Balatoni Bringakörút – Elkészült a legmenőbb szakasz

Az új balatonfűzfői bicikliútszakasz a fontosabb megállóhelyekkel - az új szakasz pirossal, a régi zölddel

Szerencsére az idő igazolta a tavalyi előzetes lelkendezésemet, valóban a balatoni bicikliút pillanatnyilag talán legérdekesebb, legszebb részét hozták össze Balatonfűzfő partjainál.

A múlt év nyarán tudósítottunk arról, hogy 449 milliós uniós támogatással megkezdték egy új partisétány és bicikliút kialakítását, amihez játszótér, kilátó, több pihenőhely és más elemek is kapcsolódnak. Akkor a fejlesztés legfontosabb céljaként azt jelölték meg, hogy mind a helyi lakosoknak, mind a turistáknak elérhetőbbé, megközelíthetőbbé tegyék a vízpartot az év 12 hónapjában. A fejlesztéssel egy útvonalra akarták felfűzni a már meglévő part menti attrakciókat, a Fövenyfürdőt, a szörfcentrumot, csónak- és vitorlás kikötőket, szálláshelyeket, a Fűzfői-öböl közötti természet közeli erdőt, valamint a Tobruki strandot és a strand területén található szabadtéri színpadot.

A mű gyakorlatilag elkészült. A napokban oda-vissza bejártam, végigfényképeztem, közben Marton Béla polgármesterrel is találkoztam, aki a továbbiakról is beszélt.

A tapasztalatokról elsősorban a képek tudnak mesélni. Bevezető adatként csak annyi, hogy a Balatoni Bringakörút eddigi szakaszát kiváltó új útvonal összes hossza a két végpont között 4,6 kilométer. Ennek egy része a régi utat is magába építi.
A teljesen új rész nyugati szakasza a Tobruki strand mellől indul, és a FAK kikotő északnyugati sarkánál éri el a régi bicikliutat. Ennek a résznek a többsége sétányt és bicikliutat is tartalmaz. A teljes hossza 2,3 kilométeres.
A másik új rész a Sirály utca nyugati szélétől a Fövenyes strandig húzódik. Ez a szakasz egy egy pályás sétány, amit biciklisek is használhatnak. A 900 méter hosszú teljes rész erdőben kiépített nagyobbik felét kőzúzalék borítja, a többit díszkővel burkolták.

Most valóban jöjjenek a képek.  A fotókat Balatonalmádi irányából haladva készítettem. Mivel még nem volt mindenhol tábla, segíthetnek az eligazodásban is.

A balatoni bringakörút itt éri el a fűzfői határt a tobruki városrésznél. Eredetileg még egy utcával tovább kellene tekerni, de mostantól ne tegyük, forduljunk le egyenesen a Rákóczi utcán a Tobruki strand irányába

Az új bicikliút a Tobruki strand parkolójának bal oldalán indul

Alig száz méter után egy szépen kialakított hídon megyünk át

A Fűzfői-séd felett átvezető hidat csúszásmentes, időjárásálló faborítás fedi

Még nappal szembe nézve is pazar a kilátás a Balaton felé

A horgászkikötőként használt folyótorkolat Tobruk felőli oldala is szép látványt nyújt

A híd után egy hosszabb egyenes szakasz következik egy fás, bokros területen, majd egy kanyar után visszatérünk közvetlenül a vízpartra

Ahogy az előző fotón is látható, a sétány mellett végig napelemes kandeláberek sorakoznak

A nádas előtt nagyon szépen kialakított pihenőhelyhez érünk. Innen lehet kimenni a kilátó stégre. (Autóval ezen a részen nem lehet közlekedni, csak a garanciális munkákat végző dolgozók miatt volt még éppen itt a kocsi)

A pihenőhely a part felől fényképezve

A nádason át a nyílt vízig vezető móló – hajdan a Nitrokémia dolgozói itt próbálták ki a fővárosi augusztus 20-ai ünnepre szánt tűzijáték rakétákat

A nyílt vízhez érve kiszélesedik a móló, néhány pad is van, de akár táncolhatunk is, ha nem zavarjuk a horgászokat. 🙂

Kilátás a mólóról a Fűzfői-öböl keleti partjára

Utunkat folytatva a FAK kikötő északnyugati sarkánál érjük el a Balatoni Bringakörút Tobruk felől jövő eredeti szakaszát. Itt a továbbiakban ezen megyünk mi is tovább

A FAK kikötő északi csücskéhez padokat szereltek a pihenéshez, gyönyörködéshez

Ilyen a kilátás a kikötő öblére a kerítésen át

Közben elhaladunk az alsófűzfői városrész központja mellett. Ha a vasúton átmegyünk, postát, boltot és más szolgáltatásokat is találunk

Az útnak ez a szakasza a megszokott formáját hozza

A vasútállomással átellenben itt is kialakítottak egy pihenőhelyet

A vasútállomás, ahogy 45 éve megismertem. Magasperont és eleganciát ne keressünk

A Sirály utca kezdeténél továbbra is meg kell kerülnünk az étterem sarkát

Az új szakasz keleti része az étterem, illetve vitorláskikötő után kezdődik

A vitorláskikötő melletti rész vonalvezetése néhol nagyon furcsa a Sirály utcai ingatlantulajdonosokkal kialakult birtokviták miatt. Ezt a szakaszt az elején kőburkolat fedi, majd az erdőbe érve viszonylag stabil felületű zúzottkőre vált a burkolat

Az erdőben egy újabb nagy attrakciót találunk, egy gerendákból, kötelekből kialakított játszóteret

Van sodrony csúszda is

Meg hagyományosabb rozsdamentes acélból

Kötélhídon is átegyensúlyozhatunk, de akár hintázhatunk, mászhatunk  is

A játszótér után egy újabb szép szakasz következik, ahol közvetlenül a víz mellett haladunk el. Több helyen padok is vannak a pihenéshez, nézelődéshez

Nappal szembe, párás időben inkább csak sejteni lehet, hogy optimális körülmények mellett gyönyörű a kilátás Vörösberény felé

A sétány utolsó szakasza a szörfcentrum mellett ismét kőburkolatúra vált. Szemben már a Föveny strand oldalába épített, kifelé is működő büféket látjuk (Köztük a Balatoni Bringakör Bizonyítvány pecsételő helyeként működő Szirént)

A játszótéren beszélgettünk Marton Bélával. A polgármester elmondta, hogy rövidesen hivatalosan is átadják a fejlesztést, de addig is szívesen látnak mindenkit.

Anyagi lehetőségeik szerint mielőbb folytatják a munkát. A keleti sétányszakasz mellett is önálló bicikliutat szeretnének kialakítani.

Marton Béla az óriáskígyó hinta mellett – a polgármester azt ígéri, lesz ez még ennél jobb is

Ez a kép nem most jönne, de jó lesz lezárásnak

Ha valaki Kenese felől érkezik a városba, a Föveny strand nyugati oldalánál ne a Sirály utcán menjen tovább, hanem a parton válassza az új sétányt, bicikliutat. Nem bánja meg. 🙂

Közben feltettem a tavaly ősszel átadott vonyarcvashegyi alternatív útvonalat bemutató anyagot is –

Készülőben van egy bemutatás a siófoki parti útvonalakról is. Talán még májusban összeállítom a “hivatalos” és alternatív útvonalak okostelefonos térképpel használható GPS állományait is.

Kép és szöveg Győrffy Árpád

Itt is feliratkozhat a hírlevelünkre

Hasznos lehet!

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!