakmát az a lángelme informatikus, aki ezt a szutykot kiadta a kezéből! Mondjuk elmehetne valamelyik szálláshelyre recepciósnak és kínlódhatna ő a használhatatlan programmal a türelmetlen vendég szeme láttára!” P. Zsuzsanna – szeptember 6., 44 lájk)

“Ki az aki elhiszi,hogy itt valós adatok fognak megjelenni?A vendég ezt,,macerálásnak”tekinti. Hány olyan 70 éves szállásadó lesz aki ezt nem fogja tudni megtanulni??? És nincs androidos telefonja. És soha egyetlen fotót sem készített. Mindössze szeretne egy kis nyugdíj kiegészítést a szobakiadással” (V. Erzsébet – szeptember 6., 20 lájk)

“Nyugdíj mellett kis 1-2 szobás házat vagy apartmant kiadóknak ez már technikailag nem megoldható. Ezzel a szállodák jutnak ismét előnybe. Távolról üzemeltetett vagy a vendéggel kontaktus nélküli érkeztetés ezzel meghiúsul” (Cz. Zsuzsa, szeptember 6.)

“Mikor a vendég megérkezett egy éjszakára, akkor nem tudtam belépni. Másnap kora reggel élmény, így az okmányt nem tudtam leolvasni. Így nem tudtam érkeztetni. Ezáltal töröltem a foglalást. Nem tudtam mást tenni. Azzal használtatnám ezt a programot, aki megcsinálta. Egy nagy ……!” (B. Erzsébet, szeptember 9.)

“Nem tudok belépni, pedig újra telepítettem. Vendégeket nem tudom érkeztetni. Beolvasó rendszer eszközhöz kötött, eszközvásárlási támogatásról szó sincs. Szerintem nincs garancia arra hogy nem fogják az emberek személyes, féltve őrzött adatait feltörni. Egyre nagyobb a támadási felület. Boldog boldogtalan olvassa majd az igazolványokat, hamarosan a WC-s nénik is kérni fogják, hogy analizálják…..” (V. Nóta, szeptember 6.)

“Nem lehet belépni órák óta. Így hogy kellene vele dolgozni??? Ügyfélszolgálat elérhetetlen. Hajrá Magyarország!” (H. Ákos, szeptember 6.) – néhány vélemény a sok közül. Persze vannak elégedett hangok is, mint például az egyik öt csillagot adó, aki már annak is örülni tudott, hogy az app megjegyezte a jelszót.

Ahogy a szóbeli értékelésekben is utalnak rá, a szállásadók egy része megelégeli a felesleges macerát, és eltűnhet a nyilvános zónából. Vagy feladják a próbálkozásokat, és felhagynak a szobakiadással, vagy a fekete zónában folytatják a munkát. De eltűnhetnek a hazai szálláshelyekről azok a vendégek is, akik anyagi vagy magánéleti okok miatt nem szeretnék, ha az üdüléseikről szóló adataik között idegenek csemegézzenek. Vagy feketén működő helyeket keresnek, vagy inkább külföldön költik el az üdülésre szánt pénzüket, ahol a hatalomnak nincsenek ilyen perverziói a polgáraival szemben.

Persze innen szép nyerni. Ahogy egyik szállásadó is írta: Hajrá Magyarország!

Győrffy Árpád

Ha érdekesnek találta, egy lájkkal vagy megosztással ajánlja másnak is!

 

Iratkozzon fel a Balatontipp.hu hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! A feliratkozással hozzájárul adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatunkat és tájékoztatónkat itt olvashatja)

1 Comment on "Tudjuk, mit tettél a múlt nyáron (is) – Amatőr módon indul a totális vendégkukkolás"

  1. Lékó Sándor | 2021.09.11. at 13:53 |

    Ha ezt elfogadjuk, tovább főznek bennünket abban a bizonyos vödör vízben. Pedig ideje lenne már kiugrani onnan…!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


*

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár