Áldás vagy átok, esetleg sima kampányblöff lesz a 77-es főút négysávosítása?

A 77-es főút 2x2 sávos részének kiterjedését széles piros csíkkal jelöltem a "kb. 16 km"-es hosszúság alapján - Térkép és grafika: kira.kozut.hu - balatontipp.hu

Négysávos út köti majd össze Veszprémet a Balaton-felvidékkel, adta hírül a napi.hu az uniós közbeszerzési közlönyben felfedezett tájékoztató alapján. Ha az új út a települési elkerülőszakaszok nélkül épül meg, az érintett térségben legalább annyian fogják átkozni, amennyien örülnek neki.

A NIF Zrt. adott közre tájékoztatót egy tavaly márciusban indult közbeszerzési eljárás eredményéről, amiben tervezési munkákra szóló keretmegállapodáshoz kértek ajánlatokat. Az uniós közbeszerzési közlönyben január 12-én megjelentett hirdetmény szerint január 7-én szerződést kötöttek a 77. számú főúthoz kapcsolódó tanulmányterv és környezeti hatástanulmány készítésére a TURA-Terv Kft., a Via Futura Kft. és az UNITEF’83 Zrt. által alkotott csoporttal.

A tájékoztató szerint a 411,6 millió forintos munkára szóló megbízás az alábbi feladatok elvégzésére terjed ki:

– 77. sz. főút négysávosítására tanulmányterv és környezeti hatásvizsgálati dokumentáció készítése, környezetvédelmi engedély megszerzése, Veszprém-Nagyvázsony közötti szakaszra kb. 16 km-en hosszon, 20 m-es korona kialakítással, 2×2 sávos főúti paraméternek megfelelően.
– Nagyvázsony és Monostorapáti között a 77. sz. főút 11,5 t fejlesztés tanulmánytervének elkészítése Nagyvázsony, Pula, Kapolcs és Monostorapáti elkerülő szakaszokkal kb. 19 km-en
– Nemesvámos és Monostorapáti közötti szakaszon a párhuzamos kerékpárút fejlesztés lehetőségei is vizsgálandók.

A tájékoztató nem tartalmaz határidőt a munka elvégzésére.

A 77-es út egykori katonai tábor és katonai szemletorony előtti szakasza Nagyvázsony határában. A domborzat és a növényzet többnyire déli irányú szélesítésére kínál lehetőséget – Fotó: Győrffy Árpád

A 77-es főút a Vámosi csárda előtt – Itt kevés lesz a 20 méter, ha Nemesvámos felé megfelelő le- és felhajtási lehetőséget akarnak – Fotó: Győrffy Árpád

Mivel Nagyvázsony határa a 8-as számú főút veszprémi elkerülőjén lévő elágazótól 18 kilométerre van, megkérdeztem a NIF Zrt.-t, hogy honnan indul és meddig tart a tervezett 2×2 sávos szakasz.
A 77. sz. főút Veszprém (8. sz. főút) – Nagyvázsony elkerülő szakasz kezdő csomópontja a tervezési feladat. Ehhez kapcsolódóan a határszelvény a 77. sz. főút Veszprém és a 8. sz. főút Veszprém déli elkerülő út II. ütemtől tart a Nagyvázsony leendő elkerülőig – írták válaszukban.
A NIF Zrt. által a “Veszprém déli elkerülő út II. ütemről” kiadott térkép szerint a 77-es főút majdani csatlakozása a jelenlegi helyén lesz, így a mai elágazótól számolhatjuk a “kb. 16 km-en hosszt“.

A “Veszprém déli elkerülő út” fejlesztésének ütemezése – a térkép szerint a 77-es út elágazója a jelenlegi helyén marad – Forrás: NIF Zrt.

A fentieknek megfelelően a 2×2 sávos szakasz Nagyvázsony előtt két kilométerrel, a 77. számú főút és az Úrkútra, Ajkára vezető 7308-as számú közút elágazója környékén véget ér. Hogy pontosan hol, azt a NIF Zrt. válasza szerint a tervezett “Nagyvázsony elkerülő szakasz kezdő csomópontja” határozza meg. (Lásd a címképen.)

A mostani tervezési megbízás szerint valahol itt ér majd véget a 2×2 sávos, ha egyszer elkészül – Fotó: Győrffy Árpád

A 2019-ben jóváhagyott Balatoni Kiemelt Üdülőkörzet Területrendezési Terve a majdani nagyvázsonyi északi elkerülő helyét szorosan a falu mellett, közvetlenül a falu keleti szélétől indulva határozza meg. Ha az elkerülőt valóban a 2×2 sávos végpontjától szeretnék indítani, akkor módosítani kell majd ehhez a területrendezési tervet.

Nagyvázsonyi elkerülő út tervek – narancssárgával – a Balatoni Kiemelt Üdülőkörzet Területrendezési Terve szerint. A 77-es főút 22x sávos része az északihoz kapcsolódna – Forrás: Lechner Kft.

A szerződés az elkerülő szakaszokkal kapcsolatban Nagyvázsonyhoz hasonlóan a 77-es út által közvetlenül érintett többi település esetén is csak tanulmányterv elkészítését írja el. Tehát nem kérik a környezeti hatásvizsgálati dokumentáció elkészítését és a környezetvédelmi engedély megszerzését sem. Ezek szerint a nagyvázsonyi, a pulai, a kapolcsi és a monostorapáti elkerülő megépítése még a 2×2 sávos szakasz megépítéséhez képest is csak távlati elképzelés. Így ha valamikor elkészülne a 2×2 sávos rész, akkor a miatta idevonzott plusz autóstömeg még elviselhetetlenebbé teszi az életet az érintett településeken.

A kapolcsi Kossuth utca nem csak a fesztiválok idején szűk a várhatóan megnövekvő forgalomhoz – Fotó: Győrffy Árpád

Még nagyobb szívás elé néznek a Nivegy-völgyi települések és Zánka  a nem megfelelő utakra zúduló emelkedő járműforgalom miatt. Esetükben még tanulmányterv szintjén sem szerepel a NIV Zrt. megbízásában az elkerülő tervezése. Hasonló helyzetbe kerülhet Dörgicse is, ha sokan Mencshelytől a Halom-hegy mellett akarnak rövidíteni Akali felé.

A Balaton-felvidék középső részének közúthálózata a rendezési tervben “tervezett” települési elkerülő utakkal – Forrás: Lechner Kft.

Óbudavár egyetlen utcájában, a Fő utcán még a kutya is csak a háta közepére kívánja a Zánka felé itt átzúduló autóforgalmat – Fotó: Győrffy Árpád

a mencshelyi kocsma alatt még a felezővonal sem fér el, annyira leszűkül az út – Fotó: Győrffy Árpád

A 77. számú főút 18 kilométeres Veszprém-Nagyvázsony közötti szakaszából az elmúlt 12 évben egy 5 kilométeres részt újítottak fel Veszprémtől, ami kicsit tovább nyúlik a Vámosi csárdánál. Az út többi része egyre rosszabb minőségű, több helyen kell 60 kilométeres korlátozást elrendelni, hogy a nehéz kőszállító teherautók ne tegyék még jobban tönkre.

60-as sebességkorlátozás a felújított szakasz végénél az út egyre borzalmasabb minősége miatt – Fotó: Győrffy Árpád

Aszfaltcsere helyett csak foltozás jut a 77-es főút romló szakaszaira – Fotó: Győrffy Árpád

Ha eddig volt is remény arra, hogy a nem rég megcsinált öt kilométeres szakasz után is folytatják a burkolatcserét Nagyvázsony felé, a 2×2 sávos szakasz tervezésének megindítása miatt erről már végleg lemondhatunk. Miközben lehet, hogy a négysávosítás nem is komoly, csak kellett a kampányba valami jól hangzó ígéret.

Győrffy Árpád

Ha érdekesnek találta az írásomat, segítsen azzal, hogy megosztja, ajánlja ismerőseinek is!

 

Iratkozzon fel a balatontipp.hu hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! A feliratkozással hozzájárul adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatunkat és tájékoztatónkat itt olvashatja)

Hasznos lehet!

4 Comments on "Áldás vagy átok, esetleg sima kampányblöff lesz a 77-es főút négysávosítása?"

  1. Marosi László | 2022.01.28. at 13:21 |

    Olcsó ígéretekkel mindig tele a padlás, aztán ha mögé nézünk valójában az mindig egy mese : )
    Meg itt nem értetek ehhez, ha jól megnézitek nem lesz itt földes betonozás, az egész Veszprém- Tapolca út egy Viadukt lesz, az éri meg majd m i n d e n k i n e k :!)

  2. Most akkor van rajta sapka, vagy nincs?

  3. Pintér Borbála | 2022.01.24. at 21:52 |

    És a Badacsony északi körgyűrűt végre bezárhatnák már, az az 1 kilométer mióta hiányzik. Mindenki a parton megy miatta.

  4. Gazsi József | 2022.01.24. at 18:00 |

    Szerintem, ha már nagyon építeni szeretnének valamit, akkor a 8-as utat kellene tovább építeni, mert annak lenne értelme

Comments are closed.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár