A svájci Safram Ventilo M1 típusú katamaránnal Christopher Peclard kormányos és csapata nyerte a 47. Kékszalag versenyt, illetve a Kékszalagot 17 óra 6 perces idővel.
A második 15 perccel hosszabb idővel a verseny jelenlegi csúcstartója és kétszeres győztese, a Fifty-Fifty 50 lábas katamarán lett Józsa Mártom vezetésével, a harmadik pedig az újabb 23 perccel később érkező tizenegyszeres Kékszalag nyertes Litkey Farkas a Cellum nevű 35 lábas új katamaránjával.
A győztes svájci hajó legénysége a befutás után reggel negyed háromkor
A csütörtök reggeli rajt után hamar kiderült, hogy a gyenge szél miatt az idén nem várható a tavaly beállított 7 óra 13 perces gyorsasági csúcs megdöntése. Ettől persze lehet akár komolyabb is a verseny, hisz ilyenkor is az a kérdés, hogy az esetlegesen rosszabb körülményekből ki tudja a legjobb eredményt kihozni.
A versenyre 540 hajó nevezett. A szám jelentősen elmarad a 2010-es 620 hajós csúcsoz képest. Valószínűleg az élmezőny egyre spécibb hajói és egyre profibb hajósai miatt a jövőben is számítani lehet a derékhad fogyására.
A startnál az idén is 6-7 kilométeres hosszan kígyózott a hajók sora a füredi kikötő és a zamárdi part között. A kéttestű hajók és trapézosok jellemzően a Zamárdi közelében próbáltak jó szelet találni, a hagyományos vitorlások pedig inkább az észak oldalon próbálkoztak.
Ingyen lufit mindenkinek
Szél alig volt
Ök adták a jelet
Egy eltévedt óceánátevező a Kékszalagon
AZ egyik nézőhajó
A magyar haditengerészet is kivonult
Elindultak
A kenesei bójánál Litkey Farkas új hajója, a Cellum nevű 35 lábas katamarán fordult először, majd a svájci Safram Ventilo M1 katamarán következett Christopher Peclard kormányossal, utánuk a gyorsasági csúcsot beállító Fifty-fifty Józsa Márton Miklós irányításával, majd első egytestűként Király Zsolt vezette Rafficája.
A siófoki bójához a Safram érkezett először, majd a Cellum, a Black Jack katamarán (Nagy R. Attila), a Principessa egytestű (Kaiser Kristóf), a Fifty – Fifty, a Raffica, RSM DTM nevű repülő katamarán (Vándor Róbert), Friss Víz katamarán (Petrányi Zoltán), a Lisa egytestű (ifj. Büki Gábor) és Naturaqua katamarán Ronald Gaeblerrel.
Mi a Tihanyi-szoros előtt vártuk az élbolyt. Elsőként a Safram tűnt fel, de a nyomában közvetlenül ott volt a Cellum, sőt Litkey csapata egy rendkívül látványos előzéssel maga mögött is hagyta a svájci hajót. Korai volt azonban az öröm, mert egy alig ötszáz méteres távon a Safram vissza is előzött.
Közben megérkezett a Black Jack is, és Siófok irányából feltűnt a Fifty-Fifty is. A következő percek ismét rendkívül küzdelmet hoztak. Először a Raffica próbálta lenyomni a korábban érkező Principessát, majd a Friss Víz húzott el mindkettőjük mellett.
A sorban az RSM DTM következett, aminek az idei verseny gyenge szeles indulása sem adta meg a lehetőséget, hogy igazán szárnyra kapjon. A következő a Rapidophen katamarán volt Váradi Szabó János kormányossal, majd a Naturaqua Ronald Gaeblerrel.
Mindenki másképp ütötte el az időt, amíg az első hajó Kenese felől visszaért
Volt aki az indulás után nem sokkal feladta
Tihanynál az első volt
Litkey Farkas szorosan a Safram nyomában – itt még
Itt le is előzte
Majd a Safram visszelőzött
Harmadikként érkezett a Black Jack – a versenyen végül a 6. helyen végzett
Negyedikként ért a szoroshoz a Fifty-Fifty – itt még siófoki háttérrel
Itt már Tihany előtt
A Friss Víz előzi a Rafficát és a Principessát a tihanyi halászfalu előtt – A hajó végül negyedik lett. A Raffica 8. helyet szerezte meg, a Principessa a 9. lett
Az RSM DTM Tihany előtt – a verenyen végül az övék lett az 5. hely
A Rapidophen volt a következő Tihanynál, a hajó végül a 10. helyen végzett
Az utána érkező Naturaqua a 7. helyet szerezte meg pénteken hajnalban
Az indulók jelentős része ekkor még a kenesei bóját sem érte el, és a gyorsabb hagyományos hajók közül is csak néhány hagyta el a siófoki bóját.
A keszthelyi bóját a Safram érte el legkorábban néhány perccel este kilenc előtt. Utána fél órányi időn belül a Friss Víz, a Fifty-Fifty, a Principessa, a Raffica, a Black Jack, a Rapidophen, a Naturaqua végül az RSM DTM tudott visszaindulni Füred felé.
Folytatás pénteken hajnalban
Az első három katamarán reggel kettő után futott be a füredi kikötő elé, ahol maroknyian, de a kései – vagy korai – időpont ellenére lelkesen fogadtuk a hajókat.
A Safram ért be elsőnek pénteken reggel 02:06kor
A Fifty-Fifty 02:21-kor követte
A Fifty-Fifty tisztelgése a parton lévő nézők előtt
A Cellum 02:44 kor érkezett
Itt már vitorla nélkül a nézők előtt – jobbról Litkey Farkas
Füredi éjszaka
Az első 37 befutó hajó sorrendje és ideje
Sorrend |
Hajó neve |
Kormányos |
Befutás ideje |
1. |
Safram |
Christopher Peclard |
2015.03. 02:06 |
2. |
Fifty – Fifty |
Józsa Márton Miklós |
2015.03. 02:21 |
3. |
Cellum |
Litkey Farkas |
2015.03. 02:44 |
4. |
Friss Víz |
Petrányi Zoltán |
2015.03. 03:11 |
5. |
RSM DTM |
Vándor Róbert |
2015.03. 03:13 |
6. |
Black Jack |
Nagy R. Attila |
2015.03. 03:17 |
7. |
Naturaqua |
Ronald Gaebler |
2015.03. 03:19 |
8. |
Raffica |
Király Zsolt |
2015.03. 03:33 |
9. |
Principessa |
Kaiser Kristóf |
2015.03. 03:33 |
10. |
Rapidophen |
Váradi Szabó János |
2015.03. 04:04 |
11. |
Media Contact Avatar |
Soponyai Géza |
2015.03. 04:24 |
12. |
Lisa-Keszthelyi Yachtkikötő |
ifj. Büki Gábor |
2015.03. 04:24 |
13. |
Sirocco |
Cittel Lajos |
2015.03. 05:27 |
14. |
Fantomasso |
Majthényi Szabolcs |
2015.03. 05:28 |
15. |
Capella |
Pomucz Tamás |
2015.03. 05:29 |
16. |
Anna |
Fehéri Gábor |
2015.03. 05:29 |
17. |
Huncat |
Rajnai István |
2015.03. 05:34 |
18. |
Orpheus |
Herkó Dezső |
2015.03. 05:40 |
19. |
Spirit of pleasure |
Kutics Krisztián |
2015.03. 05:45 |
20. |
Sleepwalker |
Temesfői Zénó |
2015.03. 05:49 |
21. |
Csimborasszó |
Fazakas György |
2015.03. 05:54 |
22. |
Paquita |
Rákóczi Gábor |
2015.03. 05:55 |
23. |
Fantom |
Török Zoltán |
2015.03. 05:58 |
24. |
Pannónia |
Jordán Balázs |
2015.03. 05:59 |
25. |
Shadowfax |
Bencsik László |
2015.03. 06:00 |
26. |
Irokéz |
Pajor Zsolt |
2015.03. 06:01 |
27. |
Fogatlan |
Michael Seiferling |
2015.03. 06:02 |
28. |
Lillafüred |
Dr. Gál András Levente |
2015.03. 06:02 |
29. |
Gardazzurra |
Simó Béla |
2015.03. 06:04 |
30. |
Ganz Danubius |
Bajusz András |
2015.03. 06:05 |
31. |
Picabo |
Kovács János Balázs |
2015.03. 06:09 |
32. |
Mix |
Radnóty Zoltán |
2015.03. 06:10 |
33. |
Surprise |
ifj. Bernula János |
2015.03. 06:11 |
34. |
Ham-let |
Gerendy Zoltán |
2015.03. 06:12 |
35. |
Szélvész |
Soós István |
2015.03. 06:13 |
36. |
Remete |
Szakolczai András |
2015.03. 06:13 |
37. |
Nemere II. |
Varga Kornélia |
2015.03. 06:14 |
A Kékszalag időrekordját évtizedeken át tartó Nemere II. az idén ismét jelentős díjat hozhat kormányosának. Ugyanis a kiírás szerint a 37. helyen befutott 75-ös cirkáló kormányosa, Varga Kornélia nyeri, illetve nyerte a leggyorsabb női kormányosnak felajánlott Gordon Evelyn-díjat.
Gordon Evelyn 1909-ben született, 1993-ban elhunyt Gordon Evelyn mindmáig az egyedüli női versenyző, aki elnyerte a Kékszalagot. 1940-ben és 42-ben a Tramontánát kormányozva kétszer is lenyomta a mezőnyt. Hozzátartozói ennek emlékére alapították a női kormányosokat ösztönző díjat.
Varga Kornélia egy évvel ezelőtt is a díj várományosa volt, mint az abszolút versenyben 9. helyen, az egytestű hajók között a Raffica után a 2. helyen végző Sponsor Wanted kormányosa. Akkor azonban vita merült fel arról, hogy mennyire volt a valóságban is a kormányos, mennyire csak a nevezési listán szerepelt ezen a pozíción a neve. A kérdés végül úgy oldódott meg, hogy a hajót nevező Raffica Egyesület lemondott a díjról, mert nem akartak méltatlan vitába keveredni a díj jogosságáról. A befutás másnapján kiadott, még nem végleges eredménylistán és majd a véglegesen is már nem is Varga Kornélia, hanem Ormándlaki Áron szerepelt a Sponsi kormányosaként. Tavaly végül a The First nevű hagyományos 33-as hajóval a 155. helyen végző Dr. Mekler Zita kormányos nyerte el a díjat. Rajta kívül még akkor még két női kormányos volt az indulók között.
Varga Kornélia az idén már az évadnyitó versenyen és a Fehér Szalagon is a Nemere II cirkálón vitorlázott. Mindkét versenyen a hajó tulajdonosa, Láng Róbert volt a kormányos. A bójalista, illetve befutói lista szerint a Kékszalagon a hajót Varga Kornélia kormányozta. Így ő nyerheti az idén a Gordon Evelyn díjat.
A képen a Nemere 2. a májusi szezonnyitón.
Tihanyig a Bora Bora fedélzetéről követhettem a versenyt. Köszönöm Gyulának és Erzsinek. illetve az alsóörsi Dingi vitorláskölcsönzőnek.
Kép és szöveg Győrffy Árpád
A Fifty-Fiftyn két szendviccsel verték a hazai mezőnyt – beszélgetés Józsa Mártonnal – 2015.07.10.
Vitorlázás – Gyorsasági pályaverseny a füredi móló előtt – lehetne látványosabb is – 2015.07.10.
Kékszalag – A Black Jack kormányosa szerint rendkívül jó verseny volt – 2015.07.10.
Ide kattintva feliratkozhat heti hírlevelünkre, ha értesülni akar új cikkeinkről