Tihany – Vaszary János Balatonja és tengere a KOGART galériában – 2015.07.07.
A magyar romantikusok után most egy igazán a nyári Balatonhoz kötődő kiállítással nyitja a főszezont a KOGART Tihany a július 9-én.
A Balaton, vagy épp a tengerpart vidám, sokszínű forgataga, a víztükör végtelen horizontja mindannyiunkat magával ragad. Ez az érzés azonban nem újkeletű, hisz az itáliai, adriai vakációk, vagy éppen a balatoni nyaralások felszabadult pillanatai már az 1920-as években állandó részét képezték európai kultúránknak – írják a Fürdőélet – Vaszary János strandképei a Balatontól a Riviéráig című tárlat invitálójában a szervezők.
Strand (Fehér hajó), 1939, olaj, vászon, 54×83,5 cm – Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
Tengerparti sétány, 1934 körül, olaj, vászon, 60 × 83 cm – Kovács Gábor Gyűjtemény
Vaszary János (1867-1939) korai munkásságán erős nyomot hagytak a 19. és 20. század főbb stílusáramlatainak hatásai, a sokszínű életművet a folytonos újrakezdés és az állandó kísérletezés jellemezte. Tanulóéveinek naturalista igazodása után a szecesszió és szimbolizmus hatása alá került, majd 1905-ös olaszországi utazása során mély benyomást tett festészetére a mediterrán tengerpart jellegzetes atmoszférájának és vibráló színeinek kavalkádja. Amikor Vaszarynak később feltették a kérdést, hogy mi volt élete legnagyobb élménye, azt felelte: a szín.
Itáliai emlék, 1930, olaj, vászon, 63×100 cm – Kovács Gábor Gyűjtemény
Mélytengeri világ, 1928 körül, olaj, vászon, 88×275 cm – Magángyűjtemény
Vaszary gyorsan sodró ecsetvonásokkal és a kolorit mindenható erejével jellemezhető stílusa az első világháború után teljesedett ki igazán. Francia igazodású posztimpresszionista világának legfőbb témái az elegáns hölgyek finom alakjai, burjánzó kertek és virágok, illetve a nyári fürdőélet könnyed hangvételű, olykor frivol jelenetei.
A most nyíló tárlat Vaszary János balatoni és a riviérai strandéletet ábrázoló műveiből válogat, a kiállított 30 alkotás túlnyomó többsége a nagyközönség számára ritkán látható magángyűjteményekből érkezett. Olaszország fürdővárosainak élményén túl a Balaton is kitüntetett helyet foglalt el Vaszary tájfestészetében; a 1910-es években többször is megfestette a tavat és környékét, de a magyar tengeren strandolók, vitorlázók sokasága az 1920-as, majd a 30-as években is felbukkan képein.
Vaszary egyik nagy állami megrendelése a tihanyi Limnológiai Intézethez kötődik; az épület tanácstermébe 1926 körül hatalmas méretű pannót készített, amely vízfátyolon keresztül, stilizáltan ábrázolta a vízmeder flóráját és faunáját. Bár a pannó a háború éveiben elkerült eredeti helyéről, s az ötvenes években nyoma veszett, az alkotás egyik előkészítő tanulmánya bemutatásra kerül a kiállításon.
Tengerpart pálmafákkal, 1927-28 körül, olaj, vászon, 45×70 cm – Kovács Gábor Gyűjtemény
A tihanyi Csúcs-hegy, 1926, olaj, papírlemez, 37,5×46 cm – Magángyűjtemény
A kiállítás megnyitására július 9-én, csütörtökön 18 órakor került sor a KOGART Kiállítások Tihany galériában a Kossuth Lajos utca 10. szám alatt. A vendégeket köszönti Fertöszögi Péter, a Kovács Gábor Művészeti Alapítvány kuratóriumának elnöke, megnyitó beszédet Szücs György művészettörténész, a Magyar Nemzeti Galéria főigazgató-helyettese mond. A megnyitón a Lakeside Quartet működik közre.
A kiállítás november 1-ig tart nyitva.
Ide kattintva feliratkozhat heti hírlevelünkre, ha értesülni akar új cikkeinkről