Kőrakodó és a fekete flottát befogadó ipari kikötő épülhet a Szent Mihály-domb alatt

A tervezett ipari kikötő helye Balatongyörök és Vonyarcvashegy között - Az érintettek szerint a helyválasztás mellett szól több más mellett, hogy közútról, de akár vasútról is könnyen megközelíthető, és közel van az uzsai kőbányához is - GoogleEarth - Balatontipp

A Balaton működését jelentősen meghatározó gigaberuházás, egy ipari kikötő építésének előkészületei kezdődtek Balatongyörök és Vonyarcvashegy határában, a Szent Mihály-kápolnától alig 400 méterre. Bár a tó egésze nyerhet a létesítmény megvalósulásán, a különleges helyszín miatt mégsem fogadja mindenki örömmel a tervet.

 

A tervről először Pécseli Péter, a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság Balatoni Vízügyi Kirendeltségének vezetője beszélt nagyobb nyilvánosság előtt a Balaton Fejlesztési Tanács nyár eleji környezetvédelmi konferenciáján Csopakon. Mint elmondta, az ipari kikötőt a Balatongyörök és Vonyarcvashegy között jelenleg is üzemelő 110 ezer köbméter befogadóképességű zagytér mellett szeretnék kialakítani.

 

A térképen kékkel jelölt területen fehér színnel látható út vége a vízpart közelében – a tervezett kikötő területét most ilyen fás, bokros növényzet fedi – Fotó: Győrffy Árpád

Az iszap partra transzportálása mellett lehetőség nyílik nagy tömegű kő berakásra, és egy komoly téli kikötő kialakítására, ahol a Bahart flottáját és az egyéb ipari jellegű flottát is be lehetne fogadni. Egy olyan központi fekvésű ipari létesítmény alakulna ki, amire égetően nagy szükség van a Balatonon – fogalmazott Pécseli Péter.

Vetőné Zeke Erzsébet, a Nők a Balatonért Egyesület (NABE) térségi vezetője már közvetlenül az előadás után megdöbbenését fejezte ki, hogy minden előzetes egyeztetés nélkül ilyen tervet akarnak megvalósítani.

– Borzasztó, hogy a Balaton egyik legszebb területén, a Szent Mihály-kápolna alatt ipari kikötőt terveznek. Úgy tűnik, hogy a pálköveiek jól lobbiztak, hisz korábban oda lett volna tervezve egy ilyen kikötő. Nekünk is el kell kezdenünk a lobbizást, hogy ez ne történhessen meg – mondta.

 

180 fokos panorámakép a levegőből az előző képen mutatott helyről – Mint ebből kiderül, a parti sávot nádas zárja el a víztől, jobbra a Szent Mihály-domb alatti vitorláskikötő is látszik kicsit – Fotó: Győrffy Árpád

 

A tervezett kikötő helyétől 200 méterre lévő kemping kapuja – Fotó: Győrffy Árpád

 

A tervezett üzemi kikötőtől alig 50 méterre lévő vitorláskikötő bejárata – Fotó: Győrffy Árpád

Pécseli Péter válaszában próbálta hűteni a hangulatot. Az ipari kikötőt nem úgy kell elképzelni, mint az Adria partján egy hajógyárat. ahol hatalmas daruk és tartályhajók állnak. Ez az egyetlen olyan terület gyakorlatilag a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság kezelésében a Balatonon, ahol ezt meg lehet valósítani. Hatalmas az igény, hogy valahol létrehozzanak egy kőberakó helyet, és az egyre jobban gyarapodó “fekete flottát”, az ipari flottát is el kell helyezni valahol. Jelenleg egyre nagyobb fejtörést okoz az eszközök koncentrált elhelyezése. Üzemen kívül a Bahart is egyik-másik kikötőben dugdossa el azokat az ipari jellegű úszóegységeit, amikkel fenntartási munkáit végzi. Ha ezt koncentráltan, egy helyen lehetne kezelni, akkor környezeti kockázat szempontjából sokkal kisebb veszélyforrást jelentenének. A jelen pillanatban ez egy beerdősült terület, ahol nem terveznek teljes tarvágást. Az ipari tevékenység most is zajlik a területen a zagytér működése miatt. A kikötőt próbálják a tájba, természetbe illesztve, a legkisebb károkozással elhelyezni – magyarázta.
Az ágazat nyitott arra, hogy a terveiket, elképzeléseiket ismertessék, de ezt nem kívánság műsorként kellene elképzelni. Szeretnék, ha kompromisszum alakulna ki az ügyben – tette még hozzá.

 

Mólóépítés a balatonfenyvesi vitorláskikötőben – Fotó: Győrffy Árpád

Ahogy Pécseli Péter is utalt rá, az ipari kikötő megépítésének fő érintettje a tóval kapcsolatos építési munkákat meghatározóan végző Balatoni Hajózási Zrt., a Bahart lenne.

Elengedhetetlen, hogy legyen egy ilyen. Hiszen a Balaton túl azon, hogy üdülőhely, valahol egy műszaki feladat is. Rossz szóval élve, a Balatont üzemeltetni kell. Karban kell tartani a partvédőműveket, a kikötőket, adott esetben új kikötőket kell építeni, kotorni kell és így tovább. Mindehhez kell egy olyan műszaki flotta, ipari hajók, amik, valljuk be, a települések kikötőiben nem mutatnak jól. Ezekkel a turizmus nehezen egyeztethető össze. Mindezek összességében azt indokolják, hogy legyen egy olyan elkülönített hely, ami lehetőség szerint nem lakott területen van, távol van a frekventált üdülőhelyektől. Tehát az nem kérdés, hogy kell ilyen, csak az, hogy hol és hogyan – indokolta az építés fontosságát Kollár József, a cég vezérigazgatója egy október eleji beszélgetésünkben.

 

A Z önjáró uszály a földvári kikötőben az egyik május közepén – Fotó: Győrffy Árpád

Kollár József szerint ha már egy ilyen helyet létrehoznak, fontos lenne az is, hogy akkor az olyan több funkciós legyen, ami minden szükséges ipari tevékenységhez megfelel.

– Amire most feltétlenül gondolunk, az a kőberakás, de felmerülhet akár darabáru berakás, és a különböző ipari flották, uszályok, vontató-, kotróhajók és más eszközök tárolása. Nekünk van ugyan a legnagyobb ipari flottánk a Balatonon, de a Vízügynek, a Halászati Zrt-nek és más társaságoknak is néhány hajója. Emiatt ez egy közforgalmú kikötő lenne, amelyet mindenki használhat.

A vezérigazgató szerint még nem pontosan tisztázott, hogy ki lenne a gazdája, működtetője az új kikötőnek.

– Mi korábban önállóan próbálkoztunk egy ilyen létesítmény kialakításával, de nem találtunk megfelelő helyet. Ekkor kanyarodott a gondolkodásunk arra, hogy a Vízüggyel közösen valósítsuk meg. Pillanatnyilag annyira tartunk a tárgyalásokban, hogy ennek a kikötőnek milyen részei lennének, hol lenne a kőrakodó, hol lehetne kialakítani helyet egy parti darunak. A méreteket is meghatároztuk, hogy oda elférjen az összes ilyen hajó. Itt tartunk most. Az ügy gazdája ma még alapvetően a Vízügy. Azt még vizsgáljuk, hogy a Bahart ebben hogyan fog részt venni. Lehetséges akár az is, hogy társberuházók leszünk, hisz a következő évtizedre szóló fejlesztési csomagunkban ilyen célra mintegy másfél milliárdot beterveztünk. Ez meghatározhatná az üzemeltetést is. Elképzelhető, hogy közös lesz a beruházás valamifajta osztott tulajdonban. De az is lehet, hogy a Vízügy lesz a beruházó, és mi hosszabb távra kötünk velük szerződést az üzemeltetésre. Ezek a válaszok még nem forrtak ki.

Kollár József szerint sok akadályt kell leküzdeni a kikötő beindulásáig. Magán a kikötőn, a kapcsolódó épületeken túl a megfelelő közúti kapcsolatot is meg kell oldani, hisz a jelenlegi út kőszállításra nem lesz alkalmas. Akadályt jelenthet az is, hogy az érintett terület szomszédságában vitorláskikötő és kemping működik, és az érintett településeken sem szeretnének tavasztól őszig zajos, poros tevékenységgel együtt élni, nehéz teherautókkal találkozni.

– Emiatt nem lenne probléma, mert a mi vízépítési munkáinkra is elsősorban az őszi, késő őszi, kora tavaszi időszakig vannak engedélyek. A szezonban való munkavégzést kizárja az is, hogy a “fekete flottát” üzemeltető legénység a hajóinkon dolgozik. Tehát a két flotta párhuzamos üzemeltetésére nem is volna elég emberünk – reagált a felvetésre a vezérigazgató.

 

Szörfösök és munkagépek egy nyár végi napon Balatonfenyvesen – Fotó: Győrffy Árpád

Még az önkormányzati választás előtt beszélgettem több vezetővel az érintett térségben. Azt mondták, hivatalos megkeresést még nem kaptak, de a tervezést előkészítő szakemberek már puhatolództak náluk. Úgy tűnt, a helyik alapvetően nem zárkóznának el az ötlettől, ha garantálható, hogy április közepétől október végéig nem lesz zajos, vagy a környezetet más módon terhelő tevékenység a kikötő miatt. Ha így valósulna meg, még hasznára is válhatna egy ilyen létesítmény a környéknek.

Azt már csak én teszem hozzá, hogy egy ilyen ipari kikötő megvalósulása alapvető hatással lehetne a hajózási társaság további létére. Hisz akár az is előfordulhat, hogy néhány évvel később a Bahart jelenlegi műhelyei is átköltöznének az új kikötőbe, hogy Siófok központja megszabaduljon az ipari tevékenységtől.

 

Az építés alatt álló későbbi Szigliget motoros 2012 májusában a Bahart siófoki telepén – Fotó: Győrffy Árpád

Kollár József nem tartja reálisnak a felvetésemet. Szerinte a hajózást nem lehet csak úgy kirakni Siófokról, hisz ahhoz megfelelő infrastruktúrára, munkaerőre van szükség. Azt nem zárja ki, hogy egyszer költözniük kell a siófoki szigetről, de legfeljebb a közeli halászati telep lehet a cél, amit a Bahart korábban megvásárolt erre a célra. De ez szerinte még nagyon távoli kérdés.

Győrffy Árpád

Ezeket is ajánljuk

Balatongyörök – Polgármesteri üzenet és civil demonstráció az ipari kikötő ügyében

A Balaton jövője szempontjából fontos elképzelésekről lehet véleményt mondani – Ha sietünk!

Kővágóörs-Pálköve – Jegelték a kőrakodó újranyitásának ügyét –(2015.12.04.!)

Ha érdekesnek találta, egy lájkkal vagy megosztással ajánlja másnak is!

 

Iratkozzon fel a Balatontipp.hu heti hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! A feliratkozással hozzájárul adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatunkat és tájékoztatónkat itt olvashatja)

Hasznos lehet!

4 Comments on "Kőrakodó és a fekete flottát befogadó ipari kikötő épülhet a Szent Mihály-domb alatt"

  1. Otte Lajos | 2019.11.03. at 21:13 |

    Felháborító, tiltakozom. Györök és Vonyarc polgármesterei azonnal indítsanak a települések honlapjain tiltaskozó aláírásgyűjtést és helyezzék kilátásba lemondásukat, amennyiben mégis sor kerülne erre az ipari gigaberuházásra a térségben. Az uzsai kőbányából szállítsák vasúton a követ, sőt az országutakon sajnos még nyáron is gyakorta látható hatalmas kőszállító gigateherszállítókat és illő lenne fele akkorára csökkenteni, mert hiába újították fel a közelmúltban pld. a györöki autóutat, az ilyen nehézjárművek néhány év alatt tönkreteszik. Ez a térség érintetlen ermészetvédelmi terület!
    egy negyven éve györöki nyaralótulajdonos

  2. Kovács Géza | 2019.11.01. at 13:05 |

    Ez itt Természetvédelmi terület hello! Tisztelt illetékesek mond még ez a fogalom nektek egyáltalán valamit? Vagy belinkeljem a wikipédiát? Nem csak erdőirtásról van szó, hanem a nádas is érintett. A gyerekeitek is már majd csak filmen fogják nézni, hogy milyen szép természeti értékei voltak a Balatonnak. Feláldoztok mindent a pénz oltárán, szégyeljétek magatokat!!!

  3. Nemeth Balázs | 2019.10.31. at 21:38 |

    Felháborító !

    Egy természeti értékekben gazdag ,érintetlen területre – ahol sohasem volt ipari tevékenység – esett a választásuk . Megáll az ész !! Pénzért, fizetésért ilyen ökörségeket kitalálni na ez undorító !
    Az ilyen emberektől visszavenném a diplomájukat és kötelezném pl. kubikolásra . Talán ott kevésbé káros a tevékenysége .

  4. Szabolcs László | 2019.10.31. at 16:10 |

    Kedves Vetőné Zsóka! Köszönet a magam és a többi Szt.Mihály klub-társam nevében is harcos kiállásodért az ügy érdekében ! A Szt.Mihály kápolna oly csodásan uralkodik a településünk fölé magasodó -majd’ a Balatonba benyúló- Szt.Mihály hegyen, hogy ezt az egyedüli látványt bármiféle kőrakodóval, ipari kikötővel nem hagyhatjuk tönkretenni !!!

Comments are closed.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár