Vitorlásoktatás az iskolában – Még várni kell az igazán jó szélre, ami pénzt is hoz – 2015.03.12.
Az elmúlt hónapokban többször is lehetett olvasni, hallani arról, hogy Balatonfüreden iskolai rendszerű vitorlásképzés indul. Mint írásunkból kiderül, az induláshoz még alapvető kérdéseket kell tisztázni.
A iskolai vitorlás oktatás fő szorgalmazója, a Magyar Vitorlás Szövetség (MVSZ) az utóbbi időben komoly fejlesztéseket indított az utánpótlás-nevelésben, mert kiemelten kezelik az ifjúsági bázis szélesítését a sportágban. A fejlesztések egyik szála az MVSZ által elismert vitorlás-iskolai rendszer kidolgozása, amit a Budapest Boat Show-n mutattak be. A lépést elsősorban minőségbiztosítási szempontok indokolták, mert vitorlásoktatással foglalkozó egyesületek és sportvállalkozások egymástól jelentősen eltérő minőségben és tematikával, megfelelő minőségbiztosítás nélkül dolgoztak – indokolta a munkát Holczhauser Andrást, az MVSZ-főtitkára.
Holczhauser András beszélt a vitorlázás iskolai oktatásáról is, amihez a kerettantervbe illeszthető tanmentet állítottak össze 1-8 osztályosok számára. A cél az, hogy a vízi jártasság és vizes élőhelyek ismerete, a vízparti településeken tanrendbe illeszthetően is elérhető legyen, és minden tanuló megismerkedhessen vele. Mint a főtitkár elmondta, a tanrendbe illesztett oktatás bevezetésére a terveik szerint először Balatonfüreden kerülhet sor, majd pedig tagszervezetek és a tó körüli iskolák bevonásával lesz kiterjeszthető.
A vitorlás oktatás iskolai bevezetésének előkészületeiről megkérdeztük az ügyben közvetlenül illetékes balatonfüredi tankerület vezetőjét, Szabó Lajost.
Az igazgató elmondta, hogy az MVSZ vezetői már korábban megkeresték őket azzal a javaslattal, hogy köznevelési típusú sportiskolát hozzanak létre a város egyik általános iskolájában. Nagyon jónak tartják az elképzelést, szükség is lenne rá, hogy a Balaton környékén a gyerekek minél nagyobb számban megismerjék a vitorlázást, de azon túl is a vízijártasságot. A kezdeményezést a füredi önkormányzat is támogatásáról biztosította. Ugyanakkor tudni kell azt is, hogy egy ilyen képzés elindításához nem elég a szervezési feladatokat elvégezni, meg kell teremteni hozzá a hosszú távra biztonságot nyújtó finanszírozási hátteret is – hangsúlyozta az igazgató.
Mint elmondta, az országban jelenleg 70-80 intézményben működik olyan köznevelési típusú sportiskolai képzés, amilyenben a füredi vitorlás oktatást is meg szeretnék valósítani. Veszprém megyében két veszprémi intézményben, a Medgyaszay István Szakképző Iskolában és a Báthory István Általános Iskolában van ilyen. Ezekben az intézményekben a normál oktatásba, az órarendbe építve foglalkoznak a gyerekek egyes sportágakkal. A Báthoryban például az évfolyam induló három osztálya közül az egyik működik sportosztályként, ahol különböző sportágakban, szakosztályokkal együttműködve folynak a képzések.
A megfelelő színvonalon működő intézményeket a Magyar Olimpiai Bizottság (MOB) pénzzel támogatja. Az előző évi eredmények alapján minden évben újragondolják, hogy legközelebb ki részesülhet a támogatásból és melyik az az intézmény, amelyik esetleg kimarad, mert diákjai nem hozták az elvárt eredményeket. Országosan 35-40 iskola, tehát az érintett intézmények mintegy fele kap ilyen támogatást. A Báthory esetében például másfél-kétmillió forint az éves összeg, aminek nagyobb része a tanárok plusz óráira, a sportfoglalkozások lebonyolítására megy el, kisebb rész jut eszközfejlesztésre – mondta Szabó Lajos.
A tankerületi igazgató szerint az iskolarendszerbe illesztett füredi vitorlás oktatás elindítására akkor kerülhet sor, ha az MVSZ megfelelő forrást talál a finanszírozásra. Ma még nincs válasz arra, hogy ki vállalja a működéssel kapcsolatos plusz költségeket az első években, amikor eleve nincs MOB támogatás. A MOB ugyanis csak akkor ad pénzt, ha az adott képzésre járó gyerekek már nemzetközi szintű eredményeket produkáltak. Gondolni kell arra is, mi lesz akkor, ha a MOB esetleg később nem ad pénzt, mert az eredmények alapján azt nem tartja indokoltnak. Az oktatást akkor is folytatni kell, aminek a plusz terheit finanszírozni kell valahonnan.
Valamiből finanszírozni kell a plusz kiadásokat akkor is, amikor még nincs, vagy esetleg már nincs MOB-támogatás – képünk csak illusztráció a még nem iskolai óraként optimisttel tanuló füredi gyerekekkel
Szabó Lajos szerint a füredi köznevelési típusú vitorlás sportiskolai képzés másik alapvető feltétele, hogy legyen egy olyan intézmény, amelyik fantáziát lát ebben, amelyik érdemesnek tartja, hogy működését ehhez átalakítsa. Az MVSZ megkezdte a tárgyalásokat a két számításba jövő helyi általános iskolával. Egyetértés van abban, hogy a képzésbe más sportágat is be kell vonni, mert csak a vitorlázáshoz nem lenne elég gyerek. Szóba jöhet a vívás, a kézilabda és esetleg más sportágak, például az uszoda megépülése után akár a vízilabda is. Ezek a sportok nagyobb szerepet kapnának a testnevelési órákon, és plusz órák is lennének a szakosztályokkal kötött megállapodások alapján. A képzés felmenő rendszerben működne, az évfolyamonként induló két osztály egyike lenne sportiskolai.
A Tihanyi Hajós Egylet kadettosai – a döntés következményeit a vízen és az iskolában is hosszú távra gondolva kell mérlegelni
Ha a finanszírozást megoldják és megállapodnak valamelyik iskolával, akkor a tankerület maximálisan támogatja a köznevelési típusú sportiskolai képzés elindítását, és szívesen elvégeznék az ezzel kapcsolatban rájuk jutó szervezési feladatokat – hangsúlyozta Szabó Lajos.
Kép és szöveg Győrffy Árpád