Balaton – sekély, kicsi, de a miénk – vendégek, turisztikai szakemberek a magar tengerről – 2013.02.13.

Balatoni strandok, bicikliutak, kulturális, sport, szabadidős programok, koncertek, hangversenyek,  látnivalók


Balaton – sekély, kicsi, de a miénk –  vendégek, turisztikai szakemberek a magar tengerről
13.02.13


(Magyar Turizmus Zrt.  sajtóanyaga)
A Balaton turisztikai régió kiemelt szerepet játszik a magyar turizmusban: a KSH előzetes adatai szerint 2012-ben a kereskedelmi szálláshelyeken regisztrált belföldi vendégéjszakák 26,2%-át, a külföldi vendégéjszakák 15,3%-át regisztrálták a “magyar tenger” partján. Az elmúlt évben a régió mindkét vonatkozásban növekedést könyvelhetett el.
A Magyar Turizmus Zrt. – mint a Balatoni Regionális Marketingigazgatóságot is működtető nemzeti turisztikai marketingszervezet – és a Balatoni Regionális TDM Szövetség (BRTDMSZ) 2012-ben szorosabbra fűzött együttműködésének részeként az MT Zrt. széles körű, reprezentatív kutatást folytatott le a főszezonban a Balatonhoz érkező magyar és külföldi turisták utazási szokásairól és elégedettségéről. A látogatókutatást a Balaton turisztikai régióban működő turisztikai vállalkozások, szakmai szervezetek, egyesületek, önkormányzatok és civil szerveződések körében végzett szakmai mélyinterjúk egészítették ki. A Magyar Turizmus Zrt. kutatása mellett a Balatoni Regionális TDM Szövetség is felmérést végzett a Szövetség tagjainak közreműködésével a náluk megforduló magyar és külföldi turisták régióval kapcsolatos elégedettségéről. A kutatások legfontosabb eredményeit 2013. február 13-án, Balatonalmádiban, szakmai és sajtótájékoztató keretében ismertette a Magyar Turizmus Zrt.


A KUTATÁSOK LEGFONTOSABB MEGÁLLAPÍTÁSAI:


A szakmai mélyinterjúk arról tanúskodnak, hogy a Balaton belföldi és külföldi vendégköre egyaránt változik, bővül. Belföldön új szegmensek, külföldön új küldőpiacok erősödnek meg.
A 2012. július-augusztusban a Balaton régióban tartózkodó turisták körében készült felmérés eredményei szerint az itteni nyaralás hatására a Balatonról alkotott kép a válaszadók több mint egyharmadánál pozitívan változott, többségük pedig azt tapasztalta, amit várt. A külföldiek körében – a hazai turistákkal összehasonlítva – még magasabb volt azok aránya, akiknél az előzetes elképzelésekhez képest az utazás során kedvező irányban változott a Balatonról kialakult kép.
A balatoni utazással összességében a megkérdezettek több mint 90%-a elégedett volt: ez a pozitív benyomás tükröződik abban is, hogy a válaszadók döntő többsége (92,8%) ajánlaná barátjának, ismerősének, hogy utazzon a Balatonhoz.
A turisztikai kínálatot alkotó tényezőket vizsgálva a kutatás megállapította, hogy a Balaton turisztikai régióban – a főszezonban – megforduló turisták magas elvárási szinttel (100-as skálán 81,2 pont) rendelkeznek, a 78,7 pontos elégedettségi index pedig azt bizonyítja, hogy a régió teljesítménye megközelíti a “nagyon elégedett” minősítési kategóriát.
A régión belül területileg eltérő, hogy milyen magasak a vendégek elvárásai, illetve a nyújtott teljesítmények vonatkozásában is területi különbségek mutathatók ki.
A turisták leginkább a szocio-pszichológiai és környezeti tényezőkkel, valamint a szállással és a vendéglátással voltak megelégedve. Mivel a magas elégedettségi szinthez sok esetben még magasabb elvárások társulnak, bizonyos területeken ún. alulteljesítés mutatkozott. A belföldi turisták körében leginkább az árak tekintetében, a külföldi turisták körében pedig a tájékozódási lehetőségek terén. Utóbbi szegmensben ugyanakkor a várakozásokhoz képest jelentősen kedvezőbb tapasztalatokat gyűjtöttek a turisztikai vonzerőkről, a vendéglátásról és az általános szocio-pszichológiai tényezőkről.
A BRTDMSZ közreműködésével megvalósult (nem reprezentatív) felmérés hasonló eredményeket mutatott: a magas elvárásokhoz elégedettség társult, sokan ajánlanák ismerőseiknek a balatoni utazást és – különösen a belföldiek körében – sokan maguk is tervezik a visszatérést.
A megkérdezett szakértők szerint a régió megítélése jó belföldön, és gyakorlatilag nincs versenytársa. A külföldiek körében ugyanakkor csökkent a régió népszerűsége az utóbbi években. Ennek okát a megkérdezett szakértők egyebek mellett abban látják, hogy a fejlesztések nem tartottak lépést az igények növekedésével, a déli szomszédos országok (tengerpartjai) iránti kereslet megélénkült, ugyanakkor nem elég intenzív a Balatont külföldön népszerűsítő marketingtevékenység.
A szakmai mélyinterjúk alapján összeállított SWOT-elemzés erősségként a tó és környéke gazdag természeti-kulturális adottságait, a kis távolságokat és a turizmus hagyományos jelenlétét emeli ki. Gyengeségként jelentkezik a rövid főszezon, az északi part nehéz megközelíthetősége és egyéb infrastrukturális hiányosságok, a turizmus területén pedig a “gazdátlanság” érzése, az egységes és belföldön-külföldön egyaránt bevezetett Balatonmárka és arculat hiánya, továbbá a turisztikai szolgáltatók és egyéb szereplők közti együttműködés, a komplex szolgáltatások hiánya. Komoly lehetőségek rejlenek azonban például az egészségturizmus, az aktív, illetve a bor- és gasztronómiai turizmusban, miközben a kulturális turizmus iránti kereslet is növekszik. Bár a Balaton adottságai alapján az európai szintű turisztikai desztinációk táborába tartozik, a tó és környezetének turisztikai szempontú kihasználtsága tovább növelhető lenne. Ennek érdekében a megkérdezett szakemberek stratégiai gondolkodást, kiterjedtebb, hatékonyabb együttműködést és egységes kommunikációt várnak.



STATISZTIKAI ÖSSZEFOGLALÓ A BALATON TURIZMUSÁRÓL:


A Balaton kiemelt szerepet játszik hazánk turizmusában A magyarországi turizmus egyik zászlóshajója a Balaton turisztikai régió, ahol a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) előzetes adatai szerint 2012-ben 2,7 millió belföldi és 1,7 millió külföldi vendégéjszakát regisztráltak a kereskedelmi szálláshelyek.
Az elmúlt évben mindkét vonatkozásban nőtt a vendégforgalom: a belföldi vendégéjszakák száma 1,3%-kal, a külföldieké 4,5%-kal bővült. A régió abban is élen jár, hogy a belföldi vendégéjszakák részesedése (61,0%) a magyarországi átlagnál jobban megközelíti az ideális arányokat.
Az arányok megváltozását jelzi, hogy a válság előtti utolsó “békeévhez”, 2007-hez viszonyítva a belföldi vendégéjszakák száma 5,2%-kal nőtt, a külföldi vendégéjszakák száma 14,6%-kal csökkent.
A régió szerepét jelzi, hogy az összes magyarországi belföldi vendégéjszakából 26,2%-ban, az összes külföldi vendégéjszakából 15,3%-ban részesedik.A vendégforgalom bővülésével párhuzamosan a szállásdíjbevételek is emelkedtek: a belföldiektől származó szállásdíjbevétel (ami az összes bevétel 58,0%-át adta) 9,3%-kal, a külföldiektől származó szállásdíjbevétel (ami az összes szállásdíjbevétel 42,0%-át tette ki) 14,3%-kal.
A régió a szálláskapacitások jelentős hányadával is büszkélkedhet. A KSH 2012. július 31-i előzetes adatai szerint a Balatonnál 535 kereskedelmi szálláshely működött, összesen 84 298 férőhellyel. A Balaton turisztikai régióban található az összes kereskedelmi férőhely-kapacitás 24,8%-a.
A KSH előzetes adatai szerint 2012-ben a balatoni kereskedelmi szálláshelyek szobakapacitáskihasználtsága 56,0%, a férőhely-kihasználtsága 39,4%-os volt. Mindkét mutató kedvezőbb az országos átlagnál és mindkettő javult 2011-hez képest.
A régiót két híres fürdőváros, Hévíz és Zalakaros is erősíti. A 2012. évi előzetes adatok szerint a belföldi turisták körében legnépszerűbb városok listájában Hévíz a 4., Zalakaros az 5. helyet foglalja el (mindkét város egy helyezést előrébb lépett), míg a külföldiek körében Hévíz a 2., Zalakaros pedig a 9. helyen áll a kereskedelmi szálláshelyek vendégéjszaka-száma alapján. A régióban két másik város is előkelő helyen szerepel a népszerűségi ranglétrán: Siófok a belföldi vendégéjszakaszámot tekintve a 3., a külföldi vonatkozásban a 8. helyen áll, míg Balatonfüred a belföldiek körében a 9., a külföldiek körében a 6. helyet foglalja el.
A Magyar Turizmus Zrt. által a magyar lakosság utazási szokásairól 2012 decemberében készített felmérés is rávilágít a régió szerepére: a magyar háztartások által 2012-ben 1-3 éjszakás utazások 15,6%-a, a 4 éjszakás vagy annál hosszabb utazások 46,7%-a irányult a régióba.



AZ EREDMÉNYEK RÉSZLETESEBB BEMUTATÁSA:


A háttértelepülések is egyre inkább bekapcsolódnak a balatoni turizmusba A megkérdezett szakértők szerint – bár még jelentős eltérés mutatkozik a vízparti és a távolabb fekvő települések között gazdasági, szociális és infrastrukturális fejlettség szempontjából – utóbbi települések is egyre inkább felismerik, hogy a turizmus lehet a fejlődés egyik lehetséges útja.
A szezonhosszabbítás egyik fontos eszköze a gyógy- és wellnessturizmus Nemcsak a tótól való távolság, hanem a település egyéb adottságai tekintetében is vannak különbségek. A szakértők szinte kivétel nélkül egyetértettek abban, hogy a térségben lévő egészségturisztikai erőforrások hatékonyabb kihasználása még inkább mérsékelné a régiót jellemző szezonalitást.
Ha belföldi turizmus, akkor Balaton A magyar lakosság belföldi turizmussal kapcsolatos attitűdjeit, vélekedéseit vizsgáló korábbi kutatás szerint, ha belföldi szabadidős utazásokról van szó, akkor a megkérdezettek – akik a 18-49 éves korosztályba tartoztak – leggyakrabban a Balatonra asszociálnak (míg a külföldi utazásokról a tengerpart jut a legtöbb magyar eszébe).
 és mit jelent nekünk a vízparti utazás? A fiataloknak a barátokat és a “bulizást”, az idősebbeknek a hétköznapokból való kiszakadást, kikapcsolódást, a családdal töltött időt. Kortól független a nyugalom, a sportolási és kirándulási lehetőség és a romantika is, amit egy-egy vízparti utazás nyújthat.
Egy korábbi kutatás során a Balaton imázsát vizsgáltuk a magyar lakosság körében. Számos állítást fogalmaztunk meg a tóval és környékével kapcsolatban, és a válaszokból kiderült, hogy alapvetően úgy gondoljuk: a Balaton nemzeti kincsünk, nagyon sokat jelent a magyar turizmusban, a Balatonhoz elsősorban pihenni, napozni, úszni utaznak az emberek, ugyanakkor a Balatonnak sokféle arca van, a tó partján és környékén jókat lehet sétálni, illetve kirándulni, és miközben a kisgyermekes családok ideális üdülőhelye, a balatoni borok is vonzzák a turistákat.
A Balaton Magyarország “nagykövete” A társaság által 2012 nyarán végzett felmérés hasonló képet tükröz. A “Balaton” szó hallatán a tó partján megkérdezett magyar turisták zömének a felhőtlen, gondtalan nyaralás, a simogató, hűsítő víz, a fürdőzés jutott eszébe. Az ugyanott, ugyanakkor megkérdezett külföldi turisták szintén a csodás nyaralást emelték ki, illetve a “nagy tavat”, de a szó hallatán sokaknak egyértelműen Magyarország és a magyarok jutottak eszébe.
Bővül a belföldi vendégkör A szakértői mélyinterjúk tanúsága szerint a stabil vendégkör (a kisgyermekkel utazó családok, a szórakozást kedvelő fiatalok stb.) mellett új szegmensként jelennek meg a Balatonnál a wellness céljából utazók, a zenei fesztiválokra érkezők és az olyan kevésbé elterjedt időtöltések kedvelői is, mint például a vitorlázás, a vitorlásoktatáson való részvétel.
2009. augusztus eleje és 2012. július vége között, az éppen aktuális nyaralást megelőzően megkérdezett belföldi turisták 77,9% utazott a régióba, tehát több mint háromnegyedük visszatérő vendégnek tekinthető.
A Balatonra utazó magyarok többsége egyébként is “hűséges típus”: ugyanarra a településre, esetleg ugyanarra az egy-két településre utazik. Ugyanakkor szívesen kirándulnak át más településekre is a régióban.
A kvantitatív és a kvalitatív kutatás egyaránt azt erősítette meg, hogy a Balatonhoz érkező belföldi és külföldi turisták korcsoport szerinti összetétele eltér. A belföldi turisták vonatkozásában a 18-24 éves és a 40-49 éves korosztály játszik meghatározó szerepet, a külföldieknél inkább az 59 év feletti korosztály körében népszerű a régió.
Új küldőpiacok a régiek mellett A szakértők véleménye szerint – ami nem csak a kereskedelmi szálláshelyi statisztikákon alapul – még mindig Németország a régió legfontosabb küldőpiaca, miközben az osztrák kereslet körülbelül megfelel a korábbi éveknek. A kereskedelmi szálláshelyek külföldi vendégforgalmának csökkenését ugyanakkor mérsékli, hogy egyre többen érdeklődnek a régió iránt a szomszédos és közeli országokból: Csehországból, Lengyelországból, Oroszországból, Romániából, Szlovákiából és Szlovéniából, amiben főleg az orosz piac esetében az egészségturizmusnak is szerepe van a – fő motivációt jelentő – vízparti pihenés mellett. A megkérdezettek nemcsak a közeli országokat emelték ki fontos új piacként, hanem az észak-európai piac fejlődésére is felhívták a figyelmet.
A visszatérő külföldi megkérdezettek között – a felmérést megelőző három év során – legmagasabb arányban a németek (34,2%), az osztrákok (11,2%), a csehek (6,9%), a lengyelek (5,7%) és a hollandok (5,6%) voltak több napig a Balatonnál.
Ami a külföldiek utazási szokásait illeti, az interjúalanyok szerint a külföldi turisták is meglehetősen “mobilak”, szívesen utaznak a tó körül, a vízparti kikapcsolódást túrázással, természetjárással, városlátogatással kombinálva. Ennek ellenére úgy tűnik, a korábbi évekhez képest rövidebb ideig maradnak, ami párhuzamba állítható az utazások rövidülésének világszerte megfigyelhető tendenciájával. A világban általában tapasztalható tendenciáknak megfelelően ugyanakkor az ide érkező külföldiek is igényesebbek lettek a szálláshelyek tekintetében is.
A legjobb reklám az elégedett turista: 90% elégedett A Magyar Turizmus Zrt. megbízásából a magyar lakosság utazási szokásait általában vizsgáló felmérés eredményei szerint a belföldi főutazáson részt vevő turisták jellemzően igen elégedettek az utazással, az átlagos elégedettség 89,9 volt a 100-as skálán. Valamennyi régiót jó mutatók jellemzik, így a Balaton régiót is, amellyel kapcsolatban az átlagos elégedettség 89,2 volt.
A Balatonnál lefolytatott látogatókutatás elsődleges célja éppen a Balatonnál nyaraló turisták elégedettségének vizsgálata volt, ami jó támpontot adhat a régió turisztikai termékeinek, szolgáltatásainak és kommunikációjának továbbfejlesztéséhez. A felmérés eredményei szerint az itteni nyaralás hatására a Balatonról alkotott kép a válaszadók több mint egyharmadánál pozitívan változott, többségük pedig azt tapasztalta, amit várt. (Megjegyezzük, hogy a megkérdezettek jelentős része – különösen a belföldiek esetében – visszatérő vendég. A hazai turistákhoz képest a külföldiek körében magasabb volt azok aránya, akiknél az előzetes elképzelésekhez képest az utazás során kedvező irányban változott a Balatonról kialakult kép.) Néhányan említettek azonban hiányosságokat is, elsősorban a viszonylag kevés szabadstrandot (az északi parton), a kevés kulturált és ingyenes illemhelyet, az árszínvonalat, a kevés bankautomatát és a gyerekprogramok korlátozottságát.
A balatoni utazással összességében a megkérdezettek több mint 90%-a elégedett volt: 60,5% elégedett, 29,9% nagyon elégedett. Ez a pozitív benyomás tükröződik abban is, hogy a válaszadók döntő többsége (92,8%) ajánlaná barátjának, ismerősének, hogy utazzon a Balatonhoz. Érvelésük során elsősorban a Balaton természeti szépségét, a gyönyörű tájat, a régió által nyújtott kiváló kikapcsolódási, pihenési lehetőséget, a sokszínű programokat és a kiváló strandolási, fürdőzési lehetőséget hangsúlyoznák ki. A válaszadók 9,2%-a ajánlása során nem konkrét tényezőt emelne ki, hanem általánosságban ösztönözne egy balatoni utazásra azzal, hogy “a Balaton klassz /fantasztikus hely /nagyon jó hely”.
Magas elvárások – jó teljesítmény A kutatás során a turisták elégedettségét az egyes tényezők, szolgáltatások fontosságával összevetve, részletesen is megvizsgáltuk egy ún. Turisztikai Elégedettség Modell (TEM-modell) alapján. A tényezőket egyenként is górcső alá vette a kutatás, de az összetartozó tényezőket együttesen is vizsgálta. A számos tényezőt tíz csoportba soroltuk: a környezeti tényezők, a turisztikai vonzerők, a szállás, a vendéglátás, a vásárlás/bankkártyás fizetés, a közlekedés, az informálódás, az ár/kedvezmény, a szocio-pszichológiai tényezők és végül, de nem utolsó sorban az akadálymentesség csoportjába. Az egyes tényezőkkel kapcsolatban született eredményeket a régió egészére, illetve a régiót alkotó kistérségekre is összesítettük.
Eszerint a Balaton turisztikai régióban – a főszezonban – megforduló turisták magas elvárási szinttel (100-as skálán 81,2 pont) rendelkeznek, a 78,7 pontos elégedettségi index pedig azt bizonyítja, hogy a régió teljesítménye megközelítette a nagyon elégedett minősítési kategóriát.
Külön ki kell emelnünk, hogy a fontosság/elégedettség viszonylatában is nagyon kedvezően alakult a helyzet, hiszen a 100 pontos rendszerben a -2,5 pontos GAP (vagyis az elvárások és az elégedettség közti rés) minimális alulteljesítést jelent. Tehát a megkérdezett turisták az általuk fontosnak tartott tényezőkkel alapvetően elégedettek is voltak.
A kutatási eredmények azt mutatják, hogy a Balaton régióba látogató vendégek közül a belföldi turisták magasabb elvárási szinttel (82,5) rendelkeztek, mint a külföldiek (80,0); a külföldiek számára lényegében azt nyújtotta a Balaton, amit el is vártak tőle, a hazai vendégek elégedettségi indexe pedig kismértékben elmarad a külföldiekétől. Megjegyezzük ugyanakkor, hogy feltehetőleg nem elhanyagolható ebben, a felméréskor tapasztalt kedvező időjárás szerepe sem. A megkérdezések zöme ilyen időben készült, és miközben a fürdőzésre nem alkalmas időben megkérdezett turisták magasabb elvárási szinttel rendelkeztek, mint a “jó” időben megkérdezettek (84,0, illette 80,8), elégedettségük hasonlóan alakult. Ebből következően a kiránduló időben megkérdezett turisták elvárásai és elégedettsége között nagyobb (-5,0 pont) volt az eltérés.
A Balaton régiót alkotó kistérségek egymáshoz hasonló, de nem teljesen megegyező eredményeket mutattak: az elvárás tekintetében 7,8 pont, az elégedettség vonatkozásában 8,6 pont differencia mutatkozik a rangsor két végpontja között. Következésképpen, a régión belül területileg eltérő, hogy milyen magasak a vendégek elvárásai, illetve a nyújtott teljesítmények vonatkozásában is területi különbségek mutathatók ki.
A turisták leginkább a szocio-pszichológiai és környezeti tényezőkkel, valamint a szállással és a vendéglátással voltak megelégedve Az elégedettségi rangsornál négy olyan tényező található, amelynek megítélése nagyon kedvező (80 pont feletti elégedettségi mutatók), ezek a következők: szocio-pszichológiai tényezők, szállás, környezeti tényezők, vendéglátás. (Mind a belföldi, mind a külföldi szegmens esetében az átlagosnál magasabb elégedettségi értéket kaptak ezek a fő tényezők.) Még a rangsor végén található két tényező az ár/kedvezmény és az akadálymentesség esetében sem szabad megfeledkezni arról, hogy e tényezők esetében is relatíve magas elégedettség alakult ki a megkérdezett turisták körében.
A következő ábrán is látszik, hogy magas elégedettségi szint esetén is kialakulhat rés a várakozások és a tapasztalatok között. A kutatás vizsgálta, hogy miben jelentkezik ún. túlteljesítés (amikor a vendég többet kapott, mint amit elvárt), és mikor alulteljesítés. A belföldi turisták körében az elvárásokhoz képest jelentősnek tekinthető alulteljesítés volt kimutatható az ár/kedvezmény, a szállás, a közlekedés, a környezeti tényezők, az akadálymentesség és az informálódás, tájékozódás területén. A külföldi turisták esetében a turisztikai vonzerőknél, a vendéglátásnál és a szocio-pszichológiai tényezőknél felülteljesítést mutatott ki a felmérés, ugyanakkor az ár/kedvezmény tényezővel optimálisan elégedettek. Kisebb alulteljesítés tapasztalható a környezeti tényezőnél, a szállás, az akadálymentesség, a vásárlás, bankkártyával fizetés és a közlekedés terén. A külföldi turistáknál jelentős alulteljesítés csupán az informálódás, tájékozódás terén volt kimutatható.
 Együttműködésben a Balatoni Regionális TDM Szövetséggel A Magyar Turizmus Zrt. megbízásából készült reprezentatív kutatást a Balatoni Regionális TDMSZ Szövetség tagjainak közreműködésével végzett elégedettségkutatás egészítette ki. A BRTDMSZ vállalkozó tagjai az MT Zrt. által kidolgozott önkitöltős kérdőíveket osztottak ki és gyűjtöttek be 1140 magyar és 225 külföldi turistától. Az adatbevitelt a BRTDMSZ végezte, a feldolgozást a Magyar Turizmus Zrt. A felmérés 2012. május-szeptember között zajlott és az utazási szokások mellett a reprezentatív kutatásban vizsgált főbb tényezőkkel kapcsolatos elvárásokat és elégedettséget térképezte fel.
A felmérés eredményei szerint a belföldiek körében az átlagos elvárási szint a kérdőívben alkalmazott ötfokozatú skálán 4,07 volt, míg az átlagos elégedettség 4,02 – azaz jó. A megkérdezettek szinte mindegyike (97,6%) ajánlaná a balatoni utazást másoknak is. Ebben szerepet játszhat, hogy a vártnál jobb tapasztalatokról számolt be 21,6%, míg kissé csalódott csak 8,7% volt. A válaszadók háromnegyede úgy tervezi, hogy biztosan visszatér a Balatonhoz, és csak 1,5% zárkózott el ettől.
A külföldiektől kapott válaszok hasonlóan kedvezőek: miközben az átlagos elvárási szint 4,00 volt, az elégedettség 4,14-et ért el. Körülbelül ugyanolyan arányban (96,7%-ban) ajánlanák a régiót másoknak, mint a magyarok, és csaknem harmaduk határozottan tervezi is a visszatérést. Vártnál jobb tapasztalatról 31,0%, rosszabb tapasztalatról mindössze 6,6% számolt be.
Változó pozíció, verseny a hasonló külföldi desztinációkkal A szakmai mélyinterjúk arra is lehetőséget adtak, hogy a Balaton turisztikai régió pozíciójának változását és belföldi-külföldi versenytársaival szemben elfoglalt helyét is vizsgáljuk. Belföldön az egyöntetű álláspont alapján a régió megítélése jónak mondható, ezen a téren pozitív változás következett be az elmúlt néhány évben (többek közt a vízminőség javulásának és fejlesztéseknek köszönhetően). A külföldiek körében ugyanakkor csökkent a régió népszerűsége az utóbbi években. Ennek okát a megkérdezett szakértők elsősorban abban látják, hogy a fejlesztések nem tartottak lépést az igények növekedésével, hogy a politikai bizonytalanság megszűnése miatt a déli szomszédos országok (tengerpartjai) iránti kereslet megélénkült, sőt, új és népszerű úti célként jelent meg a németek, osztrákok körében Bulgária, továbbá a korábban rendszeresen Balatonnál nyaraló német turisták generációváltását követően nem sikerült megnyerni a fiatalokat. Többek által jelzett hiányosság a “Balaton” márka meghatározatlansága és a nem elég intenzív marketingkommunikációs tevékenység külföldön. (Itt jegyezzük meg, hogy a szakmai mélyinterjúk során természetesen a régió egész évi “teljesítményét” értékelték a szakértők, míg a turisták elégedettségkutatása a főszezonban történt. Többek közt ebből adódhat, hogy bizonyos kérdéseket máshogy láttak a szakmabeliek és a már eleve itt nyaraló turisták.) Arról a kérdésről, hogy itthon mely desztinációk a Balaton versenytársai, megoszlottak a vélemények, bár abban mindenki egyetértett, hogy igazi konkurenciája nincs belföldön a régiónak.
(Ezt a Balatonról a magyar lakosság körében korábban készített felmérés is megerősíti.) A hazai versenytársak között Budapestet mint konkurenciát harmincból hét szakember említette. A Balaton a többség véleménye szerint az elmúlt években megtartotta előnyét, sőt néhányan úgy ítélik meg, hogy népszerűsége nőtt versenytársaival szemben. Ennek oka, hogy a régión belüli összefogás erősödött, hogy hatásos volt a Balatont népszerűsítő kampány, hogy színvonalas szállodák épültek és több a jó program, a fiatalok számára rendezett zenei programok köre is bővült, és nem utolsó sorban az, hogy elkészült a déli oldalon az autópálya, valamint a Balaton körüli kerékpárút.
A Balaton legnagyobb külföldi vetélytársát a horvát tengerpart üdülőhelyei (20 említés) jelentik. A Balaton előnyeinek, hátrányainak említése során számos tényezőt soroltak fel a szakemberek, de kivétel nélkül mindenki megemlítette, hogy Horvátország marketingtevékenysége kiváló volt az elmúlt években. A második legnagyobb “kihívó” Bulgária, amelyet Horvátországhoz képest sokkal kevesebben neveztek meg (6 fő). Az elhangzottak alapján Bulgária feltörekvő ország, új konkurens. A tavak közül a megkérdezettek szerint elsősorban a Fertő-tó ausztriai része, másodsorban a Garda-tó a Balaton két nagy versenytársa, a Wörthi-tavat mindössze három személy említette a kérdés kapcsán. Az egybehangzó vélemények szerint a konkurensek marketingtevékenysége intenzívebb, mint a Balatoné. Ezen kívül népszerűségük záloga az is, hogy nem szinten tartásra, hanem folyamatos fejlesztésre törekednek.
Egyedül a Balatonnál sem megy Függetlenül attól, hogy milyen turisztikai szereplőről van szó, mindegyik interjúalany arról számolt be, hogy az általa vezetett szervezet széles körű kapcsolatrendszerrel rendelkezik. A közös termékfejlesztések, szolgáltatási csomagok kialakítása azonban kezdetleges szinten van. A TDM-modell működésétől e téren sokat várnak a megkérdezett szakértők.
Nemcsak a turisztikai szereplők, hanem a helybeliek és az üdülőtulajdonosok közös gondolkodása, egyetértése, együttműködése is elengedhetetlen a hosszú távon fenntartható jó eredményekhez. A helyi lakosok és a turizmus kapcsolatát a megkérdezett szakemberek alapvetően pozitívnak értékelték, bár az is igaz, hogy a turisztikai attrakciók jellege is erősen befolyásolja a viszonyt. A balatoni turizmus specifikus tulajdonságához tartozik az üdülők magas száma, ami sok esetben nemcsak a tulajdonosok céljait szolgálja. Az üdülőtulajdonosok érdekképviseleti szervezetei pedig szintén igénylik a Balaton fejlesztésével kapcsolatos szakmai együttműködést.
Kedvező adottságok, gondok az infrastruktúrával, az egységesség hiánya A szakmai mélyinterjúk alapján készített SWOT-elemzés erősségként a tó és környéke gazdag természeti-kulturális adottságait, a kis távolságokat és a turizmus hagyományos jelenlétét emeli ki.
Gyengeségként jelentkezik a rövid főszezon, az északi part nehéz megközelíthetősége és egyéb infrastrukturális hiányosságok, a turizmus területén pedig a “gazdátlanság” érzése, az egységes és belföldön-külföldön egyaránt bevezetett Balaton-márka és arculat hiánya, továbbá a turisztikai szolgáltatók és egyéb szereplők közti együttműködés, a komplex szolgáltatások hiánya. Komoly lehetőségek rejlenek azonban például az egészségturizmus, az aktív, illetve a bor- és gasztronómiai turizmusban, miközben a kulturális turizmus iránti kereslet is növekszik. Veszélyt nemcsak a külföldi versenytársak jelentenek, hanem esetlegesen a természeti erőforrások (a tó ökológiai egyensúlya, a termálforrások) sérülékenysége, valamint végül, de nem utolsó sorban az érdekellentétetek az egységes, együttműködő fellépés helyett.
A megkérdezett szakemberek stratégiai gondolkodást, együttműködést és egységes kommunikációt várnak Bár a Balaton adottságai alapján az európai szintű turisztikai desztinációk táborába tartozik, a tó és környezetének turisztikai szempontú kihasználtsága tovább növelhető lenne. Ennek érdekében a megkérdezett szakértők különböző javaslatokat is megfogalmaztak, amelyek közül a kifejezetten turisztikai jellegű javaslatokat emeljük ki. A legáltalánosabb elképzelések közé tartozik, hogy széles körű egyeztetés után deklarálni kellene, hogy a különböző turisztikai termékeknek (vízi és vízparti, aktív és öko-, bor- és gasztronómiai turizmus, egészségturizmus, kulturális turizmus, fesztiválok, konferencia- és incentive-turizmus) hol, mekkora szerepet szánnak a stratégiaalkotók.
A szakemberek szerint a prioritások meghatározásánál természetesen figyelembe kell venni, hogy egyes területek csak kiemelt odafigyelés mellett vagy egyáltalán nem összeegyeztethetőek.
További megfigyelés, hogy a régióban jelenleg meglévő párhuzamosságok gyakorlatilag nem indukálnak új keresletet, ezért konszenzusos alapon kialakított, település szintre lebontott régiós stratégiára lenne szükség. Ami egy majdani stratégiát illeti, a megkérdezettek szerint, a már létrejött Balatoni Regionális TDM Szövetségnek jelentős szerepet kellene betöltenie az új regionális turisztikai stratégia kialakításában.
Abban is nagy egyetértés mutatkozott, hogy a desztináció-alapú, egységes balatoni kommunikáció létkérdés, de a kommunikáció csak akkor válik hitelessé, ha a Balaton nemzetközileg is versenyképes turisztikai vonzerőket és szolgáltatásokat tud nyújtani. (
Magyar Turizmus Zrt.)


Várjuk a friss tapasztalatokat és jó fotókat a szerkesztobalatontipp.hu címre, az oldalunk üzenőjébe, vagy a Facebook oldalunkra – http://www.facebook.com/balatontipp – Lájkoljátok, osszátok meg, hogy más is láthassa











Balatoni strandok, bicikliutak, kulturális, sport, szabadidős programok, koncertek, hangversenyek,  látnivalók

Hasznos lehet!

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár