Balatonfüred – Biedermeier festmények két forrásból, több nézőpontból – 2015.06.17.

Balatonfüred – Biedermeier festmények két forrásból, több nézőpontból – 2015.06.17.  




Elsősorban azok körében arathat nagy sikert a Vaszary Galéria napokban nyílt kettős biedermeier kiállítása, akik szeretik a közvetlen módon megfogalmazott szépséget, akik nem többlépcsős asszociációk, elvont művészi nyelvek ismerete alapján szeretnek eljutni a többségében kellemes látvány befogadásáig.


Mint Cserép László, a füredi kulturális intézmények társigazgatója a szombati megnyitón hangsúlyozta, a “Cilinder és lokni”- osztrák biedermeier képek a Szépművészeti Múzeumból, és “A biedermeier Magyarországon”- válogatás a Fővárosi Képtár Gyűjteményéből című kiállítások anyaga a születési ideje szerint talán legközelebb áll ahhoz a korszakhoz, a 19. század közepéhez, első feléhez, amelyik Balatonfüred imázsát talán legjobban meghatározta.



Cserep László Barabás Miklós Zrínyit ábrázoló cégérképe előtt – trafik és szabóság használta


 


A kiállítást megnyitó dr. Rostás Péter, a Budapesti Történeti Múzeum helyettes főigazgatója is úgy vélte, hogy Füredre biedermeier kiállítást hozni nem tűnik kockázatos vállalkozásnak. Ugyanakkor beszélt arról is, hogy mennyire sokféle volt a korszak megítélése a saját korától napjainkig.


 



Rostási Péter nyitotta meg a kiállítást



Ahogy a kiállításon is olvasható ismertetőben is írja, a 19. század első felében egész Közép-Európában divatossá vált, biedermeier néven ismert művészeti stílus a középpolgárság megerősödésének, a városi fejlődés fellendülésének köszönheti létrejöttét. A Metternich kancellár politikai megszorításai elől az otthon intim környezetébe visszahúzódó, de erős gazdasági fejlődésnek induló bécsi polgárság az új lakáskultúra megteremtője. Ez a feltörekvő társadalmi erő igyekezett saját ízlése szerint megformálni környezetét, ennek megfelelően a művészeti és lakberendezési termékek megválasztásakor elsődleges szempont volt a lakótérben a komfortérzet kialakítása. A polgári öntudat kifejeződéseként szívesen díszítették ez otthonokat a ház lakóinak arcképeivel, nyugalmat és harmóniát árasztó jelenetekkel és tárgyakkal. Jellemző festészeti műfajok voltak a kor divatos ruházatát és hajviseletét megörökítő realista portrék, a hétköznapi jeleneteket, a napi eseményeket, a szegények világát békés empátiával megörökítő életképek, valamint az érzéki anyagszerűséggel megfestett csendéletek.


 


 



Kis ékszerárus – JB Reiter – 1850


 



Munkáső – JB Reiter – 1848


 



Munkásnő – JB Reiter – 1848


 



Nő piros Ruhába – A Einsle – 1838


 



Egy ember a képládával – FG Wallomuller – 1847


 



Fiatal nő képmása – JN Ender – 1837


 



Fiatal nő képmása – JN Ender – 1837 – részlet


 



Az 1838-os pesti árvíz – JM Ranftl – 1839


 


A magyar anyag kapcsán írják, hogy több mint egy évszázada folyik a vita irodalomtörténészek, művelődéstörténészek és művészettörténészek között a biedermeier fogalmának jelentéséről: vajon korszakot, stílust, életmódot, vagy egyfajta mentalitást értünk-e rajta. A kifejezés a 19. század közepén született meg a lojális, törvénytisztelő, kedélyes polgár gúnyneveként, majd a század végén már korszakfogalomként használták, s a Szent Szövetség megalakulása (1815) és az 1848-as forradalmak közötti időszakot értették alatta. A biedermeier újraértékelésében egy 1898-os, a bécsi Österreichisshes Múzeumban rendezett kiállítás hozott fordulatot, innentől a fogalom elvesztette pejoratív jelentését, sőt az új művész-generáció számára a biedermeier “egyszerűsége” követendő példává vált. A 20. század elejétől igyekeztek az immár elismert biedermeier klasszicizmustól és romantikától eltérő vonásait is megrajzolni, legyen szó iparművészetről, vagy képzőművészetről. A képzőművészetben eszerint a valóság megfigyelésen alapuló, tárgyszerű ábrázolás, az egyszerűség, mértékletesség és bensőségesség jellemzi a biedermeiert… A kiállításunkon a biedermeiert tág értelemben, elsősorban korszakfogalomként használjuk, az itt bemutatott anyag mintegy kiegészíti a Szépművészeti Múzeum bécsi biedermeier tárlatát – írják a tárlat rendezői. 


 



Két Zrínyi-cégér – Warschag Jakab (1840) és Barabás Miklós (1842)


 



Eötvös Józsefné mellképe – Barabás Miklós – 1845


 


 



Mayerffy Xaver Ferenc arcképe – Anton Einsle – 1835


 



Staffenberger Istvánné portéja – IJ Berger – 1850 körül


 



A Lánchíd alapkőletétele – Barabás Miklós – 1859


 


Az írást illusztráló képek és a megnyitóról, illetve az anyagot bemutató szövegekből készített fenti összeállításunk talán jelzi, hogy a kiállítás érdekes lehet azoknak is, akik az elvontabb dolgokat szeretik. Az elinduláshoz fontos lehet, hogy ne csak a szavak, a szavak kapcsán kialakított eddigi ítéletek, előítéletek, hanem a kiállított alkotások alapján döntsünk.


 



A megnyitó közönsége


 


A kiállítás anyagát Tóth Ferenc válogatta és rendezte. A galéria földszintjén lévő kiállítás, A biedermeier Magyarországon című anyag csak július 19-ig tekinthető meg. Ezzel szemben a B épület emeletén lévő Cilinder és lokni című kiállítás több mint két éven át, 2017. december 31-ig látható majd – köszönhetően annak, hogy addig zajlik a Szépművészeti Múzeum épületének felújítása.
Szöveg, fotók és illusztrációk: Győrffy Árpád


Ide kattintva feliratkozhat heti hírlevelünkre, ha értesülni akar új cikkeinkről





A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár