Balatoni közlekedés – Útfejlesztések, új éjszakai vonatok, talán javuló bicikliszállítás

Esti vonat Révfülöpön - Az északi parti Bagolyvonatok átalakíthatják egyes települések turisztikai lehetőségeit - Fotó: Győrffy Árpád

Jelentősen átalakíthatja az északi parti kisebb településeinek turisztikai lehetőségeit a MÁV terve az éjszakai bagolyvonatok beindításáról. A déli parton már eddig is jártak ilyenek, ott sűrítenék a járatokat.

 

Az éjszakai járatok segítségével könnyebben fel lehet majd keresni esténként a pezsgőbb életű nagyobb településeket egy sétára, vacsorára, programra, illetve könnyeben haza lehet jutni az ilyen kiruccanások után. Eddig is nagy volt a mozgás a települések között a borhetek és más népszerű rendezvények idején. A jövő nyártól több lehet rá lehetőség, mert nem kell autó és alkoholmentes sofőr az ilyen utakhoz. Ez persze azzal is járhat, hogy a kisebb települések vendéglátóhelyeinek tovább csökkenhet az esti forgalma.

Az új járatok tervéről dr. Kormányos László, a MÁV-Start Zrt. szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettese beszélt a Balatoni Integrációs Közhasznú Nonprofit Kft. által, a térség közlekedési fejlesztéseiről tartott szerdai online fórumon. Mint a vezérigazgató-helyettes elmondta, a vasút balatoni nyári utasforgalma 15 százalékkal maradt az egy évvel korábbitól. Az idei 1,4 millió utas a 2017-es szintnek felel meg. A vonatos szezon lassan és gyengén indult, de a nyár folyamán folyamatosan emelkedett. A heti bontásban számolt adatok szerint augusztus végén már beérték az egy évvel korábbi hasonló időszak szintjét. A forgalomcsökkenés a déli parton volt nagyobb, amit az elmaradó fesztiválok hatásának tulajdonítanak.

Miközben a személyforgalom visszaesett, a kerékpár szállítás 30 százalékkal nőtt. A MÁV is úgy látja, hogy ezzel elérték a kapacitásuk felső határát, még a kerékpárhelyjegyes vonatokon is problémák alakultak ki.A jövő évben újragondolás szükséges” – vélte a vezérigazgató-helyettes.

 

Még a kerékpárhelyjegyes vonatokon is voltak problémák a kapacitással – Fotó: Győrffy Árpád

Nagy sikerként értékelik a Balaton 24/72 napijegyek bevezetését. Ezekkel az adott időszakban “korlátlan számú” utazást lehet tenni a Balaton körül, és érvényesek a fenyvesi kisvasútra is. Összesen 16872 darabot adtak el belőlük a nyáron. Elégedettek a bisztrókocsik teljesítményével is. Az összesítés szerint több más mellett 9720 korsó sört fogyasztottak el a vendégek a balatoni járatokon.

Kormányos László a jövő évi tervek között elmondta, hogy lesz elő- és utószezoni menetrend, új jegyautomatákat telepítenek, megpróbálják kezelni a megnövekedett kerékpárszállítási igényeket. Folytatják az étkezőkocsi felújítási programot, kiterjesztik a közlekedési területüket. Új szolgáltatásként a kiemelt balatoni vonatokon bevezetik az 1. osztályú utazási lehetőséget. Éjszakai bagolyvonatok indítanak a part menti települések közötti közlekedés javítása érdekében az északi parton, a déli parton pedig sűrítik a meglévő járatokat.
Vizsgálják azt is, hogy a jövő nyáron Kelet-Magyarország felől belföldi éjszakai vonatokat indítanak a Balatonra.

 

Közvetlen vonatok a Balatonra – Forrás: MÁV

A jövőben sokat várnak a vasúti és az autóbuszos közlekedés összehangolásától. Somogy és Zala megyében javítani szeretnék a vasútra való “rá- és elhordást”. Ugyancsak a vonatok és a buszjáratok összehangolásával bővíteni szeretnék a Balaton-felvidéki települések elérhetőségét is. S amíg a Balaton keleti végén régóta tervezett közvetlen vasúti összeköttetés nem jön létre észak és dél között, addig ott is a vonatok és buszjáratok összehangolásával biztosítanák a tó körbejárhatóságát. A két közlekedési mód összehangolásának egyik lehetséges terepe a Balaton 24/72 napijegyek felhasználhatóságának kiterjesztése is.

A fórumon szó volt a Balaton térségében zajló közlekedési beruházásokról is. Nyul Zoltán, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy a Szabadbattyán-Balatonfüred közötti 55 kilométeres vonalszakasz villamosítása várhatóan a jövő év nyarán zárul. A felsővezeték kiépítése mellett 5,4 kilométer vágányt és négy állomást is átépítenek. A Balatonfüred-Tapolca-Keszthely illetve a Tapolca-Ukk szakasz villamosításának még csak a terveztetése szerepel a tervek között. Ehhez a közbeszerzést az idei év utolsó negyedévében írják ki.

 

Új felsővezetékek valahol Szabadbattyán-Balatonfüred között – Fotó: NIF

A közúti fejlesztések kapcsán beszélt a 8-as főút Litér-Veszprém közötti szakaszának felújításáról, illetve a Veszprémet délről elkerülő út Litér felőli és a Füred felőli csomópontja közötti szakaszának 2×2 sávossá fejlesztésről. A három új többszintes csomópont megépítésével járó munka befejezését 2023 első negyedévére tervezik.

Közben zajlik a füredi és a csatári csomópont közötti szakasz felújítási terveinek felülvizsgálata. A felülvizsgálattal 2022 negyedik negyedévére végeznek.  A Győr felől érkezőket érintheti a 82-es főút és 8-as főút új összekötésének megépítéséhez az idei év végére várják a kiviteli tervek leszállítását, a kiviteli közbeszerzés kiírását jövő év első negyedévében tervezik.

 

A Veszprémet délről elkerülő 8-as főút Balatonalmádi felé leágazó csomópontja szeptemberben – Fotó: Győrffy Árpád

A Balaton délnyugati végén zajló közúti fejlesztés rövidesen jelentős állomásához ér, október 22-én forgalomba helyezik az M76-os autóút első ütemét, az M7-es autópálya holládi csomópontja és Balatonszentgyörgy közötti szakaszt.
A 2. ütemben megépülő Balatonszentgyörgy és Fenékpuszta közötti szakaszt 2022 első negyedévében szeretnék átadni. Ennél az építkezésnél fontos esemény a szeptemberben elkészült körforgalmú csomópont, ami sokat javított az eddigi közlekedési gondokon.

 

A képen a középtől kicsit balra látható a szeptemberben még építés alatt álló körforgalmú csomópont, ami sokat javított az eddigi közlekedési gondokon – Fotó: Győrffy Árpád

Az M76-ost Keszthellyel illetve Hévízzel összekötő 2×2 sávos szakasz építését a jövő év végén kezdik – a tervek szerint.

Győrffy Árpád

Ha érdekesnek találta, egy lájkkal vagy megosztással ajánlja másnak is!

 

Iratkozzon fel a Balatontipp.hu heti hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! A feliratkozással hozzájárul adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatunkat és tájékoztatónkat itt olvashatja)

Légy te az első hozzászóló a(z) "Balatoni közlekedés – Útfejlesztések, új éjszakai vonatok, talán javuló bicikliszállítás" íráshoz!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


*

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár