Tanácsok hőségriadók, UV riasztások idejére

Kutyameleg lesz a következő napokban - jó tanácsok a könnyebb elviseléséhez

2017 nyarán várhatóan az átlagosnál is többször adnak ki hőségriasztást, ahogy az illetékesek június 22-én is tették az időjárási az előrejelzések alapján, amikor másodfokú riasztást rendeltek el öt napra. Ilyen helyzetekre szeretnénk tanácsokat adni az ÁNTSZ anyagával, aminek egyes részeit – például a sörivás tilalmát – mi kelló óvatossággal fogadjuk.

 

Az egészségügyi szervek arra figyelmeztetnek, hogy ilyen időszakokban a nagy hőség bárkinél okozhat egészségügyi panaszokat, kellemetlen tüneteket, dekoncentrációt, de vannak különösen veszélyeztetett csoportok, például a kisgyermekek, az idősek, valamint a szív- és érrendszeri betegségben szenvedők. Ezért azt kérik, hogy az elkövetkező napokban mindenki különösen ügyeljen a fokozott folyadékbevitelre. Kerüljék a kávé, az alkohol, a magas koffein- és cukortartalmú üdítők és zsíros ételek fogyasztását.

Javasolt az is, hogy 11 és 15 óra között a tűző napon ne tartózkodjon senki, és a napon mindenképpen indokolt a megfelelő ruházat, illetve naptej használata a leégés elleni védelem érdekében. Ne hagyják a gyermekeket, állatokat parkoló autóban, és aki teheti, töltsön több órát légkondicionált helyiségben. A bárki által igénybe vehető légkondicionált helyiségek listája elérhető a fővárosi és a megyei katasztrófavédelmi igazgatóságok weboldalán.

Az autóval közlekedők figyelmére is kedvezőtlen hatással lehet a nagy meleg, ők fokozott óvatossággal vezessenek. Akik a kánikulát vízparton töltik, napozás után hűtsék le magukat, mielőtt a vízbe mennének, ne ugorjanak a vízbe felhevült testtel – figyelmeztetnek.

Fürdés előtt mindenképp zuhanyozzunk!

A hőhullám élettani hatásai

A hőhullám hőstresszt, napszúrást és hőgutát okoz. Kánikula idején a hőstressz súlyos veszély mind a munkahelyeken, mind vezetés közben, mind otthon. Akkor kell számolni ezzel a veszéllyel, amikor a testhőmérséklet néhány fokkal a normális fölé emelkedik (38 °C felett). A napszúrás a szervezet válasza a nagy melegre. Számos jelről felismerhető: erős izzadás, gyengeség, izomgörcsök, sápadtság, szédülés, hányinger, hányás, ájulás. Hőguta akkor következik be, amikor a szervezet már nem tudja kontrollálni a testhőmérsékletet. A testhőmérséklet gyorsan emelkedik (39 °C feletti), a hőleadás elégtelen, a test nem tud lehűlni. A bőr vörös, száraz (nem izzad), gyors és erős a pulzus, kínzó fejfájás, szédülés, hányinger, zavartság és eszméletlenség jellemzi. A hőguta halálos is lehet, tartós mentális károsodást idézhet elő.

Tanácsok hőséghullám idejére

Kerüljük (különösen a betegek, a 0-14 éves korú gyermekek és az idősebb korosztály) a szabadban tartózkodást és dolgozást! Tartózkodjunk minél többet az árnyékban vagy hűvös/klimatizált helyiségekben. További teendők:

  • lakás hűtése, éjszakai szellőztetése, légkondicionálása
  • testhőmérséklet alacsonyan tartása
  • gyakori zuhanyozás
  • világos, bő ruha viselete
  • rendszeres folyadékfogyasztás,  pótlás
  • testhőmérséklet folyamatos ellenőrzése
  • gyógyszerek szedése esetén egyeztetés a kezelőorvossal a folyadék-egyensúly fenntartása érdekében
  • gyógyszerek megfelelő hőmérsékleten tartása
  • hűtött, klimatizált középületek felkeresése

Mit igyunk
Víz, ásványvíz, tea, szénsavmentes üdítők, paradicsomlé, aludtej, kefír, joghurt, levesek

Mit ne igyunk?
Kávé, alkohol tartalmú italok, magas koffein és cukortartalmú szénsavas üdítők

 

Párakapu és árnyékos játszóhely az alsóörsi strandon – a tető alatt, sakk mellett talán még a sör is mehet

 

Erős UV-sugárzás, UV riasztás:

A Nap nélkül elképzelhetetlen az élet a Földön, de nyáron az erős napsugárzás – különösen az ózonréteg elvékonyodása óta – veszélyes is lehet az egészségünkre. A lakosság tájékoztatása érdekében kidolgozott UV index a Napból a Föld felszínére érkező  ultraibolya sugárzás erősségét mutatja. A nyári hónapokban az Országos Meteorológiai Szolgálat közzé teszi a másnapra várható maximális UV értékeket a honlapján (www.met.hu). 2011 óta az öt mérőállomáson mért, óránkénti adatok is nyilvánossá váltak. Az UV index segítségével egyértelműen és könnyen meghatározható az UV sugárzás erőssége, és annak megfelelően a a szakemberek által javasolt óvintézkedések módja is.

 

UV sugárzási szint mértéke

UV index

Javasolt óvintézkedések

Gyenge 0,1 – 2,9 Nem kell védekezni. Biztonságosan tartózkodhatunk a szabadban.
Mérsékelt 3 – 4,9 Korlátozzuk a déli napon eltöltött időt!
Erős 5 – 6,9 A védekezés ilyenkor már szükséges! Tartózkodjunk árnyékban/fedett helyen! Fedjük bőrünket, viseljünk inget, szemüveget, kalapot és használjunk napvédő krémet!
Nagyon erős 7 – 7,9 Fokozott védekezés szükséges. Kerüljük a szabadban tartózkodást 11 és 15 óra között! Ha mégis a szabadban kell tartózkodnunk, keressünk árnyékot! Az ing, a napszemüveg, a kalap és a naptej használata elengedhetetlen!
Extrém 8 + Különleges védekezés szükséges. Kerüljük a szabadban tartózkodást 11 és 15 óra között! Ha mégis a szabadban kell tartózkodnunk, keressünk árnyékot! A hosszú ujjú ing, a napszemüveg, a kalap és a naptej használata kiemelten fontos!

 

Amennyiben az UV index másnapra várható értéke eléri a 7,5-es értéket, az OMSZ UV riasztást ad ki, amely visszavonásig érvényben marad.

A magas UV index érték élettani hatásai:

Az erős UV sugárzás káros az emberi bőrre, a szemre és az immunrendszerre, de a növényeket és az állatokat is károsítja (az ultraibolya fény a növényeknél terméscsökkenést és erdőpusztulást idéz elő). Továbbá:

•          a fokozott UV sugárzás a bőr leégését, szeplősödést, a bőr korai öregedését és bőrrákot okoz.

•          a fokozott UV sugárzás a szaru- és a kötőhártya gyulladásához vezethet a szemben, és a szürkehályog kifejlődését okozza vagy gyorsítja.

•          a fokozott UV sugárzás gyengíteni képes az emberi immunrendszert. Ezáltal növelheti a fertőzések kockázatát, és korlátozhatja a betegségek elleni védekezés hatékonyságát.

 

Tanácsok magas UV index esetén

Tartózkodjunk (különösen a betegek, a 0-14 éves korú gyermekek, az idősebb korosztály és a napon dolgozók) árnyékban vagy fedett helyen. Fedjük bőrünket, viseljünk inget, napszemüveget, kalapot, és használjunk napvédő krémet!

Ha nem ismerjük  az UV index értékét, az általános szabály az, hogy a nyári hónapokban 11 és 15 óra között tartsuk be ezeket a szabályokat.

A gyermekek és fiatalok különleges védelmet igényelnek

•          A gyermekek többet vannak a szabadban, mint a felnőttek. Az emberek többsége az élete során kapott összes UV sugárzás közel  80%-át 18 éves kora előtt kapja.

•          A gyermekek bőre vékonyabb és érzékenyebb, a nyári – déli napsütésben még egy rövidebb idejű kint tartózkodás is súlyos égést eredményezhet!

•          A gyermekkori gyakori napozás és leégés magasabb bőrrák gyakoriságot okoz a későbbi életben.

 

Itt is feliratkozhat a heti hírlevelünkre

A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár