Balatonfenyves – Sok a kérdés az épülő kikötőcentrum kapcsán – 2015.04.22.

Balatonfenyves – Sok a kérdés az épülő kikötőcentrum kapcsán – 2015.04.22.




A több éves várakozás után gyors ütemben épül az új kikötőcentrum Balatonfenyves központjában, a Rigó-árok torkolatánál. Lassan elkészülnek a mólók alapját adó kőszórások és már a parti szálloda falai is állnak.


A tó körüli biciklizésnél a Rigó-árok torkolata egyik kedvenc helyem volt. A Mária utcát a Kölcsey utcától elválasztó hídról szinte minden napszakban szép fotót lehetett készíteni az árok és a kikötött csónakok festői látványáról. Mára kicsit átalakult a kép, mert az építkezés közvetlenül érinti ezt a részt is.


 



A Rigó-árok torkolata így nézett ki a hídról az építkezés előtt


 



A Balaton felől ma ugyanez a rész ilyen képet mutat


 


Az igazán nagy változás az árok torkolatánál látható.  Innen indul a Balatonba a mintegy fél kilométerre benyúló nyugati mólószár.



A cég honlapjának tűnő sunmarine hu oldalon az alábbi adatokkal mutatják be a tervezett kikötőt


A fenékszint a kikötőben -1,5 méter (101,9 m B.I), ami legalacsonyabb szabályozási vízszintnél 2,2 méteres vízmélységet, biztosít.
A terméskőből épülő K-i móló teljes hossza 460 + 90 m, koronaszélessége 330 + 70 cm, koronaszintje +180 cm. A személyhajó-kikötőnél a szélesség 430 + 70 c m-re, a magasság +230 cm-re nő.
A Ny-i móló is terméskőből készül, hossza 570 m, koronaszélessége 330 + 70 cm, koronaszintje +180 cm, a parti csatlakozást 15 m hosszan lábakon álló hídszerkezet biztosítja a nádas védelmének érdekében.
A hajók úszómólókhoz kötnek ki, melyek fel lesznek szerelve a kikötést és a kommunális ellátást (víz, villany, TV) biztosító berendezésekkel.
Mindkét móló kikötő felőli részén közforgalmú sétány lesz. A korábbi helyszínrajzi elrendezéshez képest további változás, hogy a belső kőmóló nem épül meg és a helyi egyesület csónakjai és vitorlás hajói a keleti mólóhoz csatlakozó 2 db úszóstéghez kötnek ki.
A vitorlások vízre- illetve partja juttatását egy hagyományos, 5 x 15 m-es sólya segíti.


A látványtervek szerint a torkolat másik oldaláról, a nyugati mólóval párhuzamosan indulna a hasonlóan messze benyúló keleti móló. A kettő között a tervek szerint 350 vitorlást és több úszóházat tudnak majd elhelyezni, lehetőség lesz személyszállító hajók kikötésére is.


 




A kikötő látványterve – forrás: sunmarine.hu


 


Lombár Gábor polgármester két hete az MTI-nek többek között arról beszélt, hogy a szomszédos szabadstrand profitál majd a megépülő mólószárakból, mert azok bevezetik a tó belsejébe a Rigó-árokból érkező huminsavas, egészségre ártalmatlan, de kellemetlen színű és szagú vizet. Így a Nagyberekből időnként kipumpált víz kevésbé zavarja majd a fürdőzőket – mondta a polgármester.


Amit én vasárnap láttam, az kicsit (még) eltér a látványtervektől és a polgármester által elmondottaktól. A megépült töltések nem U-alakot alkotnak a parttal bezárólag, hanem egy a part felől jobb lábát vesztett H-betűt formáznak. 


 




A látványterv kis átalakításával lehet szemléltetni a jelenlegi állapotot


 




Ugyanez egy vasárnap készített fotón – a képen a nyugati móló és a két szárny közötti átkötő látszik


 




Ezen a fotón a nyugati móló, az átkötő és az átkötőtől induló keleti móló – a víz elszíneződése jól mutatja a huminsavas szennyeződés jelenlegi áramlási irányát


Ha a mólónak ez lenne a végleges formája, akkor a nyugati móló induló része és a két mólót összekötő töltés a Rigó-árokból érkező szennyeződést éppen az itt kezdődő strand felé tereli. A hírek szerint az “átkötő” csak ideiglenes szervizút, amit később elbontanak, és a keleti szárat is az eredeti tervek szerint alakítják ki.


Miközben nézelődtem, mások is jöttek, hogy megbámulják a gigantikus építményt. Egyértelmű támogató vagy elutasító álláspontja senkinek sem volt, inkább csak kételyeiket fogalmazták meg: jó lesz-e ez így, mit szól majd a természet a hatalmas beavatkozáshoz, marad-e a nyáron a jelenlegi forma, mert akkor a trágyalére emlékeztető szennyeződés a strand felé fog menni…


Kép és szöveg Győrffy Árpád




A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár