Hajózás – A Kisfaludy esküvővel indul újra 169 év után Füreden – 2015.05.08.

Hajózás – A Kisfaludy esküvővel indul újra 169 év után  Füreden – 2015.05.08.   




Sikeresen befejeződött a Balaton első lapátkerekes gőzhajójának klónozása, és legkésőbb június első szombatján már a balatonfüredi kikötő vízén fog ringani a Kisfaludy. Erre rendkívül komoly biztosíték van.


Bereczki Zsolt, a Kisfaludyt újraálmodó, újraépítő almádi vállalkozó az egyik alsóörsi vitorláskikötőben mutatta be a gyakorlatilag teljesen elkészült hajót, ami ekkor már túl volt a sikeres műszaki vizsgán, csak a szalonba tervezett múzeum berendezése volt hátra.
Mint elmondta, 2013 novemberében, gyakorlatilag “zöldmezős” beruházásként kezdte el az egykor gróf Széchenyi István szorgalmazására és közreműködésével 1846-ban megépített Kisfaludy gőzös másolatának elkészítését. 


 



A Kisfaludy az alsóörsi Somlyó-hegyi kilátóból “távcsöves” fényképezőgéppel


 



Bereczki Zsolt az egyik hatalmas lapátkerék háza előtt


 


A hajó megépítése kicsit olyan, mint ha halászléből halat próbálnánk készíteni, mert az eredeti tervek hiányában az egykori gőzösről készített makett alapján klónozták, tervezték meg az új járművet. Sőt itt is hozzá kell tenni, hogy az egyik makett alapján, hisz a környéken fellelhető három is jelentős eltéréseket mutat. Ezek a különbségek részben annak is köszönhetők, hogy a Kisfaludy gőzös a rövid 41 éves működése alatt még saját magával sem volt igazán azonos, mert az eredetileg fából készült hajótestet később vasra cserélték.


 



A füredi múzeumban látható makett


 



Így nézett ki a hajó a keszthelyi Balatoni Múzeumban látható makett szerint


 



Ez pedig a nagycenki Széchenyi-kastély Kisfaludy-makettje


 


– A füredi makett alapján egy hajótervező irodát bíztunk meg a tervek elkészítésével. Amikor ehhez megkaptuk a hatósági jóváhagyást, akkor elkészítették a gyártási terveket. A hajó a test kialakításától kezdve teljesen újonnan készült. A hajózási hatóság még a vízre tétel előtt egy parti szemlét tartott, ennek sikere után kerülhetett vízre, ami után még folytatódott a munka. Az építési folyamatot az április végén tartott üzemképességi szemle zárta le, amit sikeresen teljesítettünk. Már az elején meghatároztuk, hogy milyen befogadóképességre tervezzük a hajót. Kész állapotban egy úgynevezett döntés próbával ellenőrizték le, hogy megvan-e ehhez a hajó stabilitása.


Mint elmondta, ez úgy működött, hogy a hajó középvonalába egy ingát függesztettek, majd a hajó tömege alapján meghatározott súlyokat rakosgattak egyik oldalról a másikra. Közben mérték az inga kilengését, amiből aztán vissza tudnak számolni a visszabillentő nyomatékra, a stabilitásra. A Kisfaludynál mindent rendben találtak a 90 utas és a kétfős személyzet befogadásához. Ezt 14 éven aluli utasokból 10 százalékkal lehet túllépni, így összesen 100 főt szállíthat majd egyszerre a hajó.


A hajó látványában talán a legjelentősebb változás, hogy a mai Kisfaludy hátsó fedélzete az eredetivel ellentétben fedett lesz.


 



Ez a fotó pedig a kikötő előtti utcából mutatja a hajót a fedett hátsó fedélzettel


 



A hátsó fedélzet belülről


 


– Ma mások a vendégek igényei, mint 1846-ban. Bár megjegyzem, hogy az eredeti hajó számos ábrázolásán is látható egy hátsó ponyvatető, mert nyilván akkor sem kedvelték nagyon az esőt, vagy a napot az úri népek. A fő különbség, hogy nem gőzgép hajtja, hanem egy dízel-elektromos rendszer.


Ugyanakkor a Balatonon egyetlen ilyen hajóként a közvetlen hajtást a hajó két oldalára építette lapátkerekek végzik. Tehát nem csak látványban hasonlítanak, ahogy a Balatonon ma is közlekedő Hableány vízzel mozgatott lapátkerekei, hanem a Kisfaludy esetében működésben is azonos lesz az eredetivel.


 



A közeli felvétel torzított látványa ellenére is jól érzékelhető az oldalt kiemelkedő lapátkerék háza


 


– Arra gondoltunk, hogy egy dízelgenerátort bárhová “eldughatunk” a hajóban, onnan könnyen elvezethetjük az áramot a lapátkerekeknél lévő elektromotorokhoz, ami egy-egy hajtóművön keresztül adják át a mozgást. A vezérlése is praktikusabb egy ilyen rendszernek, mint egy közvetlen dízelhajtásnál. A frekvenciaváltós szabályozás a próbák során bizonyította, hogy príma manőverező képességet ad a hajónak. A hajtási megoldásnak köszönhetően gyakorlatilag egy helyben meg lehet vele fordulni.


 



Az egyik lapátkerék a fedélzetről a védő üvegen át


 


A lapátkerekek mellett hajócsavaros meghajtó rendszert is kapott a hajó.


– A Balatonon a Kisfaludy leállása, 1887 óta nem működött lapátkerekes hajó, ezért már nincs olyan szakember, aki még ilyen hajóval járt volna. Így közvetlen tapasztalat sincs arról, hogy rendkívüli helyzetekben hogyan működik. Ezért főleg biztonsági célokból egy hajócsavaros meghajtást is beépítettünk. Ezt akkor használjuk, ha nagyon sietni kell valahová, vagy akár egy vihar esetén, erősen hullámos vízen, ahol a lapátkerekeknek a vízfogása esetleg nem olyan jó.  (Később ezt a részt egyik olvasónk, Szabó Zsolt hozzászólásában az alábbiakkal pontosította: Az 1889-ben Kelénnek épült, de 1891-ben Barossra átkeresztelt még nagyobb lapátkerekes hajó 1921-ig ment a tavon, 1924-re szétvágták.)


A mai Kisfaludy 26,2 méter hosszú, a hajótest szélessége 5,5 méter, a lapátkerekeknél 9,2 méteres a teljes szélessége, a legmagasabb pontja az árbocoknál 13 méter. A Kisfaludy merülése 1,22 méter, “üres hajózó súlya”, tehát a vízkiszorítása, 85 tonna – ami 9 tonnával meghaladja az eredetileg tervezett értéket. Vitorlákat inkább a megjelenés miatt terveznek rá, a hajó meghajtása szempontjából nem lenne igazán jelentősége. A legújabb környezetvédelmi előírásokat is teljesítő dízelmotor óránként mintegy 10-15 liter üzemanyagot fog fogyasztani a biciklizéshez hasonló sebesség mellett. A hajó teljes egészében akadálymentesített lesz,  kerekes székkel is fel lehet  rá szállni, a külön férfi és női mosdón kívül egy nagy méretű, megfelelően kialakított van rajta a mozgássérülteknek is.


 



Az első fedélzet a hídról


 



Az egyik árboc feszítő kötelei


 



A híd – illetve kormányállás


 


– Az építéssel gyakorlatilag végeztünk, most zajlik a lajstromba helyezés, a tulajdonjog bejegyzés, a hajózási engedélybe való bevezetés. Közben még a múzeum berendezését végezzük a 75 négyzetméteres hajószalonban, ahol részben a balatoni gőzhajózás történetét fogjuk bemutatni, részben egy általános képet adunk a vendégeknek a 19. századi hajózási, utazási szokásokról, mind a vendég, mind a hajózó személyzet oldaláról. Képekkel, leírásokkal, makettekkel és egy kilenc figurából álló panoptikummal, ami a különböző élethelyzeteket mutatja be a fedélzetén. Külön látható lesz Széchenyi István is.


 



Itt lesz a múzeum


 



Tárgyak a panoptikum Széchenyiről szőlő részéből


 


Bereczki Zsolt azt tervezi, hogy az időjárástól, s így a lehetséges érdeklődéstől függően május végén, június elején forgalomba áll a hajó a balatonfüredi közforgalmú kikötőben. Innen sétahajózásra lehet vele menni, rendezvényeket lehet rajta tartani. Egy-egy út között belépődíjas hajótörténeti múzeumként látogatható.


 



A Kisfaludy 1847-es főszezoni menetrendje  a nagycenki Széchenyi-kastélyból



Beszélgetésünk idején még nem volt konkrét megállapodása a hajó helyéről a kikötőt működtető Balatoni Hajózási Zrt-vel. Természetesen hallott arról, hogy a múlt évben a Bahart maga használta a legjobb kikötőhelyeket, de abban bízik, hogy az idén visszaáll a régi helyzet, amikor minden vállalkozás egyforma esélyt kap a működéshez.


– Ahogy a közutat is Ön is, én is, mindenki azonos jogokkal használhatja, úgy a közforgalmúság elve alapján ugyanígy kell működni egy kikötőnek. A jelenlegi helyzetnek folyománya egy jelenleg zajló versenyhivatali vizsgálat, ami talán a jogszerű helyzet megteremtését segíti.


Bár a hajós vállalkozók évek óta a romló piaci helyzetről, a visszaeső keresletről panaszkodnak, ő azt reméli, hogy a Kisfaludy olyan attrakció lesz, amelyik megfelelő forgalmat hoz majd nekik.
– Én bízok a jó eredményekben. Aki vállalkozónak állt, az legyen optimista. Ha nem az, akkor nem kell vállalkozni – mondja.


 



Balatoni kilátások a Kisfaludy mellől – csak optimistáknak


 


Találkozásunk idején az indulás pontos dátumát még nem döntötte el, de annyit elárult, hogy június 6-án már mindenképp a füredi kikötőben kell lenni a hajónak, mert ott akarja tartani a saját esküvőjét.


– Ez lesz tulajdonképpen az avatása. Ha jól sikerül, a hajó már megérte a százhúsz milliót – mondta nevetve. A nászútról nem nyilatkozott.
Kép és szöveg Győrffy Árpád


Itt olvasható a beszámolónk a Kisfaludy lapátkerekes motoros egy hónappal későbbi első balatonfüredi útjáról 


Ide kattintva feliratkozhat heti hírlevelünkre, ha értesülni akar új cikkeinkről





Hasznos lehet!

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár