Balatoni vasút – Villamos vontatás az északkeleti parton – Örülnünk kellene?

A balatonfüredi vasútállomás a vezetékeket tartó diadalívvel - Fotó: Győrffy Árpád

A nyári menetrend bevezetése előtt egy nappal, június 18-án hivatalosan is átadták a Szabadbattyán és Balatonfüred közti, villamos vontatásra átalakított vasúti szakaszt. Aki a 24 milliárd forintba kerülő fejlesztéstől a menetidő jelentős csökkenését, az üzembiztonság javulását, a hosszú távú fenntarthatóság erősödését várta, az csalódni fog.

A 80 százalékban uniós forrásból elvégzett fejlesztését a kezdetektől viták és visszalépések övezték. Eleve kérdéses volt, hogy mi értelme van egy leromlott, domborzati és beépítési adottságok miatt eleve felgyorsíthatatlan volna villamosításának – ahogy ezt korábban egy szakértő olvasónk is megfogalmazta.

Ezen a pályán bármi is húzhatja a vonatot, nehéz lesz gyorsítani – Fotó: Győrffy Árpád

Ráadásul a hatalmas összegből, a tervezettnél sokkal kevesebb fejlesztés valósult meg. Ahogy korábban írtuk, eredetileg kilenc állomás és hét megállóhely átépítéséről volt szó, a végére változatlan pénzből csak Polgárdi, Balatonkenese, Balatonfűzfő és Alsóörs utasai számíthattak az 55 centis magasperonra, akadálymentes be- és kiszállásra. A tervezett huszonkilenc közúti és huszonhárom gyalogos útátjáró korszerűsítése helyett csak egy vasúti-közúti, egy vasúti-gyalogos, valamint négy peronmegközelítést biztosító átjárót hoztak létre vagy építettek át.

Készül az akadálymentes gyalogos átjáró Kenesén május végén – Fotó: Győrffy Árpád

Törölték a tervekből a balatonfüredi és balatonalmádi két-két liftet, és a kilenc állomáson eredetileg tervezett negyvenkét csoportkitérő csere és váltófűtés kiépítése helyett is csak tizeneggyel számolnak, Aszófő helyett csak Balatonfüredig építették ki a villamoshálózatot, és a tervezett 11,5 kilométer helyett csak 5,4 kilométer nyílt vonalat építettek át alépítményi megerősítéssel.

Az alsóörsi trafóállomás a lakóházak mellett kapott helyet. Öt méternél jobban megközelíteni tilos! – Fotó: Győrffy Árpád

S amit kaptunk cserébe, az építkezés alatti szükségállapotot, a vonatpótló buszokat, az elrondított tájképet, kivágott és még kivágásra váró fákat, a korábbival azonos tempójú közlekedést, a nehezebb villanymozdonyok miatt az eddiginél is gyorsabban elhasználódó pályát, a bonyolultabb berendezések miatt várhatóan több üzemzavarhoz kapcsolódó késést, menetrend átalakítást. Pozitívumként az átépített állomásokat, az átépített vonalat és a vonalhoz kapcsolódó berendezéseket.

Villanymozdonnyal vontatott szerelvény Balatonfűzfőnél – Fotó: Győrffy Árpád

Magasperon a fűzfői állomáson – Fotó: Győrffy Árpád

Ideiglenesen megcsonkított fák Csopakon a vasúti pálya mellett. Az ősszel teljesen kivágják őket, mert az előírtnál közelebb vannak a vezetékekhez – Fotó: Győrffy Árpád

A pálya új sebességét jól mutatják a következő adatok. Két járat tavalyi és idei mozgását hasonlítottam össze a nyári menetrendekből. A budapesti Déli pályaudvarról reggel 7:05-kor induló Kék Hullám 2020-ban 8:45-kor ért Almádiba, 8:59-kor Füredre. Az idei menetrend szerint ugyanez 8:37-kor van Almádiban, 8:51-kor Füreden. A 8-8 perces spórolás annak köszönhető, hogy Székesfehérváron megspórolnak 9 percet a mozdonycsere elmaradásával. Tehát nem 8-at, 9-et, ami azt jelzi, hogy a villamosított szakaszt 1 perccel hosszabb idő alatt teszi meg a vonat. A Füreden túlra utazók még ezzel is elégedettek lehetnének, de a füredi mozdonycsere miatt a Tapolcára tartók nem hogy korábban, egyenesen két perccel később érnek úticéljukhoz. Ugyanez látható a délutáni Kék Hullám járatnál is.
A csak Füredig közlekedő 8:30-as Katicánál pozitív az eredmény. Ennél Balatonakarattya és Füred között három percet le tudtak faragni az időből.

A nagy átvágás június 18-án a balatonfüredi vasútállomáson – Fotó: MTI/Vasvári Tamás

Természetesen nem zárható ki, sőt biztosra vehető, hogy valakinek borzasztóan jó üzlet volt a lealkudott feladatokkal elnyert megbízás. Ha lesz még pénz, a folytatást sem zárhatjuk ki. Ott is mindenki hasonló eredményre számíthat. Kinek mi jár, illetve jut.

Győrffy Árpád

Egy kis hab a tortára

Menetrendi változások az észak-balatoni vonalon
2021. június 24. csütörtök, 12.20 / Utolsó módosítás: 2021. június 24. csütörtök, 18.38

Az észak-balatoni vonalon jelentősen – 30-60 perccel is – meghosszabbodhat a vonatok menetideje. A Szabadbattyán–Balatonfüred közötti vonalszakaszon 60 km/órás sebességkorlátozást vezettek be.
A torlódások és késések csökkentése érdekében
– nem közlekedik a Déli pályaudvarról Balatonfüredre 13:30-kor induló 19724-es számú Vízipók InterRégió (IR) vonat,
– A Déli pályaudvarról 14:30-kor Balatonfüredre induló (19756-os számú) Katica InterRégió vonat nem közlekedik, helyette Székesfehérvártól az állomásain megáll a Déliből Balatonfüreden át Szombathelyre 15:05-kor induló (19706-os számú) Kék Hullám InterCity.
– nem közlekedik a Déli pályaudvarról Balatonfüredre 15:30-kor induló 19716-os számú Vízipók IR,
– nem közlekedik Balatonfüredről a Déli pályaudvarra 16:23-kor induló 19723-as számú Vízipók IR vonat. Az utasai a Tapolcáról Budapestre tartó, Balatonfüredről menetrend alapján 17:08-kor továbbinduló (IC 19793-as) Kék Hullám InterCity-vel utazhatnak.
– a Balatonfüredről 17:11-kor induló (19763-as számú) Katica InterRégió vonat Balatonfüred és Székesfehérvár között nem közlekedik, Székesfehérvárról indul Budapestre várhatóan 18:42-kor. Az utasok a Tapolcáról Budapestre tartó, Balatonfüredről menetrend alapján 17:08-kor továbbinduló Kék Hullám InterCity-vel utazhatnak
(Forrás: MÁVINFORM)

Ha érdekesnek találta, egy lájkkal vagy megosztással ajánlja másnak is!

 

Iratkozzon fel a Balatontipp.hu hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! A feliratkozással hozzájárul adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatunkat és tájékoztatónkat itt olvashatja)

1 Comment on "Balatoni vasút – Villamos vontatás az északkeleti parton – Örülnünk kellene?"

  1. Hetesi László | 2021.06.26. at 20:37 |

    Ez az egész beruházás egy rossz vicc. Évtizedek elmaradt villamosítását lett volna hivatott pótolni ez a beruházás, a végeredményét tekintve pedig magyaros – mondhatnám NEMZETHY – gyalázat. Ez a szerencsétlen, hatalmasai által lerabolt ország a 21. században sem képes modernizálni az őskövületnek itt maradt MÁV-ot. Akik döntéshozói helyzetben voltak SOHA nem utaznak vasúton, így neki teljesen mindegy, mi valósult mag a tervekből mi nem. Ide sorolom Balatonfüred polgármesterét is, aki az egykori innovatív, korszerű, polgárainak alázattal szolgáló városvezetőből a városát több ciklus után teljesítményével sújtó despota lett. Fideszes polgármesterként is el tudtam fogadni sok évig – mint ellenzéki-, de az utóbbi éveiben a városépítési tevékenységét és a városa érdekében kifejtett lobby tevékenységét elfogadhatatlannak tartom. A vasút csak egy azon beruházok közül, amely újabb kori sikertelenségének egyik jelzője, de amit a a Tagore sétány vizes versenyekre kritikátlanul elfogadott gyalázatos átalakítására engedélyezett, az polgármesteri tevékenységének mélypontja volt. Ez nem hiba,, egyenesen bűn. Szégyellje magát! (A városra ráengedett lakossági felduzzasztásáról már nem is beszélek….északi-parti Siófokot csinált az egykori decens, polgári településből.)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


*

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár