Borok – Balaton – Nyalós és olcsóbb borokra gyúr a magyar – egy felmérés tanulságai – 2014.11.05.


Nyalós és olcsóbb borokra gyúr a legtöbb magyar – egy felmérés tanulságai  – 2014.11.05.


Az emberek többségének nem sok ismerete van a borokról, és egyes borászatok bárhogy is igyekeznek kitűnni, a fogyasztók többsége elsősorban a fajta, a termőhely és az ár alapján választ magának italt.







A fentiek abból a felmérésből derültek ki, aminek eredményét szerdán ismertették. Az Agrárgazdasági Kutató Intézet (AKI) a magyar felnőtt lakosság borismeretéről, fogyasztási szokásairól próbált friss információkat gyűjteni, hogy a borászokat, borforgalmazókat segítsék a megfelelő stratégia kialakításában.


A kutatók a megkérdezetteket három fő csoportba sorolták a borfogyasztással kapcsolatos szokásaik, preferenciáik és attitűdjük alapján. A válaszolók 16 százaléka tartozik az úgymond “borszakértők” csoportjába. Ők jellemzően 36-50 közöttiek, vagy már nyugdíjas korú férfiak. Legfeljebb 1 hete ittak utoljára bort, és általában 1-5 liter bort fogyasztanak egy hónapban. 58 százalékuk kedveli a száraz borokat, közel egynegyedük nem. Az édes borokat kedvelők aránya egyharmadra tehető ebben a körben, míg 50 százalékuk elutasítja az ilyen italokat.
Jóval nagyobb létszámú, de sokkal kevesebb bort fogyaszt az “igényes” borfogyasztók csoportjába sorolt rész, amelyik a teljes kör 38 százalékát adja.  Ők átlagosan csak 0,6-1 liter bort fogyasztanak el egy hónap alatt, és jellemzően egy hónapnál régebben ittak bort utoljára. A csoporthoz tartozóknak csak 35 százaléka kedveli a száraz borokat, míg 54 százalékuk el is utasítja az ilyen italokat. Hatvan százalékuk az édes borokat részesíti előnyben, míg 30 százalékuk ezeket nem szereti.
A megkérdezettek 46 százalékát sorolták a “nem tudatos” borfogyasztók” csoportjába. Ők aztán igazán ritkán fogyasztanak bort, 35 százalékuk egy hónapja, 28 százalékuk több mint fél éve nem ivott. Kétharmaduk kevesebb, mint 0,5 liter bort fogyaszt havonta. Közel kétharmaduk szereti az édes borokat, és több mint kétharmaduk nem kedveli a száraz borokat.


 



 


A felmérés szerint a válaszadók kétharmadának vannak kedvenc borfajtái, az összes válaszoló egyharmada pedig mindig ugyanazon termelőktől vásárol. Kiderült az is, hogy a megkérdezettek közel kétharmada nem ismeri az uniós oltalom alatt álló eredet-megjelöléseket vagy földrajzi árujelzővel ellátott borokat. A mintában szereplő személyek mindössze 8,6 százaléka vallotta azt, hogy teljes mértékben ki tud igazodni a borvidékek, borrégiók között. Ugyanakkor a nagy ismertséggel rendelkező vidékek borait nem fogyasztják olyan nagy arányban, mint amennyire ismertek.


Magyarország 22 borvidékének ismertségével kapcsolatban az alábbi eredményre jutottak: A kérdésre válaszolók 40 százaléka nem ismeri hány borvidék van valójában. A megkérdezettek közel egynegyede szerint 32 borvidék van az országban, és csak a válaszolók egyötöde találta el a helyes választ. Amikor spontán kellett ilyen a területeket felidézni, akkor az alanyok alapvetően 5 borrégiót tudtak megemlíteni.


A megkérdezettek 78,0 százaléka említette Tokajt, 51,9 százaléka Egert, 40,1 százaléka Villányt, 37,2 százaléka Badacsonyt és 22,5 százalék Szeszárdot. Látszik, hogy olyan borvidékekről feledkeznek meg, mint Sopron, Somló, Balatonfüred vagy Balaton-felvidék. Persze akadtak olyan borvidékek, amelyek spontán felidézése alacsony volt, de lista alapján ráismertek.


A felmérés szerint a fogyasztóknál a legfontosabb borválasztási szempont fajtajelleg, ezt követi a termőhely, majd az ár és csak ezután a pincészet.
A fizetési hajlandóság vizsgálatánál kiderült, hogy az emberek 60 százaléka kevesebb mint 1000 forintot képes kiadni egy üveg borért. Azok aránya, akiknek ennél egy kicsivel többet, de 2000 forintnál kevesebbet ér egy üveg bor 28 százalék, és csak a válaszadók tizede hajlandó kiadni ennél is többet. Olyan válaszolók nem voltak, akik akár 5000 forintnál is többet szánnának egy palack borra.
A beszerzés helyét vizsgálva arra jutottak, hogy az emberek leggyakrabban hiper- és szupermarketekben vásárolják meg a borokat. Ezt követi a borászoktól való közvetlen beszerzés és csak ezután jön a kisebb boltokban, vagy a borszaküzletekben való vásárlás.


 



 


Tornai Tamás, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának elnöke és egyben a Somlói Tornai Pincészet tulajdonosa úgy véli, hogy ez a felmérés egy csengő lehet, ami talán felébreszti a termelőket, és végre a fogyasztói elvárások alapján módosítják a tevékenységüket. Nagyon fontos számára az a megállapítás, hogy a vásárlóknak elsősorban a fajta és a termőhely a fontos, nem pedig a termelő. A borászatok ma ezzel szemben elsősorban saját magukat hangsúlyozzák, ráadásul többnyire a másikakhoz viszonyítva. A jövőben ehelyett növelni kellene a borvidékeken belüli együttműködést, még inkább közösen kellene megjelenni a piacokon az adott termőhely keresett fajtáival.
Szerinte fontos eredménye a felmérésnek az a felismerés is, hogy a fogyasztóknak nem túl bőségesek a borral kapcsolatos ismeretei. Mivel ez a fogyasztásra szánt borok választását is meghatározza, nagyon tanácsos lenne, ha közösen lépnének fel a borkultúra alapvető ismereteinek a terjesztéséért. A kommunikációban elsősorban a bortermés többségét jelentő kiváló minőségű borokra kellene koncentrálni, nem a különleges minőségű borokra, amik az értékesítésnek csak egy kis szeletét adják. A különböző borvidékek nyújtotta lehetőségek bemutatásával szélesebb választási lehetőséget tudnának kínálni, és ezzel javíthatnák azoknak vásárlói aktivitását, akik esetleg tájékozatlanságuk miatt a borok helyett más italokat választanak.


 



 


Tornai szerint a borászoknak tudomásul kell venni azt is, hogy a borfogyasztók derékhadának ízlése eltérhet a szakma által preferált irányoktól – utalt az édes borok kedvelőinek jelentős arányára. Nekik is lehetőséget kell adni arra, hogy igényeiknek megfelelő borokat találjanak.
Véleménye szerint a kommunikációban a borokhoz, pincészetekhez kapcsolódó üzeneteken kívül a borfogyasztással kapcsolatos érzéseket is közvetíteni kell. A borfogyasztást, mint pozitív életérzést kell megjeleníteni, ahogy ezt például a sörgyárak nagyon ügyesen csinálják.
Ehhez talán csak annyit tehetünk hozzá: Egészségünkre!
Győrffy Árpád


A Balatoni Bringakör bemutatása >>    A Balatoni Bringakör Bizonyítványról bővebben >>    


 

















Várjuk a friss balatoni tapasztalatokat és jó fotókat a szerkesztobalatontipp.hu címre, az oldalunk fészbukos üzenőjébe. 
Ha lájkoljátok Facebook oldalunkat –
http://www.facebook.com/balatontipp -, akkor folyamatosan friss információt kaptok a Balatontipp új híreiről, anyagairól




Balaton balatoni szabadstrandok bicikliutak balatoni bringakör bringakörút bizonyítvány borok borászatok boros kulturális sport szabadidős programok koncertek látnivalók

Hasznos lehet!

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár