A Balatonnál sem mindenkinek annyira felhőtlen az öröme az idei nyári szezon után, mint a Balatoni Hajózási Zrt. vezetőinek. Ráadásul a Bahart sikere közvetlenül összefügg azzal, hogy van akinek rosszabbul ment, állítja az egyik konkurens cég vezetője.
Néhány napja tudósítottunk a Bahart szezonértékelőjéről, ahol a cég vezetői az elmúlt öt év legjobb eredményeivel jellemezték az idei szezont. A Balaton második legnagyobb hajóstársaságánál, a Jókai, a Róza és a Balaton motoroshajókat üzemeltető füredi Vanyolai Kft.-nél szó sincs ilyen sikerekről, sőt a cég talán legfontosabb tevékenységénél, az egyéni szervezésű sétahajózásnál jelentős visszaesést könyveltek el.
Korábban már írtunk arról, hogy a Balaton közforgalmú kikötőit birtokló Bahart az idei szezon előtt emelte a kikötőhasználati díjakat. Bár ez is jelentős plusz kiadást okozott a Vanyolai Kft.-nek, nem ez volt a legfájóbb pontja a Bahart intézkedéseinek, hanem a kikötőhasználati rend átalakítása – tudtuk meg Vanyolai Krisztiántól, a családi vállalkozás egyik ügyvezetőjétől.
A korábbi években a Bahart gyakorlatilag egyenlő esélyt biztosított saját magának és a füredi kikötőben működő másik két hajózási cégnek a vendégek szerzésében. A három társaság heti váltásban használhatta a móló kikötőhelyeit, így három hetente mindenki egy hétre a legfrekventáltabb helyre került, ahol a sétálók először találkozhatnak a hajókkal. Az idei nyártól a Bahart megszüntette ezt a rendszert, a legforgalmasabb helyeket magának tartotta fenn. Amikor márciusban dr. Halmos Gábor vezérigazgatót a döntésről kérdeztük, példaként azt hozta, hogy egy áruház parkolójában sem engedik be a konkurens üzlet árusát. A saját kikötőjükben a saját hajóiknak kell a legjobb helyen állni – jelentette ki akkor, és így is lett.
Vanyolai Krisztián szerint az új rendszerben a mólóra érkező vendégek állandóan a Bahart hajóiba, tábláiba botlottak. Mire átértek a kikötő másik felére, ahol az ő hajóik állomásoznak, már a turisták többsége túlesett a jegyvásárláson, hozzájuk csak egy jelentősen megszűrt vásárlóréteg jutott el.
Az ügyvezető szerint ez lehetett a meghatározó oka annak, hogy az egyéni sétahajó forgalmunk mintegy húsz százalékkal csökkent az előző szezonhoz képest, miközben a csoportos szervezésű hajózásban a múlt évihez hasonló, annál kicsit jobb is volt a forgalmuk.
Vanyolai Krisztián szerint a csoportos szervezésű forgalom javulása a megerősített marketing munka mellett annak köszönhető, hogy általánosságban is nőtt az érdeklődés az ilyen programok iránt.
– A válság előtt megszokott része volt a céges csapatépítő tréningeknek a balatoni hajózás. Az utóbbi években eltűntek az ilyen igények, de az elmúlt szezonban ismét élénkülést tapasztaltunk ezen a piacon, ami talán azt jelzi, hogy visszatér az üzleti turizmus a hajózási területre is – véli az ügyvezető.
A hajózási cégek közötti területi villongás nem maradt teljesen az érintett vállalkozások belső ügye. A balatonfüredi önkormányzat szeretné, ha a kikötőt használók újra egyenlő esélyekkel indulhatnának, de a Bahartban birtokolt kilenc százalékos tulajdonrésze kicsi ahhoz, hogy a cég vezetőit ilyen döntésre szorítsa. Emiatt még az is felmerült, hogy hosszú távon esetleg más helyen kell kikötőt biztosítani a független vállalkozásoknak a működéshez. Ezért a Tagore sétány most zajló rekonstrukciójánál a keleti rész út- illetve sétány hálózatát, vízparti kapcsolatait eleve úgy tervezték, hogy szükség esetén különösebb átalakítások nélkül egy új mólót lehessen ott létesíteni.
Győrffy Árpád
Ha érdekesnek találta, egy lájkkal, vagy megosztással ajánlja másnak is!
Iratkozzon fel a Balatontipp.hu heti hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! (Adatvédelmi szabályzatunkat itt olvashatja)