Siófok – Újra dolgozik a monstrum a déli vasúton – 2015.03.24.
Újra munkába állt az egy kilométeres gépmonstrum a Balaton déli partján zajló vasútépítésnél. A magában is 275 méteres, de a hozzákapcsolt kiszolgáló, anyagszállító kocsikkal együtt 1020 méter hosszú, 2 ezer tonna súlyú PM-1000 URM géplánc működését március 23-án indították el újra Siófoknál, hogy naponta közel fél kilométert megtéve felújítsa vasút aljzatát.
A gép gyakorlatilag maga alatt dolgozva végzi az összes munkafázist, miközben a hozzákapcsolt kiszolgáló kocsikból három portáldaru kalákában szállítja neki az utánpótlást. Mindehhez úgy zabálja az üzemanyagot, mintha Szárszóról idevezényelték volna Süsüt, a sárkányt is. Az 5450 lóerős motor akár 700 liter dízelt is megiszik egy óra alatt a 20 ezer literes tankból.
Megérkezett a monstrum Siófokra – fotó: NFM, Sennowitz Gergely
Egy rövid videó a PM 1000 URM lánc működéséről
Mint a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a NIF illetékesei elmondták, az ezen a szakaszon most második útjára induló gép a következő 35 napban összesen több mint 15,5 kilométeren építi át a meglévő vágányt. Április elején megérkezik a társa is, egy Matisa P95 felépítmény cserélő géplánc, ami a betonaljakat és síneket cseréli. A gépláncok éjjel-nappal haladnak majd, hogy a nyári menetrendváltással újraindulhasson a szakaszon a vasúti forgalom.
Munkában a géplánc – korábbi fotó: NIF
A géplánc a múlt évben már a Siófok és Szántód-Kőröshegy között átépítette az alépítményt, majd a felépítmény cserélő gép végezte el a zaj- és rezgéscsökkentő aljpapucsokkal előszerelt keresztaljak, sínek cseréjét. Ezzel párhuzamosan hagyományos, földmunkás technológiával kialakították a második vágányú szakaszok alépítményét, jelenleg a felépítmény fektetése zajlik. Az érintett helyszíneken folyamatban van az átlátszó elemekkel kombinált zajárnyékoló falak telepítése is.
A folytatásban Siófokon, a Vitorlás utcánál közúti aluljárót alakítanak ki, így csökken a nyári torlódás az üdülőövezet és a városközpont között. Zamárdiban új nyomvonalra helyezik át a főteret kettészelő, Szántódi révhez vezető utat, az új közúti-vasúti csomópont ideiglenes forgalomba helyezése a napokban történt meg.
A tavaly szeptemberben kezdődött beruházás keretében Lepsény és Szántód-Kőröshegy között, 32 kilométeren, korszerű, szakaszonként kétvágányú vasúti pályává építik át a mostanáig lassújelekkel teletűzdelt vonalat. A folyamatban lévő fejlesztésnek és a Kelenföld-Székesfehérvár közötti, korábbi rekonstrukciónak köszönhetően Budapest és Siófok között a jelenlegi 105 percről már idén 80 percre, Budapest és Zamárdi között 114 percről 89 percre csökken az utazási idő már az idén.
A tervek szerint a dél-balatoni vasúti vonal a következő években egészen Balatonszentgyörgyig megújul. Az újabb 53 kilométeren tervezett rekonstrukció lezárása után, a Székesfehérvár vasútállomás fejlesztésével, akár már 2016 végére 70 percre csökkenhet a menetidő a főváros és Siófok között.
A dél-balatoni vasúti korszerűsítés I. üteme 30 milliárd forintba kerül, aminek 85 százalékát az európai unió polgárai biztosítják támogatásként.
Győrffy Árpád