8. Északkeleti kirándulás Paloznakról – rövid, avagy családi változat

A túra egyik állomása lehet a lovasi Lovas kikötő, ahol kedvezménnyel várják a paloznaki tekergőket

Útvonal: Paloznak – Alsóörs – Almádi – Szentkirályszabadja – Felsőörs – Lovas – Paloznak. A túra hossza 26 kilométer.

A 26 kilométeres út vegyesen halad kiépített bicikliúton, közutakon, murvás erdei úton, teherautók által használ kőzúzalékos úton. Erről részletesen az egyes szakaszoknál olvashatnak.

A 8. számú túra útvonala térképen – A térképre kattintva behívhatjuk a Google dinamikus térképét, ahol a megállóhelyek ikonjára kattintva bővebb információhoz jutunk

A paloznaki Tájház udvarán leadott nevezés után a község déli kapujában lévő biciklis pihenő felé folytatjuk utunkat, hogy lefényképezésével igazoljuk ott jártunkat.

A paloznaki bringás pihenő kilátójából a nádas életével is megismerkedhetünk

Az összesen 26 kilométeres út első 10 kilométerét a balatoni bicikliúton tesszük meg az almádi Wesselényi strandig.

A Wesselényi strand bejáratával szemben balra fordulunk, és átkelünk a vasúti átjárón. Jobbra fordulva egy rövid szakaszon a főúton, a József Attila utcán biciklizünk, majd a lámpás kereszteződésnél balra fordulva a Petőfi utcán, onnan a Baross, a Kossuth és a Budai Nagy Antal utcán megyünk fel az egykori Veszprém-Alsóörs közötti vasút vonaláig. Ezt a Budai Nagy Antal  és a Töltés utca elágazójánál érjük el. Az utolsó szakaszon komoly emelkedőre számíthatunk. Itt nagyon jól jön pihenőnek az út fölé állított 3,75-ös gőzmozdony körbenézése.

Az egykori vasútvonalra emlékeztető 3.75-ös mozdony a Budai Nagy Antal utca feletti hídon

Innen a Töltés utcán, az egykori Veszprém-Alsóörs vasútvonal sínek nélküli, kőzúzalékkal borított nyomvonalán gurulunk Szentkirályszabadja felé.  Útközben néhol szép kilátás nyílik a városra és a Balatonra, majd a vezető képen látható vörösberényi városrészre.

Mintegy két kilométeren ilyen szép erdei szakaszon visz tovább az egykori vasúti töltés bennünket

A vasúti töltés Almádit a Remete-völgynél hagyja el, ahol egy ilyen vasúti hídon is átbiciklizünk – a kiépített kerékpárúthoz érve, azon vissza kell jönni30-40 métert, hogy oldalról is láthassuk

A vasúti töltés a Szentkirályszabadja felé folytatódó kiépített bicikliút találkozásánál látható ez a “szovjet” katonai temető

A Vödör-völgytől az út végig kiépített bicikliúton halad tovább Szentkirályszabadjáig

Útközben – ha szerencsénk van – legelésző lovakat is láthatunk

A Vödör-völgy közepén találjuk “A zöld” nevű biciklis megállót

Az útvonal a Vödör-völgyi szakasz után, Szentkirályszabadja határában válik el az útvonal hosszabb változatától. Az erdős részből kiérve nem jobbra megyünk tovább az aszfaltozott bicikliúton, hanem balra fordulunk egy murvás, kőzúzalékos úton, ami egy kőbánya érintésével ki visz bennünket a Veszprémet Felsőörssel összekötő úttal.

A murvás szakasz teljes hossza három kilométeres

Kilátás Szentkirályszabadja felé a murvás útról

Igazolásként a murvás út mellett található kőbánya bejáratáról kell fotót készítenünk.

A szentkirályszabadjai elfordulástól egy kilométerre található a kőbánya. Bemenni nem lehet, de az elágazóból le kell fotóznunk, hogy igazoljuk ottjártunkat

A murvás út és a felsőörsi út elágazója. Innentől közúton kell folytatnunk a túrát egészen Paloznakig

A következő igazoló feladat a felsőörsi Árpád-kori templom lefényképezése lesz

A falu központjában található templomról is friss képet kell hoznunk

A következő igazoló feladat a lovasi Lovas Kikötőben pecsétkérés lesz

A lovasi Lovas Kikötő, ahol egy újabb pecsétet kell szerezni

Felsőörstől Lovason áthaladva, Paloznakig a Római utat használva fejezzük be a túrát.

A Római út egyik szakasza Lovas és Paloznak között

A 2. számú túra szintrajza

A 2. útvonal kml formátumú GPS állományát ide kattintva lehet letölteni

Androidos készülékeken offline módban is használható ingyenes alaptérképként Maps.me-t ajánljuk hozzá: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mapswithme.maps.pro
Apple készülékeken offline módban is használható hasonló ingyenes alaptérkép: Galileo Offline Maps Pro – OSM based project for hikers & bikers traveling the wilderness (Evgen Bodunov) – ez itt érhető el:  https://appsto.re/hu/n2ri1.i
A kml állományt e-mailben vagy SD-kártyán be kell juttatni a telefonba, majd meg kell nyitni a fenti programok valamelyikével.

Itt is feliratkozhat a heti hírlevelünkre

Hasznos lehet!

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!