Több évtizedes állami adósságot rendeztek azzal a múltév őszén kiadott jogszabállyal, ami végre meghatározta, ki a felelős a bicikliutak jelentős részének kezeléséért.
Az október végén elfogadott kormányrendelet hatálya az országos kerékpárút-törzshálózaton meglévő és a főutakkal párhuzamos kerékpárutak lakott területen kívüli szakaszaira terjed ki. A jövőben az érintett kerékpárútszakaszokon a fenntartási, fejlesztési és a fejlesztéssel összefüggő üzemeltetési feladatokat a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-nek kell ellátni.Révész Máriusz kerékpározásért és aktív kikapcsolódásért felelős kormánybiztos január 9-én tartott sajtótájékoztatóján elhangzottak szerint összesen 1100 kilométer hosszú bicikliút tartozik ebbe a körbe. A Magyar Közút a karbantartási feladatokra a 2017-es költségvetésből 2 milliárd forint többletforrást kapott, ebből 531 millió forint a géppark bővítéséhez használható fel. A 2018-as költségvetésből további egymilliárd forint jut a kerékpárutak üzemeltetésére – olvasható az NFM oldalán.
A gazdátlanság korábban ilyen állapotokat is eredményezett. Az önkormányzatok végül magukra vállalták a kaszálást, de a komolyabb javításokra általában nem tudtak áldozni az állami tulajdonban lévő külterületi szakaszokon
A jogszabály részletesen meghatározza, hogy milyen kerékpárútszakaszokról van szó. Hogy vita ne legyen, az illetékes fejlesztési minisztérium a honlapján közzé is teszi majd ezek listáját.
A Magyar Közút attól a naptól kezdve látja el a fenti feladatokat, illetve viseli a feladatok ellátásért fennálló felelősséget, amikor az illetékes önkormányzattal aláírta a “birtokbaadási” jegyzőkönyvet. A rendelet mellékleteként kiadott jegyzőkönyv minta rögzíti azt is, hogy a Magyar Közút – Átvevő – jogosult “az Átadó önkormányzat képviselő-testületének hozzájárulását megelőzően megkezdeni a közútkezelői feladatok ellátását.” Ez azért is fontos lehet, mert várhatóan több helyen is kérdés lehet, hogyan várnak el birtokbaadást az önkormányzattól, ha nem is birtokolja az érintett dolgot.
A jogszabály rendkívül jelentős változásokat hozhat a Balatoni Bringakörút állapotában még akkor is, ha az útvonal speciális szerkezete miatt annak csak kisebb, és nem is mindig a legrosszabb minőségű részére terjed ki. Az alábbiakban néhány múltévben készített fotó segítségével rövid áttekintést adunk az érintett részek állapotáról. Ha nem is teljes az összeállítás, talán jól érzékelteti, hogy feladat van bőven.
Balatonkenese és Fűzfő között egy beékelődő ingatlan megkerülésénél több baleset történt már a bicikliút borzalmas állapota miatt
Balatonfűzfő és Balatonalmádi között több mint három évtizede használjuk komolyabb felújítás nélkül a bicikliutat. Nem csoda, ha ilyen gondokkal is találkozhatunk
Májusban lesz 27 éves a Káptalanfüred-Alsóörs közötti rész. Bár ez még ma is a legjobb szakaszok közé tartozik, tennivaló lenne bőven
A Csopak-Balatonfüred közötti szakasznál is jól látható az idő munkája
Ez kivételesen egy 2016-os gödör a Balatonfüred-Tihany közötti szakaszról. Talán tavaly befoltozták, de lesz helyette másik
A hét évvel ezelőtti avatókör idején ilyen tükörsima volt a tihanyi elágazót a hajóállomással összekötő bicikliút – az élen Tósoki Imre polgármester és Korzenszky Richárd perjel
Néhány év alatt alig használhatóvá romlott az előző képen látható szakasz nem megfelelően előkészített és kialakított aszfaltrétege. A kisebb javítások hatása csak átmeneti volt. Az önkormányzat felújította volna, ha birtokba kapja az államtól. Ez több év alatt nem jött össze. Talán most a Magyar Közút megcsinálhatja – ha birtokba kapja a nem birtokos önkormányzattól 🙁
Alattomos gödrök a sajkodi elágazó közelében
Elöregedett, lassan elfogyó burkolat Balatonakali és Zánka között
Esőben saras, száraz időben poros, süppedős szakasz a megoldatlan vízelvezetés miatt a zánkai úttörőváros közelében
Nem jobb a helyzet az úttörőváros nyugati oldalánál sem
A címképen látható balatonszepezdi szakasz egy korábbi felújítás után a múlt nyáron már újra így nézett ki
Szepezdfürdőn több ilyen közúti csatlakozás állítja komoly kihívás elé a pici gyerekekkel együtt túrázó szülőket
Kővágóörs pálkövei részén is ilyen alattomos gödrök várják a bicikliseket
Ábrahámhegy és Badacsonyörs között lassan semmi sem marad az amúgy is keskeny aszfaltból
Badacsonyörs jelenleg lakott területnek minősülő szakaszán valószínűleg érdemes lesz a tihanyiak példáját követve beljebb vinni a lakott terület határát jelző táblákat, ha azt szeretnék, hogy valaki végre foglalkozzon az úttal
Szigligetnél az utóbbi években komoly küzdelmet folytattak a fák miatt feltört burkolat és az elöregedő hidak javításáért, de maradt feladat bőven
Balatonederics a 84-es és 71-es főút elágazójánál – talán végre lehet majd felelőst találni azoknál a baleseteknél, amik az ilyen útfelületek miatt következnek be
Edericsnél is hosszabb távra szóló megoldást kellene találni a fagyökerek miatti károkra
Egy “mini dolina” a györöki parton
Ezzel a szintkülönbséggel is csinálhatna végre valaki valamit Györök nyugati oldalán
A bringakör egyik legkellemesebb szakaszán, Balatongyörök és Vonyarcvashegy között is készülődnek a problémák
A Keszthely és Fenékpuszta közötti szakaszon is érdemes figyelni. Az úthibák mellett a belógó tüskés növényzet sem igazán csábító dolog
Balatonberénynél jól érzékelhetően dolgozik a magas talajvíz
A déli partról nem igazán lehet példákat hozni. No, nem azért, mert ott minden rendben lenne, hanem a kerékpárútszakaszok meghatározó része ott lakott területen vezet, illetve többségében csak más közutat jelöltek ki kerékpározásra, amire nem vonatkozik a fenti jogszabály.
Egy problémás részt mindenképp meg kell említeni, a balatonőszödi szakaszt, ahol folyamatosan újratermelődnek a hibák
Arra még biztosan várni kell, hogy mindenhol ezt a biciklizési megoldást választhassuk
Addig is segítse munkánkat egy megosztással!
Kép és szöveg Győrffy Árpád
Iratkozzon fel a heti hírlevelünkre, hogy ne maradjon le semmiről!
Kedves László! Még ha csak az autók között kellene szlalomozni, a gödrök legalább annyira veszélyesek. Főleg a Bendegúz és a földvári tábla között. Néhol azt is nehéz eldönteni, meddig tart a gödör, meddig az út. Sajnos a földvári táblától a fonyódi hajóállomásig, utána meg Bélateleptől Keresztúrig sajnos ugyanez a probléma. Néhol kicsit cifrázzák a járda kijelölésével, de a helyzet ott sem jobb.
Győrffy Árpád
A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ
Cookie szabályzat
Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek.
Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat.
A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak.
Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni.
Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!
Kedves László! Még ha csak az autók között kellene szlalomozni, a gödrök legalább annyira veszélyesek. Főleg a Bendegúz és a földvári tábla között. Néhol azt is nehéz eldönteni, meddig tart a gödör, meddig az út. Sajnos a földvári táblától a fonyódi hajóállomásig, utána meg Bélateleptől Keresztúrig sajnos ugyanez a probléma. Néhol kicsit cifrázzák a járda kijelölésével, de a helyzet ott sem jobb.
Győrffy Árpád
Balatonszárszón 1 m bicikliút sincs. A keskeny autóúton az autók között kell szlalomozni a bringásoknak a nyári csúcsforgalomban.
lesz igazi felelőse legalább a bicikliút egy részének???
Hát nem vagyok meggyőzve!