Alacsonyan repülő óriás jávorszarvasokra számíthatunk a Balaton felett szombaton

A Tihanyi-félsziget az apátsággal és a Belső-tóval egy C-17 Globemaster gyomrából - Fotó: Fekete Tamás

Október 8-án rendkívüli égi jelenségnek lehetnek tanúi a Balatonnál járók, mert ismét átrepülnek a tó felett a pápai repülőtéren állomásozó C-17-es óriásgépek.

 

A honvedelem.hu értesülése szerint a pápai bázisrepülőtéren állomásozó Nehéz Légiszállító Ezred C-17-es repülőgépei október 8-án háromszor alacsonyan végigrepülnek hosszában a Balaton felett. Mint írják, a kiképzési feladatként repülő gépek a Pápa – Somlóvásárhely – Keszthely – Tihany – Veszprém – Pápa útvonalon közlekednek majd. A repülés során C-17-esek személyzete az alacsony magasságú navigációs feladatokat gyakorolja.

A NATO tulajdonában lévő három Boeing C-17 Globemaster III típusú, nagy hatótávolságú szállító repülőgépet a Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) programba tömörült 12 tagállam közösen üzemelteti. Az első gép 2009 júliusában érkezett meg a pápai repülőtérre. Mivel a C-17-esek nyilvántartásba vétele is nálunk történt, a gépek magyar felségjelzéssel repülnek – ahogy képünkön is látszik.

SAC - Pápa - 02 - olvasható a tavaly a Balaton felett lekapott gép farkán - Fotó: Győrffy Árpád

SAC – Pápa – 02 – olvasható a tavaly a Balaton felett lekapott gép farkán – Fotó: Győrffy Árpád

 

A C-17 az egyik legrugalmasabb katonai szállító repülőgép. Úgy tervezték, hogy eleget tudjon tenni különböző katonai és humanitárius légi szállítási igényeknek. Az első felszállása éppen 25 évvel ezelőtt, 1991 szeptemberében volt. A gép törzse 53 méter hosszú, a szárnyak fesztávolsága 52 méter, a vezérsík legnagyobb magassága 17 méter. A C-17-esek 72,6 tonna rakományt tudnak szállítani. A teher egyben maximum 26,8 méter hosszú, 5,4 méter széles és 3,8 méter magas lehet, így akár egy “összecsomagolt” helikoptert is bele lehet pakolni.

Egy 20 méter hosszú Sikorsky UH-60 Black Hawk helikoptert tuszkolnak épp egy C-17-es gyomrába - Fotó: USAREUR - Daniel Cole

Egy 20 méter hosszú Sikorsky UH-60 Black Hawk helikoptert tuszkolnak be egy C-17-es gyomrába – Fotó: USAREUR – Daniel Cole

A csomagtartó teljes mérete persze nagyobb, de azt csak kisebb csomagokkal lehet maximálisan kitölteni. Üléseken 102 személyt vagy kórházi mentőgépként 36 hordágyat és 54 ülő sebesültet tud egyszerre szállítani.

Személyszállítóként 102 embert tud egyszerre elvinni - Fotó: HAW - Ville Tuokko

Személyszállítóként 102 embert tud egyszerre elvinni – Fotó: HAW – Ville Tuokko

Teli tankkal és teljes terheléssel 265 tonna, aminek felemeléséhez elég neki akár egy  2300 méteres kifutópálya. A célban akár le sem kell szállniuk, mert ejtőernyőkkel is célba tudja juttani a a rakományt. A maximális repülési távolság egy töltéssel 4400 km, de levegőben is után lehet tölteni az üzemanyagát.

A gépek tavaly májusában már megismerkedtek a Balatonnal. Akkor a repülőtéri dolgozók családi napján hozták el a szerencséseket a tó fölé egy sétarepülésre – szintén kiképzési feladatként. A repülőt a levegőben ábrázoló képeket is akkor készítettem a füredi Tagore sétányról. Akkor kaptam az egyik utas, Fekete Tamás képeit is, amiket a repülő kicsit lenyitott rakodó kapuján át készített.

Fekete Tamás másik fotója - Kilátás Csopak felé a Tihanyi-öböl felett repülve

Fekete Tamás másik fotója – Kilátás Csopak felé a Tihanyi-öböl felett repülve

Tőle tudtam meg azt is, hogy bár a gépet a méretei miatt Big Mac-ként emlegetik, az igazi beceneve a Moose (járorszarvas), amit a C-17-es az üzemanyag töltésekor hallható szarvasbőgésszerű hang miatt kapott. (Hogy milyen is az, alábbi Youtube videóról meghallhatjuk.)

Engem akkor a lenyitott rakodó kapuval egy óriási repülő cápára emlékeztetett hátulról.

A C-17-es Globemaster a Balaton felett - Fotó: Győrffy Árpád

A C-17 Globemaster a Balaton felett – Fotó: Győrffy Árpád

 

A C-17-es Globemaster a Tagore sétány felett - Fotó: Győrffy Árpád

A C-17 Globemaster a Tagore sétány felett – Fotó: Győrffy Árpád

 

Nekem innen olyan cápás a C-17 Globemaster - Fotó: Győrffy Árpád

Nekem innen olyan cápás a C-17 Globemaster – Fotó: Győrffy Árpád

Sajnos a repülésről az idén is lemaradok, de biztos a földről is érdekes látvány lesz. A tavalyi tapasztalatok alapján szerintem dél környékén és a kora délutáni órákban lesz érdemes kémlelni az eget.

Győrffy Árpád

 

Itt is feliratkozhat a hírlevelünkre

Hasznos lehet!

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár