Balatoni bringakör – Az eddig munka a komplex fejlesztés helyett inkább komplex blöff

Gyakorlatilag felesleges felfestés a bicikliút Balatonfűzfő és Balatonkenese közötti szakaszán. Az értelme talán csak annyi, hogy több kilométert lehet vele kommunikálni a győzelmi jelentésben - Fotó: Győrffy Árpád

Bár konkrétan senki sem hazudott, mégis sok embert rendesen megvezettek a Balatoni Bringakör komplex fejlesztésének mondott munka első fázisáról szóló hírekkel. Megnéztük, mit is jelent valójában a “teljes bringakörből 42 kilométeren megerősítették és javították az burkolatot, több tájékoztató táblát helyeztek ki” – bejelentés. Mi alig 16 kilométeres valós teljesítményt találtunk a 670 millió forintért.

Az illetékesek egy május végén Siófokon tartott sajtótájékoztatón jelentették be, hogy a “nem engedélyköteles szakaszok felújításával idén tavasszal megkezdődött a Balatoni Bringakör kerékpáros útvonal komplex fejlesztése. Jelenleg az I. ütem megvalósítása zajlik, összesen 42 kilométeren, a Zamárdi-Balatonlelle, Balatonakarattya-Siófok, Balatonkenese-Balatonalmádi közötti útvonalakon, és Aszófő településen a Bringakör önkormányzati utcákon vezetett nyomvonalán.
Mint elmondták, “az első ütemben elvégzendő beavatkozások jellemzően teljes felületű aszfaltszőnyegezési és lokális burkolatjavítási munkálatokat tartalmaznak. A kerékpárosok tájékozódásának segítése érdekében KRESZ- és útirányjelző táblákat helyeznek ki, és több mint 2100 négyzetméternyi felületet látnak el újonnan felfestett burkolati jelekkel.
Megtudhattuk azt is, hogy a “fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, uniós és hazai forrásból valósul meg. A kivitelezést a STRABAG Általános Építő Kft. végzi 655.545.928 forint értékben.”

A NIF akkor közreadott fotója a siófoki Baross utcában zajló munkáról

Egy héttel ezelőtt az illetékes államtitkár az MTI-n keresztül már arról tájékoztatott. hogy “a Balatoni Bringakör komplex felújításának első üteme a napokban befejeződik 670 millió forint felhasználásával. Az első ütemben a 220 kilométeres teljes brigakörből 42 kilométeren megerősítették és javították az burkolatot, több tájékoztató táblát helyeztek ki.”

Arra gondoltunk, végigjárjuk az érintett szakaszt, hogy rögzítsük, valójában mit is végeztek.

A Balatonlellétől Siófokon, Balatonkenesén át Aszófőig terjedő mintegy 100 kilométeres távon összesen 15,5 kilométer teljes szélességben felújított burkolatot találtunk. Ha a kisebb-nagyobb foltokat is hozzászámolom, a javítási munka hossza akkor sem éri el a 16 kilométert. Mint a fentiekben olvasható, ez került 670 millió forintba. Ez a teljesítmény még akkor is jelentéktelen, ha eltekintünk attól, hogy a bicikliút “fejlesztés” valójában csak járulékos dolog, hisz alapvetően leromlott belterületi utcákat javítottak meg, amiket a biciklisek is használhatnak.

A Balatoni Bringakör érintett szakaszához képest talán legjobban akkor tudjuk értékelni a munka eredményét, jelentőségét, ha az alábbi térképen megnézzük azokat az apró kék vonalakat, amik az aszfaltozás hosszát méretarányosan mutatják.

A térképen az aszfaltozott szakaszok GPS-szel rögzített méretarányos hossza – Forrás: Balatontipp

A bejelentések szerint a “komplex fejlesztés” fontos eleme volt az új táblák kihelyezése. Mi ilyenekkel nem nagyon találkoztunk. Inkább az tűnt fel, hogy több helyről még a korábbiak is eltűntek. Ahol mégis volt új tábla, ott követték azt a rossz északi parti hagyományt, hogy a tábla nem tartalmazza a következő települések távolságát.

Ugyancsak a munka fontos elemeként számoltak be a 2100 négyzetméternyi újonnan felfestett burkolati jelről is.  Több helyen valóban találkoztunk hasznos jelzésekkel, de talán ennél is több volt az olyan, ami alapvetően nem sokat segít a közlekedésben. Miközben sok olyan hely van, ahol a kesze-kusza nyomvonal miatt nagy szükség lenne akár táblákra, akár az aszfaltra festett jelzésekre.

Minderről kicsit részletesebben is a bejárás során készített fotók segítségével. Elsőként a Balatonlelle és Szántód közötti 20 kilométeres szakaszt derítettük fel, ahol 4 kilométer hosszú aszfaltozást találtunk.

Balatonlelle keleti széle és a Szirom köz között a Köztársaság utcában találtunk egy közel 500 méteres aszfaltozott szakaszt, amin a jelzés arra utal, hogy a jövőben itt az úttestre irányítják a bicikliseket a járda helyett – Fotó: Győrffy Árpád

A Köztársaság utca többi részén továbbra is a sűrűn gyökerekkel rongált járda a kijelölt bicikliút

Balatonszemesen a Lelei út egy részén csak javításokat végeztek, de az Arany János, a Semmelweis és a teljes Berzsenyi utca új burkolatot kapott a központi strandig. A képen a nagyon hangulatos Berzsenyi utca, amire nagyon ráfért a javítás

Ugyancsak teljes hosszában leaszfaltozták a Szemes keleti felén lévő Tompa Mihály utcát

Itt találkoztunk hasznos aszfaltjelzéssel például a Semmelweis és az Arany utca találkozásánál

A felújítók figyelme nem terjedt ki arra, hogy a Kikötő utcához a vasútállomás felől érkezők nem kapnak tippet a folytatáshoz

A Kikötő utca és a Cinka Panna utca találkozásánál pedig egyenesen a Balatonba vezetnék a bicikliseket a rossz helyen és rosszul használt jelzéssel

Ugyancsak hasznos lenne egy jobbra mutató tábla az őszödi tündér utcánál, ha már az egyenesen a Bagolyvár utca felé menő régi nyomvonalról lemondtunk

A beszámolókban szereplő 42 kilométeres hossz valószínűleg úgy jöhetett össze, hogy az ilyen jelzésekkel dekorált utcák teljes hosszát beszámították. A képen látható szárszói Berzsenyi utcában például nem sok jelentősége van ezeknek az apró keresztező utcák torkolatánál

Talán hasznosabb lett volna, ha inkább a bicikliút egyik legkritikusabb szakaszára, a szárszói Jókai utcára fordítják az ilyen pénzt

.

A második menetben a keleti medencét bicikliztük körbe Balatonfűzfőről, a Tobruki strand elől indulva, és ugyanoda visszatérve. A mintegy 80 kilométeres távon összesen 11 kilométernyi aszfaltszőnyeget és kisebb-nagyobb foltot találtunk, és ehhez jön még az aszófői fél kilométeres szakasz a vasútállomás előtt.

Fűzfőn a tobruki részen 50-60 méteres, a bicikliúthoz kapcsolódó szakaszt találtunk, a Fövenyes strand melletti Sirály utcában pedig további 140 métert – a képen az utóbbi látható

Az elvégzett munka talán leglátványosabb része a Fűzfőt Kenesével összekötő Gesztenyefa soron eddig meglévő telek kerülő szakasz megszüntetése volt, a bicikliútba beágyazódó ingatlan átvágásával  – a képen. Ezen az erdős részen közel 200 méteren fektettek új szőnyeget, több kisebb javítást végeztek és megtisztították az út szélét a növényzettől. Ezzel az eddig is kellemes szakasz még jobb lett

Kenesén a Kikötő utcában több helyen kisebb-nagyobb foltozást végeztek

A munka nem terjedt ki a Vasút utca melletti önálló szakaszra, ami nem csak leromlott, de gondozatlan is

A kenesei önkormányzat szép ajándékot kapott az Alteleki utca leaszfaltozásával. Igaz, kevés lehetett a pénz, mert a végére már nem jutott

Az utca másik végéről visszanézve látszik igazán, hogy itt eredetileg nem is az úttest volt a bicikliút, hanem az egykor bicikliútként megépített járdát használták közösen a kerékpárosok és a gyalogosok – amíg tönkre nem ment. Most valószínűleg az úttest javítására kellett inkább a pénz. Mi egyébként nem erre járunk, inkább lemegyünk a partközelében futó Parti sétány utcába. Ha már Balaton, legyünk a vízhez közel

Az akarattyai Árpád utca az Alteleki utca ikertestvére. Már 35 éve, a balatoni bringakör kialakításának hajnalán is súlyos csapás volt a biciklisekre a hosszú és húzós emelkedő miatt, és hogy vele a Balaton minden csodáját kikerüli a túrázó. A Kenesével azonos település akkori vezetői bicikliút építés címén szereztek pénzt itt is járdára. Most a trükk ugyanaz, csak az úttestet javíttatták ki a  hasznosabb célra érdemes pénzből – jobbról a közműbekötésekkel teljesen tönkretett egykori bicikliút

A számításokkal itt is gond lehetett, mert az utolsó 340 méterre már nem maradt az aszfaltból. Pedig lehet, hogy a jövőben épp csak a most kimaradt rész lesz bicikliút, ha végre bekötik a magasparti Kisfaludy sétányt a bringakörbe. Hogy pontosan mi lesz, nem tudni, mert még a lakossági fórumokat is a sajtó kizárásával szervezik

Egy kis esztétikai javítás a 71-es főút melletti szakaszon

A Világos felé vezető Sirály utcára is ráfért a javítás. Sajnos az egyik oldalon kispórolták a padka feltöltését, ami biciklivel könnyen eséshez vezethet

A világosi Szélső utca, Rózsa utca és Felszabadulás utca érintett szakasza is új burkolatot kapott. Ahogy a képen is látható, nagyon kell figyelni a többi közlekedőre

Egy gyakorlatilag teljesen felesleges felfestés a világosi Révai utca végén, ahol nem is lehet másfelé fordulni, csak a jó irányba

Ötven méterrel arrébb viszont jól jönne egy jelzés a Kossuth utca és a rigó köz találkozásánál – még jó, hogy a táblára utólag valaki ráfestett egy nyilat

A Csók Istvány sétányra is bőven jutott a kilométer növelő, itt felesleges festékből

A siófoki Baross utcában két szakaszban összesen 2,6 kilométert aszfaltoztak le. Igaz, így is maradt rossz minőségű rész

Siófokon a másik jelentősebb aszfaltozás az Indóház utcában volt 850 méteren. Az utca jelentős részében a festéssel az út szélére szorították a bicikliseket. Ráadásul az út Balaton felőli oldalán végig csatornafedőket kell centizve kerülgetni – vagy átrázkódni rajtuk. A fejlesztésekhez a civil kontrollt adó Magyar Kerékpárosklub Balatoni Tagozata jó ötletnek tartja a megoldást – sőt szerintük itt nincsenek is csatornafedők

Az Indóház utca után nem találtunk több javítást a déli parton, csak Széplak határában botlottunk bele ebbe az 1,1 milliárdos bringakör fejlesztést hirdető táblába. Jól jellemzi a helyzetet a mellette lévő kerékpárutas tábla, ami gyakorlatilag a Balatonba irányítaná a bicikliseket – ha komolyan vennék

Fűzfői kiindulási pontunkhoz közeledve Almádi nyugati részén, a Véghelyi utcában találtunk rövid javítást

Az Öregpark és a vasút közötti szakaszt végig újraöntötték. Így már az autók is kényelmesebben elférnek

A Neptun utca nem változott

A tapasztalatainkat talán azzal összegeznénk, hogy az újraaszfaltozott szakaszok többsége kellemesebbé, tartalmasabbá teszi a balatoni biciklizést. Ugyanakkor ennyi pénzből ennél sokkal komolyabb eredményt kellett volna elérni, s a felhasznált pénz egy részét eleve másra, más szakaszokra kellett volna költeni. Ideje lenne már annak is, hogy a jelzések kihelyezéséről döntő illetékesek  közül valaki végre úgy nézze végig az útvonalat, mintha maga is tájékozatlan biciklis lenne.

Ráadásként egy szomorú hír, ami csak közvetve kapcsolódik a fentiekhez: a tavaly ősszel javított tihanyi szakasznál a természet nem adja fel

Végül meg szeretném köszönni Andreának, Attilának és a tihanyi Móló büfé többi dolgozójának, hogy töltőárammal és nem utolsó sorban lángossal, gyrosszal, sörrel segítették energiánk pótlását, hogy elvégezhessük a munkánkat.

Kép és szöveg Győrffy Árpád

Ha érdekesnek találta, egy megosztással ajánlja másnak is!

 

Iratkozzon fel a Balatontipp.hu hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! A feliratkozással hozzájárul adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatunkat és tájékoztatónkat itt olvashatja)

Hasznos lehet!

7 Comments on "Balatoni bringakör – Az eddig munka a komplex fejlesztés helyett inkább komplex blöff"

  1. Erdős Zoltán | 2019.06.27. at 06:48 |

    A pénz elköltésében annyiban vagyok érintett, hogy egyrészt magyar adófizető vagyok, és szeretném tudni, mire költik azt, amit befizetek, másrészt én is szeretek biciklizni a Balaton körül, illetve szeretném, ha minél többen tennék ezt, ezért elsőrendű szempont, hogy színvonalasan fel legyen újítva.
    A nézőpontom talán csak annyiban más, hogy a Magyar Kerékpárosklub közlekedési munkacsoportjának tagjaként beleláttam valamennyire a tervezésbe és tudom, milyen ütemezésben és hogyan tervezik felújítani a Balaton-kört, és mire van lehetőség. Persze én sem vagyok naiv, tudok a különböző lobbiérdekekről, amelyek helyenként a strand kellős közepén szeretnék vezetni a Balaton-kört (ebben leginkább a KMSZ jeleskedett), és azokról a pökhendi nyaralótulajdonosokról, akiket “zavar a kerékpárforgalom” (Balatonszepezd, Szántód). Egyes helyeken (pl. Balatonlelle Köztársaság utca) pedig sokat kellett küzdeni azért a településvezetőkkel, hogy elfelejtsék a kis forgalmú utca melletti keskeny kerékpárutakat (itt végül nyitott kerékpársáv lesz az úttesten). Mi (Kerékpárosklub) mindenhol szakmai szemmel igyekeztünk megközelíteni a dolgot (kerékpárral kényelmes, vonzó és biztonságos kialakítás), ahogy tesszük ezt szerte az országban.
    Ezeket a próbálkozásokat amúgy néhol sikerült kiirtani, néhol nem (pl. Balatonbogláron, ahol úgy tűnik, a Parti sétány-Strand sétány lesz a hivatalos nyomvonal a Hunyadi utca helyett), mindenesetre a kezdeti elképzelésekhez képest kicsit jobb az összkép.
    Vagy mondjuk az akarattyai Árpád utca esetében pl. még most sem világos, mi lesz a körforgalom és az Ady utca között, mert a friss kiviteli tenderben (https://ekr.gov.hu/portal/kozbeszerzes/eljarasok/EKR000787952019/reszletek) itt valamiért kiszélesített gyalog-kerékpárút van (az Árpád utca maradékán az úttestet ugyan felújította az önkormányzat egy másik pályázatból, de az nem lesz a hivatalos Balaton-kör része, ugyanis az útvonal a körforgalomtól az Árpád és Ady utcán át a Kisfaludy sétányon megy majd).

  2. Nagyon örülök, hogy a pénz elköltésében érintettek is megtalálták az írást. Kérem, hogy hozzászólás esetén jelezzék, milyen minőségben, érintettségből fogalmazzák meg álláspontjukat.
    Győrffy Árpád

  3. Erdős Zoltán | 2019.06.26. at 21:44 |

    Szerintem felesleges a hangulatot kelteni azzal, hogy x éve járdaépítésre kapott pénzt az önkormányzat, most pedig útépítésre, és erre költötték el ezt a forrást. Az aszfaltozás ennyibe kerül. És ezt a 670 millió forintot azért költötték el, hogy a Balatont komfortosabban lehessen megkerülni biciklivel, nem másért. 20-30 év alatt kicsit fejlődött a tervezési hozzáállás is, és a döntéshozók is felismerték, hogy az ilyen helyeken, mint az Alteleki utca, Árpád utca, felesleges és veszélyes a keskeny kerékpárútra küldeni a kerékpározókat, mikor ott a kis forgalmú úttest, ahol kényelmesen elfér mindenki, és sokkal jobb lesz erre biciklizni, mint korábban. Ezért újították fel az úttest aszfaltburkolatát, és nem a települések igényei miatt.
    Szerintem legyen mindenki kicsit türelmes, 220 km-nyi nyomvonal nem tud megújulni pár hét alatt. Ami elkészült, az a képek alapján is jó minőségű – ha mégis van benne hiba, azt pedig mindenki jelezze a beruházónak. (A felfestések, táblázások pedig még nem készültek el teljesen, abban azért is lehetnek hibák.)

    Közben megjegyezném én is, hogy három kiviteli tender fut jelenleg (Balatonakarattya-Siófok, Zamárdi-Balatonszárszó, Balatonöszöd-Balatonlelle), amiből az engedélyköteles szakaszok felújítása-bővítése történik majd meg. Ezek leginkább olyan szakaszok, ahol eddig forgalmasabb úton kellett menni, és most új kerékpárút épül, vagy az eddigi keskeny kerékpárutat szélesítik ki, esetleg leburkolnak egy földutat. Ezeknek a munkálatai értelemszerűen ősszel tudnak majd elkezdődni legkorábban.

  4. Hubik Tibor | 2019.06.26. at 21:22 |

    A felújítás első üteme a nem engedélyköteles szakaszokat érintette.
    Ez nem azt jelenti, hogy Balatonlelle és Balatonalmádi között már ne nyúlnának hozzá a nyomvonalhoz. Több helyen módosulni is fog (pl. Balatonakarattya, Kisfaludy sétány)
    A táblázás és a piktogramok felfestése még nem fejeződött be, ezek a következő napokban tovább folytatódnak. Szóval még nem kell parázni. Mi is figyelemmel kísérjük a felújítást. Sajnos nem minden szakasznál volt beleszólási lehetőségünk. Siófokon sem, de úgy gondoljuk, hogy az Indóház utcában jó döntés született a nyitott sávokkal, mivel a jelenlegi nyomvonal (Mártírok útja) jóval forgalmasabb és a folytatása a Petőfi sétány alkalmatlan kétirányú kerékpározásra. Az Indóház ezen szakaszán is azért elég nagy a forgalom, ezért teljesen indokolt volt a nyitott kerékpársáv felfestése. A kivitelezésért nem a Magyar Kerékpárosklubot kell hibáztatni!
    Amikor hivatalosan is bejelentik, hogy vége a nem engedélyköteles szakaszok felújításának, akkor szervezünk egy bejárást és összeírjuk az észrevételeinket és elküldjük az illetékeseknek.

  5. Kalló Zoltán | 2019.06.23. at 09:08 |

    A cikkben említett felújítások nagy részét láttam május másodikán és harmadikán balatoni kör alkalmával. Fűzfő és Kenese között vagy Világos és Siófok között – de ide lehet sorolni a Szemes és Szárszó közötti részt – mind olyan helyeken dolgoztak amik maguk kis utcák és ott meg a hivatalos balatoni bringaút. Önálló résznél nem volt semmi javítás, pedig nagyon ráférne pl. Szárszó és Szemes között vagy Almádi és Fűzfő között.

    Ami még nagyon rossz, hogy az R76 építése miatt a balatonberényi leágazó és zala torkolat között nehezen járható az építési terület miatt a bicikliút.

    Valóban elég sok helyen nincs tábla vagy el van forgatva. Amit egy szemben jövő hiányolt pl. a távolságjelzők nagyon ritkák az északi oldalon.

    Sajnos olyan emberek döntenek meg nyilatkoznak akik sosem tekernek még egy métert sem bárhol a Balaton mellett.

  6. Nagy Éva | 2019.06.22. at 14:09 |

    Tökéletes, korrekt cikk! Köszönet érte. Én, magánemberként, már régóta szeretnék egy teljes bringakör felmérést csinálni, fotókkal – úgy értem, komplettet, méterről méterre, az összes borzalomról, pl. egy külön FB oldalon, de sajnos nekem annyi szabadidő, pénz, stb… sose lesz. Katasztrofális, legalább harmadrészben konkrétan életveszélyes, ócska ez a bringaút. A balatoni bringás szervezetet is kerestem már, régen is, hogy tenni kéne valamit, pl. egy tömegfelvonulással, de nem kapkodtak az ötletért. Ezt a cikket olvasva már értem, miért. Messze nem olyanok, mint a bpestiek. A cinikus dicsekvéstől meg – mint minden téren – ez ügyben undorodom. Köszönet még egyszer a cikkért!!!

  7. Csonka Endre | 2019.06.21. at 14:54 |

    Kedves Árpád!
    Sajnos, teljes mértékben egyet kell érteni Veled!
    Az egyik legkínosabb szakasza a balatoni kerékpárútnak Balatonvilágos és Siófok közti szakasz (Szabadi -Sóstó, Szabadi). Valóban megerősítették ezen a szakaszon az aszfaltot, de nem hogy szélesebb nem lett, de a rossz, alkalmanként életveszélyes helyzet tovább romlott. A megerősített útszakasz mellett zömében raktak ki ugyan kőzúzalékot, de a szintkülönbség, a laza patka az amúgy is elviselhetetlen terhet még kímosábbá tette! Ha már ennyire nincs pénz az út szélesítésére (a vasuti töltés megerősítésével, de annak rovására történhetne kedvezőbb változás), még a kevésbé forgalmas, a vasút nem a balatoni partján futó aszfaltos útra való terelés is jobb megoldás lett volna! Bekódolt a tragédia!
    Érdekesek és nagyon informatívak a híredid! Hálás köszönet érte!

    Üdvözlettel:
    Csonka Endre

Comments are closed.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár