Március 6-án délelőtt a balatoni régióban még nem találtak koronavírusos beteget, de a kór közvetett pusztító hatása már itt is érezhető. Az elmúlt hónapokban nagyon jól indult foglalások itt is lelassultak, néhol le is álltak, és a szolgáltatók a korábbinál több lemondást kapnak.
A helyzet “fokozódását” jól mutatja a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) előzetes kárbecslésének változó eredménye. A járattörlések, útvonalkizárások, illetve az általános utasszámcsökkenés miatt február 20-án még 30 milliárd dollárra tették a várható kárt, március 5-én már 113 milliárdban határozták meg a vírusválság miatt várható veszteséget a légiközlekedésben.
Ugyanezt a trendet mutatják a “földi” adatok is. A turizmus.com-on március 6-án megjelent információk szerint március 4-éig a fővárosban 50 százalékkal kevesebb külföldi foglalt március–április hónapra tavalyhoz képest, vidéken a foglalások 10 százalék alatti mértékben csökkentek. Napról napra nő a visszamondások száma is. A három tavaszi hónapra összesítve a foglalások 16,4 százalékát mondták le csütörtök reggelig a top 10 küldő országból.
A vírusválság az országok közötti forgalmat várhatóan jobban érinti majd, mint a belföldit. Erre számít a Global Data nemzetközi üzleti tanácsadó cég is. Egy szójátékkal élve szerintük a következő időszakban a vacation helyett a staycation lesz a nyerő. Tehát az a pihenés, amit otthon töltünk el. Azt mondják, hogy az ember jobban látja, hogy mi zajlik az országában, jobban ismeri az egészségügyi szolgáltatások helyzetét, minőségét, igénybevehetőségét, összességében nagyobb a bizalma közvetlen környezete iránt. Bármennyire is sovány vigasz, a balatoni turizmusnak ebben a helyzetben erőssége lehet az a gyengesége, amit a külföldi vendégkör jelentős részének elvesztése okozott az utóbbi időben.
Persze tenni kell azért is, hogy ezt az előnyt kihasználjuk. A turizmus működésének fontos eleme a foglalás rendszere, ami nem csak arra szolgál, hogy a szolgáltató előre bebiztosítsa magának a vendéget, a vendég pedig a helyet, hanem segít az optimális időbeli kihasználtság elérésében is. Azok egy része a feltételek pozitív változása után is kimaradhat a potenciális vendégek közül, akik a megszokott foglalási időben nem adják le előzetes igényüket.
A foglalások jelenlegi visszaesését nem csak a betegségtől való közvetlen félelem magyarázza, hanem az is, hogy egy esetleges késői visszamondás esetén elveszíthetjük a szállás és más szolgáltatások kialkudott díját.
A vonatkozó jogszabályok szerint a szolgáltatóknak kemény biztosítékai vannak arra, hogy a “pénzüknél maradjanak”, de akár még jobban is járjanak. Hisz a vendégnek akkor is fizetni kell, ha akár betegség, vagy akár attól való félelme miatt határidőn belül mondja le a megrendelt szolgáltatást.
Sok szálláshely ma is rugalmasan kezeli az ilyen eseteket. Ebben a rendkívülinek tekinthető helyzetben minden szolgáltatónak vállalni kellene, hogy ilyen lemondások esetén csak akkor, és csak annyi pénzre tart igényt, amennyi kár érte a vendég távolmaradása miatt. Ez az “együtt sírunk, együtt nevetünk” hozzáállás egy apró bizalomerősítő lépés lehetne azért, hogy a normál működés a lehető leginkább fennmaradjon.
Ilyen és hasonló bizalomerősítő lépéseket kellene tenni a technikai működésben, a higiéniai feltételek garantálásában is. Ezek kialakításához, kommunikálásához nagyon fontos lenne egy régiós egyeztető fórum mielőbbi felállítása. Nem a meglévő hivatalos gittegyletekre, vagy a régió nevében magukat fényező szűk csoportokra gondolok, hanem egy olyan testületre, amelyik a turizmusban érintett nagyobb vállalkozásokat és a kisebb vállalkozásokat, egyéni szereplőket képviselő szervezeteket ülteti egy asztalhoz az önkormányzatokat is bevonva.
Egy ilyen rendszeresen és nyilvánosan ülésező fórumon jobban átlátnák a valós helyzetet, pontosabban tisztázhatnák a problémákat. Akár közös kötelezettség vállalásokat is tehetnének, amelyeknek a valós eredmények mellett a bizalom erősítésében is jelentős szerepe lehetne.
Ha így állnának hozzá az ügyhöz, csökkentenék a közvetlen veszteségeket, és egy későbbi időszakra is eredményesebbé tehetnék a régió működését.
Győrffy Árpád
Ha érdekesnek találta az írásomat, segítsen azzal, hogy megosztja, ajánlja ismerőseinek is!
Iratkozzon fel a balatontipp.hu hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! A feliratkozással hozzájárul adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatunkat és tájékoztatónkat itt olvashatja)