Akár történelmi fordulatnak is nevezhetnénk a Magyar Vitorlás Szövetség döntését, amivel keményen átírták a rajtszabályokat, hogy a lehető legjobban kiszolgálják a nézői és ezzel a szponzori igényeket.
A jövőben nem kell külön motoroshajó, vagy űrteleszkóp ahhoz, hogy bárki viszonylag közelről gyönyörködhessen a leglátványosabb hajók rajtjában, mert az új szabályokkal gyakorlatilag odakényszerítik a gyorshajókat a nézők orra elé.
A Kékszalag rajtjához egy kb. 6 kilométer hosszú szakaszt szoktak kijelölni bójákkal, hajókkal. Ez a füredi mólótól mintegy 300 méterre indult zamárdi irányába, és valahol a Tihanyi-félsziget déli csücskének vonalánál volt vége.
![A Tavalyi Kékszalag pályatérképe a versenyszabályzatból](http://www.balatontipp.hu/wp-content/uploads/2016/06/Kekszalag-utvonal-vmsz-640x313.jpg)
A Kékszalag pályatérképe a tavalyi versenyszabályzatból – változás csak a rajtnál várható
A szélviszonyok és a kialakult szokások szerint a hagyományos vitorlások inkább a “rajtvonal” közepén, északi felén, amíg a Liberák, többtestűek és más gyorshajók többnyire a rajtterület zamárdihoz közelebb eső végén szoktak indulni.
A napokban nyilvánosságra hozott új versenyszabályzat szerint a rendezők keményen belenyúltak a kormányosok döntési lehetőségébe. Ugyanis a szabályok között rögzítették:
“A többtestű, Libera, Skiff és a háromnál több trapézzal rendelkező hajók a rajtvonal északi részén, a piros bójákkal határolt vízterületről (szektorból) rajtolnak. Ez a terület akadály az utasítás által fel nem sorolt hajók számára.”
![Újra ideszúrom a rajttérképet, hogy ne kelljen visszalapozni](http://www.balatontipp.hu/wp-content/uploads/2016/06/Rajt-Terkep-Google-balatontipp-1-640x390.jpg)
Újra ideszúrom a rajttérképet, hogy ne kelljen visszalapozni
![A Safram és Cellum küzdelme a tihanyi halásztelep előtt 2015-ben](http://www.balatontipp.hu/wp-content/uploads/2016/06/Safram-es-Cellum-harca-Tihanynal-balatontipp-gyorffya-640x446.jpg)
A Safram és Cellum küzdelme a tihanyi halásztelep előtt 2015-ben
Ezzel odatolták a móló elé a gyorshajókat, a korábbi hat kilométer helyett egy 300-900 méter távolságú szakaszra, szinte kéznyújtásnyi távolságra. Ráadásul ennek az is lesz a következménye, hogy a rajt előtti felkészülést is a móló közvetlen közelében végezhetik el az érintett hajók.
Hogy a gyorshajók ilyen átrendezéséből gond ne legyen, rögzítették azt is, hogy az északi szektort egy megközelítőleg 400 méter hosszú közbülső szektor követi, mely minden induló egység számára tiltott zóna a rajteljárás alatt.
![A Fifty-Fifty és a Raffica a háttérben a füredi Annabella Hotellel 2015-ben](http://www.balatontipp.hu/wp-content/uploads/2016/06/Fifty-Fifty-Raffica-Annabella-Fured-balatontipp-gyorffya-640x379.jpg)
A Fifty-Fifty és a Raffica a háttérben a füredi Annabella Hotellel 2015-ben
A hajók ilyen átrendezését csak azzal lehet magyarázni, hogy rájöttek, igazi látványt kell adni, ha a Kékszalag versenyt tömegrendezvényé akarják tenni – és ha stabilan számítani akarnak a szponzorokra. Nézőként biztosan örülhetünk neki, talán a hajósok számára sem lesz túlságosan nagy áldozat.
![A Proncipessa Tihany előtt 2015-ben](http://www.balatontipp.hu/wp-content/uploads/2016/06/Principessa-Tihany-elott-balatontipp-gyorffya-640x457.jpg)
A Principessa Tihany előtt 2015-ben
![Az RSM DTM Tihany előtt a 2015-ös Kékszalagon](http://www.balatontipp.hu/wp-content/uploads/2016/06/RSM-DTM-Tihany-elott-Kekszalag-2015-balatontipp-gyorffya-737x500.jpg)
Az RSM DTM Tihany előtt a 2015-ös Kékszalagon
Ez a lépés talán közelebb visz ahhoz is, hogy egyszer majd a rajtra gyülekező hajókat és legénységüket részletesen is bemutatják a mólón kíváncsiskodóknak, ha valamelyik vitorlás éppen elhalad a közelben.
Kép és szöveg Győrffy Árpád
Kapcsolódó írásunk: Kékszalag – A Black Jack főnök szenzációs döntése átírhatja az esélyeket
Itt is feliratkozhat a hírlevelünkre