Hajózás Balaton – Balatoni gyártású és olcsó hibrid gyorshajóval bővül a Bahart-flotta-2015.02.16.

Dízeles-elektromos hibridmeghajtású gyorshajóval bővítheti flottáját még ebben a szezonban a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) jelentették be az elmúlt hétvégén tartott Budapest Boat Show kiállításon.

– Nem lezárt üzletről beszélnek, még csak beszélgetésben vagyunk a vásárlásról, igaz ez egy komoly üzleti tárgyalás – hangsúlyozta dr. Halmos Gábor, a Bahart vezérigazgatója a hajókat gyártó Aqwia Kft. vezetőjével, dr. Viszkei Andrással tartott tájékoztatón.

 

Halmos Gábor (balról) és Viszkei András – a háttérben egy a megvásárolni kívánthoz hasonló gyorshajó

Mint Halmos Gábor elmondta, a cégnél működik egy “gyorshajó üzletág”, ami eredetileg egy 12 személyes hajóval indult, majd két 22 személyes hajóval bővítették. A korábbi háromezer fős forgalmat az új hajókkal 2014-ben 15 ezer főre növelték, miközben egyes időszakokban kapacitásgondjaik is voltak.

A Calypso száguldásra indul a balatonboglári kikötőből

 

A Calypsonál másfélszer nagyobb Hunor a siófoki kikötőben

Balu kapitány, azaz Nyárádi Zoltán nagyon elégedett a gyorshajókkal és a hibrid munkába állását is nagyon várja

Új lehetőségeket keresve kerültek kapcsolatba az Aqwia Kft.-vel, ahol a nekik megfelelő méretű hajótesttel is készítenek elektromos hajtású hajót. Mivel ez csak 8 kilométeres óránkénti sebességre lenne képes, nekik nem felel meg, mert jelentősen elmarad a gyorshajóknál elvárt 40 kilométeres utazó sebességtől. A gyártóval arra jutottak, hogy dízelmotorral egészítik ki a hajtást, és így már minden igénynek megfelelne a hajó.
A kettős hajtással már képes a megfelelő sebességre, miközben sokkal olcsóbbá válik az üzemeltetése, mert a kikötői manőverezéshez, vagy nyílt vízen a “sétahajó” üzemmódhoz elég az elektromos hajtás is. Így nem csak olcsóbb, praktikusabb, a környezetet is kevésbé terheli a hajó üzemeltetése.
– Megláttuk, megszerettük, és ezt a hajót 2015-ben mindenképpen rendszerbe kívánjuk állítani – összegezte álláspontjukat Halmos Gábor.
Az idén egy hajó megvásárlására gondoltak, de a lehetőségek függvényében tovább akarják bővíteni a flottát a hibrid hajókkal. Az elsővel a Fonyód-Badacsony útvonalon erősítik meg a már jelenleg is ott közlekedő dízel hajtású gyorshajót. Azt szeretnék, ha legkésőbb a pünkösdi vitorlabontó idején munkába állíthatnák.

Viszkei András szerint egy közel tíz esztendő óta tartó, magyar mérnökök által végzett fejlesztő munka eredményeként jutottak el a hat méteres, 8 főt befogadó kis elektromos hajóktól a 10-13 méter hosszú, 20-40 fő befogadására alkalmas elektromos és hibrid hajók elkészítéséig. Bár hibridekkel is foglalkoznak, a fő iránynak továbbra is az elektromos hajók fejlesztését tekintik, mert hisznek abban, hogy turisztikai szempontból óriási lehetőségek vannak ezekben – miközben nem terhelik a Balaton környezetét. Sikereiket bizonyítja, hogy ma már több mint 70 elektromos hajójuk úszkál a tavon.
A kedvtelési célú hajók mellé a tervezőik megalkottak két személyszállító hajót is. Egy 42 személyeset és azt a 22 személyeset, amilyent a Bahart is vásárolni szeretne.
Ez a hajó 10 méter hosszú, 3,4 méter széles, a merülése 70 centiméter. A hajtását elektromosan egy 12 KW-os permanens mágneses szinkronmotor rendszer biztosítja zselés akkumulátorokból. Az akkumulátorokat a jövőben lehet, hogy korszerűbbre cserélik, de ma az ár-érték arány és a kezelhetőség szerint ezek a leggazdaságosabb.

 

 

A Bahartnak készülő hibrid lentről

 

A fedélzetem még hiányzik a burkolatok egy része és a műszereket, kényelmi berendezéseket sem szerelték be

A dízel motorok kiválasztása még folyamatban van. Ezeknél is a nagy megbízhatóság, az olcsó szervízelhetőség, a hosszú élettartam és az alacsony fogyasztás a fő szempont.
A hajón a vendéglátási, higiéniai és biztonsági feltételeken kívül megfelelő tároló helyeket, sőt még hajóvezetői pihenőhelyet is kialakítottak. A hajó a személyszállítás mellett rendezvények megtartására is alkalmas
A cégnél készül egy nagyobb, 42 főt befogadó hibrid hajó is. Abban bíznak, hogy a Balatonon kívül Európa más tavain is értékesíteni tudják majd őket.
Viszkei András kérdésünkre elmondta, hogy a végleges árat még nem alakították ki, de úgy gondolja, hogy az Európában kialakult áraknál legalább 30 százalékkal alatta marad, teljes felszereléssel, dízelmotorokkal 120 ezer eruó alatt mindenképpen meg fog állni.

Bővebben a Bahart gyorshajó flottájáról

A flotta első tagja a 12 személyes Calypso volt, amihez 2013 őszén két 22 személyes hajót vásároltak Horvátországban. A Hunor és Magor 50-50 millió forintos árának 40 százalékát uniós támogatásból finanszírozták.

 

A Magor útban Füredről Siófokra

A 11 méter hosszú, négy méter széles, hét tonnás járművek a vezetővel együtt 26 személyt tudnak szállítani. Kettő darab 260 lóerős motorjukkal 45 kilométeres sebességre képesek, az utazó sebességük 40 kilométer óránként. A Siófok-Tihany és a Siófok-Füred utat 20-20 perc alatt, a Tihany-Füred távot 5 perc alatt tudják megtenni.

Elektromos hajók a Balatonon

Az Aqwia Kft. a balatoni elektromos hajók meghatározó gyártója. A hat éves múltra visszatekintő cégnél az első elektromos hajót még vásárolt hajótestre építették fel, de később kialakították saját típusokra épülő flottájukat, aminek tagjai már teljesen magyar tervezésben, saját kivitelezésben készülnek.
2013 elején a cég 292 millió forint uniós vissza nem térítendő támogatással egy új elektromos hajócsalád prototípusainak kifejlesztésébe kezdett, amihez Balatonfűzfőn új üzemet is építettek. Hat hajótípus sorozatgyártásra kész és alkalmas végleges változatainak és azok prototípusainak elkészítésére vállalkoztak.
Hajóikból mára három típus terjedt el a Balatonon, de máshol is megtalálhatók. A nyolc személyes WIA 205-ös egy kajüt nélküli változat. 6,19 méteres hosszával, 3,9 KW-os motorjával célzottan úgy lett tervezve, hogy jogosítvány nélkül is lehessen vezetni.

A 7,9 méter hosszú WIA 265-ösön is 8 személy utazhat, de a kajütjében 3 fekvőhelyet is kialakítottak, ahol akár egy négyfős család is elfér egy kisebb gyerekkel.

 

Mi ezzel a WIA265-össel “sétáltuk” körbe a Balatont 2013 májusában – nagyon csodálatos kirándulás volt

A cég már használatban lévő hajói közül a legnagyobb a WIA 345-ös, ez 10,45 méter hosszú, 3,3 méter széles, 5,6 tonna tömegű, 0,7 méter merülésű, kettő 15 KW-os motor hajtja. Ez 12 személyes, kajütjében négy fekvőhely van.

Kép és szöveg: Győrffy Árpád

 

Hasznos lehet!

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár