Balatonfüred – Festmények Aba-Novák köszörűsétől Wahorn álló farkú férfirepülőjéig – 2015.08.24.
Rendkívül sok színű, rendkívül érdekes, értékes, ugyanakkor a nézők egy részét várhatóan végletesen megosztó tárlat nyílt pénteken a füredi Vaszary Galériában A modern magyar festészet remekei címmel.
A vélemények változatossága már a megnyitó nagy számú nézőjének azonnali reakcióiból kiderült. Volt, akit a földszinten bemutatott múltszázad eleji, hagyományosabb nyelvű képek fogtak meg inkább, amíg az emeleten láthatók némelyike meghökkentette, akár taszította is őket. Mások meg ezeket a 20. század utolsó évtizedeiben készült műveket tartották izgalmasabbnak. Köztük a címben is említett, Repülő szerelmesek című Wahorn képet, vagy a kiállításon mellette látható Fe Lugossy alkotást, a Dojó érzékiséget. De említhetnénk Nádler István akt torzóra emlékeztető No. 3/A című képét, vagy Konok Tamás, Fehér László, Mazzag István, Hencze Tamás, Kondor Béla, Tot Endre, Veszelszky Béla nem hétköznapi nyeljárásban festett munkáját.
Egy látogató és két mű az emeleti anyagból – alul Fe Lugossy László Dojó érzékiség (1984), felette Wahorn András Repülő szerelmesek (1990) című képe
Az anyag összeállítói a kiállítással a modern magyar festészetet szeretnék bemutatni, ahogy a válogatáshoz mintát adó, A modern magyar festészet remekei című könyv is tette egy évtizede. A párhuzam nem véletlen, hisz a kiállítás kurátora a könyvet író Kovalovszky Márta művészettörténész.
A feladata persze most jóval nehezebb volt már csak azért is, mert a könyv közel ötször annyi képet tartalmaz, mint a 47 művet bemutató kiállítás. További korlátot jelentettek esetenként a kölcsönzési problémák, máskor a rendelkezésre álló helyszínen a falak méretei nem tették lehetővé, hogy pontosan kövessék a könyvben szereplő művek sorát. Így több esetben ugyanattól a szerzőtől más képet választottak, vagy egyes jelentős mesterek ki is maradtak – írták a látogatókat vezető kalauzban is.
Egy látogató a tárlat alapját adó könyvet lapozza Gyarmathy Tihamér Röpülj hajóm! című 1950-ben készült képe előtt
Az anyag az akadályok ellenére is nagyon gazdag. S ha teljes képet nem is tud adni minden korszakról, irányzatról, sok apró cseppben bemutatja a magyar festészet 20. századi gazdagságát. S mindezt “élőben”, a művek eredetijével teszi.
A kisebb balesete miatt a megnyitó résztvevőit csak írásban köszöntő Radnóti Sándor esztéta is az élő találkozás élményszerűségét tartotta a tárlat igazi erejének. Nagy érdemének pedig azt, hogy vállalni merte a kockázatot a mai festők megítélésénél.
Az alábbiakban néhány reprodukcióval adunk ízelítőt a tárlat anyagából, hogy az élő látogatásra bíztassunk mindenkit.
Czóbel Béla – Lány virágos ablak előtt (1904)
Gulácsy Lajos – Extázis (1908)
Mednyánszky László – Zsidó Katona (1910 körül)
Kmetty János – Nő csészével (1916)
Rippl-Rónai József – Lajos és Ödön (1912)
Kádár Béla – Hidas városkép (1921 körül)
Farkas István – Látnoknő – Nagykezű modell (1921)
Aba-Novák Vilmos – Köszörűs (1927)
Bernáth Aurél – Önarckép sárga kabátban (1930)
Egry József – Visszhang (1936)
Anna Margit – Ősz halász (1950)
Csernus Tibor – Taxiállomás (1954)
Tot Endre – Fehér kép (1963)
Veszelszky Béla – Kompozíció (1964)
Lakner László – Engedelmesen (1966)
Kondor Béla – Repülő férfi fegyverrel (1969)
Keserü Ilona – Nagy vidám (1969)
Gedő Ilka – Hullajtós művirág (1969-76)
Pinczehelyi Sándor – Búcsú 1-2. (1973)
Újházi Péter – Párviadal (1976)
Hencze Tamás – Háromszögletű tér (1981)
Mazzag István – Rómeó (1983)
Fe Lugossy László – Dojó érzékiség (1984)
Fehér László – Kőbéka (1986)
Konok Tamás – Összefüggések (1988)
Wahorn András – Repülő szerelmesek (1990)
Nádler István – No. 3/A (1996)
Radák Eszter – Már egy órája kihűlt a teám (2003)
A pénteki megnyitón több alkotó is megjelent. A képen Nádler István (balról) és Konok Tamás
A modern magyar festészet remekei című kiállítás január 3-ig látható.
Szöveg, képek, reprodukciók Győrffy Árpád
Ide kattintva feliratkozhat heti hírlevelünkre, ha értesülni akar új cikkeinkről