Badacsony – Télen is csodákat rejt a Kisfaludy-kilátó

Még kicsit párás téli időben is lenyűgöző szépségű a kilátás a Badacsony tetejéről

Ebben a furcsa tavaszias télben különösen hasznosak lehetnek azok a balatoni túrázási lehetőségek, amikhez nem kell különösebb előkészület, és rövidített változatban akár néhány óra alatt is kellemes élményt nyújtanak. Ilyen például egy badacsonyi kirándulás a Kisfaludy-kilátóhoz.

Az indulási időt szerencsés úgy meghatározni, hogy a kora délutáni órákra felérjünk, amikor a lehető legmesszebbre láthatunk el. Ilyenkor januárban a 14 óra körüli időpont tűnik az optimálisnak. A túrára a hosszabb változatban Badacsony központjából indulhatunk. Onnan a kilátóig és vissza összesen hat kilométeres gyaloglásra kell készülnünk.

A teljes útvonal – a pirossal jelzett első szakaszt gyalog, vagy akár autóval is megtehetjük

Az első szakasz a hegy szoknyájának tetejéig, a Szegedy Róza-ház felett kialakított parkolóig tart. Ennek hossza egy irányban 1,8 kilométer, ami alatt 130 méteres szintkülönbséget kell legyőznünk. Haladást lassító tényezőként számolhatunk az út mellett sorakozó borozókkal, pincékkel, bor- és fröccsteraszokkal is. Ezeket inkább hagyjuk a visszaútra, amikor már jobban tervezhetünk az időnkkel, illetve amikor már nem lesz annyira fontos a pontos tervezés.

Az első szakasz útvonalát a narancssárga vonal jelzi a fotón

Ha kevés az időnk, választhatjuk a rövidebb változatot, amelyiknél eleve csak a hegy közepénél lévő parkolóból kezdjük a gyaloglást. A távolság innen a kilátóig 1,4 kilométer, miközben 200 méter emelkedőt kell leküzdenünk. Az emelkedés mértéke egyes szakaszokon meghaladja a 35%-ot, de az út mégis végig biztonságosan járható, mert a meredekebb szakaszokon megfelelő minőségű bazalt lépcsőn haladhatunk.

A kilátónak sem utolsó parkolóban mintegy 30 kocsi fér el. Január 7-én is tele volt

A második szakasz szintrajza a megállókkal

A túrát kényelmesebbé tesz az is, hogy időről-időre érdekes helyeken állhatunk meg nézelődni és persze pihenni. Az első megálló a parkolóhoz pár száz méterre lévő Rózsakő, majd már egy kicsit szuszogósabb szakasz után a Hertelendy-páholy, a harmadik pedig már közvetlenül a kilátó előtt található Esőház.

Mi legutóbb január 7-én sétáltunk fel a hegyre. Egy délelőtti program, az udvari vízkereszt  miatt csak későn indulhattunk, ezért eleve a rövidebb változatot választottuk. Bár a levegő párás, füstös volt, így is nagyon szép látványban volt részünk.

Az első megállóhely a Rózsakő terasza

Már innen is szép kilátás nyílik – például a badacsonyi kikötőkre

A Rózsakő, ami állítólag összehozza a párokat, ha a Balatonnak háttal ráülnek

A meredekebb szakaszokon ilyen lépcsők segítik a haladást – ez már a második megállóhely, a Hertelendy-páholy kapuja

Kirándulók a Hertelendy-páholy sziklateraszán

Még a viszonylag párás időben is ilyen gyönyörű a kilátás Badacsonyörs, Révfülöp felé

Kicsit közelebbről az Örsi-hegy, mögötte a Fülöp-hegy, majd a Tihanyi-félsziget. A Fülöp-hegy déli ormánál felsejlik a Tihanyi Bencés Apátság tömbje

Az Örsi-hegy oldala a Szőlőhegyi-kápolnával

A Szent Iván-kápolna Badacsonyörs és Ábrahámhegy határán

A badacsonytomaji Szent Imre templom és a háttérben a vasútállomás

A tomaji Bányász strand

Az egykori kőrakodó kikötő maradványa a Club Tomaj előtt

Párában a fonyódi hegyek

A Hertelendy-páholy után nem sokkal egy elágazóhoz érünk, ahol balra Tördemic felé fordulhatnánk, de mi maradtunk a kék kilátót jelzésen. Egy újabb meredek lépcsős szakasz után felérünk az egykori vulkán kráterébe

Az Esőház, ha véletlenül szükség lenne rá – mellette padok is vannak a pihenéshez

A 438 méter magas Badacsony tetején álló 18 méteres kilátó. 2011-ben építették mintegy 80 millió forintos költséggel. A pénz jelentős részét Brüsszel adta

Az acélból készült belső szerkezetet egy borovi fenyőből készített palást borítja. A kilátó vezető tervezője Kőmíves Szabolcs volt

A kilátó felső szintje. Bár a fenyő gerendázat inkább csak esztétikai célokat szolgál, lassan ideje lenne valamivel lekezelni

Kilátás keleti, délkeleti irányba a felső szintről. Az alacsonyabb növésűeknek már ágaskodni kell, hogy a kilátó melletti fák felett Tomaj központját is lássák

Tomaj északi része, távolabb a Káli-medence

Előttük a Gulács, mögötte a Csobánc, jobbról a Tóti-hegy

A párás, füstös időben éppen csak sejteni lehet a tapolcai házakat

Bár a Szent György-hegy szinte karnyújtásnyira van, az idő nem kedvezett a látványnak

Lefelé menet közelebbről is szemügyre vettük a badacsonyi vulkán működésének egy tenyérnyi  emlékét, egy bazalttufa darabot

A visszaút persze sokkal könnyebb volt, mint felfelé

Végül még egy búcsúpillantás a túlsó partra a Rózsakőtől

A jó minőségű útnak, lépcsőknek köszönhetően akár a leghidegebb téli időszakban is bejárható az útvonal, ha nem sáros, vagy nem jeges épp az idő. Persze nem járda, de a hegyi terephez képest egészen biztonságos – a vigyázzunk és megfelelő cipőt húzunk.

Ha valaki teljesen biztosra akar menni, akkor kérje el tőlünk a Badacsonyra vezető túraútvonal GPS-állományát. A Balatontipp Hírlevél olvasóinak ingyen megküldjük. Természetesen az ezután feliratkozóknak is. Persze enélkül is biztosan odatalálunk.

A GPS-fájl használatához a Navigálj a mobiloddal a táblák helyett! című írásunkban kap segítséget. Az ott ajánlott térkép önmagában is nagyon hasznos lehet túráink során.

Az androidos Maps.me programon így néz ki a szamárvezető

A legfontosabb: ha valaki nagyon szépet akar látni, akkor napos, tiszta időt válasszon a kiránduláshoz. A séta máskor is kellemes, de megfelelő időben sokkal szebb lesz az emlék is.

Ha valaki teljesen biztosra akar menni, akkor vásárolja meg tőlünk okostelefonjához a fenti útvonal GPS-állományát.   A GPS-fájl használatához a Navigálj a mobiloddal a táblák helyett! című írásunkban kap segítséget. Az ott ajánlott térkép GPS-fájl nélkül is nagyon hasznos lehet túráink során.
A fenti kirándulás és más túrák GPS-állományának vásárlási lehetőségéről, az árakról és egyéb feltételekről a Balatoni Bringakör 24 térképes alternatív útvonal javaslattal – ahogy mi szeretjük című túrajavaslatunk végén lehet olvasni.

A vásárlással támogatja, hogy a jövőben is folytatni tudjuk ezt a munkát.

Jó kirándulást!

Kép és szöveg Győrffy Árpád

Ha érdekesnek találta, egy lájkkal, vagy megosztással ajánlja másnak is!

Iratkozzon fel a Balatontipp.hu heti hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! (Adatvédelmi szabályzatunkat itt olvashatja)

Hasznos lehet!

2 Comments on "Badacsony – Télen is csodákat rejt a Kisfaludy-kilátó"

1. Kedves Ferenc!
    Örülök, ha így gondolja. Köszönöm a biztatást.
    Üdvözlettel
    Győrffy Árpád

2. Hubai Ferenc | 2018.01.13. at 21:27 |

Kedves Árpád !

Ismét egy, csodálatos fotókkal illusztrált útvonal ismertetésben részesülhettünk ! Érdekes volt számomra az, hogy más évszakban láthattam a korábban már személyesen megtapasztalt helyszíneket, panorámát !

Úgy gondolom, akik még esetleg nem jártak itt, a részletes, mindenre kiterjedő leírás alapján, sok hasznos információ birtokába kerülhetnek, a kirándulásuk ide tervezése alkalmával ! Köszönöm !

Comments are closed.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!