A ma mértékadó szakmaisággal indul a balatoni vízleeresztő rendszer rekonstrukciója

Rövidesen megkezdődik a siófoki zsilipek rekonstrukciója. A kép alsó részén középen a hajózási zsilip déli kapuja, fent balról a vízeresztő zsilip - Fotó: H. Szabó Sándor

Kiválasztották a cégeket a balatoni túlfolyó csapjának korszerűsítésére, de magának a túlfolyónak a rendberakása már nem annyira biztos, ahogy az korábban ígérték.

 

A kormány 2015-ben döntött arról, hogy több más balatoni fejlesztésen kívül 12 milliárd forintot biztosít uniós forrásokból a “Sió-csatorna felújítása – természetvédelmi célú beavatkozások, meder-rehabilitáció, Sió-zsilip rekonstrukció” programra. Később a határozatot visszavonták, de egy 2016-os határozat a felsorolt fejlesztéseket és a hozzájuk rendelt 12 milliárd forintot ugyanígy megismételte.

A Sió-zsilip és a csatorna rendberakása évtizedek óta halogatott feladat, de mostanában különösen fontossá teszi, hogy az utóbbi években jelentősen megemelt, és folyamatosan magasan tartott balatoni vízszintet kritikus helyzetben a lehető leggyorsabban csökkenteni lehessen.

 

Néha a természet úgy dönt, hogy a Sióba már nem jut a Balatonból – Fotó: Győrffy Árpád

A napi.hu oldal oldal fedezte fel az uniós közbeszerzési közlönyben, hogy március közepén végre megszületett a közbeszerzés eredménye, a tervezést és az építést a Strabag Építőipari Zrt. és a Colas Alterra Zrt. végezheti nettó 12 milliárd 294 millió forintért. A pénzt az eredeti elképzelések szerint a uniós Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Program (KEHOP) finanszírozza.
A szerződés szerint a feladat a “Balaton levezető rendszerének korszerűsítése” címet viseli, de valójában a Sió-csatorna rekonstrukcióját fedi. Fel kell újítani a balatonkiliti zsilipet, továbbá a hajózó- és a leeresztő zsilipet is. Ezek mellett át kell építeni három közúti hidat és lesz ahol a töltést is áthelyezik – írja a napi.hu.

A korábbról ismert részletek szerint a munka legfontosabb eleme a siófoki kikötőt és a Sió-csatornát elválasztó vízleeresztő zsilip újraépítése. A jelenleg 80 m3/s névleges, 60 m3/s tényleges kapacitással használható zsilipet a jelenlegihez képest 6 méterrel délebbre viszik. Az új zsilip a tervek szerint maximum 120 m3 vizet tud átengedni majd másodpercenként.

 

A hajózási- és a vízeresztőzsilip látványterve – a jobbról lévő vízeresztőzsilip a jelenlegi helynél hat méterrel délebbre kerül. Valószínűleg így tudták megoldani, hogy a kikötő felőli oldalon látható úttal közforgalmú bejárási lehetőség legyen a szórakozónegyednek álmodott mai Bahart-szigetre. A zsilip felett átvezető út ugyanis üzemi területként nem alkalmas az ilyen közlekedésre – Forrás: OVF

Ugyancsak felújítják vízeresztő zsilippel párhuzamosan, attól nyugati irányban lévő hajózási zsilipet is, aminek elsődleges feladata a jövőben is hajók átzsilipelése lesz a Balaton és a Sió között, másodlagos feladata pedig a vízeresztés. A zsiliprendszer medencéje 90 méter hosszú, 12 méter széles, 4,5 méter küszöbmélységű. Maximum 85 méter hosszú, 9,5 m széles, 2,5 méter merülésű hajókat lehet átzsilipelni vele.

 

A 44 méter hosszú, 7,3 méter széles Balaton – korábban Beloiannisz – motoros leúsztatása a siófoki hajózsilipen 2014. március 21-én – Fotó: Győrffy Árpád

 

A hajózási zsilip alsó kapuja – itt látható, mekkora vízszint különbséget kell kiegyenlíteni a Balaton és a Sió-csatorna között – Fotó: Győrffy Árpád

Felújítják a Sió-csatorna balatonkiliti duzzasztóját is. A Siófoktól délre, az OBI áruház közelében található duzzasztót a jelenleginél délebbre, egy későbbi elkerülő út hídjaként építik meg. Az eddigi “egy kapus” rendszer helyett külön lesz a vízszintszabályozó és a hajók áthaladását biztosító nyílás.

 

A Sió-csatorna Siófok határában – középen az M7-es autópálya, alul a kiliti duzzasztó, ami a jelenlegi helyénél sokkal délebbre kerül, és két részből áll majd – Fotó: H. Szabó Sándor

A korábbi információk szerint a Sió-csatornán töltésáthelyezést, depóniarendezést, Simontornya és Kölesd, valamint Siófok és a Kapos-torkolat között mederkotrást terveznek. Ugyancsak a tervek között szerepel a keresztező műtárgyak és az üzemi hidak rekonstrukciója, a töltéskoronák mechanikai stabilizációja, a mederrézsű helyreállítása, a árvízkapu felvízi oldal osztófalának rekonstrukciója illetve az árvízkapu feletti rész helyreállítása. Hogy ebből mi valósul meg, az még a jövő titka.

Eredetileg úgy tervezték, hogy a teljes költség mintegy fele szükséges a zsilipekkel, illetve az ezekhez közvetlenül kapcsolódó műtárgyakkal kapcsolatos munkákra. Tavaly decemberi becslések szerint a pénz háromnegyede erre fog elmenni. Sőt még ez is tovább nőhet, s ezzel tovább csökkenhet az a keret, amit a Sió-csatorna helyreállítására lehet fordítani.

“A levezető rendszer elmaradó tételei között a Sió mederrendezési munkái szerepelnek túlnyomó többségben. Ezeket a projektból kimaradó szakaszokat, többletfenntartási feladatokat addig is megoldjuk, amíg el nem készül megfelelően a teljes csatorna rendezése. Most már inkább a beavatkozás első ütemeként kezeli az ágazat a projektet, így csak a legfontosabb (műtárgyak, mederszűkületek stb) dolgokat kezelik most. Remélhetőleg lesz rá hazai, vagy uniós forrás” – mondta a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság egyik illetékese egy tavaly decemberi vízügyi fórumon.

A fentiek szerint kompletten előáll az a helyzet, ami bizonyára minden épeszű szakmai szabállyal szembemegy

– 126 centiméterre emelték a Balaton nyári vízszintjét anélkül, hogy a sok helyen még 100 centiméteres maximális vízszintre tervezett tóparti közműveket, védműveket, ingatlanokat a tervezett szinthez igazították volna

– Nem csak megemelték a maximális szinteket, hanem néhány centi eltéréssel igyekeznek is pontosan ezen tartani a Balatont – gyakorlatilag egy feszített tükrű medencét hoztak létre, ami a nádban, s ezzel a tó más élővilágában jelentős pusztulást okoz

– A zsilip lecserélésével duplájára növelik a felső ponton a leeresztési lehetőséget, miközben az igazán problémás láncszemmel, az eddigi maximális eresztési mennyiség elszállítására se képes a Sió-csatornával csak úgy-ahogy foglalkoznak. A korábbi nyilatkozatok szerint a vízeresztő zsilip műszakilag rendben van. Jóval kisebb-ráfordítással felújíthatták volna a hajózási zsilipet, amivel akkor biztonságosan növelhetnék a leeresztési mennyiséget, ha pénz nagyobb részéből megcsinálják a Sió-csatornát. Igaz, így nem tudnák megnyitni a szigetet a kaszinózok  előtt, mert továbbra is csak a zsilip “üzemi területén” lehetne megközelíteni.

 

Tengelyig érő víz a zamárdi Gáspár utcában 2014. május 15-én – Fotó: Győrffy Árpád

 

Fonyód, Árpád-part 2014. május 15-én – Fotó: Győrffy Árpád

Képzelhetjük mi lesz, ha az új zsilip elkészülte után esetleg hirtelen jön egy nagyon csapadékos időszak, amikor a Balaton ismét elindul a 140 centi felé. Azok, a korábban is telefonon leszóló emberek, akik eddig a magas vízszint érdekében rángatták dróton a vízügyi vezetőket, most majd arra adnak utasítást: Kinyitni mindent! Még az is lehet, hogy a 120 köbméteres leeresztő zsilip mellé a hajózási zsilipet is kinyittatják – ha már egyszer erre is készült.  Nem igazán fogja érdekelni őket, hogy Somogy és Tolna hány településének határát teszi tönkre a mesterséges árvíz. Számukra fontosabb lesz, hogy a saját balatoni villájuk gyepe száraz maradjon.

 

2018. március 20. – Vízeresztés a 60 köbméteres maximális kapacitással – Fotó: Győrffy Árpád

 

Így dübörög át a másodpercenként 60 köbmétere vízmennyiség a Sió-zsilipen – Fotó: Győrffy Árpád

 

2018. március 20-án kilátás Siófok felé a siójuti hídról – jobbról illetve középen a Sió. Akkor csak 60 köbméterrel eresztettek, de a jövőben dupla ennyivel is dőlhet a víz erre a vidékre – Fotó: Győrffy Árpád

Ha a fent jósolt helyzet előállna, Siófokon akár csónakkal is lehet menni az OBI-ba, Tesco-ba. A délebbre lévő települések panasza pedig legfeljebb az égig hallatszik fel, az illetékesekhez nem nagyon.

Győrffy Árpád

Vízszint – Balatoni vízszintemelés hiányzó feltételekkel – 2014.01.31. 

Cseppet sem vidám balatoni képeslap a víz világnapján – 2018.03.22.

 

Ha érdekesnek találta, egy lájkkal vagy megosztással ajánlja másnak is!

 

Iratkozzon fel a Balatontipp.hu heti hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! (Adatvédelmi szabályzatunkat itt olvashatja)

Légy te az első hozzászóló a(z) "A ma mértékadó szakmaisággal indul a balatoni vízleeresztő rendszer rekonstrukciója" íráshoz!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


*

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár