Balatoni vitorlázás
Nem kell a jet ski a Balatonra! – a vitorlásszövetség elnöke a balatoni hajómotorokról – 14.10.08.
A vitorlázás ma is fontos eleme a balatoni turizmusnak, és a jövőben még inkább erre lehet számítani, állítja dr. Kollár Lajos, a Magyar Vitorlás Szövetség (MVSZ) elnöke, akit a szervezet helyzetéről, tevékenységéről és a hajók balatoni motorhasználatával kapcsolatos véleményéről is kérdeztem.
Az érsebész professzort 2013 májusában kisebbfajta palotaforradalommal választották a szövetség élére az előző elnök, az Orbán-kormány korábbi államtitkára, Gál András Levente helyett. Sokan a személycserével kapcsolatos politikai retorziónak tartották, hogy a szövetséget támogató több állami cég, köztük a Magyar Villamos Művek (MVM) megvonta a további segítséget az MVSZ-től. Az új elnök cáfolta, hogy politikai okok lennének az ilyen lépesek mögött, de azt maga is elismerte, hogy rendkívül nehéz helyzetbe kerültek a versenyszezon indulásakor elvesztett források miatt, ezért azonnal új támogatókat próbáltak keresni.
– Az akkor kialakult helyzet okozott egy kis izgalmat, de ma már nyugodt légkörben tudunk dolgozni. A régi szponzorok egy része visszajött és új szponzorok is megkerestek bennünket. A tavalyi évben már egy jelentős adósságállományt le tudtunk dolgozni, most pedig összességében azt tudom mondani, hogy a vitorlás szövetség pénzügyi helyzete jelenleg stabil. Ebben nagyon nagy szerepet játszott az idei sikeres Kékszalag, ami nem csak egy nagyon jó verseny volt jó szélviszonyok között – hiszen rekordok születtek. Hanem 18 millió forint nyereséget is termeltünk, ami jelentősen stabilizálta a szövetség működését.
Kollár Lajos szerint stabil körülmények között, jó eredményekkel működik a vitorlásszövetség
Kollár Lajos szerint nem csak a szövetség anyagi helyzete alakult megnyugtatóan, hanem a vitorlázás három alapvető szegmensében végzett munkájuk is.
– Az élsportban továbbra is nagyon jók vagyunk. Azok a fiatalok, akik tavaly is bizonyítottak, az idén is egymásután nyerték a világversenyeket. Ez azért is nagyon fontos, mert az idei és a jövő évben derül ki a megszerezett kvóták alapján, hogy ki fog kikerülni két év múlva az olimpiára. Az gondolom, hogy a már indulási jogot szerzett Berecz Zsombor mellett Tomai Balázsnak is nagy esélye van erre. Érdi Mári esetében az a nagy gondunk, hogy a 16 éves kora nem a legjobb ebben a pillanatban. A korosztályában már világbajnok, miközben már harapdálja a felnőtt mezőnyt. Lehet, hogy már most ott is meg tudja futni a kvótaszerzést, de ő a 2020-as olimpiára fog igazán beérni. Ugyancsak nagyon komoly esélyei vannak a Vadnai testvéreknek is.
Az elnök nagyon sikeresnek és színvonalasnak tartja a szövegség tevékenységének másik fontos szegmensét jelentő balatoni vitorlásversenyeket is. Bár az idei Kékszalagon nem érték el a korábbi részvételi rekordott, de a több mint ötszáz benevezett hajó mindenképpen kielégítőnek tekinthető egy ilyen versenyen, véli Kollár.
Az idei Kékszalagot rekordidővel elnyerő Fifty-Fifty a vízsugárral készített célvonalnál
– Bajokat inkább a magyar bajnokságokon láttam, ahol jelentősen csökkent az érdeklődés. Ennek nagyon sok összetevője van. A mi lehetőségeinken belül maradva igyekszünk megfelelő hajóosztály szabályokat, feltételeket kidolgozni a jövő évi versenyekhez. Nagyon nagyot nyitottunk a tömegsport felé. Szeretnénk, ha a nem csak profi versenyvitorlázók, hanem a túravitorlázók is minél több versenyen vennének részt. Szélesíteni szeretnénk erősen a vitorlázók táborát. Ennek érdekében kötöttünk együttműködési szerződést a Balatoni Hajózási Zrt-vel, nevünket adjuk és támogatjuk a Yardstick kupát, az érintett minisztériummal egyeztetve kidolgoztunk egy munkaanyagot ahhoz, hogy a Balaton-parti iskolák testnevelési óráink tanrendbe iktatva oktassák a vitorlázást. Azt szeretnénk, ha minél több gyerek jutna hajóhoz és vízhez. Füreden és Siófokon zajlanak az előkészületek, de szeretnénk bevonni Almádit, Keszthelyt, Balatonföldvárt is. Egyeztetünk az önkormányzatokkal és próbálunk hozzá anyagi forrást szerezni. Az iskolarendbe illesztett oktatással is segíteni szeretnék az utánpótlás nevelést.Kollár Lajos szerint a vitorlázás a sport mellett egyre inkább meghatározó eleme a balatoni turizmusnak, és ezt további fejlesztésekkel, programokkal erősíteni szeretnék.
A THE – Tihanyi Hajós Egylet vitorlásiskolájának tanulói a bencés apátság alatt
– Balatonfüreden már ma is ekszponenciálisan megemelkedik a vendégéjszakák száma, amikor a Kékszalag versenyt rendezzük. Azt szeretnénk, ha minden ilyen balatoni verseny egyfajta turisztikai nevezetességé válna. Erre is készítünk egy programot a Balaton Fejlesztési Tanáccsal és az érintett önkormányzatokkal.
Az MVSZ elnöke is úgy látja, hogy sokkal kevesebb vitorlás mozog a Balatonon annál, mint amit a kikötőkben lévő hajók száma egyébként indokolna. Abban bízik, hogy ezen is változtatni tudnak majd a tömegsport és a turisztikai programok erősítésével. Ugyanakkor a vitorlások motorhasználatát csak korlátok között tartaná a jövőben is elfogadhatónak.
– Ellene vagyok a teljesen liberalizált motorhasználatnak. Ha beengednék a belsőégésű motorokat a Balatonra és megjelennének a jet skik, az egy olyan zajszennyezést okozna, amit nem szabad meengedni. Azzel egyetértek, hogy a vitorlások segédmotorjának használatán valamennyit lazítani kellene. Első lépésként mi azt a javaslatot tettük, hogy legalább azok a túraversersenyeken résztvevő vitorlázók kapjanak jogot a motor használatára a verseny helyéig és vissza a saját kikötőbe, ha érvényes nevezéssel rendelkeznek. Jelenleg sok vitorlázó azért marad távol az ilyen versenyektől, mert egy nulla szélben esélye sincs, hogy a verseny után visszaérjen a saját kikötőjébe, miközben másnap esetleg már dolgoznia kell. Úgy néz ki, hogy erre lenne fogadókészség. Bár a vádat is nyomban megkaptuk, hogy ez kivételezés lenne, ha versenyen indulók megkapják az engedélyt, a túrázók meg nem. Szerintem a túrázás a vitorlázásról szól, nincs időhöz kötve. A túrázónak sokkal nagyobb a mozgástere, a szélviszonyoknak megfelelően módosíthatja a programját. Engem egyébként ez sem zavarna, csak valami jó szabályozási rendszer kellene, ami nem azokat szolgálja, akik még soha életükben nem húzták fel a vitorlát a hajójukon, csak motoroznának egyfolytában.
Győrffy Árpád
Az írás a turizmusonline.hu oldalon is olvasható
A Balatoni Bringakör bemutatása >> A Balatoni Bringakör Bizonyítványról bővebben >>
|
Balaton balatoni szabadstrandok bicikliutak balatoni bringakör bringakörút bizonyítvány boros kulturális sport szabadidős programok koncertek látnivalók