Balatonfüred – Oldtimerek a Tagorén – Bugyiból jött a 97 éves tűzoltóautó

Balatonfüred – Charles Bronson egykori kocsija lett a legszebb – 2015.05.18. Oldtimerek a Tagorén – 2015.05.18. 




A hallgatag westernhős egykori  kocsija, egy Hispano-Suiza H6B – Sedanca Landaulette Chapron nyerte a muzeális autók szépségversenyét  a  balatonfüredi Vitorlabontóval megrendezett Concours d’Elegance kiállításon.


A város önkormányzata Valker Viktor üzletember és veteránautó gyűjtő ötletére és szervezésében hétvégén második alkalommal rendezte meg a Concours d’Elegance-t. A francia arisztokrácia egykori lovaskocsi bemutatóit száz évvel ezelőtt autó kiállításként divatba hozó rendezvény a Tagore sétány nyugati bejáratánál tavaly élesztette újra a Valker Viktor és divattervező felesége, Zoób Kati.
Amíg tavaly talán a Cadillac volt a legmeghatározóbb kocsi típus, az idei bemutatón elsősorban Európa és Észak-Amerika autógyártásának a múlt század húszas-harmincas éveiben készült modelljeiből láthattunk érdekes összeállítást 43 oldtimer felvonultatásával.
Az alábbiakban ebből próbálok kis ízelítőt adni néhány fotó segítségével.


 



Az idén is elhozták a tavalyi kiállítás győztesét, egy 1956-ban gyártott Jaguár XK140-est. A 3,5 literes, alapból 190 lóerős motorral szerelt sportkocsi valószínűleg az idén is jó helyezést ért volna el, de most versenyen kívül szerepelt.


 



A sort kezdjük egy fiatalos kocsival, egy 1969-ben gyártott Citroen DS20-assal. Az 1985 köbcentiméteres, 91 lóerős modell nekem elsősorban a nagysikerű Fantomas filmekből volt emlékezetes.


 


Az időben 42 évet visszaugorva következik egy Dixi 3/15 PS modell Németországból. A kocsi elődjét az eisenachi gyár, majd később BMW által gyártott utódját is Wartburg néven árusították. Persze nem arról a Wartburgról van szó, amit mi is közelebbről ismertünk nem rég.


 



 



Ezt a modellt egy 748,5 köbcentis, soros, négyhengeres, négyütemű motor hajtotta, ami 15 lóerő leadására volt képes.


 



Egy “Ford Model A”, amit 1931-ben gyártottak Amerikában. Soros, négyhengeres, 3286 köbcentiméteres, 40 lóerős motor hajtotta


 


Egy Fiat 510-es 1920-ból. Az olasz kocsit soros, hathengeres, 3446 köbcentiméteres, 46 lóerős motor vitte.


 


 



 



 



Kezdetben a sportkocsinak csak a hátsó kerekein volt fékberendezése, de később az elsőket is felszerelték vele.



A német Daimler-Benz 1931-ben gyártott Nürburg nevű modelljét soros, nyolchengeres, 4918 köbcentiméteres, 100 lóerős motor hajtotta. Ferdinánd Porsche 1928-ban készítette el az igazi luxusautónak szánt széria első változatát, akkor még 4.6 literes motorral.


 


 



 



 



Az 5,4 méter hosszú Nürburg minden tekintetben teljesítette az elvárásokat: nagyobb, erősebb és jóval drágább volt, mint a konkurens Horch 8. Az 1931-től gyártott 4,9 literes, 1,7 tonnás Nürburg csúcsmodell 100 kilométer/órás sebességre képes.


 


 



Egy 1938-ban gyártott BMW 327-es. A soros, hathengeres, 1971 köbcentis, 55 lóerős, négyütemű motorral a kocsi akár óránkénti 125 kilométeres sebességet is el tudott érni. Kabrió és kupé felépítménnyel egyaránt gyártották.


 


 



Ez is BMW, egy első ajtós Isetta 300-as, amit olasz licensz alapján 1957-ben gyártottak. A kocsi egyhengeres, négyütemű, 298 köbcentiméteres motorja 13 lóerős. Amit azért nem kevés, ha arra gondolunk, hogy a kiállításra még utánfutót is vontatott a magyar ipar egyik fontos darabjával, egy 58 kilogrammos Panni robogóval.


 



Az eredetileg Csepelen gyártott R50 Panni típusú robogót 1960-ban az Egri Finomszerelvénygyárban készítették. A 48 köbcentis, kétütemű motor 1,5 lóerőt adott le, amivel a gép óránkénti 45 kilométer végsebességre képes.


 


 



Egy igazi kisautó az olasz licensz alapján 1960-ban Franciaországban gyártott Vespa 400-as is. Kéthengeres, kétütemű, 394 köbcentiméteres motorja 14 lóerőt ad.


 



Az SZMZ SZ-3A típusú kisautót 1960-ban gyártották a Szovjetúnióban. Eredetileg a második világháborúban megrokkant katonáknak fejlesztették ki a modellt. Az IZS motorkerékpár egyhengeres, kétütemű, 346 köbcentis motorjával hajtották, ami 8 lóerőt adott le.


 


Ezt a LaSalle 345B típusú kocsit 1932-ben készítették a Cadillac-nél.  V8-as, négyütemű, 5793 köbcentis motorja 115 lóerős.


 



 


 



 



Az autó arról nevezetes, hogy Sonny Corleone ezzel a kocsival érkezett lánya, Connie esküvőjére a Keresztapa című filmben


 



Egy Cadillac Series 62, amit 1940-ben gyártottak az USA-ban. V8-as, négyütemű, 5669 köbcentis motorja 135 lóerős.


 



Egy nyolc évvel később készült Cadillac Series 62 Convertible, aminek az előzővel azonos motorja már 150 lóerőt biztosít.


 



Egy francia Bugatti T44 1929-ől. A Soros, nyolchengeres, 3 literes motor 80 lóerőt biztosít.


 


 



 



A kocsi egy 85 évvel ezelőtti francia kiállításon első díjat nyert. Vélhetően nem a rendkívül hivalkodó totemállat miatt. 🙂


 


Az angol Rolls-Royce 25/30 1937-ben készült. Soros, hathengeres, 4257 köbcentis motor hajtja.


 


 








Az igazi eleganciához it is egy merész “oromdísz” is jár 



A kiállítás legkülönlegesebb darabja, egy 1918-ban gyártott American LaFrance tűzoltóautó volt. Ennek is Németh József a tulajdonosa, ahogy az előbb már a bemutatott Fiat 510-esnek és Mercedes-Benz Nürburgjának.
Mint Németh József elmondta, Bugyiból “lábon hozta”, azaz saját kerekein vezette a 97 éves tűzoltóautót Balatonfüredre. Külföldi bemutatókra, túrákra is ugyanígy közlekedik vele, mert nagyon megbízható jószág. A szállítása egyébként is sokkal költségesebb lenne, no, meg a szépség is hiányozna belőle.
Az American LaFrance az USA egyik tűzoltó-eszközöket gyártó vállalkozása volt. Az első motoros tűzoltójárművet 1907-ben készítették el. Az első világháború kitörésekor, már több mint ötezer autójuk volt használatban. A Füreden kiállított kocsi 14.5 literes, soros, hathengeres, 100 lóerős motorja segítéségével öt tűzoltóval és a felszereléssel megpakolva akár 80 km/órás sebességgel tudott riasztás esetén a helyszínre robogni. A háromfokozatú váltóról vezetett kihajtással külön szivattyút lehetett működtetni.


 



Úgy néz ki, mint egy új, pedig lassan száz éves


 



Normál autóként is szép lenne


 



Balról egy rendkívül hangos, kézzel tekert sziréna, mellette pedig egy hatalmas reflektor


 



Itt utaztak a tűzoltók



Németh József szerint a jármű ma is képes az eredeti sebességre, de ennél azért óvatosabban közlekednek vele, mert a rugózása, kormányzása miatt inkább a 60-70-es sebességet szereti.



Zárjuk az autók sorát a talán legszebb darabbal. A Franciaországban 1922-ben készül Hispano-Suiza H6B – Sedanca Landaulette Chapron modellt egy soros, hathengeres, négyütemű, 6597 köbcentiméteres motor hajtja.


 



A kocsi tulajdonosa, az osztrák Alexander Schaufler kérésemre még a fotóhoz is beállt


 




A többi autóhoz képest rendkívül zsúfolt az autó műszerfala


 




A hűtő tetején szárnyain ágaskodó darut a kocsi oldalára  is feltették


 


Ez a kocsi az 1990-es évek végén Charles Bronson tulajdonába került, aki 2001-ben kategória második díjat nyert vele a Pebble Beach Concours d2Elegance-n. Jelenlegi tulajdonosa, az osztrák Alexander Schaufler 2013-ban vásárolta. 2014-ben a Concorso d’Eleganza Villa d’Este rendezvényen a kategóriájában első helyezést ért el a kocsival.
(Mint később kiderült, nem csak én, a közönség és a szakmai zsűri is ezt a daruval díszített  kocsit értékelte legszebbnek.)



Ahogy a bevezetőben már írtam, a kiállítás gazdája a Zoób-Valker házaspár volt, aki a színpadon is beszéltek a programról.


 




Természetesen az elegáns autók mellett láthattunk egy kollekciót a Katti Zoob divatház Vitorlabontóhoz álmodott ruháiból is.


 



Kép és szöveg Győrffy Árpád


Ide kattintva feliratkozhat heti hírlevelünkre, ha értesülni akar új cikkeinkről





A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár