Balatoni régió – A polgármesterek örülnének is, nem is a fekete-zöld izirájdereknek

Az elektromos rollerek mindegyikénél tisztázni kellene, hogy valójában milyen járművek, hogyan kell használni azokat, de a Lime rollerei további kérdéseket is felvetnek - Fotó: Győrffy Árpád

A balatoni települések csak kemény feltételek teljesítése esetén hajlandók fogadni az idén a Lime Elektromos Roller Megosztó járműveit, mivel a múlt nyáron tartott rövid és szűk körű főpróba nagyon sok problémát vetett fel.

A kérdés nem új keletű, hisz Balatonfüreden már 2018-ban kimondták, hogy a 71-es sz. főút alatti önkormányzati tulajdonban lévő gyalog- és kerékpárutakra elektromos rollert és más alternatív közlekedési eszközt csak kézben szállítva, vagy tolva lehet bevinni.

Segway felvonulás a füredi móló előtt 2017-ben

Segway felvonulás a füredi móló előtt 2017-ben – ez volt az utolsó békeév az alternatív eszközökkel közlekedőknek a fürdőnegyedben –  Fotó: Győrffy Árpád

Tihanyban is két évvel ezelőtt határozott úgy a képviselő-testület, hogy ilyen járművekkel nem lehet közlekedni a móló környékén és a falu központjában.

Turisták segway-jel a tihanyi hajóállomáson

Turisták segway-jel a tihanyi hajóállomáson. Az elektromos rollerekkel együtt ezeket is kitiltották 2019-ben – Fotó: Győrffy Árpád

Siófokon tavaly nyáron adtak közre a város honlapján egy írást arról, hogy az elektromos rollerek nem közlekedhetnek a járdákon, mivel segédmotoros kerékpárnak minősülnek. A közlemény szerint a városban a rendőrség is ennek megfelelően jár el – ahogy egyébként azt a belügyminiszter is egy évvel korábban nyilatkozta.
A bírósági gyakorlat egy polgármesteri vagy belügyminiszteri kijelentésnél kicsit bonyolultabb. Ott egy állítólagos segédmotoros kerékpáron minimum elkezdik keresni az ülést és több más olyan alkotórészt, amit jogszabály szerint a segédmotoros kerékpár kötelező eleme. S ha a felkért szakértők nem találják ezeket részeket, akkor valószínűleg nem sok eredményt hoz az olyan feljelentés, amelyik segédmotoros kerékpárra vonatkozó szabályok megszegésére hivatkozva akarja büntetni a használót.

Komoly feladat lehet a műszaki szakértőknek annak bizonyítása, hogy ezek segédmotoros kerékpárok – Fotó: Győrffy Árpád

Miközben több balatoni településen tiltják ezeket eszközöket, más településeken arra is van példa, hogy vendégeket csábító szolgáltatásként kínálják. Ebben Vonyarcvashegy jár az élen, ahol a Tourinform iroda gyakorlatilag a teljes palettáját kölcsönzi ezeknek az eszközöknek. Sőt még vezetett túrákat is szerveznek velük.

Rollerek töltésen a Tourinform iroda előtt

Rollerek töltésen a vonyarcvashegyi Tourinform iroda előtt – Fotó: Győrffy Árpád

Rolleresek a Nivegy-völgyi Szüreten

Rolleresek a Nivegy-völgyi Szüreten – Fotó: Győrffy Árpád

A rollerek ügye ezért is okoz komoly fejtörést sok polgármesternek, mert miközben látják, hogy akár hasznos szolgáltatás lehetne belőle, a jogi tisztázatlanság miatt nehéz kezelni a felmerülő problémákat. Pedig a döntés rendkívül sürgető, mert az északkeleti régiót tavaly augusztusban rollerjeivel elárasztó Lime Kft. május elejétől több ezer ilyen járművel szeretné beteríteni az összes balatoni települést.

A hír hallatán Lombár Gábor balatonfenyvesi polgármester, a településeket tömörítő Balatoni Szövetség elnöke arra kérte a tagtelepülések vezetőit, hogy fejtsék ki a véleményüket az ügyben. A téma kezelésére az északi oldal képviseletében megválasztott alelnököt, Hebling Zsoltot kérte fel. Az alsóörsi polgármesternek már tavaly nyárról valódi tapasztalatai is vannak a fekete-zöld izirájderek működéséről.

Hebling Zsolt több kollégája véleményére és a saját tapasztalataira is alapozva nagyon kétarcúnak látja a rollerhasználat megítélését. Mint kérdésünkre elmondta, egyik oldalról egy nagyon hasznos, praktikus és környezetbarát szolgáltatás, ami megkönnyítheti a településeken belüli, de akár a települések közötti mozgást is. Ugyanakkor összességében mégis kedvezőtlenek a tapasztalataik a sok probléma miatt.

Rollerezők alkony idején a balatonalmádi Véghelyi Dezső utcában

Rollerezők alkony idején a balatonalmádi Véghelyi Dezső utcában. A jármű segít a távoli településrészek, de akár különböző települések összekapcsolásában – Fotó: Győrffy Árpád

Az egyik ilyen lépten-nyomon tapasztalható probléma volt a járművek összevissza történő lerakása. Ráadásul a szanaszét heverő, más közlekedőket akadályozó rollereket túl ritkán gyűjtötték össze a működtető cég emberei.

Lime rollerek a vasúti átjáróban Alsóörsön

Lime rollerek a vasúti átjáróban Alsóörsön – Fotó: Hebling Zsolt

A másik nagy problémát a balesetveszély jelentette. A keskeny járdán, esetleg nagy lejtőn száguldó rolleresek veszélyeztették a többi közlekedőt, a gyalogosokat, bicikliseket, de akár az autósokat is. Veszélyhelyzetet okozott az is, hogy sokszor gyermekek, vagy éppen erősen ittas személyek használták a rollereket.

Lime rollerek az Endrődi utca sarkán Alsóörson

A gyalogosokat akadályozó Lime rollerek az Endrődi utca sarkán Alsóörsön – Fotó: Hebling Zsolt

Hebling Zsolt tapasztalatai szerint a fentiek miatt a polgármesterek többsége nem nagyon erőltetné ennek a szolgáltatásnak a működését a településén. Legfeljebb olyan szabályozott körülmények között tudnák elfogadni, aminek kereteit közösen alakítanák ki a települések vezetői.
Többek között a gyűjtőpontok meghatározásával rendezni kellene a megfelelő tárolást. Ezekért közterület használati díjat kell kérni. Naponta legalább kétszeri begyűjtést meg kellene követelni a rendszer üzemeltetőjétől azokra a járművekre, amiket mégis rossz helyen hagytak a használók.

Parkolóhelyet foglaló Lime roller a Táncsics utcában Alsóörsön

Parkolóhelyet foglaló Lime roller a Táncsics utcában Alsóörsön – Fotó: Hebling Zsolt

A gyalogosokkal közösen használt területeken meg kellene fontolni a sebességkorlátozás bevezetését. Sőt a legkritikusabb helyekről célszerű lenne kitiltani a rollereseket – persze azokat is, akik saját eszközt használnak.
Az üzemeltetőtől el kellene várni, hogy megfelelően kommunikálja a szabályokat a használók felé. Amennyiben a használók kárt okoznának, azért végső soron a szolgáltatónak kellene vállalni a felelősséget. Végül rendszeres rendőrségi ellenőrzésekre is szükség lenne – foglalta össze Hebling Zsolt polgármester a többekkel kialakított álláspontot.

Lime rollerek a Vak Bottyán strand előtt Balatonkenesén

A ritka helyzet – Lime rollerek a Vak Bottyán strand előtt Balatonkenesén – Fotó: Győrffy Árpád

Fontos elvárása lenne a polgármestereknek, hogy az illetékesek végre jogszabályban tisztázzák, mi is ez az eszköz, és milyen szabályok alapján lehet használni.

Más országok jogalkotói viszonylag időben ébredtek a mieinkhez képest. Franciaországban két évvel ezelőtt a járdákról az útra terelték le az elektromos rollereket és minden egyéb elektromos meghajtású egyéni járművet. Nem csak közlekedni, parkolni is tilos a járdán ezekkel az eszközökkel. Rögzítették azt is, hogy közúton maximum óránként 25 kilométeres sebességgel lehet haladni, és csak 12 évesnél idősebbek használhatják.
Szlovákiában kicsit rugalmasabbak voltak a 2019-ben elfogadott, tavaly óta hatályos szabályokkal. Náluk a rollerezők a kerékpározók szintjére kerültek az ottani KRESZ-ben. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy továbbra is közlekedhetnek a járdán is, azonban nem gyorsabban, mint az emberi séta tempója, a közutakon pedig kötelesek betartani a közúti forgalomra vonatkozó szabályokat.

Nálunk még Boldi rollerező szobrából is lehetne segédmotoros kerékpár

Nálunk még Boldi Balatonalmádiban álló rollerező szobrából is lehetne segédmotoros kerékpár

Nálunk az illetékesek állítólag most rugaszkodnak neki újra a KRESZ módosításának, hogy végre tisztázzák, milyen járművekről van szó valójában, és milyen szabályok vonatkozzanak rájuk. Az eddigi tapasztalatok szerint nem nagyon kell tartani attól, hogy elkapkodnák a döntést. Így valószínűleg a polgármestereknek egyedül kell a válaszokat kiizzadni.

Győrffy Árpád

Ha érdekesnek találta, egy lájkkal vagy megosztással ajánlja másnak is!

 

Iratkozzon fel a Balatontipp.hu hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! A feliratkozással hozzájárul adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatunkat és tájékoztatónkat itt olvashatja)

Légy te az első hozzászóló a(z) "Balatoni régió – A polgármesterek örülnének is, nem is a fekete-zöld izirájdereknek" íráshoz!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


*

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár