Balatoni Bringakör – Nyomvonal módosítás és felújítások Almádiban új csapdákkal

Balatonalmádi keleti részén új nyomvonalra terelték a bicikliseket. A térképen ezt világoszöld, piros és világoskék színnel jelöltem - Maps.me-Balatontipp.hu

Törölték a nyomvonalból a Balatoni Bringakör legrégebbi szakaszának 950 méteres részét, hogy csendesebb útvonalra irányítsák a bicikliseket. Közben egy komoly konfliktusforrást is beépítettek az új balatonalmádi szakaszba.

Régi szégyenfoltja volt a bringakörnek és egyben Balatonalmádinak az Öregpark keleti szélét a budatavai stranddal összekötő Neptun utca. Az összevissza szabdalt és változó szélességű aszfalt sok biciklis és autós életét keserítette meg. Most az utcát a vasúti töltéstől a kerítésekig, “faltól-falig” újraaszfaltozták. A szabálytalan vonalvezetésű út festése még nem készült el, de talán találnak majd olyan megoldást, ami egyértelművé teszi a haladási szabályokat az autósoknak, kerékpárosoknak és a gyalogosoknak is.

A Neptun utca egyik része tavaly ősszel – Fotó: Győrffy Árpád

A felújított Neptun utca napjainkban. Teljesen újraaszfaltozták és a villanyoszlopot is kijjebb tették – Fotó: Győrffy Árpád

A teljes útbontással lehetőség lett volna arra is, hogy az utca kiszélesedő részein visszacsempésszenek egy kis zöldet az aszfalt helyett, megpróbáljanak olyan formát adni, ami egy elegáns üdülőhelyhez illik – igaz, ezt talán Almádiban túlzás lenne elvárni.

Igazán nagy változás a Balatonalmádiból kivezető Balatonfűzfői út mellett kialakított kerékpárút nagyobbik felének kiváltása. (A címképen sötétzölddel ábrázoltam a kiváltott szakaszt.) Ez a szakasz része volt annak a 12 kilométer hosszú első bicikliútnak, amit Kenese és Almádi között 1989-ben több darabban megépítettek 17 millió(!) forintból. A váltás már régóta indokolt volt, mert a mintegy másfél méter széles, járdaként is szolgáló szakasz állapota sokat romlott harminckét év alatt. A Balatontipp olvasóinak a hivatalos szakasz helyett már több éve az Eötvös utca és a Rákóczi utca használatát javaslom. Csendesebb is, biztonságosabb is a 71-es főút mellett lévő leromlott bicikliútnál. Most itt lett volna a lehetőség, hogy az új hivatalos nyomvonalnak is egy igazán optimális megoldást találjanak ezzel.

Az egykori budatavai vasútállomás környéke a korábbi, az új és az alternatív bicikliút nyomvonallal. A sötétzöld a régi nyomvonal, a világoszöld a régi, de megmaradó, a piros és világoskék az új nyomvonal, a sötétkék és a világoskék egy szerintem biztonságosabb, kellemesebb és olcsóbb lehetőség – Maps.me-Balatontipp.hu

A változtatásról döntők azonban csak részben gondolkodtak hozzám hasonlóan, amikor az új nyomvonalba teljesen beépítették a Rákóczi utcát. Sajnos a Rákóczi utca bekapcsolását nem az Eötvös utcán át menő egyenes vonalvezetéssel tették, hanem egy rövid kerülőre visszairányítják a bicikliseket a 71-es főút mellé. Teszik ezt a legkritikusabb szakaszon, az egykori budatavai állomás melletti vasúti átjárónál, ahol nyáron nagyon erős a strandra menő forgalom. Ennél is nagyobb probléma, hogy a folytatásba bekapcsolták a szűk Álmos utcát és ezzel egy ott működő építőanyaggal kereskedő telep teherkapuját. Igaz, cserébe adtak egy sztráda szélességű 40 méteres látvány bicikliút szakaszt, amiről csak a gyalogosokat felejtették le.

A bicikliút 71-es mellett húzódó régi-új szakasza a Bocskai téren, ahol talán kirakatként csináltak egy 40 méter hosszú biciklisztrádát ahelyett, hogy normálisan kialakítottak volna egy a kerékpárosoknak és gyalogosoknak egyaránt biztonságos közlekedései lehetőséget biztosító szakaszt – Fotó: Győrffy Árpád

Az Álmos utca a tüzép bejáratánál – ez egy szerencsés pillanat, mert külön személy figyeli, irányítja az udvarból kijárni akaró jármű mozgását – Fotó: Győrffy Árpád

Az Álmos utca néhány rövid szakaszát teljes szélességben kifoltozták, de az aszfalt nélküli becsatlakozó utakról kihordott kőzúzalék komoly veszélyt jelenthet a biciklisekre – Fotó: Győrffy Árpád

A magukra vigyázni akaróknak én továbbra is a Neptun utcát és a Rákóczi utcát közvetlenül összekötő Eötvös utcát javaslom, mert kevesebb elágazó, forduló van benne, és a járműforgalom is sokkal kisebb, mint az új hivatalos nyomvonalon.

A Neptun utca vége a budatavai strand parkolója előtt még a felújítás előtt. Könnyebb és biztonságosabb egyenesen továbbmenni a szemben lévő Eötvös utca felé, mint balra fordulni – Fotó: Győrffy Árpád

Az Eötvös utca egyik szakasza – Fotó: Győrffy Árpád

Az Eötvös utca és a Rákóczi utca közötti vasúti átjáró. Mivel rövid a belátható vasúti pálya, érdemes komolyan venni a fénysorompó jelzését – Fotó: Győrffy Árpád

A felújítás részeként teljesen újraaszfaltozták a Rákóczi utcát. Az utca forgalmasabb északkeleti végén mindegyik oldalon önálló biciklisávokat festettek fel, és az autók parkolását is megfelelő jelzésekkel szabályozták.

A felújított Rákóczi utca az Eötvös utca irányából. Több olvasónk felhívta a figyelmet arra, hogy a gyalogosokról itt is megfeledkeztek – Fotó: Győrffy Árpád

Tavaly ősszel így nézett ki a Rákóczi utca északkeleti része – Fotó: Győrffy Árpád

A felújított Rákóczi utca a festéssel elkülönített kerékpáros sávval és parkolókkal – Fotó: Győrffy Árpád

A Szabolcs utca lozsántai elágazója bicikliseknek. A tervezők talán nem így gondolták – Fotó: Győrffy Árpád

A sima út persze csak a város széléig tart, Lozsántánál ismét visszacsöppenünk egy másik valóságba. A két világ közötti különbséget jól érzékelteti a Szabolcs utcai elágazásnál kialakított 3,5 méter széles aszfaltcsík, ami 10 méter után másfél méteresre szűkül.

A lozsántai leágazás egy 7-8 méteres sztrádacsonkkal és a bringakörre ma inkább jellemző folytatással – Fotó: Győrffy Árpád

Száz méterre az új résztől akár a terepbiciklizést is gyakorolhatjuk – tavaly őszi kép – Fotó: Győrffy Árpád

Természetesen sokféle álláspont lehet az kerékpárút nyomvonal kialakításáról. Mint a fentiekből is kiderül, én úgy látom, hogy az irányokat nem a biciklisek érdekéhez igazították. Ez akkor is nagy baj, ha ezt tudatosan tették, de akkor is, ha hozzánemértés vagy hanyagság miatt.

Győrffy Árpád

Ha érdekesnek találta, egy lájkkal vagy megosztással ajánlja másnak is!

 

Iratkozzon fel a Balatontipp.hu hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! A feliratkozással hozzájárul adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatunkat és tájékoztatónkat itt olvashatja)

4 Comments on "Balatoni Bringakör – Nyomvonal módosítás és felújítások Almádiban új csapdákkal"

  1. Miklós György Zoltán | 2021.12.03. at 18:21 |

    Kedves Marik Péterné, kedves szomszédom! Általában nem szoktam bevédeni a város vezetését, de ebben az esetben mindenképp védelmükben le kell szögeznem , miszerint eme fejlesztés NEM a város , hanem a NIF beruházása, s mint ilyen , adófizetői pénzekből készült, illetve a NIF -na most tessünk skubizni- csak a kerékpársávokat akarta felújítani, a Rákóczi egyéb részeit nem, azaz az útpálya két oldalán csinált volna újra szőnyegezést, a többire áldás és békesség! Mivel a Rákóczin eddig sem volt járda -kivéve a szerző által ,amúgy tévesen aposztrofált, “ottfelejtett” buszmegállóig, mely igenis napi, pontosabban hétköznapi használatban van, szóval néha nem ártana tájékozódni, mielőtt az ember hamis infókat ír le!- , ezért eme projekttől elvárni, itt hiányosságként felróni, hogy de miért nem lett -amúgy tök jogosan- járda is építve legalább a Rákóczi egyik oldalára, nos ez kissé “egzotikusch” gondolkodást feltételez. Egyébként volt nov. 9-én egy közmeghallgatás, ahol -egyebek mellett- a rekonstrukció is téma volt és ahol Dr. Polgármesterünk bejelentette, hogy bőven lesznek itt még finomhangolások, módosítások, hiszen az látható, hogy a jelenlegi állapot minden, csak nem teljesen ideális. Ami biztos; egyirányúsítva lesznek a “7 vezér” utcák olyanképpen, hogy lesz amelyik a Rákóczi felé, s lesz, amelyik a Fűzfői felé lesz egyirányú, hiszen ezen a szakaszon ugye helyközi buszközlekedés is folyik, de egyéb tgk-k is járnak errefelé, a gépjármű forgalom pedig sokszorosa az akár 8-10 évvel ezelőttinek ó, többek közt a Diós lakó”park” miatt is. ráadásul valószínűleg a jövő évben beindul végre a város helyi autóbuszközlekedése is, ami miatt még sűrűbb lesz a busz”penetráció” errefelé, így mindenképp a jövőben aktuálissá válik a Rákóczi nyugati oldalán egy legalább 1 m széles, biztonságos járda kiépítése, melyhez a hely adott, csak anyagi forrást kell rá “találni”.

  2. Kedves Nagy Éva!
    Ahogy a fotókon is látszik, a Rákóczi utca több, egymástól nagyon különböző szakaszból áll. A vasúti felőli vége például teljesen leszűkül, ott csak az úttesten – vagy az árokban – van hely a gyalogosoknak is. De még a Szabolcs utca felőli szélesebb részén – ahol az emeletes házak vannak – is csak egy ottfelejtett buszmegállóig vezet egy 50 méteres szakasz. Tehát nem tévedett a korábbi hozzászóló.
    Győrffy Árpád

  3. Nagy Éva | 2021.12.01. at 10:31 |

    Évente három bringakört teszek, úgy értem, egyhuzamban a teljeset. Tele van a búrám az egész bringaút tervezésével – évtizedek óta, amióta elkezdték. Ami jó is lenne, az hanyag kivitelezés, elcsalt alapozás 1-2 év múlva összetöredezés. Ettől a résztől is kezdettől rosszul vagyok – különösen a járdás, gyalogosokkal közös (nyaralóhely, tömegek sétálnak!) idióta résztől. Erre egy idő után a rutinosabbak már jó pár éve “kialakítottuk” a magunk útvonalát a ” hátsó ” nyugis, széles, bár borzalmas aszfaltozású úton. (Ezek szerint a Rákóczin.:-))És igen, egyesek az Eötvösön szoktak, én az Álmoson, de nem a Tüzép felől, hanem az innenső sorompó után az Álmos folytatására kanyarodva, ami ugyan murvás-földes, de nagyon megéri így is. Kérdés, miért nem lehetett ezt a részt inkább leburkolni a tényleg röhejes sztráda helyett. Lényeg, hogy látható, a bringázás ügye továbbra is pocsék irányba halad. Ja, a Rákóczin, ha jól rémlik, eleve volt/van járda a házak előtt, ezt az előző kommentre írom….

  4. Marik Péterné | 2021.11.30. at 13:20 |

    A Rákóczi utcában a gyalogosok hol közlekednek? Az út két oldalán bicikliút lett kialakitva,középen az autósforgalom. A kerékpárosok
    és az autósok szlalomozzanak a gyalogosok között. Nyáron rendkivül nagy a gyalogosforgalom, mivel a Budatavai strand az utca végén van. Úgy érzem a tervezés kizárólag íróasztalról történt a helyi viszonyokat nem ismerve, no de az elvégzett
    munkát átvevő sem ismerte. ALMÁDI nagyon rossz úton halad, ilyen munkákkal lapátoljuk ki
    a pénzt.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


*

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár