Vitorlázás – Balatoni Forma1 – A leggyorsabb vitorlás három perccel nyomta le a vonatot – 2014 október 24.


Balatoni Forma1 – A leggyorsabb vitorlás három perccel nyomta le a vonatot – 2014


Október 24-én új rekord született a Balaton ma is élő legrégibb vitorlás erőpróbáján, az 1998-ban két halottat is követelő Kenese-Keszthely szólóvitorlás gyorsasági versenyen. Az RSM DTM Sailing Team tagjai a GreatCup 32-es repülő katamaránjukkal néhány perccel két óra alá szorították a Balaton hosszában való átvitorlázásának idejét. Az új rekord beállítói ezzel 25 percet faragtak le a Fifty-Fifty által tavaly júliusban beállított nettó 2 óra 22 perces időből, miközben az 1921-es eredeti rekordidőt negyedére csökkentették, de még a leggyorsabb északi parti vonatot is lenyomták három perccel.







A vonatos párhuzam azért kínálja magát, mert a 93 éve azonos feltételekkel meghirdetett verseny szabályai ma is a vasúthoz kötik a hitelesítést. A Balatoni Yacht Club 1921. április 15-én rögzített kiírása szerint, a rekord megdöntésére vállalkozók maguk döntik el mikor próbálkoznak és melyik irányban teszik meg a Kenese és Keszthely közötti, légvonalban mintegy 76 kilométeres vízi utat. Ami fix, hogy az indulásnál és az érkezésnél mindkét településen le kell gyalogolni a kikötő és vasútállomás között, összesen mintegy másfél kilométeres távot. Az indulás és érkezés idejének igazolása úgy történik, hogy “a versenyző a kenesei, illetve a keszthelyi állomásfőnökkel percnyi pontossággal, tintával feljegyezteti azon hivatalos MÁV-időpontot, amely időpontban a versenyző indulása előtt illetve érkezese után közvetlenül az állomásfőnöknek versenyigazolványát átnyújtja. Tehát nem a vízen indulás és érkezés időpontja szögezendő le, hanem a versenyzőnek a szárazföldön és pedig a vasúti állomás épületében az állomásfőnök előtt történt jelentkezésének időpontja, amelynek hitelességét a két állomás főnöke szintén becsületszóval erősít meg. Az állomástól a hajóig, érkezésnél pedig a hajótól az állomásig tartó időveszteség minden egyes versenyzőnél oly módon nyer megtérülést, hogy e címen a két igazolt időpont közötti összes időből 30 perc lesz megtérítve és az ily módon 30 perccel rövidített összidő tekintendő menetidőnek”.


Az RSM DTM Sailing Team az idén kezdte használni a 10 méter testhosszúságú, 6 méter széles, 16,5 árbocmagasságú GreatCup 32-es versenykatamaránt. Ez volt az első olyan hajó a Balatonnál, amelyik megfelelő feltételek esetén mindkét hajótesttel ki tud emelkedni, és az uszonyaira támaszkodva repülni tud a víz felett.


 



A GreatCup 32 katamarán a gyártó oldalán   


 


A hajó és legénysége már a nyáron egyik esélyes indulója volt a Balatont kerülő Kékszalag versenynek, de akkor a szélviszonyok nem kedveztek a tartós reptetésének. A Vándor Róbert kormányos, Kalocsai Zsolt, Lange Péter, Kövér László összetételű csapat 8 óra 18 perces idővel a 4. lett az abszolút sorrendben, egy órával lemaradva a győztes Fifty-Fifty mögött.


A csapat a Kenese-Keszthely rekordot sem először próbálta megdönteni. 2011. október 6-án a 39 lábas M1 ONE D’OR katamaránnal Keszthelyről indulva akartak jó időt futni. Kalocsai Zsolt akkori beszámolója szerint 15:11-kor pecsételtek a keszthelyi vasútállomáson és dél-délnyugati 3-as szélben vágtak neki a távnak. Először 16-18, majd 18-22 csomó körüli sebességgel vágtattak Vándor Róbert kormányzásával. Egy Balatonföldvár előtti nagy borulás miatt azonban akkor letettek a folytatásról. Az addigi távot 1:45 alatt tették meg.


A mostani útról a csapat Facebook oldala szerint október 23-án döntöttek.
“A holnapi nap úgy tűnik “szárnyalásra” alkalmas lesz, így megpróbáljuk majd a hajót végig a foilokon tartani. A szél iránya biztató és úgy tűnik stabilabb lesz, mint tegnap és a mai napon, az iránya pedig 17-30 fok között várható. Ennek megfelelően a kenesei indulást választottuk. Ha sikerül akkor az eddigi sebességrekordunkat is sikerülhet megdönteni, ami jelenleg 30,3 csomó (56 kilométer – a szerk.).” – írták a Facebookon.
A tervük most sikerrel járt. Október 24-én délután csak a leglényegesebb információ került fel az oldalra: Új KK rekord 2:27, tiszta új idő 1:57, részletek később!
Másnap újabb információ cseppeket kaptunk. “A keleti medencében nagyon “lyukas volt a szél” így 20 csomó feletti sebességről néha leestünk a foilokról, és jött a hidegzuhany! A kezdeti nyugalmasabb szélviszonyok után aztán verettünk rendesen…”


Néhány nappal később a snewisport.hu oldalon megjelent Kalocsai Zsolt (Kacsa) részletes beszámolója is. Az alábbiakban ebből idézünk. “…pár rövid telefon után egyértelművé vált, hogy mindenki benne van a “buliban”, egyedül Lange Petit döntötte le a lábáról egy galád vírus, pótolhatatlan Petinket valahogy mégiscsak pótolni kellett, így helyette Kaiser Laci ült fel a hullámvasútra. A szokásos stabil csapattagok rögtön készen álltak a kalandra, így Kövér Laci alias Apa a BL ura és parancsolója, Fekete Andris alias Somi, aki egy budapesti családi kirándulást halasztott a rekordkísérlet miatt, Vándor Robi alias Rubik megszokott kormányosuk, akinek lassan repülőre is lesz jogsija és Kalocsai Zsolt alias Kacsa a GC32 csapat gründolója várták a nagy menetet. Mindenképpen említést érdemel Turos Laci, aki alaszkai körülmények között kísért minket a motorosban és ügyelt a rekordkísérlet biztonságos kivitelezésére, Cserta Gábor, aki fantasztikus fotókat készített a menetről, a SNEWISPORT az on-line nyomkövetést tette lehetővé Lange Peti pedig a partról on-line közvetített és kommentált…
Reggel 8 órakor találkoztunk Balatonlellén a lellei Bavaria Yacht Clubban, a GC32 otthonában. Korán reggel még 30 csomó feletti szél fújt, így kétséges volt, hogy tudunk-e daruzni. Fél tízre kicsit csillapodott a szél, így óvatosan nagy körültekintéssel vízre tettük az RSM DTM Sailing Team GC32-es katamaránját.
A repülő katamaránozás a vitorlázás forma 1-es kategóriája, így a technika ellenőrzése minden menet előtt kötelező, hiszen a csapat épsége mindenek előtt jár. Miután ezen is túl voltunk a szokásos repülő üzemmódban átvontattuk a katamaránt Kenesére, gyorsan felszereltünk és Kacsa – azaz személyem – már ment is az állomásra a szokásos futást teljesíteni. Az állomáson a fekete vizesre ázott ruházattal elsőre valamilyen MÁV ellenőrök ellenőrének nézhettek, hiszen a pecsét és az aláírás kérésekor azt kérdezték, hogy melyik vonat menetrendjét kívánom ellenőrizni és egyébként meg “becsszó minden pontosan érkezik”.
Gyorsan próbáltam megnyugtatni a pénztárost, hogy vitorlázó vagyok nem MÁV ellenőr, így kétkedő mosollyal már nyomta is a pecsétet az előre erre a célra készített nyomtatványra, ráírta az időt: 13 óra 22 perc. Ezt követően gyors futás, indulás 13 óra 27 perckor Keneséről.
A korábbi 20 csomó feletti szél folyamatosan gyengült a keleti medencében, így 10 csomó körüli szélben vágtunk neki a távnak. Kenesétől a Tihanyi csőig 17-20 csomós sebességgel haladtunk, a hajót nagyrészt sikerült teljesen a levegőben tartani, a szignifikáns szélkihagyásoktól eltekintve, amikor 10 csomó körüli sebességre esett vissza sebességünk.
A repülés élvezetes volt, az esőcseppek kisebb tűként szurkálták az arcunkat, kétszer keményen belecsapódtunk a Balaton vízébe. Az első kemény landolás során Kaiser Laci tigrisbukfence az első hálóban megörvendeztette a csapatot.


 



A repülés élvezetes volt… Fotó: Cserta Gábor


A nagyobb C0-t nem hoztuk el, így be kellett érni a kisebbel, ami folyamatosan fenn volt, ezt Apa kitartóan csörlőzte, Kacsa a nagyvitorlát kezelte, Somi meg intézett minden mást, kisebb megnyugvást követően a travellert. A keleti medencében a csúcssebességünk 23,2 csomó volt (43 km/h), összességében tisztességes átlagsebességgel haladtunk Tihany felé. A Tihanyi takarásba 14 órakor értünk, a jó széliránynak köszönhetően 7 perc alatt áthaladtunk a csövön. Ekkor 10 csomó körüli átlaggal haladtunk, nem véletlenül merült fel a csapatban, hogy milyen jó lett volna, ha 2 órával korábban indulunk, hiszen ekkor lényegesen jobbak voltak a körülmények.
Tihany után egészen Balatonakali magasságáig a szél az északi front erejét meghazudtolta, ezért messze nem tudtuk kihasználni a GC32 menettulajdonságait, így nem volt mást tenni Rubiknak élesebben kellett vinnie a járgányt, mint a tervezett 248 fokos irány, a megtett táv így növekedett. A C0-t is le kellett szedni, ami egyre jobban döntötte a félszeles menetben a hajót, maradt a fok és a nagyvitorla, de így is repültünk.


Balatonszárszót elérve már látszott, hogy a szél folyamatosan frissülni fog, innen már az átlagsebesség folyamatosan 20 csomó felett volt.
Szárszót követően egyre gyorsult a GC32 és az irányszög is kitűnő volt, 22 csomó körül szárnyaltunk, majd Balatonboglár után a sebességünk folyamatosan 25 csomó fölé került, ekkorra a társalgási szókincs két alapvető szóra szűkült: nyiss, zárj (mármint a fokot és a nagyvitorlát)! A Badacsonytomaj-Fonyód tengelyt elérve a repülő hajó igazán elemében érezhette magát – hiszen a sebesség tovább nőt – ekkor értük el a korábban már megtapasztalt csúcssebességünket, ami 30,3 csomó volt.


 



…a repülő hajó igazán elemében érezhette magát – Fotó: Cserta Gábor


A györöki csücsköt 15 óra 25 perckor érintettük, ekkor már látszott, hogy az elmúlt 1 óra szárnyalásának köszönhetően meglesz az új rekord, a kérdés mindössze annyi volt, hogy sikerül-e 2 óra alatt teljesíteni a távot.
Megcsináltuk
Györöktől kevesebb, mint 20 perc alatt sikerült elérnünk a keszthelyi mólót, majd ismét gyors futás és pecsételés a keszthelyi vasútállomáson. Szerencsére nem volt nagy sor a pénztárnál, no meg a TEK-es jelmezem hatására gyors adminisztráció következett, a regisztrált idő pedig 15 óra 49 perc volt, így 2014. október 24-én megszületett az első 2 óra alatti Kenese-Keszthely rekord: 1 óra 57 perc.”


 



A vasutas becsületszóra hiteles igazolás a rekordról


 



A csapat és egyik segítőjük a keszthelyi kikötőben – Turos Laci, Fekete András, Kaiser Laci, Vándor Robi, Kövér Laci és Kalocsai Zsolt. Fotó: Cserta Gábor



Az új rekord kicsit több, mint negyede az 1921 szeptemberében beállított első Kenese-Keszthely rekordnak. A korabeli leírások szerint a “ca 80 km-nyi utat dr. Jordán Károly és fia, Richárd, az aligavilágosi osztály tagjai Pelso nevű uszonyos hajójukkal 6 ó. 42 alatt tették meg” – a gyaloglási időt nem számítva.
A következő rekord nyolc évvel később született, 1929. augusztus 24-én dr. Uhl Gyula állította be 5 óra 53 perces idővel egy Sirocco nevű 22-es cirkálóval. (A hajó nem azonos a ma ugyanezen a néven ismert, 1944-47 között épített 75-ös cirkálóval – a szerk.)  Uhl Gyula hét évvel később 7 percet javított a saját rekordján egy Novara nevű 25-ös túrajolléval. Ez az 5 óra 46 perces idő 58 évig meg is maradt.
A versenyt az utolsó rekordbeállítás 50. évfordulóján, 1986-ban hirdették meg ismét, de igazán csak nyolc évvel később indult el újra a versengés. Lehóczky Gábor kutatásai szerint az ösztönzést a Kollár Lajos kormányossal hajózó Tabu 40-es cirkáló 1994. júniusi nem hivatalos útja adta. A Tabu vízi ideje jobb volt az 1936-osnál, de kihagyták a vasútállomásokat.
1994-ben szeptemberében Zsigmond Péter kormányos és a Pandora nevű Bavaria 34-es legénysége állította be az új rekordot 5 óra 37 perces idővel. 1995 júniusában Majthényi Szabolcs kormányos és társai a Tückös nevű 8 méter hosszú, könnyű, siklótestű tőkesúlyos hajóval 4 óra 53 percre javították.
1995. október 21-én Paulovits Dénes irányításával az Orpheus trapézolt 70-es cirkáló 4 óra 25 percre tornászta le a hajózási időt, majd tíz nappal később még három percet javítottak ezen is. Egy évvel később ismét az Orpheus faragott le egy kicsit az időből Herkó Dezső kormányossal, az új rekord 4 óra 14 perc lett.
1998. október 28-án Detre Szabolcs és Zsolt csapata  egy Asso99-es hajóval Keszthelyről Kenese felé haladva állította be a 3 óra 50 perces új időt.
Néhány nappal később az Orpheus egyik kísérleténél ketten a vízben lelték halálukat. Ez egy időre visszafogta a versenyzési kedvet.
Az újabb rekordot a Fantomasso nevű Asso99-essel állította be Majthényi Szabolcs kormányos és csapata. 2007 októberében Keneséről indulva 3 óra 41 perces idő értek el.
Egy évvel később Varga Gábor szörffel futott egy 3 óra 32 perces időt, ami persze nem számított hivatalos eredménynek a kiírás szerint.
Az újabb korszakot 2011 szeptemberében Rajnai István kormányossal a HunCat katamarán csapata nyitotta, akik egy perc híján egy egész órával megjavították a korábbi rekordot. Keszthelyről Kenesére 2 óra 42 perc alatt jutottak el.
A legrövidebb ideig élő hivatalos rekordot 2013. július 14-én a Nacra F20 Carbon katamarán csapata állította be Jankovics Gábor kormányossal. Keneséről Keszthelyre vitorlázva 2 óra 32 perces időt értek el. Csak utólag tudták meg, hogy kicsit később indulva, velük szembe hajózva rekorddöntésre készült a Fifty-Fifty is. Józsa Márton kormányos csapata további 10 percet lefaragott a Jankovics Gáborék idejéből is, így 2014. október 24-ig ez a rekord volt érvényben.


A GC32-es 1 óra 57 perces idejével ismét egy újabb korszak kezdődött a versenyben, amit már elsősorban a repülőhajók fognak vívni. Hisz ez a küzdelem szinte rájuk van szabva azzal, hogy maguk dönthetnek az indulás időpontjáról, pillanatáról, irányáról. Így várhatóan nem kell sokat várni az újabb rekordra.
Ahogy Kalocsai Zsolt beszámolójából is kiderül, még ők is látnak további lehetőségeket a hajóban, és arról sem feledkezhetünk meg, hogy az utóbbi hónapokban Józsa Mártonék is elkezdték az ismerkedést az új P35-ös kétárbocos repülő katamaránjukkal.
A vasút mai helyzetét ismerve, várhatóan kevésbé lesz szoros a verseny másik formája, amit a vitorlások a vonattal vívnak. Vándor Róberték október 24-én 3 perccel nyomták le a leggyorsabb északi parti vonatot. A GC32-es legénysége a két állomás közötti távolságot 2 óra 27 perc alatt tette meg. Ugyanez a 17:11-kor Keneséről induló, Tapolcán át Keszthelyig menő vonatnak 2 óra 30 percig tartott. A vitorlások még javíthatnak az idejükön a jövőben, de a MÁV-nál erre mostanában nem sok esély látszik.
Győrffy Árpád


A Balatoni Bringakör bemutatása >>    A Balatoni Bringakör Bizonyítványról bővebben >>    


 
















Várjuk a friss balatoni tapasztalatokat és jó fotókat a szerkesztobalatontipp.hu címre, az oldalunk fészbukos üzenőjébe. 
Ha lájkoljátok Facebook oldalunkat –
http://www.facebook.com/balatontipp -, akkor folyamatosan friss információt kaptok a Balatontipp új híreiről, anyagairól




Balaton balatoni szabadstrandok bicikliutak balatoni bringakör bringakörút bizonyítvány borok borászatok boros kulturális sport szabadidős programok koncertek látnivalók

Hasznos lehet!

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár