Balatoni jéghelyzet – Csak látványnak gyönyörű, korcsolyához kevés

Balatonfüredi hajóállomás jeges Balatonnal a tihanyi Gödrösi strandtól

A Balaton keleti medencéjében alig találtuk nyomát a jégnek, és a Tihanytól nyugatra lévő területen sem alakult ki egységes jégtakaró. De Balatonfüred, Tihany. Siófok és a tó ismét szép arcát mutatta.

Az elmúlt napok hidegebb időjárása és a víz nulla fok körüli hőmérséklete miatt abban bíztunk, hogy végre teljesen befagy a Balaton. A vasárnapi terepszemlénk azonban azt bizonyította, hogy ilyen hidegben csak szélcsendes időben lenne lehetőség az egységes jégpáncél kialakulására. A látottakról talán beszéljenek inkább a képek.

A kirándulásunkat az egyik legjobb messzelátóponton, a Tihanyi Bencés Apátságtól induló Pisky sétányon kezdtük, ahonnan viszonylag jól beláttuk a keleti medencét.

A 13 kilométerre lévő siófoki szállodasort inkább csak sejthettük a pára mögött, de annyi kiderült, hogy ott is legfeljebb a part közelében van jég, közben mindenhol a tengerkék Balaton hullámzott.

Sokkal szebb látványt nyújtott a négy kilométerre lévő balatonfüredi part. Itt egyértelműen kiderült, hogy a víz az igazi úr továbbra is.

Balatonalmádi és a kenesei, akarattyai partok felé nézve is csak a hullámzó vizet láttuk.

Egyedül az “orrunk előtt”, a tihanyi hajóállomás, az Öreg-kikötő sarkánál, a  Napsugár Beach néven is ismert Hajóállomási strand gyermeköblében láttunk jeget, illetve  jégre utaló nyomokat, hisz ez is csak a hullámok által összehordott jégtörmelék volt.

A Gödrösi strand felé haladva láttuk először jelentősebb jégfelületet. A Tihanyi-öböl hullámoktól jobban védett csücskében, egy körülbelül másfél kilométer átlójú félkörben alakult ki egybefüggő jég.

A Gödrösi strand előtti vízfelületet végig jég fedte, de a repedések, törések mutatták, hogy idáig is elér a hullámok ereje

Látványnak szép, de még vastagabb jég esetén is veszélyes lenne

A jégre dobált darabok szerint néhol az 5-6 centimétert is elérte a jég vastagsága.

Part mellett voltak frissen fagyott, rendkívül vékony területek is.

A jégen túl itt is a hullámzó víz határozta meg a látványt. A távolban a kárókatonák (kormoránok) által lemérgezett alsóörsi fák .

A füredi Hajógyári kikötő óriásdaruja mindig hoz egy kis színt a látványba. A képen is jól látható, hogy a part előtt nincs befagyva a Balaton.

Balról a füredi aquapark, középen a  Vörös-templom a lakótelep házaival.

A Marina szálló és a Hotel Füred tömbje most is meghatározó eleme volt a látványnak.

A vízen túl a füredi hajóállomás. Bár gyönyörűen sütött a nap, a nagy szél miatt most nem sokan jártak  a mólón.

Arra gondoltunk, hogy a Belső-tónál talán jobb jeget találunk, mert a viszonylag szélvédett helyen, könnyebben kialakulhatott. Ez így is volt, de hiába fedte a vizet mindenhol a jég, a melegebb levegő miatt itt is csak néhány centiméteres volt a vastagsága.

A táblát talán még a múlt évben tették ki. A vékony jeget látva magunktól is lebeszéltük magunkat a jégre lépésről.

Úszni talán egyszerűbb lett volna, de ahhoz meg kicsit hideg volt a víz.

Utunkat a Sajkodi-öbölben folytattuk.  Mivel ez is hullámzástól védett terület, itt is egybefüggő jég alakult ki. Persze ez is nagyon vékony volt.

Ha meg is vastagodna, a rádobált kövek, jégdarabok itt is akadályoznák a korcsolyázást.

Kicsit “közelebb hozva” az örvényesi templomot, a sötétebb csík mutatja, hogy itt sem teljesen egybefüggő a jég.

Ilyen volt a kilátás az aszófői templom és a Salánki pincészet felé.

Örvényestől visszanézve kiderült, hogy a Sajkodi-öböl nagy részét jég borítja, de a tihanyi és a szántódi révek között hullámzik a víz.

Ezt pedig a Dörgicse felett lévő Halom-hegy oldalából láttuk.  A sötétebb foltok nyílt vizet, vagy gyengébb jeget mutatnak az akali és a szárszói part között.

Ráadásnak még egy kis szépség a Belső-tó partjáról.

és egy kis napba nézés jéggel a Sajkodi strandról.

A következő napokra szóló előrejelzések nem jósolnak farkasordító hideget, és a szél is erős lesz. Így mostanában nem nagyon reménykedhetünk a megfelelő jég kialakulásában.

A cikk felkerülése után kaptunk hírt egyik olvasónktól, hogy a Fűzfői-öbölben is van jég, sőt voltak akik rá is mentek. Talán még várni kellene vele.

Kép és szöveg Győrffy Árpád

Itt is feliratkozhat a hírlevelünkre

Hasznos lehet!

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!